software til optagelser fra radio og kasse~
Fra : Karen Christensen

Dato : 26-08-01 21:38

kære mackere,
jeg vil gerne kunne overspille fra mit stereoalnæg ( radio og kassette,
lp`er ) til en imac til senere brænding og har købt en ledning med minijack
i den ene ende og 2 phillipsstik i den anden ende. Hvad gør jeg så ????? med
venlighilsen karen

Fra : J.C. Voss

Dato : 26-08-01 22:17

Karen Christensen <mackaren@get2net.dk> wrote:

> [...]
> i den ene ende og 2 phillipsstik i den anden ende. Hvad gør jeg så ?????

Du sætter de 2 phillipsstik i tape-2 udgangen på dit stereoanlæg.
Herefter sætter du minijack ind i mikrofonstikket på din iMac. Herefter
skal du hente et program til at optage med, og til det formål kan du
bruge Coaster. Jeg ved andre her i gruppen benytter andre programmeer,
men Coaster er fint. Tryk optag i Coaster [husk at indstille, at den
skal bruge 'lyd ind' som kilde] og start båndoptager, radio eller
pladespiller, og så skulle det køre.

--
Jonas @ 11°, 56° ------------------------------
'Det var mig der inspirerede | Remember Occam's razor? |

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-01 01:51

Hej Karen & Jonas

Ja, Coaster er ganske god til optagelser, men hvis man vil redigere i det
bagefter, er Coaster ikke det bedste program.

Husk også at sætte rec level til enten 'auto' eller lade den stå til max. -1 -
-2 db (minus 1 eller 2 db), så undgår man overstyring. - Og overstyring af
digitale optagelser lyder rædselsfuldt....(-

- Og Karen, hvis du nu kun har _1_ tape udgang på din forstærker, så kan du
lettest gøre flg.. Træk den ledning, der går fra båndoptagerens 'Line Out' til
forstærkerens 'Line In', ud. Sæt så de to phonostik fra din forbindelseskabel
til computeren i båndoptagerens 'Line Out' og mini jackstikket skal stadig i
iMac'ens mic/line ingdang.

Hvis du så vil optage fra radio eller pladespiller, sætter du et tomt bånd i
båndoptageren, og sætter den i REC/PAUSE, så går signalet gennem båndoptageren
og over i computeren. Og du kan nu også finjustere både kanalbalance og niveau
på båndoptagerens indstillingsreguleringer.

Hvis du vil optage fra båndoptageren gør du det samme, men du vil så ikke kunne
høre lyden over dit anlægs højttalere, så du skal huske at sætte kontrolpanelet
'Lyd' til at spille gennem computerens højttalere.

mvh. Erik Richard

"J.C. Voss" wrote:

> [...]
> men Coaster er fint. Tryk optag i Coaster [husk at indstille, at den
> skal bruge 'lyd ind' som kilde] og start båndoptager, radio eller

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : (Sebastian Løc

Dato : 27-08-01 22:24

J.C. Voss <jcSPAM@BLOCKvoss.tf> wrote:

> Jeg ved andre her i gruppen benytter andre programmeer,
> men Coaster er fint.

SimpleSound for at starte med (er en del af MacOS).

Jeg foretrækker Amadeus II (fås hos www.versiontracker.com). Så er der
også nogle filtre for støj og alt det.

Men pas på. Det er ikke lige så nemt som det ser ud. Efterbehandling af
lyd kan hurtigt løbe op i 10 min. arbejde for 1 min lyd.
1 LP = 40 min indspillet og efterbehandlet 5 h. Jeg gik over at låne
CD'er på biblioteket.

Med Quicktime Pro kan du bagefter presse det hele sammen i nogle mp3 er.

hilsen
Sebastian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-08-01 01:52

Hej Sebastian

Sebastian Løc k wrote:

> SimpleSound for at starte med (er en del af MacOS).

Ja, men kvaliteten er ikke god til CD brænding, - og hvis jeg ellers kan se
rigtig, så er det kun til kortere sekvenser.

> Jeg foretrækker Amadeus II (fås hos www.versiontracker.com). Så er der
> også nogle filtre for støj og alt det.

Enig! - Et fremragende program! Og så koster den kun $25USd

> [...]
> lyd kan hurtigt løbe op i 10 min. arbejde for 1 min lyd.
> 1 LP = 40 min indspillet og efterbehandlet 5 h. Jeg gik over at låne

Jo tak! - Jeg har lige færdiggjort 2 stk. CD mastere til videre brug til
brænding. Det tog mig knap 3 arbejdsdage, og det endda med så lidt
redigering, at de kun skulle tilpasses i niveau og cuttes i begge ender, da
de blev overspillet fra original master tape.....

> Med Quicktime Pro kan du bagefter presse det hele sammen i nogle mp3 er.

Amadeus kan da også gemme i mp3 format, hvis det er det, man ønsker, - så
du behøver ikke brue QT Pro. Jeg synes faktisk mp3 komprimeringen bliver
bedre og mere 'flydende' med Amadeus end med QTP.

mvh. Erik Richard

Fra : (Sebastian Løc

Dato : 29-08-01 22:11

> Hej Sebastian

> Ja, men kvaliteten er ikke god til CD brænding, - og hvis jeg ellers kan se
> rigtig, så er det kun til kortere sekvenser.
Kvaliteten kan vælges. (menu "sound") heribland CD kvalitet.
De "kortere sekvenser" er så kort som der nu er plads på harddisken.
Jeg har 10 GB ledig, dvs. ca 3 h 22 min
Men det er lejetøj.

Vi kan godt blive enige om AmadeusIIs kvaliteter.

hilsen
Sebastian

__

... som ønsker sig en rigtig fed tone generator til iMac'en, der er til
at betale....