Program til at lave MP3 ud fra en CD
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-01 20:46

Hej alle

Jeg savner et godt program til at samle musik op fra CD'er. Hvad
findes der af muligheder?
Jeg foretrækker programmer der kun lige kan det de skal og ikke
smider om sig med netopkoblinger, reklamer, spyware og andet
snask.

--
Bertel

Fra : Anne Jensen

Dato : 25-08-01 20:59

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg foretrækker programmer der kun lige kan det de skal og ikke
> smider om sig med netopkoblinger, reklamer, spyware og andet

AudioGrabber er et eksempel på det du nævner.

Anne

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 25-08-01 22:03

In <jvvfotk5e97nn9ar8b1i2sqrpqab6iqg0n@sunsite.auc.dk> Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk> writes:

> [...]

>Jeg foretrækker programmer der kun lige kan det de skal og ikke
>smider om sig med netopkoblinger, reklamer, spyware og andet

ExactAudioCopy med lame som plugin er det bedste valg og ganske gratis.

http://www.exactaudiocopy.de/
http://www.mp3dev.org/mp3/

ExactAudioCopy er det eneste program, som jeg kender, der kan lave
ordentlig kopier af en musik-cd. Resten af ripperne laver nogle gange
"jitter" (incl. cdparanoia)

/Martin

Fra : Jacob

Dato : 26-08-01 20:09

On Sat, 25 Aug 2001 21:02:40 +0000 (UTC), tusk@daimi.au.dk (Martin
Moller Pedersen) wrote:

>ExactAudioCopy er det eneste program, som jeg kender, der kan lave
>ordentlig kopier af en musik-cd. Resten af ripperne laver nogle gange
>"jitter" (incl. cdparanoia)

Men det kræver at man sætter det ordentligt op og kører i "Secure
Mode". Og så er det freeware.

--
Jacob

http://liverare.cjb.net/

Fra : jakob borg

Dato : 27-08-01 04:39

In article <9m93pg$ebu$1@news.net.uni-c.dk>, "Martin Moller Pedersen"
<tusk@daimi.au.dk> wrote:

> ExactAudioCopy er det eneste program, som jeg kender, der kan lave
> ordentlig kopier af en musik-cd. Resten af ripperne laver nogle gange
> "jitter" (incl. cdparanoia)

^ cdparanoia laver ikker "jitter", men derimod "jitter correction".

/jakob

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 27-08-01 07:02

In <9mcf8o$195$1@sunsite.dk> "jakob borg" <jacq@nodamnspam.dk> writes:

>^ cdparanoia laver ikker "jitter", men derimod "jitter correction".

Det troede jeg ogsaa indtil sidste uge.

Men cdparanoia er ikke lige saa god som EAC. Det har jeg desvaerre
opdaget. cdparanoia lavede to fejl i en ripning uden at goere opmaerksom
paa det. EAC derimod rippede samme cd uden disse fejl.

/Martin

Fra : Peter G.

Dato : 27-08-01 08:44

Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
> opdaget. cdparanoia lavede to fejl i en ripning uden at goere opmaerksom
> paa det. EAC derimod rippede samme cd uden disse fejl.

Sjovt nok. Jeg har et par CD'er hvor EAC giver masser af read og sync fejl
(Dog uden at det kan høres på den færdige wav-fil), men hvor CD-Ex med "full
paranoia" ripper uden at melde fejl. Jeg har også en enkelt gang oplevet EAC
rippe en sang med jitters (Den var meget ridset og det var hvad jeg havde
forventet), hvor CD-Ex rippede uden.

--
M.v.h. / Kind Regards Peter
R.I.P. Aaliyah

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 27-08-01 13:40

In <3b89fa8b$0$286$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Peter G." <PeterPedal73LACE@NDSTOCKINGSHotmail.com> writes:

> [...]
>rippe en sang med jitters (Den var meget ridset og det var hvad jeg havde

Jeg tror ikke at du har forstaaet mit indlaeg. Jeg tror heller ikke at
du ved hvad "cdparanoia" er for et program. Det har intet med CD-Ex at goere.

/martin

Fra : Peter G.

Dato : 27-08-01 14:18

> [...]

> Jeg tror ikke at du har forstaaet mit indlaeg. Jeg tror heller ikke at
> du ved hvad "cdparanoia" er for et program. Det har intet med CD-Ex at

Hmmm. SVJV er cdparanoia (også) en sikker metode/algoritme/whatever,
oprindeligt udviklet under Linux, til ripping af
D'er.( http://www.xiph.org/paranoia/index.html ) Den er så blevet "portet"
til Windows i programmet CD-Ex.

Om der så findes et _program_ til Windows ved navn "CDParanoia" som er
mindre godt til at rippe skal jeg ikke udtale mig om.

Men nu har du vakt min nysgerrighed. Hvor kan jeg finde det program du
snakker om henne?

--
M.v.h. / Kind Regards Peter
R.I.P. Aaliyah

Fra : Bo

Dato : 25-08-01 22:17

Der er f. eks Nero BurningRom ( Nero.com) som egentlig er et brænderprogram,
men som i sin nyeste version er en helt fin grabber. 30 dage gratis, så
efter den tid må du enten købe eller håbe på at en venlig sjæl vil give dig
et serienummer Jeg er i øvrigt en meget venlig sjæl, selv om du ikke
tror det, jvfr. disput i andre grupper.

CoolEdit er et godt bud også, men hvis du virkelig vil holde dig til kun at
bruge grundfunktionerne, er det måske lidt overkill. Men jeg tror, at du
hurtigt vil komme til at efterlyse de muligheder, der er i f. eks. CoolEdit.
Igen kan du købe eller på anden måde skaffe en virkende version af
programmet ).

De nævnte programmer er helt fri for irriterende reklamer eller andet, det
tager kontrol over ens maskine - så vidt man i hvert fald umiddelbart kan
vide.

Endelig er der jo altid Tucows.com. Der er masser af programmer, som kan
hvad du efterlyser, men de er mere problematiske i forhold til hvad du
specifikt ønsker at undgå.

Men der er bestemt mange muligheder for at få sig en god grabber til en
fornuftig pris.

Mvh

Bo

Fra : Peter G.

Dato : 26-08-01 07:28

Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg foretrækker programmer der kun lige kan det de skal og ikke
> smider om sig med netopkoblinger, reklamer, spyware og andet

ExactAudioCopy (freeware, spywarefree og generelt anerkendt som den bedste
ripper til Win):
http://www.exactaudiocopy.de/eac.html

Encodere. Tjaeh, jeg vil anbefale Ogg Vorbis formatet http://www.vorbis.com
(fordi det lyder bedre end mp3 ved bitrater <~ 160, det er open-source og
patent-fri) eller Mpc-formatet
<http://www.stud.uni-hannover.de/user/73884/audiocoder_eng.html> (som er det
format der lyder bedst ved bitrater ved 160 og derover).
Skal det partout være Mp3-formatet er Lame-encoderen bedst:
http://www.r3mix.net .

--
M.v.h. / Kind Regards Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-01 07:46

Peter G. skrev:

>ExactAudioCopy (freeware, spywarefree og generelt anerkendt som den bedste
>ripper til Win):

Mange tak for alle svarene. Valget blev ExactAudioCopy, og så
fandt jeg CDex, som har Lamer indbygget, til at styre
konverteringen.

--
Bertel

Fra : Peter G.

Dato : 26-08-01 08:52

> Mange tak for alle svarene. Valget blev ExactAudioCopy, og så
> fandt jeg CDex, som har Lamer indbygget, til at styre
> konverteringen.

CD-Ex er også en glimrende ripper IMØ (har mulighed for "secure"
paranoia-mode). Men hvis du kun bruger den som encoder ville jeg da anbefale
Razorlame som front-end for Lame (uden -r, "Lame Ain't a Mp3-Encoder") i
stedet. Der kan læses om det hele på R3Mix's side.

Med min erfaring er EAC og CD-Ex lige gode til ar rippe.
--
M.v.h. / Kind Regards Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-01 10:53

Peter G. skrev:

>CD-Ex er også en glimrende ripper IMØ (har mulighed for "secure"
>paranoia-mode).

Okay.

Jeg vil gerne lave MP3-kopier af flere cd'er og brænde ned på én,
men jeg vil gerne bevare den rigtige rækkefølge og have numrene
liggende separat. Hvordan opnår jeg det nemmest?

(Jeg kan sagtens kopiere og komprimere)

>Med min erfaring er EAC og CD-Ex lige gode til ar rippe.

Så er det nok nemmere kun med CD-ex, men den lavede et grimt hak
i den første optagelse, men det var måske fordi jeg brugte
standardindstillingerne.

--
Bertel

Fra : Jacob Jensen

Dato : 26-08-01 11:19

Da jeg lavede en mp3-cd til min dvd-afspiller havde jeg også problemer med
at få numrene i rigtig rækkefølge... Så vidt jeg ved findes der kun en
metode. Opkald biblioterke og filerne på følgende måde:

01 - CD1's navn (biliotek)
01 - Track 1 (mp3-fil)
02 - Track 2 (mp3-fil)
03 - Track 3 (mp3-fil)
02 - Cd2's navn (bibliotek)
01 - Track 1 (mp3-fil)
02 - Track 2 (mp3-fil)
03 - Track 3 (mp3-fil)

Hvis da eller din mp3-afspiller kan sortere alfabetisk, skulle dette
virke... Det gjorde det for mig..

MVH
Jacob Jensen

Fra : Peter G.

Dato : 26-08-01 15:29

> [...]

> men jeg vil gerne bevare den rigtige rækkefølge og have numrene
> liggende separat. Hvordan opnår jeg det nemmest?

Alfabetisk efter kunstner og/eller albumtitel?

Som en anden i tråden har foreslået ville jeg gemme dem i foldere pr.
kunstner/album titel.

Du kan nemt sætte begge programmer op til at sortere dine
rippede/komprimerede filer i, f.eks;

(Prince)
|-> (Diamonds And Pearls)
|-> Prince - Diamonds And Pearls - 01 -
Thunder.wav
|-> Prince - Diamonds And Pearls - 02 -
Daddy Pop.wav
|-> (Purple Rain)
|-> Prince - 01 - Let's Go Crazy.wav
|-> Prince - 02 - Take Me With U.wav

eller
(Prince - Diamons And Pearls)
|-> 01 - Thunder.wav
|-> 02 - Daddy Pop.wav
(Prince - Purple Rain)
|-> Purple Rain - 01 - Let's Go Crazy.wav
|-> Purple Rain - 02 - Take Me With U.wav

eller bare (Kunstner - Album - Nr. - Titel.wav)

Pink Floyd - Wish You Were Here - 01 - Shine On You Crazy Diamond, Part
1.wav
Prince - Diamonds And Pearls - 01 - Thunder.wav
Prince - Diamonds And Pearls - 02 - Daddy Pop.wav
Prince - Purple Rain - 01 - Let's Go Crazy.wav
Prince - Purple Rain - 02 - Take Me With U.wav
Prince - Purple Rain - 08 - Purple Rain.wav
The Afghan Whigs - 1965 - 07 - John The Baptist.wav
The Afghan Whigs - Gentlemen - 01 - If I Were Going.wav

Kun fantasien sætter grænser

Personligt bruger jeg formatet:

(Kunstner - Album) / Kunstner - Album - Nr.(med 0 foran) - Titel.wav (.mp3,
..ogg, .mpc, .ape, .wma eller hvad hjertet nu begærer)

> (Jeg kan sagtens kopiere og komprimere)

Fint.

> Så er det nok nemmere kun med CD-ex, men den lavede et grimt hak
> i den første optagelse, men det var måske fordi jeg brugte
> standardindstillingerne.

Lyder sandsynligt. Generelt skal programmer jo lige tilpasses ens hardware,
software og præferencer.

--
M.v.h. / Kind Regards Peter
R.I.P. Aaliyah

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-01 18:07

Peter G. skrev:

>Du kan nemt sætte begge programmer op til at sortere dine
>rippede/komprimerede filer ...

Ja, men åbenbart kun hvis jeg selv sætter tal ind. Det er jeg nu
begyndt på.

--
Bertel

Fra : Peter G.

Dato : 26-08-01 18:25

Ahem. Du må undskylde hvis du modtager en privat mail Hr. Hansen. Jeg var
for hurtig med musen.