"Globalt" telekort/prepaid phonecard
Fra : Jesper Smidt

Dato : 31-08-01 17:20

Hej,

idet min kæreste og jeg tager på et ½ års backpacker tur til bl.a.
Australien, NZ, Thailand mv. hører jeg om der nogen med erfaring med et
"globalt" telekort. Har selv lige modtaget Dines/Global Calling Card, men
synes min. prisen er alt for høj (eks. $ 1,5 fra Australien til DK) når man
sammenligner med f.eks. Global's egen prepaid phonecard.

Eller er løsningen bare at købe "lokale" prepaid phonecard i de respektive
lande?

Slut (hvis der er nogen der har erfaring) hører jeg om der er nogen der har
prøvet at logge sig på i udlandet, eksempelvis i Australien, på et dansk
indkaldsnr. for at tjekke mail mv. på den bærbarer - hvor langt tid tager
dette?

Tak på forhånd,

Hilsen

Jesper

Fra : Thomas-Jensen

Dato : 31-08-01 19:03

Se evt. GlobalTel Universal International Direct Dial Service på
http://www.globaltel.dk/int/uitfs_information.htm
- Det virker p.t. fra ca. 54 lande, og udvides løbende.

Priseksempel: Australien -> DK $0.210/min.

Mvh
Thomas

Fra : jan steen sørensen

Dato : 03-09-01 09:06

> [...]
>synes min. prisen er alt for høj (eks. $ 1,5 fra Australien til DK) når man
>sammenligner med f.eks. Global's egen prepaid phonecard.

Kender ikke noget til NZ og Thailand - ved dog at det er "hundedyrt" fra
Thailand.
- jeg betalte mindre direkte fra min mobiltelefon (hos "Yes"-Optus) på min
tur i Australien her i sommers.

>Eller er løsningen bare at købe "lokale" prepaid phonecard i de respektive
>lande?

Køb dem lokalt - du betaler kun en brøkdel - fra Australien kan der købes
taletid (i den lokale kiosk) til scandinavien for ca. 7-15 cent / minuttet
Og de virker udmærket!

> [...]
>indkaldsnr. for at tjekke mail mv. på den bærbarer - hvor langt tid tager

- De har også ISDN i Australien, ellers hvis du har analog opkobling er det
ganske normal hastighed (max 56k) - som hvis du havde været i DK (går ud fra
at du mener via fastnetforbindelse, og ikke via mobil).
Bemærk, hvis du overvejer at bruge "pree-paid" til opkoblingen til DK, vil
du sikkert opleve at det IKKE virker, da det for det meste er IP-telefoni -
med en meget begrænset båndbredde - i heldigste tilfælde kan du få en
meeeeeget langsoooom forbindelse.

Undskyld jeg spørger: men hvorfor overhovedet tage den bærbarer med i
rygsækken?

I skal være afsted i et halvt år! - da kunne I jo også benytte jer af
følgende enkle løsning:

Køb et dansk mobilabon. inden i tager afsted (f.eks. hos Telia - Conto50
eller Telia Classic) og få ekstra service: "Unified Messaging" (UM).
Denne ekstra service koster lidt i oprettelse og månedeligt abon. - men jeg
tror at I vil blive glade for løsningen (læs: og spare jer nogle kr.)

Du viderstiller blot ALLE opkald til din mobils telefonsvarer (ubetinget
viderestilling: *21*+45xxxxxxxx#) inden du forlader DK, du anvender da kun
mobilen til at MODTAGE SMS'er på. Derved kan du ikke komme til at betale for
at modtage opkald i udlandet, og du lader mobilen være viderestillet under
HELE turen.

Når der er e-mails, SMS'er eller talebeskeder til jer får I en SMS, - I
bruger IKKE mobilen til andet. Ved lejlighed kan I læse og aflytte jeres
beskeder via enhver lokalt internet-opkoblet PC'er - logger på med
brugernavn og adgangskode.

UM virker som en samlet "postkasse" hvor du lokalt via en alm. PC.'er,
tilkoblet Internetet, kan hente dine talebeskeder indtalt på din
telefonsvarer - bemærk du betaler IKKE udlands-takst hjem til Danmark.
UM indeholder også e-mail, og fax-funktion.
Mener at der stadig er et link med "um-demo" - prøv evt. på
www.telia.dk/um-demo eller via www.telia.dk

P.S. Orange "varsler" også den samme service.
P.P.S. TDC har også UM, men du får ikke adgang til dine talebeskeder via
internettet! - desværre!

Go' tur
Jan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-09-01 17:53

"jan steen sørensen" <jss@private.dk> skrev i en meddelelse
> - De har også ISDN i Australien, ellers hvis du har analog opkobling er
det
> ganske normal hastighed (max 56k) - som hvis du havde været i DK

Jeg tror man skal være meget heldig hvis man får en ubrudt 64 kbps kanal
hele vejen fra den australske central til den danske udbyder

Jo, det mener jeg absolut. Tjek selv på www.beskedrobot.dk

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : jan steen sørensen

Dato : 04-09-01 11:06

>det
>
>Jeg tror man skal være meget heldig hvis man får en ubrudt 64 kbps kanal
>hele vejen fra den australske central til den danske udbyder

"No Worries mate"
Den overvejelse havde jeg også, men kald mig blot heldig, - det virker den
modsatte vej. Dog kun, (iflg. min erfaring) hvis man har en aftale med de
større udbydere (læs: TDC, Telia 1010, Orange 1026, etc. virker OK) - det
virker ikke med ISDN hos de "billigste" udbydere, - jeg tror de "bundler",
det samme gælder hastigheder på FAX-transmisioner, det KAN også tage lang
tid (lav hastighed), såfremt jeg vælger selskaber der tilbyder billigste
minutpriser. Så pris og kvalitet hænger sammen.
Jeg har p.t. ét dial-in nummer i Australien (anvendes til at få adgang til
lokal server i australsk virksomhed - samme server kan ikke nåes via
Internet - pga. sikkerhed) - og et andet dial-in nummer hos et teleselskab i
England, (foretager bla. opkald fra DK). Jeg var meget spændt på om det
ville give adgang for mit ISDN-opkald, via router - det gør det, hvergang.
Fordelen er den meget hurtige opkoblingstid (et par sekunder - ganske som
hvis jeg havde en lokal forbindelse i DK)
Dog er ISDN ikke særligt udbredt hos private i Australien.

>Jo, det mener jeg absolut. Tjek selv på www.beskedrobot.dk

"Jamen se dog" - du har absolut ret! - en rimelig ny service iøvrigt - samt
ganske GRATIS for VIC abon. FLOT FLOT!
så kom også TDC med på vognen. VIC er ikke bare gammel vin på nye flasker..

Jan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-09-01 13:41

> en rimelig ny service iøvrigt

Jeg mener den snart er 2 år gammel, men der er ikke gjort det vilde reklame
for den.

- samt
> ganske GRATIS for VIC abon.

Samt Duet-abo hvilket kun er endnu smartere (du kan i princippet få læst
mails op på hjemmetelefonen)

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : jan steen sørensen

Dato : 05-09-01 13:22

Martin Højriis Kristensen skrev i meddelelsen
<3b94cc97$0$244$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>"jan steen sørensen" <jss@private.dk> skrev i en meddelelse
>
>Jeg mener den snart er 2 år gammel, men der er ikke gjort det vilde reklame
>for den.

Nope - at kunne få lov til at aflytte sin mobil-svar via Internet, er først
blevet tilgængelig VIC-konceptet (kilde: TDC-kundeservice)

>- samt
>
>Samt Duet-abo hvilket kun er endnu smartere (du kan i princippet få læst
>mails op på hjemmetelefonen)

nix, duer ikke, - her kører du helt af sporet.!
- spørgsmålet lægger netop op til IKKE at bruge sin mobil til andet end at
modtage SMS-beskeder: "du har talebesked på telefonsvarer"
HUSK: Jesper Smidt er jo i udlandet! - så lad endelig være med at få læst
"E-mails op via mobiltelefonen - Det bliver jo "svine dyrt"!

Hyg Jan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-09-01 13:52

> Nope - at kunne få lov til at aflytte sin mobil-svar via Internet, er
først
> blevet tilgængelig VIC-konceptet (kilde: TDC-kundeservice)

Det har været muligt siden sommeren 99 siger min sidemand der er gammel
UMS-supporter

> nix, duer ikke, - her kører du helt af sporet.!

Nej jeg er kørt ind på et spor der kun omhandler UMS-tjenester. Det her er
usenet, man kan godt afvige fra det oprindelige emne

Jeg snakkede om _hjemmetelefonen_
Du har ret mht når man er i udlandet

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : jan steen sørensen

Dato : 05-09-01 14:42

>først
>
>Det har været muligt siden sommeren 99 siger min sidemand der er gammel
>UMS-supporter

Muligt er een ting - tilbudt til kunder er en anden ting, - det er jo nogle
gange fordelagtigt ikke at fortælle alt man ved (mht. markedsføring)

>Nej jeg er kørt ind på et spor der kun omhandler UMS-tjenester. Det her er
>usenet, man kan godt afvige fra det oprindelige emne

Enig, jeg mener bare at svaret ikke relaterer - og kan være vildledende
(spørgsmål: hvor stærkt kan den køre?)
(svar: 250 ktm./t. - den har også soltag... )

Jan

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 05-09-01 14:23

jan steen sørensen skrev:

>Nope - at kunne få lov til at aflytte sin mobil-svar via Internet, er først
>blevet tilgængelig VIC-konceptet (kilde: TDC-kundeservice)

Ikke korrekt, jeg kender en der har brugt det et godt stykke tid før
der var noget der hed VIC.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: www.simlock.dk
Tilbud indtil 14. september: LÅS 2 OP, BETAL FOR 1!