Dk.kultur.musik OSS
Fra : Peter G.

Dato : 31-08-01 19:21

Hej. Er der ikke lige en venlig sjæl, der vil gå ind på
http://www.usenet.dk/oss/dk.kultur.musik/ og se om den står som den bør.
Især m.h.t. margener, ÆØÅ og citationstegn.

På forhånd tak
--
M.v.h. / Kind Regards Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-01 19:36

Peter G. skrev:

>Hej. Er der ikke lige en venlig sjæl, der vil gå ind på
>http://www.usenet.dk/oss/dk.kultur.musik/ og se om den står som den bør.
>Især m.h.t. margener, ÆØÅ og citationstegn.

Den vises normalt i min browser. Der er ingen margener, æøå står
fint nok og citationstegn ligeså.

Men det er ikke nødvendigvis en browserfejl hvis den vises
forkert.

Der er ingen HTML-erklæring, der er hverken <HEAD> eller <BODY>
og tegnsættet er ikke erklæret.

Det sidste er måske ikke så nødvendigt. Det vil ikke give
problemer hvis 'vestlige' mennesker læser 'vestlige' sider. Men
siden jeg fik en mail fra en dansker i Tokyo som er tvunget til
at bruge computere med japansk opsætning, men som alligevel gerne
ville læse danske sider, er jeg begyndt at få den erklæring med i
mine sider.

Hvis der er nogen der giver udtryk for at de gerne vil diskutere
dette emne grundigt, vil jeg gerne følge med over i
dk.edb.internet.webdesign.html, men jeg abonnerer ikke på den for
tiden.

--
Bertel

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-08-01 19:47

Hej "Peter G." <PeterPedal73LACE@NDSTOCKINGSHotmail.com>

>Hej. Er der ikke lige en venlig sjæl, der vil gå ind på
>http://www.usenet.dk/oss/dk.kultur.musik/ og se om den står som den bør.
>Især m.h.t. margener, ÆØÅ og citationstegn.
>
>På forhånd tak

Det er ikke en korrekt HTML-side - og det kan give en del problemer
fordi browsere kompenserer for "forkert" HTML på forskellig vis.

Den er læsbar i Internet Exploder, men layoutet er lidt uoverskueligt.

Jeg vil råde dig til at smutte til webdesign-gruppen og få lidt hjælp
til HTML'en (jeg læser ikke grupperne).

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter G.

Dato : 31-08-01 20:05

Lars Kim Lund <larskim@mail.com> wrote in message
> [...]
>
> Den er læsbar i Internet Exploder, men layoutet er lidt uoverskueligt.
>
> Jeg vil råde dig til at smutte til webdesign-gruppen og få lidt hjælp

Tak til dig og Bertel. Tror jeg (desværre?) lade denne "version" blive oppe
(da jeg ikke har Word eller andet redigeringsprogram liggende) lidt endnu,
og vil ellers tage imod rådet og hoppe derover for at få hjælp.

--
M.v.h. / Kind Regards Peter

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-08-01 21:03

> [...]

>(da jeg ikke har Word eller andet redigeringsprogram liggende) lidt endnu,
>og vil ellers tage imod rådet og hoppe derover for at få hjælp.

Med et par for grundlæggende ændringer så kan det blive meget bedre.

F.eks. virker det langt mere overskueligt hvis man stiller links på
punktform eller i een kolonne.

Det vil sige istedet for:

?) Hvor kan jeg købe musik på nettet?
!) Danske websteder: http://www.7inchheaven.dk (brugte Cd'er og
Lp'er), http://www.909shop.dk , http://www.cdon.dk ,
http://www.cdskiven.dk , http://www.rillen.dk ,
http://www.shop-in-shop.dk

Kunne du præsentere det således:

[...]

Hvis du dernæst udnytter at teksten ikke skal være det samme som
linket, så kan du skrive

Brugte CD'er og LP'er (linket til http://www.7inchheaven.dk/)
909 ShopGuide (linket til http://www.909shop.dk/)
osv.

Eller på HTML-form:

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter G.

Dato : 31-08-01 21:33

Lars Kim Lund <larskim@mail.com> wrote in message

(SNIP. Nogle små godbidder om webdesign)

> Brugte CD'er og LP'er (linket til http://www.7inchheaven.dk/)
> 909 ShopGuide (linket til http://www.909shop.dk/)
> osv.
>
> Eller på HTML-form:

*Snupper løs*

Mange tak!
Er der noget bedre end konstruktiv kritik?

--
M.v.h. / Kind Regards Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-01 22:19

Peter G. skrev:

>Tak til dig og Bertel. Tror jeg (desværre?) lade denne "version" blive oppe
>(da jeg ikke har Word eller andet redigeringsprogram liggende)

Uha! Lad *endelig* være med at blande Word ind i det. Det kan kun blive værre.

Brug Notepad (eller din yndlingseditor). Den er tilstrækkelig.

Her er et rammeskema til en HTML-fil:

====================
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 3.2//EN">
<HTML>
<HEAD>
   Her skal der stå nogle strategiske headers. Se senere
</HEAD>

<BODY>
   Her kan du udfolde dig med den egentlige tekst.
</BODY>
</HTML>
====================

I lang tid nøjedes jeg med at angive <TITLE>, men på det seneste har jeg som
sagt også taget tegnsættet med. Det vil se sådan ud:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 3.2//EN">
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Fiduso: Forside</TITLE>
<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=ISO-8859-1">
</HEAD>

(Titlen skal naturligvis udskiftes)

--
Bertel

Fra : Henrik Boegh

Dato : 01-09-01 08:37

Lars Kim Lund <mailto:larskim@mail.com> wrote in dk.kultur.musik:

[...]

> Den er læsbar i Internet Exploder, men layoutet er lidt uoverskueligt.

Ditto i Netscape Communicator (4.77) og Konqueror (2.1).
Og jeg må nok give Lars ret: Layoutet er ikke specielt godt. Det hele
teksten virker en smule 'sammenpresset' - jeg tror det vil være godt med
lidt mere luft imellem spørgsmålene.
Desuden kunne jeg godt tænkte mig en oversigt over spørgsmålene i toppen af
siden, der virker som links til selve spørgsmålet og svaret.

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Peter G.

Dato : 03-09-01 19:07

Henrik Boegh <henrik@boegh.X_net> wrote in message

( SNIP: ris og ros om http:www.usenet.dk/oss/dk.kultur.musik.dk/ )

> [...]
> Og jeg må nok give Lars ret: Layoutet er ikke specielt godt. Det hele
> teksten virker en smule 'sammenpresset' - jeg tror det vil være godt med

Som George Clinton ville sige: Right On!
Taget til efterretning. Flere forslag af samme skuffe?

> Desuden kunne jeg godt tænkte mig en oversigt over spørgsmålene i toppen
af
> siden, der virker som links til selve spørgsmålet og svaret.

Har jeg tænkt på. Kigger nærmere på det. Jeg er NN'er (Notepad og
nybegynder) til dette.
Det gik! Men der skal nok gøres lidt mere for at inddele spørgsmålene. Måske
en bjælke til at adskille dem

SN: Bob Dylan & The Band - The Night They Drove Old Dixie Down

--
M.v.h. / Kind Regards Peter
..

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 03-09-01 20:41

Hej "Peter G." <PeterPedal73SP@MISBADHotmail.com>

>Taget til efterretning. Flere forslag af samme skuffe?

Jeg tror det vile være bedre at give overskrifterne overskrifter og
fjerne !) i starten af hvert svar. Det virker lidt maplaceret og
unødvendigt.

1.0 blabla?

Svar på 1.0

2.0 blipblop?

Svar på 2.0

2.1 Underafsnit til 2.0?

Svar på 2.1

Prøv at lege lidt med <p></p> tags i dine afsnit. Det giver en lidt
mere behagelig opdeling.

Men det er blevet meget bedre allerede - og i sidste ende er det jo
indholdet der tæller.

Se et eksempel på hvad jeg mener her:
http://www.net-faq.dk/x/musik-test.html

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 31-08-01 19:54

"Peter G." <PeterPedal73LACE@NDSTOCKINGSHotmail.com> wrote in message
> Hej. Er der ikke lige en venlig sjæl, der vil gå ind på
> http://www.usenet.dk/oss/dk.kultur.musik/ og se om den står som den bør.
> Især m.h.t. margener, ÆØÅ og citationstegn.

Det ser umiddelbart ganske fint ud. Det eneste, jeg umiddelbart faldt over,
var et stort bogstav efter et komma, men eftersom dette ikke er
dk.kultur.sprog vil jeg ikke forfølge det.

Mht. flest solgte cd'er skulle der efter sigende være en verdens-opgørelse i
Guinness' book of world records. Er der nogen, der ligger inde med nyeste
udgave eller kan finde den må de meget gerne tjekke, om det skulle være
korrekt.

/Nikolaj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-01 20:36

Nikolaj Borg skrev:

>var et stort bogstav efter et komma, men eftersom dette ikke er
>dk.kultur.sprog vil jeg ikke forfølge det.

Jeg er enig i at man ikke skal kommentere sprog i en debatgruppe.
Men jeg mener bestemt at det er rimeligt at luge stave- og
sprogfejl ud i et 'officielt' dokument der skal leve i længere
tid på nettet.

--
Bertel

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 01-09-01 13:46

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> wrote in message
> [...]
> Men jeg mener bestemt at det er rimeligt at luge stave- og
> sprogfejl ud i et 'officielt' dokument der skal leve i længere

Hæh, jeg havde lidt på fornemmelsen, at mister fiduso hamselv nok skulle
svare. Her kommer den:

Europæiske websteder: http://www.101cd.com , http://www.amazon.co.uk ,
http://www.cdparadise.com , Andre websteder: http://www.cdnow.com ,
http://www.musicexpress.com , http://www.musicmailexpress.com ,

Men hvis linksene (?) bliver stillet op i punktform som foreslået løser det
jo nok sig selv....

/Nikolaj

Fra : Peter G.

Dato : 02-09-01 10:55

Nikolaj Borg wrote:

> [...]
> http://www.musicexpress.com , http://www.musicmailexpress.com ,
>
> Men hvis linksene (?) bliver stillet op i punktform som foreslået løser det

Fint og tak.

Der går nok lige et par dage. Jeg tog springet til SuSE Linux i går og
skal lige have et par ting i orden først (såsom en ordentlig browser og
off-line newsreader)

M.v.h.
Peter G.

Fra : Peter G.

Dato : 31-08-01 21:33

Nikolaj Borg <nSiPkAoMl@jborg.dk> wrote in message

> Det ser umiddelbart ganske fint ud. Det eneste, jeg umiddelbart faldt
over,
> var et stort bogstav efter et komma, men eftersom dette ikke er
> dk.kultur.sprog vil jeg ikke forfølge det.

Gør det endeligt! Sålænge kritikken er konstruktiv og rådene gode.

--
M.v.h. / Kind Regards Peter