Overdragelse af domaine navn
Fra : F.Larsen

Dato : 25-08-01 22:12

Hej

Leder efter et godt domaine navn og er faldet over et par stykker med de er taget
af domaine hamster/hajer.
Nogen der har erfaring med disse domaine hajer tager og hvad siger reglerne for
overdragelse ?
Gerne et par links eller to...

--
Flemming

Fra : Charbax

Dato : 26-08-01 05:19

> Nogen der har erfaring med disse domaine hajer tager og hvad siger
reglerne for
> overdragelse ?

jeg tror kun at du må sagsøge dem hvis du har registreret et trademark inden
at domainet er blevet registreret. ellers så tror jeg ikke at der er særligt
meget at gøre end at spørge domaine hajerne om de vil sælge domainet til
500/1000/5000... kroner.. eller du kunne prøve at finde på et andet domaine
navn eller bruge et andet top-level domaine.. altså prøve at ser med .com,
..net, .cc og andre mærkelige .etellerandet eller også kan du undersøge det
med at have et .info, .biz eller .name kan være noget for dig... eller se på
new.net måske er deres tilbud om 25 dollars domaine med en masse andre
uofficielle toplevel extensions men som kun virker hos folk hvis de har en
applet patchet i deres browser.. ja ellers ved jeg ikke lige hvad man kan
finde på... snart, hvis ikke de kommer med en hel del nye top-level, så er
der snart slet ingen domainer tilbage, er det meningen at fremtidige
generationner bare desværre ikke kan have mulighed for overhovedet at få en
ordentlig domaine-navn eller skal man snart til at finde på noget helt andet
end at bruge domaine-navn?

Fra : Allan Olesen

Dato : 26-08-01 08:01

"Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote:

>snart, hvis ikke de kommer med en hel del nye top-level, så er
>der snart slet ingen domainer tilbage,

Lidt hurtig hovedregning fortæller mig, at man selv med kun 5 tegn kan
lave så mange domænenavne, at hver eneste danske ville kunne få
adskillige personlige domæner.

Så vi løber helt sikkert ikke tør. Vi kommer bare til at opleve, at de
ledige domæner bliver mindre attraktive.

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : F.Larsen

Dato : 26-08-01 21:35

Hvad der har undret mig at der er ret mange af de domaine navne som jeg søger på
(speednames.com) som er "optaget" men i realiteten ikke bruges til noget - ofte
er det den samme side som man får frem for de forskellige sider.

Hvordan kan jeg, f.eks. fra DKHost master lave et opslag der lister alle domainer
som en bestemt registrant har registretet .. ?

--
Flemming

Fra : Martin Holk Rasmusse~

Dato : 26-08-01 21:54

"F.Larsen" <N0Spam@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan jeg, f.eks. fra DKHost master lave et opslag der lister alle
domainer
> som en bestemt registrant har registretet .. ?

Det står på DK Whois-siden:

To lookup all domains referenced by ARA1-DK as either "admin-c" or
"billing-c" or "zone-c", type -r -i admin-c,billing-c,zone-c ARA1-DK

--
Med venlig hilsen / Kind regards
Martin Holk Rasmussen, Hostmaster - Tiscali A/S (World Online)

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 26-08-01 22:20

"F.Larsen" <N0Spam@spamfilter.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvordan kan jeg, f.eks. fra DKHost master lave et opslag der lister alle domainer
>som en bestemt registrant har registretet .. ?

Du finder "Query the DK Whois Database" på:
<http://dk-hostmaster.dk/dkwhois.shtml>

Der står lidt om hvad du skal gøre, men det er sikkert mindst to trin.
Først skal du have fundet "nic-hdl" for den person der er tale om.

Lav f.eks. et opslag på: "dk-hostmaster.dk" ( her er det altid uden WWW )
I svaret ser man at "DKHM1-DK" står som "admin-c"

Næste opslag er nu: "-r -i admin-c DKHM1-DK"
Her får man så alle de domæner hvor "DKHM1-DK" står som "admin-c"

Håber dette kan hjælpe på vej.

Ove Kjeldgaard
hiker.dk