[opskrift] fiskeruller med urtefyld og rød~
Fra : Mona Holm

Dato : 24-08-01 18:47

Hejsa
Tillad mig at dele glæden over aftenens menu med resten af ng:

Fiskeruller med urtefyld og rødbeder(fint, ikk'?)
(Delvis plagieret fra Mortens Opskrifter, hvor Kim Rasmussen Frost har
bidraget med en opskrift på rødtunge i purløgscreme. Det passede bare ikke
helt med hvad vi havde i køleskabet...)

1 stort skalotteløg
2-3 rødbeder
1 laurbærblad
2-3 spsk balsamico
2-3 spsk piskefløde
2-3 spsk flødeost naturel
1 glas hvidvin
3 dl fiskefond
6-8 fiskefileter (her rødtunge)
1 håndfuld krydderurter fra haven (mest persille, lidt esdragon, salvie,
rosmarin, basilikum efter smag)
lidt timian (tør)
salt + peber

Løg og rødbeder snittes fint, og svitses (blidt) i lidt olivenolie i en
sauterpande el. lign.
balsamico og hvidvin (+ salt, peber og timian) hældes over, og det simrer
ind til væsken er tyktflydende.
Fiskefond, flødeost og fløde hældes over, og koger ind til 2/3 (og
rødbederne er næsten møre!!!)
Krydderurterne (de friske) hakkes, fisken drysses med salt og peber.
En skefuld hk. krydderurter lægges på fiskefileterne, de rulles sammen (brug
en tandstikker til at holde dem på plads)
Fiskerullerne lægges oveni rødbederne, låg på, simre i 5 min (til fisken er
klar).
Serveres med nye kartofler (og et skud creme fraiche eller lign, hvis man
elsker borststj).
Resten af hvidvinen drikkes til.

Der ligger ikke noget dybsindigt i at bruge både piskefløde og flødeost, men
det var alt hvad vi havde af fløde-agtige ting. Mængdeangivelserne er også
ret upræcise ("en sjat" i min terminologi har jeg sat til 2-3 spsk).

Mvh Mona

-fjern x og z i adressen, hvis...