Mere om Dixanet
Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-08-01 15:14

I augustnummeret af "Telekommunikation" kan man læse, at Basse og
Co. ikke har tænkt sig, at ADSL+fastnet-telefoni-løsningen skal kunne
løbe rundt, men forventer at tjene pengene på services som musik,
film, alarm og fjernaflæsning. Pt. har de så vidt vides kun truffet en
aftale med Sony Music om MOD.

At kassen basalt set er en PC med ekstraudstyr bekræftes af, at "Den
bliver styret med et linux-system, mens andre dele er patenteret."

Biksens økonomi antydes ved fortællingen om, at Beeson Gregory fik 10%
af aktierne for en million pund, så en samlet pulje i nærheden af 100
millioner kr. er nok ikke skudt meget forbi. Infrastrukturen skal
indeholde ADSL på 80 centraler, så der er akut behov for flere
investorer.

--
Peter B. Juul, o.-.o When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think
The RockBear. ((^)) of Things, you sometimes find that a Thing which seemed

Fra : Charbax

Dato : 31-08-01 20:17

> [...]
> løbe rundt, men forventer at tjene pengene på services som musik,
> film, alarm og fjernaflæsning. Pt. har de så vidt vides kun truffet en

Det var cirka lidt det samme argumentation bredbandsbolaget.dk har om at de
godt mener at de kan tjene penge selvom deres forbindelse er billigt, ved at
tjene penge på sådan musik- og video-on-demand.. men jeg har ikke set meget
mere endnu end en ret kedelig http://bbst.dk med links til charlie chplin på
cinemanow.com og andre trailere på filmspeed.com..

fint..

Fra : Mikkel Gravgaard

Dato : 01-09-01 01:51

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
> [...]
> løbe rundt, men forventer at tjene pengene på services som musik,
> film, alarm og fjernaflæsning. Pt. har de så vidt vides kun truffet en

Jeg synes det lyder vældig ambitiøst. Lidt vel ambitiøst.
For det første er Internetbrugere i Danmark alt for forvent med
gratistjenester. At ændre den generelle holdning til betalingstjenester er
en ordenlig mundfuld. Med det danske temperament tror jeg desværre det tager
et godt stykke tid endnu, førend det bliver rentabelt at drive
betalingstjenester.
For det andet må udstyr og integration af udstyr til fjernaflæsning af
f.eks. elforbrug da koste en formue ... hvordan pokker vil et lille firma
som Dixanet dog igangsætte noget af den kaliber, når de ovenikøbet har tænkt
sig, at det skal være deres primære indtjeningskilde?! Jeg ville tro at der
skulle en ordenlig omgang statsstøtte til at få sådan noget op at køre ...

/Mikkel

Fra : JW

Dato : 01-09-01 09:51

"Mikkel Gravgaard" <grav@IHATESPAMklokke.dk> wrote in message
> [...]
tager
> et godt stykke tid endnu, førend det bliver rentabelt at drive

jeg vil lige henlede opmærksomheden på, der er ingen isp'er i danmark, der
giver overskud.

alle isp'er har tænkt sig at få deres penge ind senere. alle skal tjene
deres penge på content og ikke på selve forbindelsen. dixa.net gør ikke
noget vovet ift. andre spillere på det danske marked. nuvel, de har måske
ikke helt så mange penge at gøre med som eks. tdc eller cc, men ikke desto
mindre har de samme forretningsplan.

om dixa.nets initiativ er specielt ambitiøst vil jeg undlade at kommentere.

jeg hilser ihvertfald flat rate telefoni velkommen (som er den del af
produktet, der klart adskiller sig fra andre selskabers strategi)

/J

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-09-01 10:13

In article <9mq7j5$olr$1@news.cybercity.dk>, JW wrote:

> jeg vil lige henlede opmærksomheden på, der er ingen isp'er i danmark, der
> giver overskud.

Der er stor forskel på at investere og at søsætte et totalt
ikke-rentabelt produkt. Se bare på bredbandsbolaget og alle de snoldede
..com'er der har skræmt investorer væk fra branchen.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Remembering is for those who have forgotten.

Fra : JW

Dato : 01-09-01 10:46

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message

> Der er stor forskel på at investere og at søsætte et totalt
> ikke-rentabelt produkt. Se bare på bredbandsbolaget og alle de snoldede
> .com'er der har skræmt investorer væk fra branchen.

så vil jeg da gerne bede dig forklare mig, hvorfor deres produkt er totalt
ikke-rentabelt ift. orange's, wol's eller cc's. jeg tror, der er mange, der
gerne vil have flatrate telefoni indendøre... og når folk finder ud af
tjenesten eksisterer, mon de så ikke skifter udbyder og derved minimerer
tabbet ved etableringen af dixa-net eller gælder der helt andre regler end
for andre isp'er?

/J

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-09-01 10:58

In article <9mqaq2$ubt$1@news.cybercity.dk>, JW wrote:

> så vil jeg da gerne bede dig forklare mig, hvorfor deres produkt er totalt
> ikke-rentabelt ift. orange's, wol's eller cc's. jeg tror, der er mange, der

Fordi det er meget billigere?

> [...]
> tabbet ved etableringen af dixa-net eller gælder der helt andre regler end

Umiddelbart kan deres priser ikke engang dække udstyret ind på en
overskuelig årrække, hvordan skulle det så kunne betale for folks
flatrateforbrug? Det er et lidt fattigt argument at man kan tjene penge
på noget, blot fordi man har mange kunder, når man netop taber penge på
hver eneste kunde.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Eloquence is logic on fire.

Fra : JW

Dato : 01-09-01 12:47

> Fordi det er meget billigere?

og du sidder inde med en tabel på, hvornår det er billigt (som med cc, wol,
orange osv).... og hvornår det er FOR billigt (som dixa.net)?
det må jeg nok sige.. du burde da kunne tjene mange penge på din ekspertise.

> [...]
> flatrateforbrug? Det er et lidt fattigt argument at man kan tjene penge
> på noget, blot fordi man har mange kunder, når man netop taber penge på

de etablerer hver kunde for et engangsbeløb på 995,- ...mon ikke de penge er
med i deres beregninger over, om det kan løbe rundt? derudover må det da
minimere omkostningerne på de centraler, hvor de er repræsenteret at have så
mange kunder på som muligt. eller er det bare mig?n

/J

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-09-01 13:18

In article <9mqhth$1c0j$1@news.cybercity.dk>, JW wrote:

> og du sidder inde med en tabel på, hvornår det er billigt (som med cc, wol,
> orange osv).... og hvornår det er FOR billigt (som dixa.net)?

Det kan man godt sige.

> det må jeg nok sige.. du burde da kunne tjene mange penge på din ekspertise.

Det gør jeg også (Tjener ihvertfald penge på det, ved ikke om det er mange)

> de etablerer hver kunde for et engangsbeløb på 995,- ...mon ikke de penge er

Og har du nogen ide om hvad en port på en DSLAM koster? For ikke at
nævne kundeudstyret.

> med i deres beregninger over, om det kan løbe rundt? derudover må det da
> minimere omkostningerne på de centraler, hvor de er repræsenteret at have så
> mange kunder på som muligt. eller er det bare mig?n

Det er bare dig. Ja, de får nogle stordriftfordele, men når indtægterne
ikke engang kan dække etableringsomkostningerne betyder de
stordriftfordele altså ikke så meget.

--
Andreas Plesner Jacobsen | "Stupidity, like virtue, is its own reward"

Fra : JW

Dato : 01-09-01 13:37

> Det kan man godt sige.

hvordan så tabellen ud, da vi sprang fra 128/128 for 795,- om måneden til
960/128 for samme pris?

> Det gør jeg også (Tjener ihvertfald penge på det, ved ikke om det er
mange)

ok, det siger jo sig selv så...

> Og har du nogen ide om hvad en port på en DSLAM koster? For ikke at
> nævne kundeudstyret.

jeg ved, hvad en DSLAM koster, ja.

jeg ved ikke, hvilket udstyr dixa.net har tænkt sig at benytte sig af, så
kundeudstyret aner jeg ikke prisen på. hvad det koster for eksempelvis cc
eller wol, vil jeg ikke udtale mig om... men dyrt er det jo ikke i indkøb.

uden at træde nogen over tæerne, vil jeg mene routerne koster omkring
600-800,- i indkøb, USB-"modem"sne vel omkring 200,-

> Det er bare dig. Ja, de får nogle stordriftfordele, men når indtægterne
> ikke engang kan dække etableringsomkostningerne betyder de
> stordriftfordele altså ikke så meget.

der er da isp'er i danmark, der har årlige underskud på eks. 50 millioner
kroner; er det et udtryk for, at deres pris er sat rigtigt? såvidt jeg ved,
er etableringsomkostningerne IKKE dækket ind hos hverken WOL, orange eller
CC.... du kan måske komme med en uddybning.

at etablere sig på 80+ centraler må da give et ordentlig gok i balancen ala
to-cifret millioninvestering... tror du wol og cc og orange har kradset de
penge ind endnu på de 5-15000 kunder de har haft i de sidste 1½ år, hvor vi
har haft adsl i danmark? tror du ikke osse deres investorer sveder en
anelse?

/J

Fra : Jesper Skriver

Dato : 01-09-01 13:42

On Sat, 1 Sep 2001 14:36:56 +0200, JW wrote:

> [...]
>
> uden at træde nogen over tæerne, vil jeg mene routerne koster omkring
> 600-800,- i indkøb, USB-"modem"sne vel omkring 200,-

En Cisco 677 eller Soho77 koster VÆSENTLIGT mere end det.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-09-01 13:44

In article <9mqkqo$1hk9$1@news.cybercity.dk>, JW wrote:

> hvordan så tabellen ud, da vi sprang fra 128/128 for 795,- om måneden til
> 960/128 for samme pris?

Der røg en hel del af fortjenesten. Kender du markedsføringsloven? Tror
du jeg må sige for meget?

> jeg ved, hvad en DSLAM koster, ja.

Ok, så sæt lige regnestykket op, hvornår har DIXA tjent deres DSLAMer,
og en enkelt ATM termineringsdåse, hvis vi antager at de blot har en
centralt.

> [...]
> eller wol, vil jeg ikke udtale mig om... men dyrt er det jo ikke i indkøb.

Jeg har hørt det skulle være en PC med et DMT kort, og lidt andet guf,
og jo, det er da pænt dyrt i forhold til de priser folk skal betale,
hvis du lige stiller det op.

> uden at træde nogen over tæerne, vil jeg mene routerne koster omkring
> 600-800,- i indkøb, USB-"modem"sne vel omkring 200,-

Du mener forkert. Meget.

> [...]
> er etableringsomkostningerne IKKE dækket ind hos hverken WOL, orange eller
> CC.... du kan måske komme med en uddybning.

Så fordi andre har underskud skal det nok gå godt for DIXA at sælge
noget meget billigere?

> tror du wol og cc og orange har kradset de penge ind endnu på de
> 5-15000 kunder de har haft i de sidste 1½ år, hvor vi har haft adsl i
> danmark?

Nej.

> tror du ikke osse deres investorer sveder en anelse?

Jo. Hvorfor skulle det gøre DIXA til en rentabel forretning? Jeg forstår
ikke dine argumenter.

--
Andreas Plesner Jacobsen | This fortune is false.

Fra : JW

Dato : 01-09-01 13:53

> Der røg en hel del af fortjenesten. Kender du markedsføringsloven? Tror
> du jeg må sige for meget?

jeg er ikke lige med...

> Ok, så sæt lige regnestykket op, hvornår har DIXA tjent deres DSLAMer,
> og en enkelt ATM termineringsdåse, hvis vi antager at de blot har en
> centralt.

samme regnestykke kan vel sættes op for enhver anden isp

> Du mener forkert. Meget.

nå da da... det var sq sært. jamen med den nye kurs kan vi vel godt snige
den op på 1000,-... faktum er: ciscoen koster IKKE 3500,- den koster heller
ikke engang halvdelen.

> Så fordi andre har underskud skal det nok gå godt for DIXA at sælge
> noget meget billigere?

næh, men jeg mener heller ikke, det burde gå værre... tværtimod... da de er
billigere og har et mere avanceret produkt at tilbyde end de fleste andre
spillere på det danske marked, vil jeg mene, at de har samme mulighed for at
overleve som alle andre.

> Jo. Hvorfor skulle det gøre DIXA til en rentabel forretning? Jeg forstår
> ikke dine argumenter.

jeg har aldrig sagt dixa er rentabelt, jeg siger bare, at dixa har samme
betingelser (og måske endda bedre) end andre isp'er i danmark at overleve
på.

andre i denne gruppe er ikke af samme overbevisning. hvorvidt dette skyldes
tilhørsforhold til andre isp'er, ved jeg naturligvis ikke. jeg synes blot
ikke, man skal sable udbyderen for et produkt, der ikke engang er ude endnu.

jeg mener.... hvem troede på flatrate adsl for 2 år siden? udover cybercity?
og hvem klarer sig ekstremt godt?

/J

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-09-01 14:00

"JW" <themuss@it.removethis.dk> wrote in message
> nå da da... det var sq sært. jamen med den nye kurs kan vi vel godt snige
> den op på 1000,-... faktum er: ciscoen koster IKKE 3500,- den koster
heller
> ikke engang halvdelen.

Hvis det er et faktum, må du have en kilde?

Eller digter du bare fakta ligesom Charbax?

Mvh.
Klaus.

Fra : JW

Dato : 01-09-01 14:10

"Klaus Ellegaard" <klaus@ellegaard.dk> wrote in message

> "JW" <themuss@it.removethis.dk> wrote in message
> heller
>
> Hvis det er et faktum, må du have en kilde?
>
> Eller digter du bare fakta ligesom Charbax?

som skrevet før, hverken kan eller vil jeg udtale mig om specifikke firmaers
priser på udstyret. validiteten i mine udsagn, må du selv eftersøge.

/J

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-09-01 14:40

"JW" <themuss@it.removethis.dk> skrev i en meddelelse
> validiteten i mine udsagn, må du selv eftersøge.

Og her røg resterne af din troværdighed så...

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : JW

Dato : 01-09-01 14:49

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> wrote in message
> "JW" <themuss@it.removethis.dk> skrev i en meddelelse
>
> Og her røg resterne af din troværdighed så...

og du poster dette fordi.......

som skrevet før: jeg er ikke i vane med at udlevere hverken firmaer eller
enkeltpersoner; det håber jeg, du forstår.

præcis som jeg heller ikke river oplysninger om tdc ud af dig. når jeg
skriver 600-800-1000 kr pr stk. for en cisco677 router, behøver du ikke
latterliggøre mig, bare fordi du kan få en kvittering eller et navn ud af
mig... ikke desto mindre er det rigtigt.

hvorvidt dette gør mig utroværdig, ved jeg ikke.... loyal, ja, men ikke
utroværdig.

/J

--
GHEY!

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-09-01 15:56

> [...]
> latterliggøre mig, bare fordi du kan få en kvittering eller et navn ud af
> mig... ikke desto mindre er det rigtigt.

Når nogen kommer med en oplysning som hovedparten af en gruppe ved er
forkert så er det vedkommendes opgave at bevise den.
Et link ville være tilstrækkeligt

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : JW

Dato : 01-09-01 16:12

> "JW" <themuss@it.removethis.dk> skrev i en meddelelse
>
> Når nogen kommer med en oplysning som hovedparten af en gruppe ved er
> forkert så er det vedkommendes opgave at bevise den.
> Et link ville være tilstrækkeligt

....og du ville have overbevist mig om dit vindende væsen ved at komme med
dette indlæg før det andet.

sidder majoriteten på indkøb af adsl udstyr? tror du selv seriøst på at en
cisco677 router med cbos er et dyrt produkt? ift. hvad som helst andet cisco
har, er det jo et inferiørt produkt. cbos??? hvad er det? c fucking bos.

cisco677'eren er en bambus-kasse købt billigt af cisco (hele firmaet er
faktisk opkøbt af cisco) for derefter (iflg dig.) at blive solgt ekstremt
dyrt til danske isp'er?

tror du selv, det holder vand? der er ingen, der giver bare tilnærmelsesvis
2000,- for den?

/J

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-09-01 16:23

> tror du selv, det holder vand? der er ingen, der giver bare
tilnærmelsesvis
> 2000,- for den?

Du snakkede tidligere om 6-800 så vi nærmer os da efterhånden...
Men igen ville det være helt fint med noget dokumentation istedet for
charbax-statements

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : JW

Dato : 01-09-01 16:36

> [...]
>
> Du snakkede tidligere om 6-800 så vi nærmer os da efterhånden...
> Men igen ville det være helt fint med noget dokumentation istedet for

ja, jeg holder stadig på en pris under 1000,- de 2000,- var mere for at du
ikke skulle få kaffen i den gale hals. jeg har fået en pris oplyst og set en
kvittering på under 1000,- pr. indkøbt cisco677'er.

nu gider jeg ikke tale mere om den router. :)

sælgeren i din virksomhed, eller majoriteten af de folk du taler om som VED,
jeg lyver, har simpelthen bare ikke fået en god nok aftale. længere er den
ikke.

/J

Fra : JW

Dato : 01-09-01 17:24

> [...]
> charbax-statements

ja, jeg holder stadig på en pris under 1000,- de 2000,- var mere for at du
ikke skulle få kaffen i den gale hals. jeg har fået en pris oplyst på under

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-09-01 09:17

"JW" <themuss@it.removethis.dk> wrote in message
> tror du selv, det holder vand? der er ingen, der giver bare
tilnærmelsesvis
> 2000,- for den?

Hmmm, har egentlig ikke lyst at blande mig. Men kan kun sige at TopNordic
tager kr. 3.597,65 ex. moms for Cisco 677.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-09-01 02:18

On Sat, 1 Sep 2001 15:49:03 +0200, JW wrote:

> [...]
> latterliggøre mig, bare fordi du kan få en kvittering eller et navn ud af
> mig... ikke desto mindre er det rigtigt.

Jeg tror ganske enkelt ikke på dig, da TDC forhandlede med Cisco i
forbindelse med valg af en 2. leverandør af ADSL udstyr, der var
prisen på en 677'er VÆSENTLIGT større en det, og det var ved
ti tusindvis af stk.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-09-01 14:13

In article <9mqlp7$1jdj$1@news.cybercity.dk>, JW wrote:

> jeg er ikke lige med...

Forretningshemmeligheder, bøder og fængsel. Imellem de to poler er der
noget der ligger og hedder lovgivningen, og overtrædelse af denne. Mao:
Jeg kan ikke være særlig konkret da jeg har alt for stor viden om dette,
da jeg var med til at launche ADSL hos det der dengang hed World Online.

> samme regnestykke kan vel sættes op for enhver anden isp

Ja, men gør det lige, og se, hvornår der er breakeven hos DIXA og
hvornår der er hos de andre udbydere, og så kan vi begynde at regne
linier og transit ind i tabellen.

> nå da da... det var sq sært. jamen med den nye kurs kan vi vel godt snige
> den op på 1000,-... faktum er: ciscoen koster IKKE 3500,- den koster heller
> ikke engang halvdelen.

Igen kan jeg ikke sige meget, da jeg har fået indkøbsprisen oplyst op
til flere gange, og derfor ville overtræde loven, men 1000 kr er også
alt for lidt.
Du køber ikke ind for en adsl-udbyder, gør du?

> [...]
> spillere på det danske marked, vil jeg mene, at de har samme mulighed for at

De er billigere, har et mere avanceret produkt (=højere pris og større
driftudgifter), så derfor skulle de tjene lige så meget? Du bliver altså
ved med at tabe mig. Hvis jeg går ud og sælger mælk til halvdelen af
prisen end du kan købe den i dit lokale supermarked vil jeg tjene meget
mere, fordi jeg sælger til under indkøbsprisen?

> jeg har aldrig sagt dixa er rentabelt, jeg siger bare, at dixa har samme
> betingelser (og måske endda bedre) end andre isp'er i danmark at overleve
> på.

Og dine argumenter er stadig at de har færre indtægter pr kunde og
sælger mere for disse indtægter end de andre?

> [...]
> ikke, man skal sable udbyderen for et produkt, der ikke engang er ude endnu.

Realisme, snarere. Det er en udbredt misforståelse at man mister sin
sunde forhuft (man kan måske miste sit temperament til tider) fordi man
er ansat hos en udbyder.

> jeg mener.... hvem troede på flatrate adsl for 2 år siden? udover cybercity?
> og hvem klarer sig ekstremt godt?

Flatrate ADSL er en dårlig forretning. Mange kunder er ikke nødvendigvis
at klare sig godt.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Dammit Jim, I'm an actor, not a doctor.

Fra : JW

Dato : 01-09-01 14:27

> [...]
> Jeg kan ikke være særlig konkret da jeg har alt for stor viden om dette,
> da jeg var med til at launche ADSL hos det der dengang hed World Online.

ja, ok... det taler vi ikke mere om, så! :)

> Ja, men gør det lige, og se, hvornår der er breakeven hos DIXA og
> hvornår der er hos de andre udbydere, og så kan vi begynde at regne
> linier og transit ind i tabellen.

ok, det har jeg af gode grunde ikke mulighed for. jeg regner osse med, at
deres breakeven er sat ved en højere indtjening end andre isp'er.

> [...]
> alt for lidt.
> Du køber ikke ind for en adsl-udbyder, gør du?

nej, jeg køber intet udstyr for en adsl-udbyder... men hvis der lige er en
der har en brugt dslam liggende.....

> [...]
> prisen end du kan købe den i dit lokale supermarked vil jeg tjene meget
> mere, fordi jeg sælger til under indkøbsprisen?

du har ret i mælken... men nu er det jo altså ikke bare at sammenligne arla
og kløver (eller hvad de nu hedder)....

udover "mælken" er der jo osse flat-rate telefonien, som er en særdeles
væsentlig grund (for undertegnede) til at ville tegne abonnement hos dem.

jeg kender desuden mange, der sikkert gerne så deres tlf og adsl samlet i en
overskuelig regning. hvem gider at slås med både wol eller cc OG tdc... bare
fordi man både har tlf og adsl? desuden koster telefoni hos tdc jo en syg
syg bondegård....

hvis man kigger udenfor danmark, kan man se at flatrate-telefoni modellen
faktisk fungerer.

> Flatrate ADSL er en dårlig forretning. Mange kunder er ikke nødvendigvis
> at klare sig godt.

nej, ikke at tjene penge måske... men at overleve som firma er sgudda netop
en stor kundebase. hvordan overbeviser man bedre sine investorer end ved at
vise dem den "massive" tilgang af nye kunder????

du ved jo ligeså godt som mig, at det bare handler om at blæse ballonen op
og håbe på nogen ser den (og dette kan gøres med varm luft).

/J

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-09-01 14:50

JW skrev:

>udover "mælken" er der jo osse flat-rate telefonien, som er en særdeles
>væsentlig grund (for undertegnede) til at ville tegne abonnement hos dem.

Okay. Det er *endnu* en udgiftspost for Digter-net, og den giver slet
ingen indtægt.

>nej, ikke at tjene penge måske... men at overleve som firma er sgudda netop
>en stor kundebase. hvordan overbeviser man bedre sine investorer end ved at
>vise dem den "massive" tilgang af nye kunder?

Ved at vise dem nogle sorte tal på regnskabet.

>du ved jo ligeså godt som mig, at det bare handler om at blæse ballonen op
>og håbe på nogen ser den (og dette kan gøres med varm luft).

Ved du hvorfor der fyres så mange i IT-branchen for tiden?

--
Bertel
Min usenetstatistik er blevet opdateret. Se min

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-09-01 15:02

On Sat, 1 Sep 2001 15:27:10 +0200, "JW" <themuss@it.removethis.dk>
wrote:

>nej, ikke at tjene penge måske... men at overleve som firma er sgudda netop
>en stor kundebase. hvordan overbeviser man bedre sine investorer end ved at
>vise dem den "massive" tilgang af nye kunder????

Dotcom-idiot-æraen er altså ovre. Hvor mange investorer har du haft
kontakt med på det sidste ifbm. nye Internet-relaterede projekter.

--
- Peter Brodersen

Fra : JW

Dato : 01-09-01 15:08

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message
> On Sat, 1 Sep 2001 15:27:10 +0200, "JW" <themuss@it.removethis.dk>

> Dotcom-idiot-æraen er altså ovre. Hvor mange investorer har du haft
> kontakt med på det sidste ifbm. nye Internet-relaterede projekter.

det er da synd, dine projekter ikke har vinger, men derfor er der jo ingen
grund til at blive bitter på resten af verden.

/J

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-09-01 15:22

> det er da synd, dine projekter ikke har vinger, men derfor er der jo ingen
> grund til at blive bitter på resten af verden.

Er det dig, der er inde i Charbax?

Mvh.
Klaus.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-09-01 16:21

"Klaus Ellegaard" <klaus@ellegaard.dk> writes:

> Er det dig, der er inde i Charbax?

Jeg havde samme tanke, men i modsætning til Gerner-analyse (der er
nogle kendetegn ved Gerners måde at skrive på, der gør at han altid
bliver genkendt under alias) er der her ingen anden lighed end håbløs
naivitet og mangel på argumenter, og det er - face it - et kendetegn
for millioner af danskere.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : JW

Dato : 01-09-01 16:33

> [...]
> bliver genkendt under alias) er der her ingen anden lighed end håbløs
> naivitet og mangel på argumenter, og det er - face it - et kendetegn

argh! selviscenesættelse er bare så smukt! din hårde tone skærer i mit
hjerte. specielt her på usenet, hvor lige netop den tone gør så pokkers
ondt.

det er nu ok; jeg ved godt, selvom vi ikke er enige, betyder det jo ikke, du
holder mindre af mig.

såvidt mine udtalelser har jeg argumenteret for dem alle. naiv, osse det;
vidste ikke det var en dårlig karakteregenskab.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-09-01 16:36

In article <9mqv4k$22rp$1@news.cybercity.dk>, JW wrote:

> såvidt mine udtalelser har jeg argumenteret for dem alle. naiv, osse det;
> vidste ikke det var en dårlig karakteregenskab.

Er argumentation nu blevet "Jeg ved det koster så og så meget, og bare
fordi er med til at drive en forretning der rent faktisk køber
produkterne skal i ikke tro at i ved, hvad de koster"?

--
Andreas Plesner Jacobsen | My mind is making ashtrays in Dayton ...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-09-01 16:42

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> Er argumentation nu blevet "Jeg ved det koster så og så meget, og bare
> fordi er med til at drive en forretning der rent faktisk køber
> produkterne skal i ikke tro at i ved, hvad de koster"?

Har den ikke været sådan længe?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-09-01 16:45

In article <3b9101bb$0$279$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Har den ikke været sådan længe?

Nejnej, i charbax's tilfælde fx er det "Jeg tror den koster 8 kr, derfor
kan det godt lade sig gøre"

--
Andreas Plesner Jacobsen | Art is either plagiarism or revolution.

Fra : JW

Dato : 01-09-01 16:56

Kristensen wrote:

> Nejnej, i charbax's tilfælde fx er det "Jeg tror den koster 8 kr, derfor
> kan det godt lade sig gøre"

ok piger :)

hør nu!

jeg kom med prisen på en cisco677 router som sidestykke til en diskussion.

jeg kom ikke med prisen for at forklare, at "jeg kan gøre det bedre"...
tværtimod... det var blot en del af en lang række af andre informationer,
som i så begge to har overset... ellers har i bare haft overdrevet fokus på
dette ene punkt.. jeg ved det ikke....

anal fikseret adfærd? gå i detaljer, når andre taler om de store linier...
personlig forfølgelse, når det drejer sig om synspunkter. osv. osv.

hvis der er nogen, der udviser denne "danske" adfærd, må det da være jer to
:)

/J

--
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke Charbax

Fra : Peter Juhl

Dato : 01-09-01 15:22

"JW" wrote...
> "Peter Brodersen" wrote...

> det er da synd, dine projekter ikke har vinger, men
> derfor er der jo ingen grund til at blive bitter på resten
> af verden.

Det har vel ikke så meget med Peter's projekter (hvis
sådanne eksisterer ;) ) - de fleste har efterhånden lært
at man ikke skal hælde penge i firma'er bare fordi de
siger ".com", "on-line" og "interaktiv" - problemet med
den nyligt overståede revolution er at en masse "New
economorons" har bildt folk ind at kostprisen på ydelser
etc. er enten lig 0 eller "meget" billig, uden dette
egentlig på noget tidspunkt var tilfældet - det samme
er også tilfældet for Dixa, jeg tror ikke et sekund på at
Dixa bliver nogen success ej heller en "væsentlig"
spiller på bredbåndsområdet.

En stor kundebase er kun sjov at have hvis der er et
større købspotentiale i kundebasen - jeg tror ikke Dixa's
kundebase vil være særlig interessant for nogle af de
etablerede udbydere - ydeligere er der snart heller ikke
flere selskaber, som synes at have en interesse for at
gå ind på det Danske marked, også dér kan de vare svært
at afhænde sin kundebase.

/Peter

Fra : JW

Dato : 01-09-01 15:37

"Peter Juhl" <dev-null@list.inet.tele.dk> wrote in message
> [...]
> er også tilfældet for Dixa, jeg tror ikke et sekund på at
> Dixa bliver nogen success ej heller en "væsentlig"

jeg har på intet tidspunkt forsøgt at sige, at kostprisen var mindre eller
indtjeningsniveauet skulle højere hos dixa.net end hos andre
eksisterende udbydere.

jeg siger bare, at deres produkt er bedre og passer bedre til den brede
befolkning end mange andre udbyderes produkter, da man ikke behøver en
seperat telefon.

> [...]
> flere selskaber, som synes at have en interesse for at
> gå ind på det Danske marked, også dér kan de vare svært

jeg taler ikke om at afhænde kundedatabasen... jeg taler om, hvor stor en
ballon, man kan puste op... hvor nemt mon det er at låne 400millioner, når
selskabets årsregnskab viser minus 50 millioner, MED MINDRE man har en
helvedes stor ballon med ind til møde????

det er jo gjort før i dansk erhvervsliv.

/J

Fra : N/A

Dato : 01-09-01 16:23

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-09-01 16:23

"JW" <themuss@it.removethis.dk> writes:

> jeg siger bare, at deres produkt er bedre

Lige for tiden er deres luft bare varmere. Når der er et produkt kan
vi diskutere kvaliteten af det.

> og passer bedre til den brede
> befolkning end mange andre udbyderes produkter, da man ikke behøver en
> seperat telefon.

Til gengæld skal man pludselig bruge IP til telefoni, og det er altså
mere praktisk for de fleste, at telefoner er til telefonstik - og at
de kan købe telefoner hvor de vil.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Diskussioner ødelægges tit af folk,
The RockBear. ((^)) der ved hvad de taler om"

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-09-01 16:27

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> Til gengæld skal man pludselig bruge IP til telefoni, og det er altså
> mere praktisk for de fleste, at telefoner er til telefonstik - og at
> de kan købe telefoner hvor de vil.

Jeg troede den der dixa-kasse havde telefonstik?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-09-01 16:16

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> writes:

> Jeg troede den der dixa-kasse havde telefonstik?

Måske. Artiklen i Telekommunikation snakker om at man skal putte
batterier i telefonerne, hvis de skal bruges under en strømafbrydelse,
så jeg har en alvorligt mistanke om at det er IP-telefoner.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-09-01 16:39

> Måske. Artiklen i Telekommunikation snakker om at man skal putte
> batterier i telefonerne, hvis de skal bruges under en strømafbrydelse,
> så jeg har en alvorligt mistanke om at det er IP-telefoner.

Hmm, gad vide om man selv skal ud og investere så.
Er der i det hele taget en standard på det område? (kører de blot h.323)

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-09-01 03:38

On Sat, 1 Sep 2001 16:22:20 +0200, "Peter Juhl"
<dev-null@list.inet.tele.dk> wrote:

>Det har vel ikke så meget med Peter's projekter (hvis
>sådanne eksisterer ;) )

Tjah, jeg har jo ikke overraskende også underskrevet min andel af
tavshedserklæringer hvad angår diverse freelance-arbejde, såeh... til
gengæld er jeg næsten blevet træt af at gå og slappe af, så det er
måske på tide at kigge sin mailbox igennem efter jobopfordringer.

>- de fleste har efterhånden lært
>at man ikke skal hælde penge i firma'er bare fordi de
>siger ".com", "on-line" og "interaktiv"

Dit "bare" er meget præcist. Et projekt behøver selvfølgelig ikke at
være sundt pga. ovenstående, men i nogle tilfælde kan der stadigvæk
være et fornuftigt forretningsgrundlag, men som du siger:

>- problemet med
>den nyligt overståede revolution er at en masse "New
>economorons" har bildt folk ind at kostprisen på ydelser
>etc. er enten lig 0 eller "meget" billig,

En eller anden person (muligvis mig selv, jeg kan ikke huske det)
udtalte på et tidspunkt: "Den Nye Økonomi er gået hen og blevet
erstattet af Den Gamle Økonomi".

Fordelen er, at en del knaldperler (forhåbentligt) bliver sorteret
fra, hvilket gerne skulle gøre det lettere at finde passende
samarbejdspartnere. "Ulempen" er en overgangsperiode med øget skepsis,
men hvis det er det, der skal til, så fint med mig.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-09-01 03:29

On Sat, 1 Sep 2001 16:07:30 +0200, "JW" <themuss@it.removethis.dk>
wrote:

>det er da synd, dine projekter ikke har vinger, men derfor er der jo ingen
>grund til at blive bitter på resten af verden.

Egentligt er det ikke et problem. Det betyder bare, at man skal
arbejde videre på sin plan og hele tiden huske sig selv på, at mange
brugere ikke er et mål, men allerhøjst et middel. Derfor skal man
arbejde videre med det datagrundlag og så også finde frem til hvordan,
pengestrømmen rent faktisk skal kunne virke - det er ikke længere
noget, man "finder ud af undervejs".

Hvis man er dotcom'er, så kan det i sig selv godt være et problem. Men
dit angreb tilbage er nu ærligt talt skudt lidt forbi. Jeg har i
diverse situationer i højere grad været med på sidelinien som
tekniker, og har fået min løn for bl.a. forarbejde, uanset om
projekter viser sig at blive til noget eller ej.

Tillige er jeg lidt ked af, at du forsøger at forvride debatten med et
egentligt irrelevant argument. Jeg vil gerne prøve at spørge igen: Har
du haft kontakt med venture-selskaber for nyligt? Har du nogen
erfaring med deres opfattelse af forskel på kundebase, etablering og
pengeflow?

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-09-01 13:55

"JW" <themuss@it.removethis.dk> writes:

> uden at træde nogen over tæerne, vil jeg mene routerne koster omkring
> 600-800,- i indkøb,

Hvis jeg siger "gang du trygt med fem", så har jeg næppe gjort noget
horribelt.

--
Peter B. Juul, o.-.o Dyt, hvis du er Mel B. (fra Spice Girls)
The RockBear. ((^))

Fra : JW

Dato : 01-09-01 14:03

> Hvis jeg siger "gang du trygt med fem", så har jeg næppe gjort noget
> horribelt.

du køber ikke ind for din virksomhed, vel?

/J

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-09-01 14:13

> du køber ikke ind for din virksomhed, vel?

Router-udstyr? Jo.

Men sandt at sige køber vi aldrig ADSL-routere. Min viden om priserne
på disse stammer fra kontakter i andre firmaer.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : JW

Dato : 01-09-01 14:53

> Router-udstyr? Jo.
>
> Men sandt at sige køber vi aldrig ADSL-routere. Min viden om priserne
> på disse stammer fra kontakter i andre firmaer.

ok, jeg har mine priser fra cisco....

7J

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 03-09-01 21:14

It seems JW wrote:
> ok, jeg har mine priser fra cisco....

GLP for Sivsko 677 er (var?) $499. Klask din rabat på og find selv din pris.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : JW

Dato : 03-09-01 21:32

"Kasper Mejlgaard" <nntpspam1@in-addr.dk> wrote in message

> GLP for Sivsko 677 er (var?) $499. Klask din rabat på og find selv din
pris.

jeg vil stadig mene, at folk, der giver denne pris for sivskoen, når man
påtænker at købe ti-tusindvis, ikke får nogen særligt gode priser eller
rabat.

så vil jeg mene cisco måske er lidt for dyrt ift. hvad man får...

såvidt en cisco, jeg så, der på uheldigvis havde mistet skallen, blev jeg
ikke voldsomt imponeret af de komponenter, der sad og stirrede tilbage på
mig.

i samme åndedrag skal det siges, at mit tidligere prisoverslag nok skal
tages med lige dele lav dollar kurs (hvilket den pt. ikke er) og lige dele
erfaring med produktet.

men vi kan nok godt snige den over på den anden side af 1000-1500 kabler og
andet inkl. ...

nu skal det ikke siges, at jeg sidder her og argumenterer for den gældende
dagspris, men hvad JEG ville påregne at skulle give for x-antal cisco'er,
der skulle bruges i forb. med et nyt adsl-initiativ på det danske marked.

denne sidediskussion opstod ud af ideen om at 3500,- pr kundeenhed var for
høj en pris for dixa.net at betale.

at den dyreste processor forholdmæssigt koster meget mere end den
andendyreste er jo heller ikke et ukendt fænomen.

at folk herinde er ivrige efter at pimpe prisen på 3500,- kan jeg ikke
forstå. alle kender jo til de fejl, der påhæftet software og hardware i
ciscoen. dette, regner jeg med, beror på folks tilhørsforhold eller
interesser og ikke deres faktiske erfaringer med enheden.

/J

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-01 21:49

JW skrev:

>så vil jeg mene cisco måske er lidt for dyrt ift. hvad man får...

Underligt. For ikke så mange indlæg siden var den skidebillig.

--
Bertel

Fra : JW

Dato : 03-09-01 22:29

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> wrote in message

> Underligt. For ikke så mange indlæg siden var den skidebillig.

gider du ikke pege mig hen på indlægget, hvis det da er et af mine, du
henviser til.

/J

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-01 22:39

JW skrev:

>gider du ikke pege mig hen på indlægget, hvis det da er et af mine, du
>henviser til.

Det er flere. Her nævner du prisen:

og her Cisco:

Fra : JW

Dato : 03-09-01 22:55

> Det er flere. Her nævner du prisen:

> og her Cisco:

ok det andet indlæg kan jeg ikke løbe fra. det røg måske for hurtigt afsted.
ordet faktum skulle ikke have forekommet. jeg mener bare, at hvis man
bestiller hundrevis og i nogle tilfælde tusindvis af enheder og endda
sikkert har et forventet merforbrug, der er væsentlig højere, må man på det
omtalte udstyr da kunne forhandle sig ned i et prisleje, der efter min
bedste overbevisning ikke burde ligge på det niveau, der gives udtryk for.
jeg synes stadig $499.95 eller 3500,- lyder som en alt for høj pris.

igen, som privatperson er der ingen tvivl om, at prisen sikkert er deroppe,
men i det tilfælde, hvor en isp ønsker at etablere sig på x-antal centraler
og derfor skal masseindkøbe hardware, regner jeg med, at prisen ligger
_betragteligt_ lavere.

og det var, hvad der faktisk blev argumenteret for.

jeg må jo så bare bidde i det sure æble og indse at verden ikke ser sådan
ud. der sidder folk med yderligere viden om prisen på udstyret end
undertegnede, hvis bud er derfor er mere realistiske.

/J

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-09-01 06:11

> [...]
centraler
> og derfor skal masseindkøbe hardware, regner jeg med, at prisen ligger

Men faktum er at du ikke aner en bjælde om det?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : JW

Dato : 04-09-01 11:11

> [...]
> deroppe,
> centraler
>
> Men faktum er at du ikke aner en bjælde om det?

hvis du vælger at se på det på den måde, ja.

hvorom alting er, hævder jeg i mit oprindelige indlæg at prisen er x kroner.
jeg siger ikke direkte, den er det. jeg mener stadig, at hardware af den
kvalitet, som cisco 677'eren er, ikke vil ligge i et prisleje af 2000-3500
kr, når det er en storordre fra en isp, vi taler om.

da jeg ikke selv har indkøbt ciscoer i det antal, er det selvfølgelig noget,
jeg må gisne om. hvorom alting er, vi kommer ikke til at overbevise hinanden
om, at det modsatte er sandt.

nu går jeg heller ikke ud fra dixa påtænker at investere i cisco677, da den
jo ikke understøtter de ting, der er indeholdt i dixas produkt.

hvorvidt dixa investerer i cisco udstyr, jeg efter diskussionen i denne
gruppe, betragter som værende alt for dyrt, er jo i sidste ende
regnskabsafdelingens ansvar og ikke mit.

jeg kan kun tænke over, om ciscos varenavn ikke er for dyrt ift. kvaliteten.

var der ikke også noget med en cisco-medarbejder, der blev sigtet for at
holde aktiekursen oppe vha. nogle fuskede regnskaber... det var vist i
californien for en 6-8 måneder siden. hvorom alting er, jeg håber bare, det
hele bliver billigere og bedre.

/J

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-09-01 11:38

> [...]

> kvalitet, som cisco 677'eren er, ikke vil ligge i et prisleje af 2000-3500
> kr, når det er en storordre fra en isp, vi taler om.

Aha. Forskellen på din "insider-viden" og min insider-viden er bare,
at jeg kender rabatsatsen som i hvert fald en udbyder får. Mine tal
holderi hvert fald for den iap. (Jeg er i øvrigt træt af, at folk, der
taler om iap'er og access-produkter konstant siger "isp". Ikke at jeg
ikke selv gør det.)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-09-01 23:08

nntpspam1@in-addr.dk (Kasper Mejlgaard) writes:

> GLP for Sivsko 677 er (var?) $499. Klask din rabat på og find selv din pris.

Jeg har også været ude at kigge lidt:

Aktuelle listepriser:

Cisco SOHO 77 ADSL Router Eval Unit (ved ikke hvad Eval unit dækker
over): $639

Cisco 678 Ether to ADSL router: $495. Hertil skal lægges en multiuser
upgrade (software) til $200.

Cisco 827 ADSL Router: $649

Så altså, vi starter ved $639. ved kurs 820 er det 5240 kr.

En typisk storkøbs-rabat-sats er 40%, hvilket bringer os ned på 3144
kr.

En god forhandler for en udbyder, der køber _meget_ udstyr kan nok få
lidt mere rabat, men han kommer næppe under halv pris (2620 kr.).

Og så er der jo lige momsen....

Så JW's udspil, der jo var baseret på hans kolossale viden om
markedsforholdene, på "det ved jeg ikke men ikke over 600-800 kr." er
helt ude i hampen.

Selv hans senere indrømmelser har meget lidt med virkeligheden at gøre.

--
Peter B. Juul, o.-.o "This was bad grammar of course, but that is how beavers
The RockBear. ((^)) talk when they are excited; I mean, in Narnia - in our

Fra : Steen Enevoldsen

Dato : 04-09-01 09:44

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in message news:<m38zfwudvt.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>...

> Jeg har også været ude at kigge lidt:
>
> Aktuelle listepriser:
[cut]
> [...]
>
> En god forhandler for en udbyder, der køber _meget_ udstyr kan nok få
> lidt mere rabat, men han kommer næppe under halv pris (2620 kr.).

Uden at ville indvolveres i nogen personlig fejde kan jeg da lige
nævne at jeg har været indvolveret i udviklingen af en ADSL router,
hvor priserne ser anderledes ud. Ved +100K køb - $150, og ved +30K -
$200. Ligesom andre i denne tråd kan jeg ikke udtrykke mig mere
præcist uden at risikere at få juridiske smæk

Du kan ikke regne med de listepriser der kan findes på nettet. Prisen
bliver forhandlet individuelt mellem leverandøren og ISPen og er i
sagens natur ikke noget de gerne offentliggør.

Cisco er dyre! De lever højt på deres ry/navn. Jeg har også kigget på
det indre af en 677i, og må sige, at det er et meget lidt
cost-effektivt design! Der er såvel dobbeltsidet montering, samt
thm-komponenter hvilket fordyrer produktionen betragteligt. Derfor
tror jeg gerne at man ikke kan få en cisco router så langt ned i pris,
idet cisco's BOM cost iforvejen er for høj.

Så godt nok skyder JW måske lidt lavt, men du skyder til gengæld for
højt. Hvis ordren er stor nok vil en ADSL router kunne fås til under
1500 kr + moms.

--
Mvh Steen
Der ikke arbejder for ISPer, men udvikler hardware til CPE og CO ADSL

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-09-01 10:17

steenge@yahoo.dk (Steen Enevoldsen) writes:

> [...]
> $200. Ligesom andre i denne tråd kan jeg ikke udtrykke mig mere
> præcist uden at risikere at få juridiske smæk

Det er da helt i orden. Vi ved heller ikke hvad konstruktionen af
Dixa-routeren koster.

> Du kan ikke regne med de listepriser der kan findes på nettet.

Nej, selvfølgelig ikke. Men rabatsatser beregnes ud fra
listepriser. Husk, at jeg i mine beregninger gik ud fra en rabat på
40-50% ved storkøb.

Fra : Steen Enevoldsen

Dato : 04-09-01 14:55

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in message news:<m3ofortiwu.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>...

> Det er da helt i orden. Vi ved heller ikke hvad konstruktionen af
> Dixa-routeren koster.

Nej det gør vi ikke. Jeg havde forstået det sådan at det mere eller
mindre er en "standard" ADSL router?

> Nej, selvfølgelig ikke. Men rabatsatser beregnes ud fra
> listepriser. Husk, at jeg i mine beregninger gik ud fra en rabat på
> 40-50% ved storkøb.

Enig - Men rabatten er vel normalt ligefrem proportional med antallet
af enheder du vil købe. Det er med nutidens chipset priser og
produktionsomkostninger muligt at producere en ADSL router til lige
omkring $100/unit hvis du for det første designer med minimal cost for
øje og for det andet indkøber komponenterne i meget høje styktal.

Når man så tager i betragtning at producenten skal have dækket sine
udviklingsomkostninger er det ikke umuligt at prisen kunne presses
helt ned på $120-130 hvis ordren er stor nok.

Det eneste jeg opponerede imod var din udtalelse om at prisen nok ikke
kunne komme under 2600 kroner. Det mener jeg godt at den kan.

Mvh Steen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-09-01 15:09

> Nej det gør vi ikke. Jeg havde forstået det sådan at det mere eller
> mindre er en "standard" ADSL router?

Tjah. Det er en Basse Bergqvist-selvbygger-ting, så vidt jeg ved.

> Enig - Men rabatten er vel normalt ligefrem proportional med antallet
> af enheder du vil købe.

Kun til en vis grænse. Jeg ved fra mine kontakter i branchen, at mine
rabatsatser var i omegnen af, hvad tingene faktisk koster.

> Det eneste jeg opponerede imod var din udtalelse om at prisen nok ikke
> kunne komme under 2600 kroner. Det mener jeg godt at den kan.

Jeg har ikke sagt noget om "kunne". Jeg har snakket om "er".
--
Peter B. Juul, o.-.o "Welcome to Usenet. Please don't feed the trolls."
The RockBear. ((^))

Fra : Steen Enevoldsen

Dato : 04-09-01 22:57

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in message news:<m3lmjvrqtd.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>...
[cut]
>Jeg har ikke sagt noget om "kunne". Jeg har snakket om "er".

- Ved hvilket styktal?

De produkter jeg har været involveret i har ikke været beregnet til
det danske marked, så jeg ser måske tingene i en lidt større skala -
og derfor snakker vi forbi hinanden.

Jeg snakker om ordrer på 100000 enheder hvor prisen *er* lavere end
2600/stk.

Mvh Steen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-09-01 10:29

steenge@yahoo.dk (Steen Enevoldsen) writes:

> - Ved hvilket styktal?

Styktal, der re relevante for det marked vi snakker om her - det
danske.

> Jeg snakker om ordrer på 100000 enheder hvor prisen *er* lavere end
> 2600/stk.

Du snakker også om et produkt, der ikke står Cisco på. Ikke desto
mindre er Cisco vist stadig det mest almindelige hos danske IAP'er.

Jeg er sådan set uinteresseret i hvad der måsk e kan lade sig gøre på
andre markeder. Denne diskussion startede med at JWforklarede os at
danske IAP'er bestemt ikke betalte over 800 kr. for en
ADSL-router. Det gør de. Og hans senere gæt er også noget lal, uanset
hvor meget han henviser til sine feberfantasier.

(Naturligvis kan en eller anden hos en IAP, der faktisk _køber_
routere til JW-priser modbevise hvad jeg siger. Indtil da holder jeg
på mit.)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-09-01 14:51

JW skrev:

>du køber ikke ind for din virksomhed, vel?

Nå, *noget* har du da lært.

Trist for dig at du lige skulle afprøve det på Peter B. Juul.

Fra : JW

Dato : 01-09-01 14:53

> Nå, *noget* har du da lært.
>
> Trist for dig at du lige skulle afprøve det på Peter B. Juul.

jeg er ikke helt med?

/J

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 02-09-01 15:56

> jeg er ikke helt med?

Nej det er vel ingen i tvivl om

/F

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-09-01 10:59

> [...]
> gerne vil have flatrate telefoni indendøre... og når folk finder ud af
> tjenesten eksisterer, mon de så ikke skifter udbyder

Men når de penge som alle de mange kunder betaler kun kan dække ca 10% af
omkostningerne?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : JW

Dato : 01-09-01 12:43

> "JW" <themuss@it.removethis.dk> skrev i en meddelelse
> der
>
> Men når de penge som alle de mange kunder betaler kun kan dække ca 10% af
> omkostningerne?

er det bedre end at færre kunder dækker 1% af omkostningerne.

/J

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-09-01 13:40

> er det bedre end at færre kunder dækker 1% af omkostningerne.

Umiddelbart er det bedre at tabe xx kroner per måned per kunde med 10 kunder
end med 10000 kunder

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : JW

Dato : 01-09-01 13:56

> [...]
> af
>
> Umiddelbart er det bedre at tabe xx kroner per måned per kunde med 10

ja, da. jeg kan udemærket følge dig i dit argument.

men hvis man nu taber xxxx antal kroner om måneden pr. åben port.

/J

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-09-01 11:33

JW skrev:

>jeg hilser ihvertfald flat rate telefoni velkommen

Siger du også "goddag" til dine venner før de er ankommet?

Fra : JW

Dato : 01-09-01 12:43

> Siger du også "goddag" til dine venner før de er ankommet?

før vi kommer ud i den store sproglige konflikt, så ved du godt, hvad
forskellen på at hilse noget velkommen og sige goddag til nogen er, ikke?

der er stor forskel.

/J

Fra : Simon Skals

Dato : 02-09-01 21:02

It seems JW wrote:
> [...]
>mindre har de samme forretningsplan.
>
>om dixa.nets initiativ er specielt ambitiøst vil jeg undlade at kommentere.

Det burde du ellers gøre, hvis du vil tages seriøst.

Vil du anerkende, at de etablerede ISP'er sætter penge til, når
de leverer en 2 Mbps ADSL-forbindelse?

Hvis ja, kan du så se, hvad det betyder, at DIXA vil sælge en
sådan forbindelse for kr. 400,- pr. md., mens den koster over det
dobbelte hos de øvrige udbydere?

Kan du også se, at de kommer til at sætte yderligere til på
produktet, fordi de oven i købet vil give forbrugerne flatrate
telefoni - for den samme pris? Bemærk i denne forbindelse, at
DIXA skal betale de øvrige telefoniudbydere for at håndtere deres
eksterne trafik (som vil udgøre langt, langt størstedelen i meget
lang tid).

Svaret på disse spørgsmål er, at DIXAs pengetank vil svinde
væsentligt hurtigere ind end konkurrenternes.

Det vil sige, at hvis de ikke skal gå bankerot, før de
overhovedet er kommet i gang, så skal de enten have nogle
investorer, som vil poste enorme summer i konceptet, eller også
skal de tjene penge på anden vis.

Deres planer om at tjene kassen på at have en boks, der kan
fungere som tyverialarm, elaflæser og overvågningskamera virker
ikke særlig realistiske i mine øjne.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-09-01 01:01

On Sun, 2 Sep 2001 20:01:59 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>Det vil sige, at hvis de ikke skal gå bankerot, før de
>overhovedet er kommet i gang, så skal de enten have nogle
>investorer, som vil poste enorme summer i konceptet, eller også
>skal de tjene penge på anden vis.

.... eller ganske enkelt ændre produktet i forhold til hvad, de
oprindeligt nævnte. Indtil videre lader det til at det er blevet til
et almindeligt ADSL-produkt, dog med lidt intern-IP-telefoni-sjov, men
ingen reel erstatning for telefonadgang.

--
- Peter Brodersen

Fra : Charbax

Dato : 03-09-01 12:14

> med lidt intern-IP-telefoni-sjov, men
> ingen reel erstatning for telefonadgang.

hvofor skulle IP-telefoni ikke kunne overtage TDC's gammeldags
pay-1dollar-per-minute gammeldags udenlands telefoni takster og sindsyge
dyre fastnet lokal takster?

jeg bruger allerede selv for det meste IP-telefoni når jeg vil ringe til
folk i udlandet, usa eller svejts.. der koster det under 1 cent i minuttet
og jeg har sat en trådløs headset så jeg kan gå rundt i lejligheden
hands-free og kvaliteten er meget fed... jeg ser allerede frem til at alle
folk køber en 30 kroners lille dims som man kobler i telefon stikket og som
man kan koble hvadsomhelst telefon til og som så erstatter TDC's 300-kroner
i kvartalet fastnet abonnement og tilbyder gratis IP-telefoni så længe man
ringer til en anden med samme boks hvor som helst i verden. min pris er
altså 30 kroner for den lille dims og 10 kroner om måneden for ubegrænset
telefoni. goodbye TDC!

Fra : Lars B Jensen

Dato : 03-09-01 12:17

"Charbax" <charbax@lflv.dk> skrev i en meddelelse

> hvofor skulle IP-telefoni ikke kunne overtage TDC's gammeldags
> pay-1dollar-per-minute gammeldags udenlands telefoni takster og sindsyge
> dyre fastnet lokal takster?

Charbaxisme i højeste gear!

> [...]
> og jeg har sat en trådløs headset så jeg kan gå rundt i lejligheden
> hands-free og kvaliteten er meget fed...

Og det har _ikke_ en skid med IP-telefoni at gøre!

> [...]
> ringer til en anden med samme boks hvor som helst i verden. min pris er
> altså 30 kroner for den lille dims og 10 kroner om måneden for ubegrænset

Endnu mere charbaxisme!

Undskyld at jeg ikke cutter mere, men det fjerner det charbaxske fra teksten
at cutte for meget :)

Lars B
....Telia...ansat...udtaler sig på egne vejne.....

Fra : Charbax

Dato : 03-09-01 12:28

> Charbaxisme i højeste gear!

yeah!

> Og det har _ikke_ en skid med IP-telefoni at gøre!

hvad? har deltathree.com og hottelelink.com (og ritstele.com) ikke noget med
IP-telefoni gøre? hvad er det så?

Fra : Lars Jensen

Dato : 03-09-01 16:35

"Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote in message

> minuttet

> hvad? har deltathree.com og hottelelink.com (og ritstele.com) ikke noget
med
> IP-telefoni gøre? hvad er det så?

Det er en webservice, sådan som jeg læser de link.... En webservice der gør
at du via et webinterface kan kontakte en abonnenet et andet sted i verden.

IP-telefoni er, vil jeg mene men correct me if wrong, når din udbyder har
opstillet specielle gateways der styrer ip-telefoniudstyr hos kunden, som
virker uafhængigt af en pc. Altså, en ip-telefoní kunder behøver ikke
nødvendigvis at have en pc. Han har blot enten en router med POTS eller en
speciel ip-telefon.

--
Mvh.

Lars [ZulFo] Jensen

Fra : Peter Juhl

Dato : 03-09-01 13:53

"Charbax" wrote...

> jeg bruger allerede selv for det meste IP-telefoni når jeg vil
> ringe til folk i udlandet, usa eller svejts.. der koster det
> under 1 cent i minuttet

Ej sejt - hvem er din udbyder, hvordan har du din almindelige
telefon tilsluttet, har du en ATA fra Cisco, hvem er din "number
proxy", hvilke udbydere har din IP-telefoni udbyder en gateway
til etc. ?

> og jeg har sat en trådløs headset så jeg kan gå rundt i
> lejligheden hands-free og kvaliteten er meget fed...

Wow, hvor er du bare langt fremme !

> jeg ser allerede frem til at alle folk køber en 30 kroners lille
> dims som man kobler i telefon stikket

Hvilken dims er det vi taler om hér ?

Til hvilket Internet abonnement ?

Hvem er din "number proxy" ?

> [...]
> abonnement og tilbyder gratis IP-telefoni så længe man
> ringer til en anden med samme boks hvor som helst i

Hvorfor er det du tror IP-telefoni er gratis ?

> min pris er altså 30 kroner for den lille dims

Hvilken lille dims ?

> og 10 kroner om måneden for ubegrænset telefoni. goodbye TDC!

IP Telefoni er traffik, traffik koster penge - get real.

/Peter

Fra : Charbax

Dato : 03-09-01 14:40

> Ej sejt - hvem er din udbyder,

hottelelink.com, deltathree.com, dialpad.com og ritstele.com.

> hvordan har du din almindelige
> telefon tilsluttet,

det har jeg ikke.. det har tænkt over om man kunne.. man kan nemlig købe
sådanne 400-kroners ret gode trådløse telefoner som man kan gå rundt 100
meter fra central-dimsen eller hvad det hedder.. og ligge telefonen på for
at lade den oplade.. hvis man kunne købe en adaptor som omformede den der
firekantede telefon stik til en lille rund stik, sådan slags man kan stikke
ind i lydkortet istedet for højtaler og mikrofon.. Ligenu har jeg en trådløs
headset hvis central-dims er koblet til mit lydkort i højtaler og mikrofon
stikket når jeg vil tale i telefonen.. Jeg er nød til at sidde ved pc'en og
sætte opringningen igang.. og så er jeg fri til at gå rundt og malke en kælk
mens jeg taler i telefon for ca. 1-4 cents i minuttet eller helt gratis
faktisk (når jeg ringer pc-to-phone til andre lande i europa eller
usa/canada).. hottelelink.com kan man ringe 2 timer gratis om måneden og
ritstele.com kan man ringe 5 minutter af gangen og se på reklammer. Og
(pc-to-pc er selvfølgeligt gratis kræver altså at den man vil ringe til har
en pc og er på nettet og kan finde ud af at bruge højtalere/høretelefoner og
en mikrofon)

> har du en ATA fra Cisco, hvem er din "number
> proxy", hvilke udbydere har din IP-telefoni udbyder en gateway
> til etc. ?

hmmm.. hvad er det lige du snakker om her? er det tinge du mener man skal
bruge når man bruger ægte IP-telefoni?

> Til hvilket Internet abonnement ?

ja.. burde man ikke kunne kobles til en flat-rate agtig service uden at det
behøver at koste tusinder kroner? Det er heller ikke sådan at alle ringer på
samme tid.. så den behøver måske ikke være allways-on...

> Hvorfor er det du tror IP-telefoni er gratis ?

HVis man skal blive ved med at betale for lokalt taksten mellem centralen og
kunden når man ringer fra PC-to-phone, snart er det en af de sidste
indtægskilder for teleselskaber som TDC, så det kan være at de snart har
tænkt sig at skrue op for lokalt-takst.. derfor er man nød til at have den
der modem eller inyternet-forbindelse hvis man skal kunne ringe til
hindanden gratis. Ligesom man kan med f.eks. BuddyPhone.com programmet og
lignene voice-chat program til brug sammen med ICQ..

> Hvilken lille dims ?

sådan en ultra-enkelt agtig modem med en slags full-duplex lydkort så man
kan koble almindelig telefon eller wireless headset til den.

> IP Telefoni er traffik, traffik koster penge - get real.

IP-telefoni, er det 5-10kbit/s eller måske lige 30kbit/s hvis man lige skal
have surround telefoni med ekstra bass.

og disse 5-10kbit/s tror jeg godt man næsten kan sige er gratis.. eller
meget billige.. ihvertfald ikke dyre.. og det er heller ikke alle der kan
finde ud af at sidde og tale i telefon hele dagen.. eller kan sikkert indgå
i pakker, f.eks. man kan købe en hus med gratis telefoni eller købe eller
lignene..

Fra : JW

Dato : 03-09-01 14:42

> hmmm.. hvad er det lige du snakker om her? er det tinge du mener man skal
> bruge når man bruger ægte IP-telefoni?

det hedder: jeg er smartere end dig, kan flere udtryk og ved mere.. du ved
intet, da du ikke kender de samme begreber som mig.

det er et klassisk forsøg på at skræmme dig til tavshed :)

/J

Fra : Lars Jensen

Dato : 03-09-01 16:45

> "Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote in message

> det hedder: jeg er smartere end dig, kan flere udtryk og ved mere.. du ved
> intet, da du ikke kender de samme begreber som mig.

ÆVL! Det hedder "Jeg VED faktisk mere end dig, for jeg har undersøgt, via
almindelig nysgerrighed og en søgemaskine, hvad det er VoIP og VoD betyder
og står for, og hvad det reelt kræver".

Hvor svært er det at forstå?

> det er et klassisk forsøg på at skræmme dig til tavshed :)
> /J

Vi håber stadig, i det mindste på at "man" kommer til fornuft, og sætter sig
lidt ind i ting, inden man begynder at udfolde sig hæmningsløst i 200
liniers (orv, charbaxisme :) lange indlæg, som der der ud over startes 5 nye
af om dagen (igen, Charbaxisme!)....
--

Mvh.

Lars [ZulFo] Jensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-09-01 22:58

> [...]

> intet, da du ikke kender de samme begreber som mig.
>
> det er et klassisk forsøg på at skræmme dig til tavshed :)

Du har lige forsvaret Charbax.... BIIIIIG mistake.

--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-01 14:57

Charbax skrev:

>Og (pc-to-pc er selvfølgeligt gratis kræver altså at den man vil ringe til har
>en pc og er på nettet og kan finde ud af at bruge højtalere/høretelefoner og
>en mikrofon)

Jeg havde ellers fået det indtryk fra din reklamesnak at det
kunne erstatte almindelig telefoni. Jeg var endda lige begyndt at
glæde mig, men nu ved jeg ikke rigtig ...

Fra : Lars Jensen

Dato : 03-09-01 16:37

"Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote in message

> hottelelink.com, deltathree.com, dialpad.com og ritstele.com.

De er, stadig, ikke udbydere af IP-telefoni!!!!

--

Mvh.

Lars [ZulFo] Jensen

Fra : Charbax

Dato : 03-09-01 21:34

> De er, stadig, ikke udbydere af IP-telefoni!!!!

nåh øv, ok.. så troede jeg lige at jeg havde en ide om at ip-telefoni var
bare når mang brugede ijnternettet til at ringe og ikke nødvendighvis

http://corp.deltathree.com/eng/overview/company_voIP.html kalder de sig
selv Voice over IP udbyder ihvertfald. Og på
http://www.dialpad.com/company/technology.html siger de at dere teknologi
kan kaldes for flere ting: "Internet telephony, IP (Internet Protocol)
telephony, iTelephony, Voice over IP (VoIP) og e-calling".

Fra : Charbax

Dato : 03-09-01 12:06

> Deres planer om at tjene kassen på at have en boks, der kan
> fungere som tyverialarm, elaflæser og overvågningskamera virker
> ikke særlig realistiske i mine øjne.

hvad nu hvis den boks for det meste vil blive brugt til video-on-demand for
Dixanet var blevet de første til at tilbyde en helt del ægte 2mbit/s
video-on-demand.. da videoerne så kan streames indefor dixanet's egen
netværk tror du så ikke at de 400 kroner godt kunne dække det? (plus at
kunderne kan komme til at betale et eller andet pay-per-view eller
subscription beløb for servicen) Og dixa kunne også lave store cache eller
mirrors af andre bredbånds-agtige websites fra rundt omkring i verdenen igen
på deres egen netværk sådan at de kan få så meget som muligt af traffikken
til at foregå på deres net og ikke skulle betale for meget for andre
backbones.. (ligesom at Cybercity bedst kan lig at man bruger
http://tucows.cybercity.dk end en tucows.com server et eller andet sted i
malaysia eller San-Fransisco) er det et teori som kunne holde?

ligesom at folk køber Playstation 2 for det meste for at se DVDer, så tror
jeg godt masser af folk (som ikke har forstand på pc, måske ingen gang har
en pc) godt kunne finde på at købe en 1000 kroners Dixanet Video-On-Demand
og flat-rate IP-telefoni apparat istedet for at bruge den mest til at
downloade terrabytes af ulovlige DivXer og mp3er som alle de andre
internet-udbyderes kunder bruger mest af deres båndbredde til vil jeg tro.

Fra : JW

Dato : 03-09-01 12:32

> og flat-rate IP-telefoni apparat istedet for at bruge den mest til at
> downloade terrabytes af ulovlige DivXer og mp3er som alle de andre
> internet-udbyderes kunder bruger mest af deres båndbredde til vil jeg tro.

det vil jeg ikke udtale mig om :)

/J

--
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke Charbax

Fra : Simon Skals

Dato : 03-09-01 12:44

It seems Charbax wrote:
> [...]
>netværk tror du så ikke at de 400 kroner godt kunne dække det? (plus at
>kunderne kan komme til at betale et eller andet pay-per-view eller

Video-on-demand formodes at blive en kæmpe cash cow, men der er
mig bekendt endnu ikke nogen, der skovler penge ind på konceptet.

Og med DIXAs priser vil de altså have en burn-rate af de slemme,
hvilket medfører, at de skal tjene penge på VoD *meget* hurtigt
eller - som nævnt - have nogle investorer, der gladeligt hælder
millioner i pengetanken for at dække deres etablerings-
omkostninger og tab på de løbende poster.

Personligt tror jeg ikke rigtig på nogen af delene, men jeg
arbejder jo også hos en konkurrent.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Charbax

Dato : 03-09-01 14:45

> Video-on-demand formodes at blive en kæmpe cash cow, men der er
> mig bekendt endnu ikke nogen, der skovler penge ind på konceptet.

jeg er endnu ikke overbevist om at VOD behøver at være ekstremt dyrt og
urealistisk at tilbyde idag på grund af manglende båndbredde eller hvad det
er flere i denne her gruppe mener.. Og det mener Dixanet måske heller ikke..
Og derfor kan det måske godt betale sig at tage chancen og så måske lykkedes
at blive den første nogensinde til at tilbyde video-on-demand og blive
milliardære på grund af det og alt den medie-omtale der vil blive på
wired.com, news.com eller bare computerworld.dk..

Fra : JW

Dato : 03-09-01 14:45

"Simon Skals" <spam@gid.dk> wrote in message

> Personligt tror jeg ikke rigtig på nogen af delene, men jeg
> arbejder jo også hos en konkurrent.

hehe :)

Det er da ikke så godt. Er cybercity ikke den første isp, der rent faktisk
forsøger at tjene penge på vod?Jjeg regner da med, at
www.cybercitychannel.dk er lavet til dette formål. *no pun intended*

/J

Fra : Charbax

Dato : 03-09-01 16:15

> Er cybercity ikke den første isp, der rent faktisk
> forsøger at tjene penge på vod?

CyberCity tjener sikkert allerede penge med deres
http://www.erotikchannel.dk 1mbit/s videoes-on-demand..

Fra : Peter Tirsek

Dato : 02-09-01 16:54

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-09-01 20:09

Peter Tirsek <usenet-spamtrap@tirsek.com> writes:

> Dér lyder det da til, at batterierne skal i æsken, ikke i telefonen.
> Desuden hinter de andre FAQ-punkter imod at telefonerne, der
> tilsluttes, er traditionelle analoge apparater.

OK. Det ændrer dog ikke på, at man ikke kan bruge de eksisterende
telefonstik uden modifikationer af installationerne.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Peter Tirsek

Dato : 02-09-01 17:06

Fra : Peter Tirsek

Dato : 03-09-01 17:36

Fra : Lars Jensen

Dato : 03-09-01 19:23

"Peter Tirsek" <usenet-spamtrap@tirsek.com> wrote in message

> Det er nok lidt et definitionsspørgsmål. Ligesom definitionen af
> "bredbånd" bliver folk nok aldrig enige her.

Det er det nok lidt, men mon ikke det er nemmere at give en klar definition?

> Det, at man bruger sin PC til at "ringe" til en anden PC, eller en
> rigtig telefon et sted i verden, kan helt klart godt betragtes som
> "Voice over IP", idet der helt klart er tale om tale (!), og at det
> fragtes - i det mindste noget af vejen - via IP-pakker.

> Hvis vi skal komme med benævnelser til at skille de to teknologier ad,
> foretrækker jeg at bruge "voice-chat" (eller en tilsvarende
> fordanskning hvis en sådan findes) for det koncept, der benytter
> PC'ere, og "IP-telefoni" for det andet.

> Peter Tirsek | privatperson, og ikke på vegne af min

Okay, jeg vil strække mig så langt at jeg vil godtage at Charbax's
webchat-ting er VoIP, men jeg vil ikke kalde det IP-telefoni.

--

Mvh.

Lars [ZulFo] Jensen
Do som Peter selv :)

Fra : Peter Tirsek

Dato : 03-09-01 18:40

Fra : Charbax

Dato : 03-09-01 21:55

> Kan du ikke i det mindste sætte dig lidt ind i navne og benævnelser på
> diverse teknologier, ting, og "dimser", som du omtaler, så du i det
> mindste ikke -lyder- som en total idiot, når du fører dig frem?

den der dims jeg taler om ved jeg ikke helt om findtes endnu.. måske kunne
man kalde sådan dims så for Dixa@intelligence.. eller VoIP-terminal eller
IP-telefoni-terminal..

> Hvordan malker man en kælk? Det lyder tungt. Mon man både slæder og
> sliber for at få det gjort?

jeg foretrækker at bruge saks når jeg sakl til at malke mine kælk, og det
med at slæde er ikke nødvendigt, det er nok bare at skære lidt i den med
ubrugt tandpasta eller sparke lidt til den med en gas-ovn og så er den
hjemme.

> Var det ikke kun 1 cent lige før? Er der gået inflation i dit
> voice-chat?

det kommer an på hvor man vil ringe til.. USA er gratis eller 1 cent i
minuttet. For at ringe til andre lande i europa er kan det for det meste
klares med ca. 3-4 cents i minuttet. Tjek
http://www.hottelelink.com/rates.asp?txtCountry=Denmark%2C0.06440021 eller
http://www.iconnecthere.com/nonmembers/eng/calling_rates.html.

> Koster den 30 kroner?
>
> Prøv at gange dit estimat med en 10-20 stykker. Så har du nok et lidt
> mere realistisk bud på markedsprisen på sådan en "lille dims".

ok, så du estimere den til at koste 300-600 kroner hvilket stadig er billigt
nok og her er nok en del mennesker som gerne vil betale 3-600 kroner for at
slippe for at betale for TDC's fastpris abonnement og have med IP-telefoni
meget bedre takster i forhold til TDC's 28 øre i minuttet.. Særligt hvis man
ringer til en anden som har den samme 3-600 kroners VoIP-terminal sat til i
væggen til telefon-stikket eller kabel-tv stikket.

> G.729 (med den acceptable lydkvalitet) koster altså ca. 1.5 MB pr.
> minut. Til Sonofons FWA MB priser er det altså IP-telefoni til 22.5 øre
> pr. minut. Til Stofas MB-priser ville det "kun" koste 15 øre i minuttet
> at voice-chatte.

skal man virkeligt blive ved med at tage udgangspunkt i disse 25øre/pr.mb.
fra TDC, 22,5øre/pr.mb. fra sonofon, eller 15øre/pr.mb. igennem Stofanet?
Kunne man ikke regne med at traffik slet ikke behøver at koste så dyrt? Hvis
trafikken var så dyrt skulle man så regne på at CyberCity og TDC taber penge
på de flat-rate ADSL kunder som downloader mere end 2333mb/pr.månede med
deres 350-kroners 256kbit/s forbindelse eller 5666mb/pr.månede med deres
850-kroners 2mbit/s forbindelse?

Fra : John Hinge

Dato : 04-09-01 08:57

Charbax wrote:

> [...]
> på de flat-rate ADSL kunder som downloader mere end 2333mb/pr.månede med
> deres 350-kroners 256kbit/s forbindelse eller 5666mb/pr.månede med deres

Hvad får dig til at tro at de ikke kalkulerer med at de fleste kunder
ikke overskrider de 'magiske' tal og dermed betaler gildet for de få
som sidder og leecher uhæmmet ?
Eller på en anden måde, jo der vil være nogle kunder som udbyderne taber
penge på, og det kan man så gøre forskelligt ved. Stofanet satser på at
alle er nogle labaner, og derfor er der en maksgrænse hvorefter der
skal afregnes ved kasse 1. Andre udbydere satser på at tjene det ind
på de 'flinke' kunder.

--
John Hinge
Representatis Nixi

Fra : Charbax

Dato : 04-09-01 17:39

> Hvad får dig til at tro at de ikke kalkulerer med at de fleste kunder
> ikke overskrider de 'magiske' tal og dermed betaler gildet for de få
> som sidder og leecher uhæmmet ?

jeg ved godt der er folk der bruger deres ADSL kun til at hente for
2megabytes hotmails om måneden. Men det jeg vil regne ud det er hvad
internet-udbyderen kunne tabe på bare 1 kunde hvis det passede det som flere
herinde påstår at megabyte-traffik-priser skal ligge rundt omkring
15-25øre/pr.megabyte. OK nu bruger jeg lige 5 minutter igen for at stille
det bedre op så folk kan få det ind i hovedet at traffik-rpiserne helt
sikkert ikke ligger oppe ved 15-25øre/pr.mb. men at 1mb overført igennem TDC
eller CyberCity helt sikkert ikke koster mere end 1øre eller mindre.

* * Danske internet-udbydere sælger 256kbit/256kbit fast-pris forbindelser
for ca. 350 kroner om måneden.
- Hvis traffik priser koster dem 25øre/pr.md. skal folk downloade mere end
1400mb/pr.md. for at internet-udbyderen taber penge.
- Hvis traffik priser koster dem 15øre/pr.md. skal folk downloade mere end
2333mb/pr.md. for at internet-udbyderen taber penge.
->-> hvis man så forestiller sig at en kunde er utrolig ond og har en
peer-to-peer client installeret med vilje eller ikke med vilje (med virus).
->-> en 256kbit/256kbit kunde kan downloade og oploade op til 2 gange
82,944Gygabytes (=165,888Gygabytes) på en månede.
->->Det vil sige at bruge for 59245kroner ved 25øre/pr.mb. eller bruge for
35552kroner ved 15øre/pr.mb.
->->En dedikeret 256kbit/256kbit linje vil altså koste 59245kroner/pr.md.
hvis trafikken koster 25øre/pr.mb. og den vil koste 35552kroner/pr.md. ved
15øre/pr.mb.
->->En dedikeret 256kbit/256kbit linje koster kun 2369kroner hvis trafikken
kostede 1øre/pr.mb.

* * Danske internet-udbydere sælger 2mbit/512kbit fast-pris forbindelser for
ca. 850 kroner om måneden.
- Hvis traffik priser koster dem 25øre/pr.md. skal folk downloade mere end
3400mb/pr.md. for at internet-udbyderen taber penge.
- Hvis traffik priser koster dem 15øre/pr.md. skal folk downloade mere end
5666mb/pr.md. for at internet-udbyderen taber penge.
->->hvis man så forestiller sig at en kunde er utrolig ond og har en
peer-to-peer client installeret med vilje eller ikke med vilje (med virus).
->->en 2mbit/512kbit kunde kan downloade op til 663,552Gygabytes og oploade
op til 165,888Gygabytes
->->(kombineret muligt download og upload=829,44Gygabytes) på en månede.
->->Det vil sige at brugt for 207306kroner ved 25øre/pr.mb. eller brugt for
124416kroner ved 15øre/pr.mb.
->->En dedikeret 2mbit/512kbit linje vil altså koste 207306kroner/pr.md.
hvis trafikken koster 25øre/pr.mb. og den vil koste 124416kroner/pr.md. ved
15øre/pr.mb.
->->En dedikeret 2mbit/512kbit linje koster kun 8292kroner hvis trafikken
kostede 1øre/pr.mb.

> udbydere satser på at tjene det ind
> på de 'flinke' kunder.

ja, men hvad hvis den der virus spredes ud overalt så alle flinke kunder så
får åbnet den der attachment og så uden at ligge mærke til det bruger hele
deres båndbredde til en gemt ustoppeligt peer-to-peer client. Skulle man
ikke kunne forestille sig at internet-udbyderne så blev nød til igen at gå
tilbage til megabyte-afregning for der ikke længere var 243 flinke
ADSL-brugere som kun bruger få kilobytes om måneden for hver ond ADSL-bruger
som pumper for 829,44Gygabytes hver månede.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-09-01 22:03

> [...]
flere
> herinde påstår at megabyte-traffik-priser skal ligge rundt omkring

Jamen, der tabes sikkert store penge på de tunge kunder. Det gør dog
ikke så meget, hvis man ellers sørger for at tjene penge på mange af
de andre, mindre forslugne kunder.

Det er jo den samme problemstilling, når en bank låner penge ud. Tænk
hvis kunden går konkurs - så taber banken ALLE PENGENE på den kunde.
Det får imidlertid ikke alle bankerne til straks at lukke butikken,
for selvom de taber penge på en kunde hist og her, så tjener de penge
på en hel del andre kunder.

> [...]
TDC
> eller CyberCity helt sikkert ikke koster mere end 1øre eller mindre.

Du har regnet ud, at tunge kunder koster penge. Det var vi godt klar
over, jf. ovenstående. Hvor er dokumentationen for, at prisen er en
anden?

Hvis du skal have en chance for at dokumentere kostprisens størrelse,
er du som udgangspunkt nødt til at kende trafikmønstre for forskellige
kundetyper og deres indbyrdes fordeling. Det er bare tal, du ikke har
mulighed for at komme i nærheden af.

> ->-> en 256kbit/256kbit kunde kan downloade og oploade op til 2 gange
> 82,944Gygabytes (=165,888Gygabytes) på en månede.

Kun med UDP - ikke med TCP (dvs. www, ftp, de fleste p2p og lignende).
Husk på at du får et timing-problem i forbindelse med ACKs, hvis du
up- og downloader på samme tid.

Så i praksis er "skaden" næppe over de 83 GB. Hvilket selvfølgelig er
slemt nok rent indtjeningsmæssigt set isoleret for denne ene kunde.

> ja, men hvad hvis den der virus spredes ud overalt så alle flinke kunder

> får åbnet den der attachment og så uden at ligge mærke til det bruger hele
> deres båndbredde til en gemt ustoppeligt peer-to-peer client.

Så bryder Internet sammen.

Det vil svare til, at alle Unibanks kunder på samme tid stormer ned
i Frederiksberg afdeling for at hæve alle deres penge. Så mange penge
har banken ikke på lager. Tilsvarende for dit eksempel: så meget
båndbredde er der ikke. [Credit til Brodersen for den analogi]

Hvad vil sandsynligheden i øvrigt være for, at bare 1% af brugerne
på Internet bruger det samme program på samme tid og samtidig får
fat i den samme virus samtidig?

> [...]
> ADSL-brugere som kun bruger få kilobytes om måneden for hver ond
ADSL-bruger
> som pumper for 829,44Gygabytes hver månede.

Jo, jeg tror helt klart, at fremtiden vil indeholde forbrugsbestemt
betaling.

Næppe som en afregning pr. megabyte men som en kvalitetsafregning.

Jeg forestiller mig, at man på en 800 kroners 2 Mbps i fremtiden vil
få måske 50 KB/s (knap 500 kbit/s) på en god dag. Vil man have mere,
må man betale sig fra at få en højere prioritet i nettet. På samme
vis kan man måske "spare op" ved bevidst at vælge en lav prioritet
f.eks. fordi man skal hente en flok ISO-images mens man alligevel er
på weekendtur.

Service Selection er efter min mening et alvorligt undervurderet
begreb - nok primært fordi de eksisterende løsninger ikke ligefrem
er elegante. Det skal nok ændre sig i fremtiden.

Læg lige mærke til ordene "tror" og "forestiller" i ovenstående
sætninger.

Nå ja - en ISP i England har netop annonceret forbrugsbegrænsning
på ADSL. De bliver næppe den sidste, der indfører den slags.

Mvh.
Klaus.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-09-01 22:29

"Klaus Ellegaard" <klaus@ellegaard.dk> skrev i

> Jeg forestiller mig, at man på en 800 kroners 2 Mbps i fremtiden vil
> få måske 50 KB/s (knap 500 kbit/s) på en god dag. Vil man have mere,
> må man betale sig fra at få en højere prioritet i nettet.

Den går bare ikke. Man kan ikke sælge en 2mbit forbindelse, hvis man
reelt aldrig får mere end maksimalt 500kbit.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-09-01 01:17

On Tue, 4 Sep 2001 21:28:54 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam@dafnie.dk> wrote:

>Den går bare ikke. Man kan ikke sælge en 2mbit forbindelse, hvis man
>reelt aldrig får mere end maksimalt 500kbit.

Check evt. Frame Relay-forbindelser. De har i årevis været solgt på
den facon, fx:

http://www.teledanmark.dk/erhverv/produkter/182/index.html
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=framerelay

Her er en del af betalingen for hhv. CIR (garanteret
minimumshastighed) og PIR (maksimalt mulig hastighed). I flere tilbud
vil man kunne betale mere eller mindre for hhv. højere CIR og PIR
eller lavere CIR og PIR. De kan justeres stort set uafhængigt af
hinanden (dog vil PIR selvfølgelig altid være på mindst CIR's værdi).

Som sagt er det et produkt, der har været veldefineret og
velfungerende i årevis. Det er ganske enkelt en tydelig del af
produktet, som man i første omgang vælger hvor meget, man vil betale
for.

Værdierne dækker dog "kun" over selve den faste linie, der typisk vil
gå ind til udbyderen. I ADSL-tilfælde går man normalt over en sjat
centraler, men man kunne måske forestille et lignende produkt her.
Eneste er selvfølgelig, at man ikke nødvendigvis har en videre garanti
ud i verden, men man kunne overkomme en evt. prop i ens forbindelse
"på vej til udbyderen".

Derudover findes der masser af forskellige målemetoder, som man kan
blive enige om, fx finde noget med gennemsnit, trafik-i-peak-perioden,
etc., for at finde noget, der er "mere fair", om man vil.

Problemet er nok bare, at dette hurtigt bliver temmeligt
uoverskueligt. De samme forbrugere, som brokker sig over et
uigennemskueligt marked med fx forskellige minutpriser på forskellige
tidspunkter hos de forskellige selskaber, vil tillige brokke sig over
at alle betaler det samme for det samme produkt, men nogen bruger det
mere end andre.

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-09-01 06:37

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse
> Den går bare ikke. Man kan ikke sælge en 2mbit forbindelse, hvis man
> reelt aldrig får mere end maksimalt 500kbit.

Ikke desto mindre sælges der masser af best-effort produkter på den facon

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-09-01 09:50

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> skrev i

> Ikke desto mindre sælges der masser af best-effort produkter på den
> facon

Det vil være i strid med markedsføringsloven, hvis en 512kbit
forbindelse markedsføres som en 2mbit forbindelse længere er den
simpelthen ikke.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-09-01 10:06

> Det vil være i strid med markedsføringsloven, hvis en 512kbit
> forbindelse markedsføres som en 2mbit forbindelse længere er den
> simpelthen ikke.

Den markedsføres som en forbindelse med PIR på 2 mbit som Peter også skriver

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-09-01 16:30

On Wed, 5 Sep 2001 08:49:48 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam@dafnie.dk> wrote:

>Det vil være i strid med markedsføringsloven, hvis en 512kbit
>forbindelse markedsføres som en 2mbit forbindelse længere er den
>simpelthen ikke.

Forudsat at din kommentar er baseret på frame relay-forbindelser: Det
var dog en forbløffende lineær, forsimplet og naiv udtalelse omkring
et produkt, der har været i glimrende drift i adskillige år hos mange
firmaer.

--
- Peter Brodersen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-09-01 19:03

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> skrev i

> [...]
> var dog en forbløffende lineær, forsimplet og naiv udtalelse omkring
> et produkt, der har været i glimrende drift i adskillige år hos mange

Min kommentar var ikke baseret på din beskrivelse af et produkt, jeg
ikke engang kendte til før nu. Min kommentar var udelukkende beregnet
på Ellegaards indlæg, hvor han nævner en 2mbit linie, der kun maksimalt
kan give 512kbit. En sådan linie vil ikke kunne sælges som 2mbit, hvis
de 2mbit ikke er en almindeligt opnåelig hastighed. Derimod kan man
godt sælge en linie, hvor det klart og tydeligt er angivet, at
gennemsnitshastigheden vil være 512kbit men under optimale forhold kan
en maksimal hastighed på 2mbit opnås. Der er, som det forhåbentligt
fremgår, en væsentligt forskellig på de to ovennævnte tænkte eksempler.
Forstået på den måde, at et produkt skal svare til produktbeskrivelsen.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-09-01 19:45

On Wed, 5 Sep 2001 18:02:41 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam@dafnie.dk> wrote:

> [...]
>ikke engang kendte til før nu. Min kommentar var udelukkende beregnet
>på Ellegaards indlæg, hvor han nævner en 2mbit linie, der kun maksimalt

Et sådan produkt vil selvfølgelig tilsvarende heller ikke blot have en
produktbeskrivelse på en halv linie. Jeg kan selvfølgelig godt se
problematikken, hvis det sælges som en dedikeret 2mbit-linie.

--
- Peter Brodersen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 05-09-01 12:47

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message

> Den går bare ikke. Man kan ikke sælge en 2mbit forbindelse, hvis man
> reelt aldrig får mere end maksimalt 500kbit.

Det er jo bare en detalje, marketingafdelingerne skal tage sig af.

Mvh.
Klaus.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-09-01 10:03

> skal man virkeligt blive ved med at tage udgangspunkt i disse 25øre/pr.mb.
> fra TDC, 22,5øre/pr.mb. fra sonofon, eller 15øre/pr.mb. igennem Stofanet?

Yep.

> Kunne man ikke regne med at traffik slet ikke behøver at koste så dyrt?

Jo, hvis man finder et andet sted at få pengene ind.

> [...]
> på de flat-rate ADSL kunder som downloader mere end 2333mb/pr.månede med
> deres 350-kroners 256kbit/s forbindelse eller 5666mb/pr.månede med deres

Hvem siger, at hver eneste ADSL-bruger giver overskud?

Mvh.
Klaus.

Fra : Peter Tirsek

Dato : 03-09-01 23:08

Fra : Charbax

Dato : 04-09-01 02:06

> Hovhov, der sagde du lige GRATIS, for bare et par indlæg siden. Dine
> ord var "helt gratis faktisk (når jeg ringer pc-to-phone til andre
> lande i europa eller usa/canada)".
>
> Kan du ikke lige starte med at blive enig med dig selv -inden- du
> poster?

ja og jeg mente også mens jeg sagde gratis at jeg så sagde at det var gratis
hvis man bruger ritstele.com og der ringer man 5 minutter af gangen, men man
kan bare blive ved med at kalde op ligeså mange gange man vil (det kræver
godt nok at man lige finder en tysk eller hollandsk postnummer ved lige at
søge f.eks. efter "adress Germany" på google.) og man fik også 2 timers
gratis samtaler til 13 lande hvis man har mindst 2 dollars liggende i ens
hottelelink.com konto. og med hottelelink.com bliver man også afbrudt hver
10ende minut men kan bare ringe op igen indtil at man har brugt de 2 timer
op.. derefter betaler man cirka 4 cents i minuttet eller man kan bare
oprette en anden konto igen med mindst 2 dollars liggende så har man 4
timers gratis long-distance call til de 13 lande på
http://hottelephone.com/new.htm

> Tror du da, at flatrate-ISP'erne tjener penge på alle deres kunder?

tror du virkewligt at internet-udbyderne godt vil risikere at have en del
kunder som har fundet ud af at have en peer-to-peer program som
edonkey2000.com kørende i tray og som så pumper maksimalt båndbredde hele
dagen lang i uger i træk?

For hver kunde en dansk fralt-rate ADSL udbyder har som bruger hele
båndbredden non-stop i bare 24 timer, kommer internet-udbyderen til at tabe
4 gange prisen for en månedes abonnement. F.eks. at en 850kroners
2mbit/512kbit forbindelse kan bruge 21,6GB download og 5,5GB upload. Det vil
sige at enhver flat-rate ADSL kunde kan komme til (måske ingen gang med
vilje, der findtes virus som installere peer-to-peer client til at arbejde i
baggrunden) at bruge for 4113 kroners internet traffik bare på een dag.
Eller du mener altså at hvis prisen for internet-udbyderne er
25øre/pr.megabyte, så har enhver 2mbit/512kbit kunde mulighed for at snyde
internet-udbyderen for over 123 tusind kroner på bare een månede. Det er
altså hvis man udnytter ens båndbredde fuldt ud. Det er altså prisen du
mener en 2mbit/512kbit forbindelse koster!

Nu vil jeg gerne høre fra de andre medlemmer af juryen om det er mig der
lyder som en sindsyg eller om det er Peter Tirsesek.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-09-01 11:00

> Nu vil jeg gerne høre fra de andre medlemmer af juryen om det er mig der
> lyder som en sindsyg eller om det er Peter Tirsesek.

Peter lyder ganske fornuftig...

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Lars Jensen

Dato : 04-09-01 16:37

> [...]

> Nu vil jeg gerne høre fra de andre medlemmer af juryen om det er mig der
> lyder som en sindsyg eller om det er Peter Tirsesek.

Da jeg ved at Peter her et rimelig indgående kendskab i trafikpriser, og
kunders trafikvaner, må jeg sige at det er dig der er sindsyg....
undskyld... "lyder som en sindsyg"....

--

Mvh.

Lars [ZulFo] Jensen
....wacka wacka Telia Stofa ansat.... undtaler sig på egne vejne...

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-01 18:48

"Charbax" <charbax@lflv.dk> skrev

> Nu vil jeg gerne høre fra de andre medlemmer af juryen om det
> er mig der lyder som en sindsyg eller om det er Peter
> Tirsesek.

Det korrekte svar er.......Peter er ikke sindsyg.

--
rea721@fabel.dk (AKA) Leon Andrea. Bevar Flyvestation Værløse..
Den sidste Operative Flyvestation øst for Storebælt.

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 04-09-01 01:36

"Mikkel Gravgaard" <grav@IHATESPAMklokke.dk> wrote Sat, 1 Sep 2001
02:51:14 +0200 :

>At ændre den generelle holdning til betalingstjenester er
>en ordenlig mundfuld.

Men formodentlig ikke større end af ret mange går og pønser på den
slags.

>Med det danske temperament tror jeg desværre det tager
>et godt stykke tid endnu, førend det bliver rentabelt at drive
>betalingstjenester.

Jeg tror at vi i nær fremtid vil se at flere og flere gratis
tjenester bliver konverteret til betalingstjenester[1], nogle vil
bukke under og andre vil overleve og sætte sig på markedet.

Den store gratis verdens tid er ved at være over, en uheldig tendens
på mange områder, men en ligeså heldig tendens på ligeså mange
områder.

[1] Med alle mulige former for betalingsmetoder, som efter et godt
stykke tid vil blive standardiseret.

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/