ppc 6500 + opgradering G3 + ekstra HD IDE
Fra : Henrik Enslev

Dato : 26-08-01 14:07

Hej
Jeg har ovennævnte PPC 6500 / 300Mhz/ 128 Mb ram/ 6 Gb HD / os 8.6
Jeg er blevet anbefalet at sætte et G3 kort i Cache2 pladsen, er der nogen
anbefalinger? Ved at studere lidt på nettet, har jeg set, at der kan være et
fysisk problem ved cache2 pladsen, da jeg har videokort i, med et
"lakridsbånd", som går fra motherboard hen over ramene og hen til
videokortet. (er der nogen her, som har sådan et kort til salg, eller hvor
er det bedst at købe det?)
Apple mener åbenbart, at man ikke skal åbne sådan en kal bortset fra
motherboardet, men anyway, hvis jeg vil sætte en ekstra HD i, er jeg jo nødt
til at åbne den med vold og magt.
Mit spørgsmål er blot, om det kan lade sig gøre fysisk og teknisk at sætte
en ekstra HD i. Jeg har set en 40 Gb IBM til en stor tudse, som jeg godt
ville sætte i.

Jeg går delvist efter princippet: "Never touch a running mashine", og vil
helst ikke smadre min gode ´puter og stå på hovedet i den en måned.

På forhånd tak for gode råd.

Kærlig hilsen

Henrik

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-08-01 14:43

Henrik Enslev <henslev@mobilixnet.dk> wrote:

> Mit spørgsmål er blot, om det kan lade sig gøre fysisk og teknisk at sætte
> en ekstra HD i. Jeg har set en 40 Gb IBM til en stor tudse, som jeg godt
> ville sætte i.

ikke umidelbart, den har én IDE bus og én SCSI bus. IDE bussen
understøtter ikke master/slave og den er allerede optaget af din
nuværende disk

- dvs at du er nød til at skrotte den eksisterende disk, hvilket
formegenlig ikke er noggen større ulykke i og med den kun er på 6 GB.
Hvis du vil montere en disk nr 2 _skal_ det være en SCSI disk

i øvrigt mener jeg ikke det kan svare sig, at bruge penge på et G3 kort
til en 6500, heller ikke selv om den har et Avid cinema kort - du kan få
en 3x så hurtig iMac for for de samme penge som G3 opgraderingen koster,
og så har du tilmed har råd til at sætte RAM i og købe USB udstyr til
den.
Behold evt. din 6500 som "grabber-station" og rediger på en iMac eller
lignende, eller sælg 6500'eren og køb en nyere brugt iMac med Firewire
samt en firewire/analog video converter box.

NB. dit Avid kompressionskort kan i øvrigt monteres i en Beige G3 med AV
kort.
--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Jubii, jeg er blevet optaget på lærerseminariet...igen. Jeg leder dog
stadig efter en lejlighed i København

Fra : Henrik Voss

Dato : 26-08-01 17:46

> NB. dit Avid kompressionskort kan i øvrigt monteres i en Beige G3 med AV
> kort.

Hej Morten,

Det du skriver der, kan det dokumenteres? Jeg har en 333/UW/640 som jeg
spekulerer på om kan bruges til formålet. Jeg har søgt og søgt på nettet,
men kan ikke finde dokumentationen for dette. Jeg har også læst det du
skriver et eller andet sted.

Men jeg tror nu nok at min 6500/300/128 bliver solgt sammen med mit analoge
kamera. Det er ellers en fin maskine og video funktionen fungerer
upåklageligt.

Jeg smider så et FW kort I 333'eren og går over til digital. (pyha, mange
penge.) Kunne vi evt. starte en tråd om hvilket kamera man burde anskaffe
sig? Jeg aner det ikke. Hvad er kvali og hvad er ikke.

H.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-08-01 18:09

Henrik Voss <henrikvoss@mac.com> wrote:

> [...]
> spekulerer på om kan bruges til formålet. Jeg har søgt og søgt på nettet,
> men kan ikke finde dokumentationen for dette. Jeg har også læst det du

Jeg er ikke 100% sikker, men den beige G3 all-in-one (kun blev solgt til
undervisningsmarkedet) kunne i al fald leveres med samme Avid software
som 6400/6500.
Jeg ved ikke om kompressionskortet var med i pakken, og du får mig til
at tvivle - der var vist noget med at G3'erne rent faktisk var hurtigere
i software end 6500'eren _med_ kompressionskortet.

Fra : Henrik Voss

Dato : 26-08-01 20:10

> [...]
> at tvivle - der var vist noget med at G3'erne rent faktisk var hurtigere
> i software end 6500'eren _med_ kompressionskortet.

Jeg har også læste et eller sted at G3'ere som kom med Avid kun havde
software med. G3'erne var så hurtige(!) at de ikke behøvede komprimeringen.

Nogen der ved noget mere?

Henrik

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 26-08-01 18:18

> [...]

> penge.) Kunne vi evt. starte en tråd om hvilket kamera man burde anskaffe
> sig? Jeg aner det ikke. Hvad er kvali og hvad er ikke.

Et Sony VX2000 med 3CCD, 12x optisk zoom, zoom ring, fw in/out etc. etc.

- sidder lige og leger med et. Pragtfuldt kamera! (og knapt så pragtfuld
en pris...)

Se evt. sidste nr. af mediamac (bladet) - der er en test af mange
(semi)prof. kameraer.

I øvrigt fungerer det rigtig godt med fw og ultrawide (raid) i en Beige!

--
mvh Jesper http://homepage.mac.com/jmfink/
| hjælp - jeg mangler en bolig i Kolding! |

Fra : Franz Berliner

Dato : 27-08-01 19:51

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Et Sony VX2000 med 3CCD, 12x optisk zoom, zoom ring, fw in/out etc. etc.

Dejligt kamera - men hvis man alligevel er deromkring prismæssigt, er
der jo ikke ret langt til Sony PD 150, som er rigtig lækkert.

Men ellers vil jeg sige at det er vigtigere, at du har et godt stativ,
en ordentlig mikrofon og noget lys, end hvor meget kameraet kan/koster.

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Franz Berliner

Dato : 27-08-01 19:58

Officeline har forresten nogle billige let brugte videokameraer til salg
for tiden.

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Henrik Voss

Dato : 26-08-01 17:29

d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> [...]
>
> Jeg går delvist efter princippet: "Never touch a running mashine", og vil
> helst ikke smadre min gode ´puter og stå på hovedet i den en måned.

Her har du manualen som jeg har gået efter:

http://homepage.mac.com/zone6400/manual/6400manual.html

Hvis du først får frontlågen af, er det en ren leg at skifte HD I maskinen.

Jeg har samme maskine som dig og vil anbefale dig at læse om folks
erfaringer med at opgradere en 6500/300 på xlr8yourmac.com. Der er ingen der
kan få Avid soft/hard til at virke med et G3 kort. Det har noget med cache
timingen I maskinen at gøre. Det er også oplyst på Avids support side at de
heller ikke understøtter G3 opdateringer.

Henrik