Motorola vil sælge PPC afdelingen
Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-08-01 17:09

Hej

Ser ud til at Motorola er blevet træt af at tabe penge. Så nu har man
meldt ud, at hvis afdelingen for halvledere ikke giver overskud, så
bliver den solgt.

Glurp!
http://www.ebnews.com/digest/story/OEG20010824S0082
http://www.osopinion.com/perl/story/13093.html

Desuden ser det ud til at alle investeringer skrues ned til et minimum.
Lad os håbe der snart bliver fundet en løsning. Det er ikke sjovt at være
anderledes, dyr OG langsom

//Peter Gersmann

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-08-01 17:20

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Desuden ser det ud til at alle investeringer skrues ned til et minimum.
> Lad os håbe der snart bliver fundet en løsning. Det er ikke sjovt at være
> anderledes, dyr OG langsom

Mac OS X på x86, IA64 eller IBM's PPC uden Altivec? Alternativet er at
Apple selv køber, hvilket jeg ikke tror - den kommende ejer vil
formegenlig ikke være specielt interesseret i PPC i form af CPU'er til
desktop computere? - lad os få lidt gang i gætterierne...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Jubii, jeg er blevet optaget på lærerseminariet...igen. Jeg leder dog
stadig efter en lejlighed i København

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 26-08-01 18:04

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [...]
> formegenlig ikke være specielt interesseret i PPC i form af CPU'er til
> desktop computere? - lad os få lidt gang i gætterierne...

Jepper.
Motorolas chip del får til starten af næste år, vel februar, derefter
sælges den .... til IBM! IBM gider ikke det altivec pjat, derfor
nedlægger de konceptet, istedet opfindes Betol engine. Denne kræver ikke
speciel tilrettelse af programmer, men giver på visse funktionsområder
et enormt boost på ca. 500%. Området vil i første omgang være heltals
beregning, men senere vil negative kvadratrødder få et ordentligt spark.
Mod midten af 2003 vil Kasparov igen få bank, denne gang af Big Green,
"Powered by G500"(TM).

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Armitage

Dato : 26-08-01 19:54

"Morten Reippuert Knudsen" <reippuert@mac.com> skrev i en meddelelse
lad os få lidt gang i gætterierne...

Den nye leverandør bliver AMD og så bliver en Mac endelig hurtigere end en
P4

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 26-08-01 20:03

Armitage <rablendeSPAM@hotmail.com> wrote:

> "Morten Reippuert Knudsen" <reippuert@mac.com> skrev i en meddelelse
> lad os få lidt gang i gætterierne...
> >

> Den nye leverandør bliver AMD og så bliver en Mac endelig hurtigere end en
> P4

Og tømmer DK for el

--
mvh Jesper http://homepage.mac.com/jmfink/
| hjælp - jeg mangler en bolig i Kolding! |

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-08-01 20:15

In article <1eyrmgz.xgmk041l2718gN%jmfink@mac.com>, jmfink@mac.com
(Jesper Møller-Fink) wrote:

> Og tømmer DK for el

Kan man ikke sætte en vindmølle op foran blæseren?

//Peter

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 26-08-01 20:44

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Kan man ikke sætte en vindmølle op foran blæseren?

nå ja! Hvis man nu laver den af titanium kan den vel også gå i en bærbar
(slæbbar?). Man kan evt. lave et omslag med flydende kvælstof hvis det
skulle blive for varmt.

Fra : Armitage

Dato : 26-08-01 22:09

"Jesper Møller-Fink" <jmfink@mac.com> skrev i en meddelelse

Apple har lavet OS X så det kan gøres kompatibelt med x86 processorer. Hvis
ikke Apple på et eller andet tidspunkt har overvejet et skifte til x86
processorer er meget ulogisk at afsætte tid til at sikre dette. Apple
støtter desuden AMD og Nvidas nye bundkort nforce. Hvis OS X gøres
kompatibelt med x86 processorer åbner for at Apple kan køre med hurtige
billige AMD processorer i et moderne bundkort (nforce) med DDR ram. .

Apple kan vælge at beholde Altivec(staves?) og måske opfinde andet så de
stadig kan kræve en væsentligt større pris for Mac kompatible AMD
processorer og sikre at Apple ikke blot bliver endnu en producent af x86
kloner.

Apple løser problemet med at anskaffe CPUer og opdaterer deres forældede
bundkort som først nu kan bruge 133mhz ram.

Jeg driller selvfølgeligt lidt men det er faktisk seriøst ment.

Det er i hvert fald bedre end fantasiforestillinger om IBM

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 26-08-01 19:59

Armitage wrote:

> "Morten Reippuert Knudsen" <reippuert@mac.com> skrev i en meddelelse
> lad os få lidt gang i gætterierne...
> >

> Den nye leverandør bliver AMD og så bliver en Mac endelig hurtigere end en
> P4

Øhmmm... det er den vel allerede?

/Mark

--
The box said 'Requires Windows 95, or better.' So I bought a Macintosh.

Fra : Simon T

Dato : 26-08-01 20:31

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> Øhmmm... det er den vel allerede?
>
> /Mark

Hvis Photoshop er det eneste man måler hastighed i... Men jo, til de
mest optimerede programmer har du da ret - og det generer da heller ikke
at det kun er Photoshop og den slags den er bedst til. Så længe det er
det man bruger mest.

Med Venlig Hilsen

Simon T

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-01 01:22

"Mark S. Rasmussen" wrote:

> [...]

For det første, så er det langt fra sikker, at AMD har råd til det, og for det
andet, så er det langt mere sandsynlig, at det bliver IBM og/eller Apple, der
køber.

> Øhmmm... det er den vel allerede?

Jeps... <http://www.apple.com/dk/g4/myth/>

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : tom dissing

Dato : 27-08-01 08:51

Har apple råd til at købe noget som helst !?
Tom

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-08-01 10:30

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Har apple råd til at købe noget som helst !?

Ja, i forhold til sin størrelse, sidder apple på en meget stor pengetank
og stort set ingen gæld, hvilket de i øvrigt også gjorde i stort set
hele perioden hvor det så sortest ud (lukningsrygterne op gennem
90'erne). Ellers havde de lukket og slukket for længe siden, der er ikke
mange virksomheder som kan tåle at tabe penge konstant gennem et helt
årti i det omfang som Apple præsterede.

Problemet har ikke været, at de ikke havde penge til at betale enhver
sit, men derimod at de stille og roligt malkede pengetanken, og strøede
om sig med investeringer i oversøiske produktionsfaceliteter, frem for
at udlicitere produktionen - så meget at de kom tæt på
likviditetsproblemer og måtte bede onkel Bill om akut hjælp.

dvs. samme senario som Motorola i dag oplever med deres semiconductors
division, jeg håber Apple har lært af lektien og underlader at købe et
"Apple-2", der har vanskeligt ved at tjene penge.

- Apple har dog i de seneste år investeret en del, først bla i akami og
lignende virksomheder (som de vist nåede at sælge ud af inden de
dykkede), dernæst i Samsung og sidst i sig selv for at blive mere
uafhængige af kursudsving.
Jeg tror dog at investeringerne går nogenlunde lige op med de halvårlige
udsalg af ARM aktier, der realiseres hver gang et nyt regnskabskvartal
nærmer sig - Har de efterhånden flere eksemplare tilbage af dette
gulrandede papir?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-08-01 00:45

Hej Tom

Tjah, har de råd til at lade være? - Spøg til side.... Ja. jeg tror faktisk, de
_har_ råd til det. Men det værste ville jo være, hvis en evt. anden køber pludselig
ikke vil sælge CPU'er til Apple, - så er det skam os - brugerne, der står med håret
godt og grundigt begravet i den nok så berømte postkasse.

Så helt seriøst, så tror jeg, at en fællesopkøb af afdelingen sammen med IBM eller
Apple alene vil være i både Apples og IBMs interesse.

Jeg tror også, det er rimeligt sikkert, at Motorola ikke vil sælge til hvem som
helst - og da slet ikke til Intel, og så er der seriøst kun Apple-IBM og AMD
tilbage. Og jeg tror ikke, AMD har kapacitet til at gøre det, og da slet ikke, -
hvis som det påstås i den anden artikel, at AMD er langt bagud med leveringen af
ders nyeste CPU'er til Wintel computerne. Det vil jo kræve en endda stor udvidelse
af produktionskapaciteten, og den har AMD ikke mulighed for at kunne lave inden for
rimelig kort tid.

Skulle jeg gætte på en 'dark horse' i det her spil, så kunne det måske være
NewerTech - måske Sonnet Technologies, - meeen, det er nok tvivlsom, om nogen af
dem har kapitalen til det.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-01 01:06

> Skulle jeg gætte på en 'dark horse' i det her spil, så kunne det måske
> være NewerTech - måske Sonnet Technologies, - meeen, det er nok tvivlsom,
> om nogen af dem har kapitalen til det.

de kan da end ikke klare en promille af hvad motorola kan sælge deres
semiconductor division for... så meget for dark horse

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....og så er der den sædvanlige beklagelse over associal adfærd mht. til
linielængde, brug af quoted-printable på usenet, svar over citeret tekst
samt alen lange signature*. Her er lidt littereratur som du kan hygge
dig med

<http://www.usenet.dk/netikette/forklaring.html>
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>
<http://www.usenet.dk/netikette/udbydere.html>
<http://www.usenet.dk/ord/lokal.html>

og sidst men ikke mindst denne:

<http://www.usenet.dk/netikette/hardball.html>

Jeg vil endda tillade mig at misbruge andres båndbrede for at citere det
sidste afsnit:

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-08-01 01:03

In article <3B8ADB6F.C0286E46@mail1.stofanet.dk>,

> Men det værste ville jo være, hvis en evt. anden køber
> pludselig ikke vil sælge CPU'er til Apple,

Det vil de hvis der er forretning i det.

> Jeg tror også, det er rimeligt sikkert, at Motorola ikke vil sælge
> til hvem som helst - og da slet ikke til Intel,

Man sælger til dem der spytter mest i kassen - det kræver aktionærene.

> Skulle jeg gætte på en 'dark horse' i det her spil, så kunne det måske være
> NewerTech

De gik vist selv konkurs for nyligt.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : N/A

Dato : 28-08-01 15:46

Fra : Pete

Dato : 28-08-01 15:46

in article 3B8ADB6F.C0286E46@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 28/08/01 1:44:

> Skulle jeg gætte på en 'dark horse' i det her spil, så kunne det måske være
> NewerTech.......

Det er sgu en rigtig dark horse! De gik konkurs omkring årsskiftet......

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Fra : Isak Lyberth

Dato : 26-08-01 22:11

Den næste ppc fra IBM kommer med et alternativ til Altivec jeg beskrevet i
en artikkel hos Linuxtoday.com engang for lang tid siden (før sommer)

Hilsen Isak

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-01 01:08

Hej Peter

Peter Gersmann wrote:

> Ser ud til at Motorola er blevet træt af at tabe penge. Så nu har man
> meldt ud, at hvis afdelingen for halvledere ikke giver overskud, så
> bliver den solgt.

- Og for 3-4 måndeder siden var det hele deres udvikling og produktion af
mobiltelefoner / mobiltelefoni udstyr, der pludselig var til salg. - Alt
sammen iflg. DRTVs TVA..... - Og som sæddvanlig, fristes jeg til at sige, -
en and!

> Glurp!
> http://www.ebnews.com/digest/story/OEG20010824S0082
> http://www.osopinion.com/perl/story/13093.html

Hm, ja - Den første artikel nævner faktisk ikke et ord om, at det skal dreje
sig om udvikling og produktion af CPU'er m.m. - men kun om halvledere. - Det
gør den anden artikel, men læses det helt specifikt så er det alt sammen kun
gisninger og rygter.

Men hvis man nu forestiller sig, at Apple købte divisionen, så kunne det jo
(som de også skriver i den anden artikel), - let blive til et endnu større
og mere formaliseret samarbejde med IBM, end Apple allerede har. Og så er
(ihvertfald mit) næste kvalificerede gæt, - at det kun vil være et spørgsmål
om tid, før OS X vil kunne bruges på IBM computere.....

....Og så har IBM jo pludselig det styresystem, som de længe har været på
jagt efter. Det er jo ikke ukendt, at IBM er særdeles utilfredse med
Microsoft og deres politik på styresystemområdet.

> Desuden ser det ud til at alle investeringer skrues ned til et minimum.
> Lad os håbe der snart bliver fundet en løsning.

Det er jo ikke kun Motorola, der skærer ned. Intel, Sony/SKC, Hyundai og AMD
har også skåret - endda temmelig dybt!

> Det er ikke sjovt at være anderledes, dyr OG langsom

Den sædvanlige gang ævl omkring hastigheder. Kan du da for f... ikke snart
finde noget andet at kaste dig over? - Jeg fatter efterhånden ikke, at du i
det hele taget bliver ved med at bruge Mac, når du er så megaherz-fikseret.

- Og ta' så lige og læs det her: <http://www.apple.com/dk/g4/myth/> - og lad
os andre blive fri for at høre mere mega-vrøvl fra din side. TAK!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-08-01 15:13

> at det skal dreje sig om udvikling og produktion af CPU'er m.m. - men kun
> om halvledere. - Det gør den anden artikel, men læses det helt specifikt
> så er det alt sammen kun gisninger og rygter.

Jeg ved godt hvilken sammenhæng der er mellem halvledere, transistore og
micro-chips, men det gør du åbenlyst ikke - Velkommen til Eriks
forunderlige verden - hvor nord er syd, øst er vest og der er fem
mandage i hver uge... jahoooooooooooooo.

Erik kunne du ikke prøve at overraske os ved at skrive noget klogt, bare
en gang i mellem? Hvad _er_ det nu de laver i Motorola Semiconductors,
hmm, puha et svært spørgsmål.... Er der udelukkende tale om små røde
dioder til hyggelige aftenskole samlesæt fra wellerman? Eller, kunne det
være at de også lavede avancerede microchips?, mnhaa..

Erik, var det ikke et temmelig vagt forsøg på at miskreditere PG - selv
du må sgu kú gøre det bedre... eller har du købt din kandidatgrad på
ophørsudsalg?

vote for Erik, Fred of the year!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-08-01 01:24

- Morten

Det lader til, at det er dig, der ikke véd noget om halvledere eller
'semi-conductors', som du foretrækker at kalde dem. Men til din oplysning kan
jeg så forklare dig, at halvledere bruges i mange ting i dag, og at det kun er
en lille del, der bruges i det, som vi kalder computerindustrien.

Prøv fx. at skille din hifi forstærker ad, din radio, CD afspiller,
båndoptager, din mobiltelefon, alm. telefon, mikrobølgeovn, vaskemaskine
osv.osv.osv......... Er det nødvendig at fortsætte? - Nå ja, vi kan jo lige
tage din bil med, nu vi er igang.

Og hvis du vidste, hvad arbejde er, så ville du også vide, at i industrien
bruges der tonsvis af halvledere i produktionsanlæg, monteringsrobotter m.v.,
- og selv i den McDonald burger, du æder med stor fornøjelse er der involveret
'halvledere' - i de bagerimaskiner, der laver de boller, der bruges til
burgerne.

Og mht. at jeg evt. vil miskreditere Peter G. .... Næh, han har miskrediteret
sig selv ved at bringe det her til torvs, når han ikke har mere at holde sig
til end to enkeltstående artikler. Og som sagt var det Motorolas
mobiltelefonafdeling, der for ca. 3-4 mdr. siden skulle lukke, - retfærdigvis
dog ikke bragt frem af PG, men af DRTVs TVA.

Hvis man skulle tro på alle de rygter, der svirrer rundt, så ville de fleste
virksomheder inden for elektronik- og computerbranchen være gået konkurs
forlængst. Der er sket - og vil stadig ske - fusioner, sammenlægninger af
firmaer, mindre firmaer vil blive købt op af større osv., men det er meget få
r3eelle konkurser, der overhovedet har været inden for vores branche
overhovedet - i produktionsleddene vel at mærke! - Når det drejer sig om
detailleddet, så er snakken en helt anden.....

- Og hvad dine øvrige udgydelser herunder angår, så må det stå fuldstændig for
din egen regning.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Gersmann

Dato : 28-08-01 05:06

In article <3B8AE490.A851065C@mail1.stofanet.dk>,
> [...]

> miskrediteret
> sig selv ved at bringe det her til torvs, når han ikke har mere at holde

De citerer jo direkte en Motorola direktør!!!
Hvordan kan jeg miskreditere mig selv ved at bringe links til folk som
har inteviewet en person? Jeg fatter intet

Det skal nu i øvrigt blive spændende at følge udviklingen.

//Peter

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 27-08-01 18:52

> - Og ta' så lige og læs det her: <http://www.apple.com/dk/g4/myth/> - og lad
> os andre blive fri for at høre mere mega-vrøvl fra din side. TAK!

Hmmm hvem var det der nævnte en undersøgelse foretaget af et MS
foretagende ikke kunne bruges? Det vist sig så naturligvis, at det ikke
var et MS foretagende alligvel, men det har du vel en god forklaring på?
Anyway, her har vi en undersøgelse lavet af Apple, for Apple, med Apples
marketing afdeling. Bemærkede du iøvrigt:
* Baseret på en række test af ydeevnen med Adobe Photoshop 6.0.
Tænk Erik, Tænk!

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-08-01 11:46

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Lad os håbe der snart bliver fundet en løsning. Det er ikke sjovt at
> være anderledes, dyr OG langsom

Århh, det ved jeg nu ikke. Man vænner sig faktisk til det
efterhånden.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter Gersmann

Dato : 27-08-01 18:35

In article <1eyru4n.1r339p53rmbneN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Århh, det ved jeg nu ikke. Man vænner sig faktisk til det
> efterhånden.

Taler vi nu cykler eller computere

//Peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-08-01 23:14

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Taler vi nu cykler eller computere

Nå ja for hulen. Jeg roder altid rundt i de to grupper. Det må I
undskylde. Det her er jo computergruppen
--
Venlig hilsen
Henrik Münster