Film optaget i biografen
Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 27-08-01 00:04

Hej med jer

Nogle af de film der florere på internettet er optaget med et kamara i en
biograf. Hvordan kan det egentlig lade sig gøre? Biografens billedfrekvens
er 24 billeder/sek, mens kamaraets billedfrekvens er 50/60, burde det ikke
give flimmer, a'la når man ser en PC skærm i f.eks. TV avisen?

Mvh. Rene Eske Jensen, rene@eskejensen.dk
http://www.eskejensen.dk/rene

D. 11/11-00 kl. 1:42: Nybagt far til en pige, 3460g 52cm.
Nye billeder d. 16/5-01:
http://www.eskejensen.dk/rene/marielouise

Fra : Jens Thomsen

Dato : 27-08-01 10:47

Rene Eske Jensen <renenews@eskejensen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b898094$0$30870$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> [...]
> er 24 billeder/sek, mens kamaraets billedfrekvens er 50/60, burde det ikke
> give flimmer, a'la når man ser en PC skærm i f.eks. TV avisen?

Jeg vil tro, forskellen ligger i gengivelsesmetoden. TV-billedet flimrer,
fordi kameraet ikke er synkront med billedets scanlinier. Det kan man
justere sig ud af på de fleste større kameraer (hvorfor det så ikke altid
bliver gjort, må du ikke spørge om). I biografen opbygges billedet ikke af
linier, men vises fuldt på een gang.

Enkeltbillederne afbrydes iøvrigt af fremviserens lukkermekanisme, så man i
praksis ser dem to gange. Det kaldes "flicker fusion" og modvirker flimmer.
I realiteten sidder man i fuldstændig mørke næsten 40% af tiden i
biografen.

MVH
Jens

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 27-08-01 13:26

Jens Thomsen <v1707@groenjord.dk> wrote:

> [...]
> praksis ser dem to gange. Det kaldes "flicker fusion" og modvirker flimmer.
> I realiteten sidder man i fuldstændig mørke næsten 40% af tiden i

Er det medvirkende til at billedet ofte synes forholdsvis meget
'blurret' når kameraet panner hurtigt ?

MVH ANR

"Mmmm... Sixty-four Slices of American Cheese"
-Homer Simpson

Fra : Jens Thomsen

Dato : 27-08-01 14:15

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1eysyp4.hheyd2hh6wpkN%anrNOTPART@OFMAILmac.com...

> Er det medvirkende til at billedet ofte synes forholdsvis meget
> 'blurret' når kameraet panner hurtigt ?

Næ. Det skyldes kamerateknik og råfilmens "hastighed". Du kan opnå samme
effekt ved at bevæge et almindeligt fotografiapparat, når du tager et
billede. Hvis man ikke skiftevis fastholdt billederne og lukkede af for
lyset i biografen ville resultatet netop blive sløret og utydeligt i stedet
for at smelte sammen til en bevægelse i vores syn.

MVH
Jens

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 27-08-01 15:29

> man i
> flimmer.

Så skulle i se dårlige pannoreringer herinde på mit arbejde ( Tycho Brahe
Planetarium ), Her er formatet
så stort at billeder kan 'rykke' sig 1-2 meter ved en for hurtig pannorering.
Og så er et videokameras 'billedfrekvens' ikke 50/60. For PAL ( i europa ) er
frekvensen 25 pr. sek. og ved NTSC
30 pr. sek.

MVH Anders

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 27-08-01 16:00

Hej !

Anders Sune Jensen wrote:
> [...]
> pannorering. Og så er et videokameras 'billedfrekvens' ikke 50/60.
> For PAL ( i europa ) er frekvensen 25 pr. sek. og ved NTSC

Hvilket også svarer til henholdsvis 50 og 60 hertz, som er standarden i
hhv Europa og USA......... derfor forskellen i frames i første omgang..

Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk

Fra : Asle Bjerva

Dato : 27-08-01 21:12

> Hvilket også svarer til henholdsvis 50 og 60 hertz, som er standarden i
> hhv Europa og USA......... derfor forskellen i frames i første omgang..

Ellers vises hvert bilde i biografen to ganger, altså 48 enkeltbilder per
sekund, og det er jo ikke så langt unna de 50 delbilder som videokameraet
bruker.
--
Asle Bjerva, Oslo
(Fjern 'spamblock 9' for E-post)

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 28-08-01 19:11

"Jens Thomsen" <v1707@groenjord.dk> wrote in message

> [...]
flimmer.
> I realiteten sidder man i fuldstændig mørke næsten 40% af tiden i

Men hvorfor optager kamaraet så ikke dette mørke en gang imellem?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 29-08-01 10:10

Rene Eske Jensen <renenews@eskejensen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b8bdeff$0$10258$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> Men hvorfor optager kamaraet så ikke dette mørke en gang imellem?

Jeg vil tro, det handler om opdateringshastigheden i kameraet. Det er trods
alt milisekunder, der er tale om. Men mon ikke teknikgruppen bedre kan svare
på det?

MVH
Jens