modning af bananer
Fra : Cindie

Dato : 27-08-01 11:35

hej

I en af mine opskrifter til banankage skal jeg bruge meget modne bananer. de
skal være sorte og gennemsigtige. Men jeg syntes det kan være svært at få
dem så modne inden de tiltrækker fluer og begynder at mugne. Så er der en
herinde som kan hjælpe mig med at finde den rette måde at få bananer til at
live så modne? Uden at de mugner.

mvh Cindie

Fra : Bettina Madsen

Dato : 27-08-01 13:44

> [...]
> herinde som kan hjælpe mig med at finde den rette måde at få bananer til at

Læg bananerne sammen med nogle godt modne pærer eller anden ethylen producerende frugt.

Bettina

Fra : netman77

Dato : 27-08-01 13:55

"Cindie" skrev d. 27-08-01 11:35 dette indlæg :
> [...]

en
> herinde som kan hjælpe mig med at finde den rette måde at få bananer

Hej Cindie

Prøv at lægge bananerne i en mose med nogen æbler. Æblerne udskiller
ethylen, et stof der får bananer og andre frugter til at modne hurtigt.

m.v.h. Jette M

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Westh

Dato : 27-08-01 14:25

"netman77" <netman77.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at lægge bananerne i en mose med nogen æbler. Æblerne udskiller
> ethylen, et stof der får bananer og andre frugter til at modne hurtigt.

Men husk gummistøvler, så du ikke får våde fødder

Peter

Fra : netman77

Dato : 27-08-01 15:04

"Peter Westh" skrev d. 27-08-01 14:25 dette indlæg :
> "netman77" <netman77.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
>
> Men husk gummistøvler, så du ikke får våde fødder
>
> Peter

ak ja - stavning er en skøn ting. Og når den mislykkes ,kan man så more
sig - det gør jeg også. Tak for det humoristiske indslag - Jette ( det
skulle have været en pose)

http://www.kandu.dk/

Fra : Emil

Dato : 27-08-01 20:08

On Mon, 27 Aug 2001 12:34:52 +0200, Cindie wrote:

> [...]
>herinde som kan hjælpe mig med at finde den rette måde at få bananer til at

Hej

Bananer modner hurtigst i varme, eller hvis de mangler luft.

Jeg besøgte engang et bananmodneri. Temperaturen i modningsrummet
føltes høj - et gæt vil være mindst 28 grader. Men den reguleres
efter hvor hurtigt bananerne skal modnes og på markedet.

Du kan pakke bananerne i en plastpose og presse så meget luft ud
som muligt (håndstøvsuger?) og bind så posen til. Så bliver
bananerne overmodned ("kogt") ved alm. stuetemp. og du får
hurtigt den "gennemsigtighed" og sorte skræl du efterlyser.

Hvis du indpakker bananerne enkeltvis, undgår du problemer med
smitte, hvis én enkelt bliver "syg". Tag så lidt som muligt af
stilken med, for at undgå sygdomme.
Og så må du endelig ikke skylle bananerne før indpakningen, for
skallen er på produktionsstedet behandlet med et udmærket
konserveringsmiddel.

Har frugterne været i køleskabet (eller under 11 grader) så "dør"
de, og kan ikke modne videre. De bliver sorte eller grå i
skralden, men frugterne indeni fejler ikke noget. Så man kan fint
opbevare modne bananer i køleskab, hvis de skal holde lidt
længere; men de ser så bestemt ikke kønne ud.

Banan er en meget speciel frugt, og reagerer ikke altid som man
forventer det af andre frugter.
God fornøjelse med kagen.

m.v.h. Emil

Fra : Cindie

Dato : 28-08-01 08:51

mange tak for alle de gode råd.

mvh Cindie

Fra : Strid

Dato : 30-08-01 22:00

> [...]
> mugne. Så er der en herinde som kan hjælpe mig med at finde den rette
> måde at få bananer til at live så modne? Uden at de mugner.

jeg har lært da jeg var i Guatemala at man skal bruge Platano. en speciel
form for madbanan den er til formålet og smager meget bedre end de der
bananer vi kan købe i danmark. Jeg ved min grønthandler har dem.. men jeg
bor også på multietniske nørrebro i København.

De er klart bedst.

Strid