omregning
Fra : Peder Bruun

Dato : 28-08-01 22:04

Jeg mangler et lille program der kan lave omregninger mellem
engelsk/amerikanske og europæiske enheder. F.eks omregning fra ft-lbs
(fod-pund) til J (Joule).
Der fandtes et sådant program på en hjemmeside der hed noget a'la
nielsens online jagtlinks. Den side er vistnok blevet til
huntersmagazine.com.
Jeg har set i flere ballistik programmer. Her kan man sagtens beregne
anslagsenergien i ft-lbs, man man kan ikke omregne til J.

Hvor finder man sådan et program ?

Nogen der kan hjælpe ??

Venligst

Peder Bruun

Fra : Jan Nielsen

Dato : 29-08-01 07:24

http://www.joshmadison.com/software/convert/

--
- JN -

Fra : Peder Bruun

Dato : 29-08-01 20:56

Fint program, det kan jo regne om mellem næsten hvad som helst.
Dog har jeg stadig et problem. Når jeg ser i remingtons ballistiktabel
kan jeg finde en kal. .22LR der har en anslagsenergi på 92 ft.-lbs. på
100 yards (kuglevægt 40 gr. 100 yards = 1017 ft./sec..).
Jeg har kigget lidt i Databog for fysik og kemi. Der findes ikke en
enhed der hedder ft.-lbs.
Såvidt jeg kan se bør benævnelsen være ft lbf. (foot pound force) når
der er tale om energi. Denne kan umiddelbart omregnes til J. (1 ft lbf.
= 1,35582 J).
Er det bare sjusk med enhederne hos Remington, således at 92 ft.-lbs. =
124,7353 J (92 x 1,35582) ? Eller er jeg røget helt af sporet ??

Jeg lader ikke selv.

Venligst

Peder Bruun

Fra : herskin@post5.tele.d~

Dato : 30-08-01 09:07

Prøv følgende link:

http://www.lexscripta.com/calculators/

Mvh
Jannik

Fra : Frans Jensen

Dato : 30-08-01 12:25

wrote:

>Jeg mangler et lille program der kan lave omregninger mellem
>engelsk/amerikanske og europæiske enheder. F.eks omregning fra ft-lbs
> [...]

hvis man ellers kan finde de værdier som skal bruges, så kan man
da bare lave et regneark

--
Er du imod røveri ved højlys dag, så støt
underskriftsindsamlingen på:

Fra : Peder Bruun

Dato : 30-08-01 13:25

Ok, det overgår mine evner. Er du frisk på at lave et lille regneark der
kan omregne 92 ft.-lbs. (foot pounds) til J (Joule) for mig ? Som det
fremgår er der tale om anslagsenergi på 100 yards.

Venligst

Peder

Fra : Frans Jensen

Dato : 30-08-01 13:59

On Thu, 30 Aug 2001 14:24:38 +0200, Peder Bruun <pbruun@image.dk>
wrote:

>Ok, det overgår mine evner. Er du frisk på at lave et lille regneark der
>kan omregne 92 ft.-lbs. (foot pounds) til J (Joule) for mig ?

12,7236 kilogrammeter,

ku' ikke lige finde en faktor for omregning til joule

Fra : Peder Bruun

Dato : 30-08-01 15:48

Jeg takker for ulejligheden, men det er jo netop Joulene jeg skal bruge
for, at se hvilke vildtarter jeg lovligt kan jage med den pågældende
ammunitionstype.
Det undrer mig, at man i den amerikanske ballistik-tabel bruger en
enhed som ikke, så vidt jeg kan se, er en enhed for energi.
Den betragtning kan du læse mere om længere oppe i tråden (Ons. 21:56).
Men igen; jeg kan jo have misforstået et eller andet.

Venligst

Peder

Fra : Frans Jensen

Dato : 30-08-01 17:39

On Thu, 30 Aug 2001 16:48:26 +0200, Peder Bruun <pbruun@image.dk>
wrote:

>Jeg takker for ulejligheden, men det er jo netop Joulene jeg skal bruge
>for, at se hvilke vildtarter jeg lovligt kan jage med den pågældende
>ammunitionstype.

den omregningsfaktor ku' jeg også godt bruge, så ku' nemlig meget
hurtigt lave et regneark med en del brugbare ting til skytter,
jægere og hjemmeladere

>Det undrer mig, at man i den amerikanske ballistik-tabel bruger en
>enhed som ikke, så vidt jeg kan se, er en enhed for energi.

i de gode gamle dage regnede europærerne -England anslagsenergi
ud i kilogram meter og USA +England brugte foot pounds

men det mest korrekte må jo være at bruge loule

Fra : EGON STICH

Dato : 31-08-01 07:32

Frans Jensen <NOSPAM@jensen.subnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b8e6c44$0$830$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> ud i kilogram meter og USA +England brugte foot pounds
>
> men det mest korrekte må jo være at bruge loule

Hej.
Omregning foot/pound: 1 f/p = 1,3558 joule.

Sjovt at se, hvorledes formodentlig yngre personer har de modsatte problemer
med omregning, and os gamle.
Vi lærte i sin tid fysik med de "gode gamle måleenheder", og har derfor haft
nøjagtig det samme problem.
Blot modsat. For en som mig, er det mere naturligt at regne i de gamle
systemer.
Men sådan er der jo så meget.
Den tyske bog "Wiederladen" har omregningstabeller.

MVH
Egon

Fra : Christian Andresen

Dato : 04-09-01 08:33

Man kan hente et program der hedder "Convert" på adressen:

http://www.joshmadison.com/software

se screenshots her:

http://home.worldonline.dk/~trav/convert.htm

dette program kan omregne stort set alt også "pound force-feet <-> J" etc.

mvh

Christian Andresen

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 04-09-01 09:03

"Christian Andresen" <cbandresen@yorkref.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://home.worldonline.dk/~trav/convert.htm
>
> dette program kan omregne stort set alt også "pound force-feet <-> J" etc.

Det var dog UTROLIG SÅ KLOG du er Christian..... /

Jaime

Fra : Christian Andresen

Dato : 06-09-01 10:47

Yep

Tilgængæld ved jeg stort set intet om bagning, kom om at spise slutproduktet

chr