Video-On-Demand..
Fra : Charbax

Dato : 23-08-01 13:46

http://www.comon.dk/20/view.asp?id=9228 står der at TDC "allerede" har
tænkt sig at tilbyde video-on-demand tidligst om et år. Så mens
Video-on-demand kommer først i 2004 fra TDC.. ser CyberCity derimod ud til
at være i fuld gang med at ville tilbyde video-on-demand indefor snart, se
f.eks. http://stream00.cybercity.dk/cybercity_channel/skifull.wmv som er en
halv times 1mbit/s gratis video-on-demand underholdning.. og
http://www.erotic-channel.dk/ noget af det første 1mbit/s pay-per-view
video-on-demand jeg nogensinde har hørt om! Og http://www.playinggod.dk/ er
det første Games-On-Deman jeg har hørt om..

Hvofor er der gået så lang tid indtil man er først nu begynder at får
konkrete lyfter fra internet-udbyderne at de vil tilbyde høj-kvalitets
1mbit/s-2mbit/s video-on-demand? I danmark har man jo kunnet få ADSL i over
et år nu.. Har problemmet værret for høje internet traffik-priser (som så
helt magisk er ved ligenu at blive meget mindre end før), har det værret
mangel fra internet-udbyderne at have aftaler med content-udbydere for at få
lov til at lægge interessant video på nettet eller har problemmet
simpelthend værret at internet-udbyderne bare har værret for dovne til at
tilbyde video-on-demand fra den første dag en danskere kom på
hurtigere-end-ISDN internet forbindelse?

Video-on-demand har eksisteret siden folk kom på 33k modem.. Man har kunnet
lade sin pc stå tændt og downloade i flere dage så havde man den sidste nye
hollywood film i VCD mpeg-1 format. I snart 2 år har man igen "ulovligt"
kunne downloade video-on-demand nu i meget bedre kvalitet, nemlig en i en
mpeg-4 codec som hedder DivX, og som ladder folk kopiere deres DVDer på
harddisken(ved hjælp også af en dvd-crack fra norge) og komprimere dem så de
fylder en CD eller to. Jeg har f.eks. lige downloadet Seven Samourai
(http://us.imdb.com/Title?0047478) og det tog mig ca 1 time og 30 minutter
for den fylder 2 CDer og varer over 3 timer..

Skal internet-udbyderne klasseres ligesom pladeselskaberne, tv- og
filmselskaberne? Skal de betegnes som gammel, doven og langsomme hoveder..
Som er langt bag-ud når nu der er kommet en ny teknologi som hedder
internettet og at folket har helt nye behov og forventninger? Hvad gør jeg
hvis jeg vil downloade noget lorte-musik som Britney Spears eller se en
lorte-film som Gladiator og at jeg er for doven eller for paraliseret i
ryggen til at gå ned og købe dem for 150-250kr pr. styk i Fona? JEg kan ikke
se andre muligheder end at logge på en rusisk warez-server og hente musikken
på 10 minutter og filmen på 40 minutter "ulovligt".

hverken findtes der nogen presplay.com eller moviefly.com endnu, eller nogen
cinemanow.com eller liketelevision.com der tilbydder andet end Charlie
Chaplin..

Jeg syntes at staten, istedet for at prøve at straffe et par 18-årige om
året som downloader eller servere "ulovligt" kopiere musik- eller
video-on-demand, så burde de hellere kræve at alt musik og video skal ligges
på nettet til on-demand streaming/downloading indefor nogle bestemte
fornuftige tilfredsende bitrate og pay-per-view priser. Og at så længe
rettighedshaverne ikke har lagt alt deres underholdning på nettet skal det
være helt lovligt at kopiere den ligeså meget man vil på uofficielle sites.
Og staten skal stille kæmpe servere og en masse båndbredde tilrådighed til
alle de rettighedshavere som ikke selv har råd eller viden nok til at
oprette deres egen musik eller video-on-demand webside. Så staten skal have
udviklet server, streaming og betalings software eller standarder og så
længe at rettighedshaveren ikke har digitaliseret deres musik/film kan de
ikke have lov til at brokke sig over folk at der er nogen der kopiere deres
underholdning ved siden af uofficielt. Altså at social-demokratiet Danmark
oprettede nogle http://mp3.com og http://ifilm.com agtige portaler til
danskerne.

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 23-08-01 14:00

"Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote in message

> Hvofor er der gået så lang tid indtil man er først nu begynder at får
> konkrete lyfter fra internet-udbyderne at de vil tilbyde høj-kvalitets
> 1mbit/s-2mbit/s video-on-demand

Mit bud: Danskere (generelt - ikke alle ) tror at alt der har med
internettet at gøre skal være gratis. De fleste har ikke nogen idé om hvor
mange mandetimer der ligger bag div. services osv osv. Derfor er det svært
at tjene penge på indhold. Men lad os nu se hvordan det går. Det er en
spændende fremtid vi går i møde.

Mvh. Simon Pedersen

Fra : JW

Dato : 23-08-01 14:19

"Simon H. Pedersen" <simon@NOSPAMemail.dk> wrote in message

> [...]
> mange mandetimer der ligger bag div. services osv osv. Derfor er det svært
> at tjene penge på indhold. Men lad os nu se hvordan det går. Det er en

de fleste ting er osse gratis på internet.... jeg har da ikke tænkt mig at
betale for en ydelse, jeg kan få gratis. så længe, der eksisterer peer2peer
programmer, vil der ikke komme nok betalende kunder. der skal først noget
ordentlig international lovgivning til på området, inden det rykker. det er
mit bud.

desuden kan man jo ikke lige betale sig fra at se mummy returns eller tomb
raider gennem vod? man kan til gengæld få oplevelsen gratis gennem andre
kilder. dette gør vod-content til en lidt død fisk i mit univers.

andet content, som man ikke kan få gratis andre steder, er guldgruber, men
jeg kan ikke lige pege på noget. *G*

/J

Fra : Charbax

Dato : 24-08-01 02:36

> jeg har da ikke tænkt mig at
> betale for en ydelse, jeg kan få gratis. så længe, der eksisterer
peer2peer
> programmer, vil der ikke komme nok betalende kunder.

folk kan købe pølser i supermarkederne for under 1 krone. Derfor spiser de
afligevel i pølsevogn. Men det behø'ver ikke at betyde at prisen for en
pølse i en pølsevogn ikke kan blive mindre end 18 kroner (skide pølse med
brød (hot-dog))

> der skal først noget
> ordentlig international lovgivning til på området, inden det rykker. det
er
> mit bud.

det er tror jeg også pladeselskabernes bud. Mit bud er mere at
pladeselskaberne bare skal lave en sidde på nettet hvor man kan downloade
alt deres musik i en fornuftig format og til en fornuftig pris. Det var det.

Og hvis man ikke kan opnå fornufig pris fordi at pladeselskaberne skal have
deres del, så afskaf pladeselskaberne, afskaf filmselskaberne, afskaf
tv-selskaberne osv.. der er jo ingen fremtid overhovedet i dem, det er så
åbenlyst. "kunstnere" skal sidde ved deres komputer med mus eller
midi-keyboard, eller gå rundt og filme med en DV-kamera, og selv ligge
musik/filmen på nettet og selv eller ved hjælp af intelligente blanding af
søgemaskiner og recommendation systemmer distribuere deres kunst og tjene
fornuftige penge med det.

> man kan til gengæld få oplevelsen gratis gennem andre
> kilder. dette gør vod-content til en lidt død fisk i mit univers.

"officielt" vod-content findtes ikke endnu, næsten absolut ikke, det der er
af "officielt" vod-content idag er lidt som det der var af civiliserede
mennesker dengang mennesker kun var aber og boede i træer (i danmark var man
faktisk aber og boede i træer for kun få hundrede år siden).

nåh men jeg skal lige tilbage til min "uoffcielle" Marlon Brando
underholdning.. for der findtes ingen officielle Marlon Brando underholdning
der hvor jeg bor. det er ikke somom brando taber på det for han har for
længst fået hans løn, og jeg har ikke ondt for filmselskabet, de har tjent
deres penge hjem mange hundrede gange allerede.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-08-01 03:21

On Fri, 24 Aug 2001 03:36:15 +0200, "Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote:

> [...]
>afligevel i pølsevogn. Men det behø'ver ikke at betyde at prisen for en
>pølse i en pølsevogn ikke kan blive mindre end 18 kroner (skide pølse med

Nu dumpede du jo ud af gymnasiet, men du har vel ikke tilfældigvis
bare på ét eller andet tidspunkt hørt udtrykket "Udbud og
efterspørgsel"? Og tænkt over hvad, det egentligt dækkede over? Plus
selvfølgelig det at betale for en service?

Meget af det, jeg dagligt arbejder med, koster ingen ressourcer.
Praktisk talt ingen ressourcer overhovedet, udover lidt strøm og cola.
Til gengæld vil jeg ikke lave 100 timers programmering gratis, for
"strøm er jo stort set gratis". Det er ikke et spørgsmål om "primært
at betale ressourcer, og så evt. overveje at betale for arbejdet, og
endnu vigtigere; servicen".

--
- Peter Brodersen

Fra : Charbax

Dato : 24-08-01 16:35

> du har vel ikke tilfældigvis
> bare på ét eller andet tidspunkt hørt udtrykket "Udbud og
> efterspørgsel"? Og tænkt over hvad, det egentligt dækkede over?

For mig er "Udbud og Efterspøgsel" den undskyldning de store selskaber med
en masse milliarder kroner i lommen bruger for at udnytte almindelige folk's
småpenge så længe som muligt.

Hvis min teori passer om at folk køber det der er på hylderne ligemeget hvad
det er, så betyder det altid er kunderne der tilpasser sig udbudet. Det er
folk blevet vandt til, at det nytter ikke noget at brokke sig over den ringe
kvalitet af det der bliver udbudt.

Og min anden teori er at 98% af de almindelige folk idag kender ikke til
andre muligheder end det de store selskaber ligger frem på hylderne, at der
er for lidt og dårligt information om mulighederne.

> jeg vil ikke lave 100 timers programmering gratis,

jeg siger ikke at pølsemanden skal arbejde gratis. Men han kunne jo ligeså
godt tjene tror jeg endnu flere penge hvis ikke Danish Crown eller hvad de
andre selskaber hedder skulle have 60% af alt intjening. Og pølsemanden kunn
sikkert godt tjene flere penge ved at sælge hot-dogs til 9 kroner og så
sælge over 2 gange flere af dem.

Fra : Gustaf Serve

Dato : 24-08-01 17:08

On Fri, 24 Aug 2001 17:35:01 +0200, "Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote:

>For mig er "Udbud og Efterspøgsel" den undskyldning de store selskaber med
>en masse milliarder kroner i lommen bruger for at udnytte almindelige folk's
>småpenge så længe som muligt.

Her fik du lige slået din store viden på plads, eller mangel på samme.

Prøv at slå udbud og efterspørgsel op, tænk lidt over det, og fortæl
så hvad det betyder.

--
Gustaf Serve

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-08-01 17:29

> [...]

>en masse milliarder kroner i lommen bruger for at udnytte almindelige folk's

Aigh. Suk. Tsk.

Det er præcis det samme, de almindelige folk som mig gør, når vi
forsøger at kræve så meget i løn som muligt og så mange penge af folk
som muligt (hvilket ikke er det samme som at sælge limonade for 300
kr. pr. glas). Sjovt nok er der ingen, der synes at jeg (eller alle
andre af de stakkels, almindelige folk) er et stort svin.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-08-01 17:40

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> writes:

> kr. pr. glas). Sjovt nok er der ingen, der synes at jeg (eller alle
> andre af de stakkels, almindelige folk) er et stort svin.

Nånå, ska vi nu ikk' liiiiige....
--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-08-01 18:13

On 24 Aug 2001 18:39:48 +0200, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Nånå, ska vi nu ikk' liiiiige....

1. Jeg vejer altså under 75 kg.!
2. Jaja, men de folk har også noget at have det i
3. (find selv på flere)

--
- Peter Brodersen

Fra : Christian Erritsø

Dato : 25-08-01 01:19

"Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote in message
<snip>
En masse snak
<snip>

Christian Erritsø
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 24-08-01 09:09

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

>mennesker dengang mennesker kun var aber og boede i træer (i danmark var man
>faktisk aber og boede i træer for kun få hundrede år siden).

OK, det er vist ikke værd at spilde mere krudt på at diskutere med
dig.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter Tirsek

Dato : 24-08-01 19:07

Fra : Dennis

Dato : 23-08-01 14:04

"Charbax" <charbax@lflv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at være i fuld gang med at ville tilbyde video-on-demand indefor snart, se

[CUT] ..

Whow, jeg fatter ikke en lyd af hvad du skriver. Det lyder som en helt masse
"blaa.. blaa.. blaa.. jeg har hentet masser af ulovligt musik og film..
blaa.. blaaa.. staten skal lave love der kræver video på nettet.. blaa..".

Øhh.. hvad pokker er det du vil med dit brev??? I hvert fald er jeg sikker
på, at vi andre kunne have fået laaaangt mere ud af dit brev, hvis du havde
gidet trække vejret mens du havde skrevet brevet og ikke bare "åhhh... jeg
skal skynde mig at skrive så meget som muligt på så kort tid så jeg kan få
trykket på SEND".

--
Mvh.
Dennis

Fra : Gustaf Serve

Dato : 23-08-01 14:11

On Thu, 23 Aug 2001 14:45:34 +0200, "Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote:

> [...]
>på nettet til on-demand streaming/downloading indefor nogle bestemte
>fornuftige tilfredsende bitrate og pay-per-view priser.

Hvad er det dog for et topstyret samfund du ønsker dig? Hvorfor ikke
lade markedskræfterne klare det? Jeg har fortalt dig før, at når den
rette efterspørgsel til et produkt eller en service ydelse er der, vil
den også blive udbudt.

>Og staten skal stille kæmpe servere og en masse båndbredde tilrådighed til
>alle de rettighedshavere som ikke selv har råd eller viden nok til at
>oprette deres egen musik eller video-on-demand webside.

Det vil jeg ikke betale for. Måske hvis jeg på et tidspunkt selv får
lyst til at efterspørge. Men staten skal ikke bruge mine skatte-penge
på "kæmpe servere og en masse båndbredde".

Hvordan vil du iøvrigt definere hvem der "ikke har råd eller viden"?
Er det op til rettighedshaverne selv?

--
Gustaf Serve

Fra : Charbax

Dato : 24-08-01 02:19

> Hvad er det dog for et topstyret samfund du ønsker dig?

ligesom at koncertnet.dk på en måde tror jeg er et stats-støttede
koncert-on-demand (godt nok kun 4 minutter per koncert og i 80kbit/s) så
mener jeg også at man kan have en stats-støttede dansk mp3.com så alle de
ægte danske kunstnere (og ikke kun Aqua) kan lave musik og få penge for det.

> Det vil jeg ikke betale for.

Hvis alle danskere betalte 1 kroner om måneden var der 6 millionner kroner
om måneden til kunstnerne.. ligesom mp3.com giver 1 million dollars ud om
måneden i payback-for-playback.. det er selvfølgeligt kun danske IPer der
ville få helt gratis adgang til alle lyd-filerne, folk fra udlandet vil
skulle betale et eller andet abonnement for at høre det der danske musik..

jeg tror nok man kan få en go del support fra alle unge og folk der kan lig
musik hvis de fik af vide at de kunne få adgang til en masse musik over
nettet for 1 kroner om måneden.

> Hvorfor ikke
> lade markedskræfterne klare det? Jeg har fortalt dig før, at når den
> rette efterspørgsel til et produkt eller en service ydelse er der, vil
> den også blive udbudt.

jeg tror mere at nutidens kapitalismen fungere på den måde at et par
multi-nationnale billiardær-selskaber koncentrere sig kun på at sælge det
som de kan tjene flest penge på ved at bruge milliarder på at reklamere for
det og ved at lave monopolsk-agtige aftaler, ligesom at TDC ejer alle
danskernes telefon/internet og tv-kabler.

Og at det kan godt være at TDC kan tjene milliarder med video-on-demand, men
det kan de jo også med ISDN og SMS. Så hvofor skulle de egentlig skynde sig
med at tilbyde det allerbedste og nyeste teknologi ligeså snart at det kan
betale sig, når man kan jo være ligeglad med de nyeste teknologier og tjene
videre på gammelt ting.. Folket er jo også meget uvidende generelt om andre
nyere teknologier end dem der er på hylderne i forretningerne men det er jo
så det som er ved at blive totalt ændret i de her dage takke-være
internettet.. takke-være de her nyhedgrupper hvor man kan skælde
internet-udbydere ud og andre multi-trilliardær firmaer hvis
business-strategier, satsninger, investeringer eller ikke-investeringer
påvirker vore alles liv.

> Hvordan vil du iøvrigt definere hvem der "ikke har råd eller viden"?

syntes du at det var retfærdigt hvis det kun var de kunstnere der havde
penge nok i forvejen til at sponsorere en 4mbit/s fastforbindelse hos TDC og
servere der skulle have lov til at udgive musik på nettet under det der
system jeg foreslog? og hvem gidder egentlig at se på alle de reklammer der
popper-up på mp3.com når man surfer på deres side eller når man vil streame
en sang? der er jo ingen fremtid i reklamer, heller ikke på nettet. Ingen
gider jo at se på reklamer til sonofon go aften eller vic.

Fra : Gustaf Serve

Dato : 24-08-01 09:31

On Fri, 24 Aug 2001 03:18:53 +0200, "Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote:

>ligesom at koncertnet.dk på en måde tror jeg er et stats-støttede
>koncert-on-demand

Et stat støttet tiltag, er ikke just det samme som: "staten skal
stille kæmpe servere og en masse båndbredde tilrådighed til alle de
rettighedshavere som ikke selv har råd eller viden nok" (citat,
Charbax)

>Hvis alle danskere betalte 1 kroner om måneden var der 6 millionner kroner
>om måneden til kunstnerne..

6 millioner kroner er ingenting, i denne sammenhæng!

> [...]
>det og ved at lave monopolsk-agtige aftaler, ligesom at TDC ejer alle
>danskernes telefon/internet og tv-kabler.

Selvfølgelig vil firmaer tjene flest mulige penge. Hvad havde du
regnet med?

Hvis ikke det var for markedsøkonomien havde du ikke siddet med en
ADSL forbindelse i dag. Så havde du været glad hvis den modem pool du
ringede ind til ikke var optaget - forudsat du i øvrigt overhovedet
havde et 9600 baud modem.

> [...]
>betale sig, når man kan jo være ligeglad med de nyeste teknologier og tjene

Hvis forbrugerne vitterligt mener at SMS beskeder er for dyre, hvorfor
skriver de så, så mange af dem?

Lad være med at tro at TDC sidder og triller tommelfingre, og hygger
sig over indtægter på ISDN og SMS. De prøver selvfølgelig hele tiden
at komme med nye tiltag, som forbrugerne vil tage til sig. Men først
når teknologierne og forbrugerne er klar - lige som alle andre
teleselskaber.

> [...]
>servere der skulle have lov til at udgive musik på nettet under det der

Øh - mener du at samtlige små-kunstnere skal have en 4 mbit? Til hvad?
Så vil jeg da gerne lave noget musik, og dermed liige få en stats
betalt 4 mbit fastforbindelse.

Hvad tror du pladeselskaberne er her for? Det er da hverken TDC eller
statens område at stille streamet musik på nettet til rådighed. Det
står alle pladeselskaber frit for at tilbyde den slags - hvis de
finder det rentabelt.

Lur mig hvis pladeselskaberne ikke har råd til at stille en server op,
i en serverpark hos en ISP.

--
Gustaf Serve

Fra : Charbax

Dato : 24-08-01 16:21

> Et stat støttet tiltag, er ikke just det samme som: "staten skal
> stille kæmpe servere og en masse båndbredde tilrådighed til alle de
> rettighedshavere som ikke selv har råd eller viden nok"

koncertnet.dk burde i princippet jo også skulle bruge "kæmpe servere og en
masse båndbredde", og de kunstnere hvis koncerter er at se på siden er tit
kunstnere som ikke selv har råd til at oprette deres egen server med nok
båndbredde så 10 mennesker kan streame på engang..

> 6 millioner kroner er ingenting, i denne sammenhæng!

6 millioner kroner er ingenting til Aqua og de pladeselskaber der tjener 50%
af Aquas penge, men det er nok til at betale løn til flere tusind
kunstnere.. Ville det ikke være dejligt med et system som gav mulighed for
2000 nye danske kunstnere at udtrykke sig på en måde så folk som kan lig
deres musik kan komme til at høre det?

1 krone per dansker er bare et eksempel.. det kunne svinge op og ned efter
hvor meget danskerne syntes om systemmet, hvor det bliver brugt og hvor
mange kunstnere er meldt til..

> Hvis ikke det var for markedsøkonomien havde du ikke siddet med en
> ADSL forbindelse i dag.

det kan være at du har ret.. men også kunne det være at jeg havde haft ADSL
forbindelse siden 1995 da ADSL-teknologien blev opfundet (eller hvilket år
det nu blev det..)

jeg mener super-kapitalismen bremser udviklingen.. et perfekt eksempel er
Nasa's rum-forskning hvilket måske er det mest teknologisk advanceret
teknologi idag.. idag får de 100 gange mindre stats-penge om året end de
gjorde under Appollo-koldekrigs-tiden. Mennesket har ikke være på månen
siden 1976 (eller lignene dato). Og hvis du spørger alle forskere om det er
fedt at mennesket ikke har værret på månen i 30 år eller om at Nasa ikke har
fået lov til at forberede planer til at sende mennesker på mars endnu, hvis
du spørger alle forskere får du 90% af dem til at sige at det er meget
sørgeligt, og at der simpelthend er et samfunds-problem som bremser
rum-forskningen. At vi ville være nået meget længere hvis bare hvert
rig-millionær på denne her planet ga 10kroner til formålet.

> Hvis forbrugerne vitterligt mener at SMS beskeder er for dyre, hvorfor
> skriver de så, så mange af dem?

For der reklameres for SMS hver anden minut på TV2, og folk er ubevidste om
at de bruger en service som slet ikke burde være 50 øre værd. At se hvad TDC
tjener på SMS er en bevis på at det er solgt for dyrt til forbrugerne..

> Øh - mener du at samtlige små-kunstnere skal have en 4 mbit?

hver kunstner skal ikke have 4mbit, men hver kunstner skal være på en hurtig
server så hvis der en dag er 10 der vil streame deres musik på engang så kan
det lade sig gøre.

Hvis man er en kunstner og er helt alene skal man nok være nød til at leje
en 4mbit forbindelse, men hvis man så er sammen med en helt masse andre
behøver hver kunstner jo ikke at have en dedikeret 4mbit forbinelse..

> Hvad tror du pladeselskaberne er her for?

pladeselskaberne er her fordi at de indtil videre overlever selvom ingen vil
have dem.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-08-01 16:33

> 6 millioner kroner er ingenting til Aqua og de pladeselskaber der
> tjener 50% af Aquas penge, men det er nok til at betale løn til
> flere tusind kunstnere

6 millioner til flere tusinde kunstere dvs. mindst 2000? giver 3000 til
hver. Selv på SU får jeg mere end det hver måned. Du mener vel ikke, at
de 6 mil skulle være eneste indkomst for kunstnerne eller?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Charbax

Dato : 24-08-01 17:02

> 6 millioner til flere tusinde kunstere dvs. mindst 2000? giver 3000 til
> hver. Selv på SU får jeg mere end det hver måned. Du mener vel ikke, at
> de 6 mil skulle være eneste indkomst for kunstnerne eller?

nogle kunstnere kunne tjene 50 tusind kroner og andre tjene kun et par
hundrede kroner om måneden.

Des flere folk syntes om ens musik (downloader/rater den) des flere penge
burde de få. Jeg er overbevist om at det kan lade sig gøre at lave et system
hvor go musik bliver mere hørt end lor-te-musik.. OG jeg vil ikke høre på
atde CDer der bliver solgt millionner af idag er fordi at det er go musik.
De sælger millionner for de ligger fremme poå hylderne i TP-markedet, deres
videoer kommer på MTV, de reklmaere på HT-buser og de viser deres bryster på
coveret. Hitlisterne og grammy-awards har ingenting at gøre med kvaliteten
og hvor meget folk kan lig musikken, hitlisterne og grammy-awards er styret
af de 5 store pladeselskaber så de kan tjene endnu flere milliarder ud af
lo-rt.

Fra : Christian Andersen

Dato : 24-08-01 18:29

Charbax wrote:

>og de viser deres bryster på coveret.

Yes! Flere bryster på cd-covers!

--
Nescafe - because your pets deserve the best!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-08-01 19:13

> [...]

> videoer kommer på MTV, de reklmaere på HT-buser og de viser deres bryster på

I øjeblikket er det Safri Duo den gruppe, der ligger højest på
hitlisten hos TP.

Deres bryster ville sandt at sige ikke kunne sælge CD'er til mig.

--
Peter B. Juul, o.-.o Dyt, hvis du er Mel B. (fra Spice Girls)
The RockBear. ((^))

Fra : Gustaf Serve

Dato : 24-08-01 17:02

On Fri, 24 Aug 2001 17:21:29 +0200, "Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote:

> [...]
>kunstnere som ikke selv har råd til at oprette deres egen server med nok
>båndbredde så 10 mennesker kan streame på engang..

En server parkering koster ikke meget. Du kan jo oprette en sådan, til
alle dine projekter. Her kan du jo så evt. også tilbyde alle de
kunstnere du har så ondt af, at hoste deres MP3 filer.

> [...]
>2000 nye danske kunstnere at udtrykke sig på en måde så folk som kan lig

Det er ikke ulovligt for kunstnere at lægge deres egen musik ud på
nettet. Et webhotel, med plads til 20 MP3 numre koster stort set
ingenting. De kan jo gå sammen om en server parkering - hvis de har
lyst.

>det kan være at du har ret.. men også kunne det være at jeg havde haft ADSL
>forbindelse siden 1995 da ADSL-teknologien blev opfundet (eller hvilket år
>det nu blev det..)

Nej.

Du ville ikke have siddet med ADSL i 1995 hvis vi kørte efter din
planøkonomiske forestilling.

> <SNIP Nasa fortælling>
>At vi ville være nået meget længere hvis bare hvert
>rig-millionær på denne her planet ga 10kroner til formålet.

Nej. Det ville ikke kunne gøre det.

Disse "millionærer" du omtaler, er jo foriøvrigt dem, der måske har
stablet nogle store virksomheder på benene, - og dermed gjort sit til
at der findes arbejdspladser, og at der dermed findes skatteydere, -
så du har mulighed for at gå i skole, blive repareret på hospitalet
osv.

> [...]
>tjener på SMS er en bevis på at det er solgt for dyrt til forbrugerne..

Det er jo ikke TDC's skyld at folk har lyst til at betale, hvad de
gør. Jeg er 100% enig med dig i, at SMS beskeder er for dyre. Men så
længe teenager piger bliver ved med at sende 20 af slagsen om dagen, -
sænker TDC jo ikke priserne.

>Hvis man er en kunstner og er helt alene skal man nok være nød til at leje
>en 4mbit forbindelse, men hvis man så er sammen med en helt masse andre
>behøver hver kunstner jo ikke at have en dedikeret 4mbit forbinelse..

Prøv at lure følgende tilbud:
http://www.uni2.dk/dokumenter/Serverpark_produktark.pdf

17.500 kr. om året for en server placeret på Uni2's backbone med 155
Mbit til DIX'en.

>pladeselskaberne er her fordi at de indtil videre overlever selvom ingen vil
>have dem.

Hvordan kan de overleve hvis ingen vil have dem?

Hver evig eneste gang der bliver solgt en cd nede i <indsæt cd
butik-navn her> er der brug for pladeselskabet.

--
Gustaf Serve

Fra : Charbax

Dato : 24-08-01 19:00

> Et webhotel, med plads til 20 MP3 numre koster stort set
> ingenting.

hvis du kender en host som siger at de tilbyder "ubegrænset traffik" på
100kr/pr.md webhosting konto og som virkeligt ikke har noget imod at jeg
lader folk downloade 20 forskellige 5mbyte mp3 numre 10tusind gange på en
månede, dvs. bruge 50 gygabyte traffik om måneden. Hvis du kender en
udbydere der ikke har noget imod dette vil jeg gerne have et link..

> [...]
> at der findes arbejdspladser, og at der dermed findes skatteydere, -
> så du har mulighed for at gå i skole, blive repareret på hospitalet

de fleste millionnære tror jeg idag er dovne mennesker. De har arvet en helt
masse af penge, kommer fra en rig familie.. Den amerikanske drøm, når man
vinder i lotto, det sker næsten aldrig.

> Hvordan kan de overleve hvis ingen vil have dem?

de kan overleve fordi at de har monopolet. De ejer alle radioer, alle
pladeforretninger, de ejer alt music-awards sendetiden på MTV, de ejer
sikkert også de blade der reviewer nye CDer. De ejer nok også alle de
festivaler med concerter osv..

> Hver evig eneste gang der bliver solgt en cd nede i <indsæt cd
> butik-navn her> er der brug for pladeselskabet.

ja men den dejlige nyhed er at der er ingen der har brug for en 3-kroners CD
med 2-kroners cover købt i Fona eller pladeforretning for 150 kroner. Det er
der ingen der har brug for og ingen der vil have. Så når folk snart begynder
at bruge internettet istedet bliver der jo ikke brug for pladeselskaberne
længere..

Fra : Gustaf Serve

Dato : 24-08-01 19:38

On Fri, 24 Aug 2001 19:59:57 +0200, "Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote:

> [...]
>månede, dvs. bruge 50 gygabyte traffik om måneden. Hvis du kender en
>udbydere der ikke har noget imod dette vil jeg gerne have et link..

Wooha.. slap af! 50 gigabyte trafik om måneden til en eller anden
ligegyldig kunstners hjemmelavede musik. Hjemmelavet, fordi han ikke
kan gå i et proft. studie - fordi der ikke findes pladeselskaber og
firmaer med økonomiske interesser i din verden.

>de fleste millionnære tror jeg idag er dovne mennesker. De har arvet en helt
>masse af penge, kommer fra en rig familie.. Den amerikanske drøm, når man
>vinder i lotto, det sker næsten aldrig.

Hvor tror du penge kommer fra? Hvorfra vil en arv komme? Hvorfor er en
familie rig? Er det mon fordi der et eller andet sted i kæden har
været en stor forretningsmand ?

Hvem af os to begyndte at snakke om at vinde i lotto?

> [...]
>pladeforretninger, de ejer alt music-awards sendetiden på MTV, de ejer
>sikkert også de blade der reviewer nye CDer. De ejer nok også alle de

Det står dig da frit for at starte et alternativ. Hvor mange 12 årige
piger tror du, der vil lytte til dit udvalg af 2000 danskeres
tvivlsomme musik stykker? Tror du ikke de synes det er federe at synge
med på den nye med Britney, som virkelig fænger dem?

>ja men den dejlige nyhed er at der er ingen der har brug for en 3-kroners CD
>med 2-kroners cover købt i Fona eller pladeforretning for 150 kroner. Det er
>der ingen der har brug for og ingen der vil have.

Såeh! Er du blind?

>Så når folk snart begynder
>at bruge internettet istedet bliver der jo ikke brug for pladeselskaberne
>længere..

Kunstnerne kan jo bare gå uden om pladeselskaberne. Ingen tvinger dem
ind i en pladekontrakt.

Nu må jeg vidst hellere smutte, undertegnede og nogle venner skal ud i
det frie kapitalistiske natteliv, købe nogle 45 kroners fad øl, og
have det sjovt.

--
Gustaf Serve

Fra : kim.nielsen@kabelnet~

Dato : 24-08-01 18:11

"Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote in message

> For der reklameres for SMS hver anden minut på TV2,

Hvis TV2 reklamerer for SMS hvert andet minut, kan du få stoppet det
via lovgivningen, så det er bare at tage fat..

> og folk er ubevidste om at de bruger en service som slet ikke burde være
50 øre værd. At se
> hvad TDC tjener på SMS er en bevis på at det er solgt for dyrt til
forbrugerne..

Din bevisførelse duer ikke, måske TDC kunne tjene endnu mere ved at sætte
prisen op, det der med den knækkede kurve...

> pladeselskaberne er her fordi at de indtil videre overlever selvom ingen
vil
> have dem.

Pladeselskaberne overlever, sålænge kunstnerne profitterer på dette
mellemled
og derfor _gerne_ vil have dem.

Du kan finde mange kunstnere på diverse MP3 sites. Kunstnere som
pladeselskaberne
ikke mener kan bringe det fornødne afkast, kunstnere som dog alligevel selv
har
formået at få udgivet deres musik. Mange af dem sidder nok alligevel og
håber, at et eller
andet pladeselskab kigger forbi og hjælper med at få sat gang i
seddelpressen.

--

Må jeg give dig et godt råd, tag østpå, lang øst, langt væk fra
gevinst-maksimering,

En god weekend til jer alle

/Kim

Fra : Charbax

Dato : 24-08-01 18:49

> Pladeselskaberne overlever, sålænge kunstnerne profitterer på dette
> mellemled
> og derfor _gerne_ vil have dem.

Idag er den eneste måde at tjene penge på ens musik er at være en af de 4-5
kunstnere hver pladeselskabe har tænkt sig at lave reklamer i TV og på
busserne for.

Nu kommer internettet og lader kunstnerne have direkte kontakt med
forbrugerne og kan distribuere deres "kunst" direkte til forbrugerne.
Hvilket fjerner alt reklame til abolute music 178 på busserne og hvilket
også fjerne pladeselskaberne hvilket er jo bare helt dejligt for både
kunstnerne og forbrugerne.. jeg kan ikke se at det behøver at være meget
sværere end dette. Internettet er kommet for at fjerne reklammer,
pladeselskaber og snart måske også tdc. Hvofor skulle jeg tage østpå når du
kan se kæmpe eksempler på super-anarkisk-marxisme blive realitet, se på
peer-to-peer, pris-konkurrence som presser prisen ned så snart ingen kan
tjene penge på noget som helst. (takke-være websites som edbpriser.dk eller
den gammel mint.dk)

Fra : Peter Juhl

Dato : 24-08-01 19:08

"Charbax" wrote...

> Idag er den eneste måde at tjene penge på ens musik er at være en
> af de 4-5 kunstnere hver pladeselskabe har tænkt sig at lave reklamer
> i TV og på busserne for.

Det er ikke korrekt - lad os tage et eksempel, Depeche Mode "Exciter",
jeg har endnu ikke set en reklame for den plade, men ifølge hitlisterne
sælger den ganske godt, jeg vil faktisk tro at der tjenes ganske godt
på den plade.

> Nu kommer internettet og lader kunstnerne have direkte kontakt med
> forbrugerne og kan distribuere deres "kunst" direkte til forbrugerne.

Det har Internettet faktisk været istand til meget længe.

> Hvilket fjerner alt reklame til abolute music 178 på busserne

Du har ikke lagt mærke til at disse plader er begyndt at sælge bedre
og bedre ?

> og hvilket også fjerne pladeselskaberne hvilket er jo bare helt dejligt
> for både kunstnerne og forbrugerne..

Jeg tror både kunstnerne og forbrugerne er uenige.

> jeg kan ikke se at det behøver at være meget sværere end dette.

Problemet er bare at der ER sværere end dette.

> Internettet er kommet for at fjerne reklammer,

Vi lader den lige stå et øjeblik !

> pladeselskaber og snart måske også tdc.

Ja, lad os ikke glemme din TDC sygdom.

> [...]
> pris-konkurrence som presser prisen ned så snart ingen kan
> tjene penge på noget som helst. (takke-være websites som

Du synes ikke der er en stor udskiftning af virksomheder på de
markeder hvor prisen er presset i bund - det er ikke en indikator
for dig eller hvad ?

/Peter

Fra : Kim Nielsen

Dato : 25-08-01 11:18

> Idag er den eneste måde at tjene penge på ens musik er at
> være en af de 4-5 kunstnere hver pladeselskabe har tænkt
> sig at lave reklamer i TV og på busserne for.

Godt observeret.

Vi mennesker er i forbindelse med musik, i høj grad flokdyr og følger med
strømmen.

Med en fortid i musikbranchen, omend det er længe siden, vil jeg påstå at
vide lidt om, hvad jeg taler om.

Mange store hits er blevet lanceret og offentligt fremført i eks. radio,
uden det store gennembrud.

Med det rigtige reklamefremstød, opnåede man den kritiske masse, en rigtig
succes og potentialet for en efterfølgende evergreen, var en realitet.

I gamle dage, var Jørgen Mylius en vigtig brik i det spil.

Medtog han et nummer i radio, eller TV udsendelse, blev det næsten uden
undtagelse samme aften efterspurgt på diskoteker, dagen efter i
pladebutikker og igen en hot-spinner ved privatfester, sat på playlist ved
radiostationer. så nummeret kunne høres gentagne gange dagligt o.s.v.

Ovennævnte gav så igen mulighed for koncert-arrangementer,
hvor arrangørerne turde satse.

Til tider fik Jørgen Mylius således flyttet de skiver, som havde stået
urørte i pladebutikkerne, gennem 6 måneder eller mere.

Internettet skulle også afskære et andet unødvendigt mellemled,
pladebutikkerne, men hvordan var det nu det gik med Boxman o.l. ?

Meget står til at ændre med Internettet, men den gamle økonomi og
afsætningsform, har trods alt også en fremtid.

/kim

Fra : Charbax

Dato : 26-08-01 04:40

> I gamle dage, var Jørgen Mylius en vigtig brik i det spil.

Var Jørgen Mylius ikke nok også ejet af pladeselskaberne på et eller andet
måde eller var han en ærligt ikke-korrupt neutralt menneske?

> Internettet skulle også afskære et andet unødvendigt mellemled,
> pladebutikkerne, men hvordan var det nu det gik med Boxman o.l. ?

Boxman så vidt jeg husker var en forretning hvor man kunne købe CDer med
covers ligesom i pladeforretningerne, det kostede 139 kroner og man skulle
betale 50 kroner oveni for forsendelse. Det var vidst et forsøg på at gå
iseng med 2 på engang, både den nye og den gamle teknologi.. Hvis man skal
sælge musik på nettet så skal det sælges som streaming/downloading.

> Meget står til at ændre med Internettet, men den gamle økonomi og
> afsætningsform, har trods alt også en fremtid.

ja spørgsmålet er så bare om "den gamle økonomi og afsætningsform" har 10 år
eller 6 måneder at leve i endnu.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-08-01 20:42

> [...]

>tjene penge på noget som helst. (takke-være websites som edbpriser.dk eller

Det er da kapitalisme i den mest ekstreme version, du fremhæver et
eksempel på her.

edbpriser.dk går netop efter at maksimere konkurrencen på et meget
indsnævret marked ved at spille de enkelte aktører direkte ud mod
hinanden.

Det er ikke et koncept, du vil se brede sig til ret mange brancher.
Den direkte parallel til edbpriser.dk vil være, at du på bilpriser.dk
vil kunne købe 10.000 stumper, som du så selv forventes at skrue
sammen til noget, der ligner en bil.

I den forbindelse er det også værd at huske på, at hvor man nok kan
slippe afsted uden CE-mærkning på en selvsamlet computer, skal din
selvsamlede bil godkendes af myndighederne (for din regning), før
den må komme ud at køre.

Og selvom koekkenpriser.dk måske bliver en realitet engang om mange
år, så er der nok grænser for, hvem der tør købe et saml-selv-køkken
og hvem - udover eksisterende nicheaktører som Skab Selv - der vil
udbyde dem.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Charbax

Dato : 26-08-01 04:32

Tak for din interessante svar om edbpriser.dk..

nu vil jeg prøve at kommentere lidt og prøve at at se om jeg kan komme med
en muligt go beskrivelse af hvordan internettet er ved at ændre den gammel
samfundsorden. Ikke at jeg nødvendighvis helt er enige med følgende analyse
og forudsigelser, men jeg ville gerne lige prøve at foreslå dem afligevel.

> [...]
>
> edbpriser.dk går netop efter at maksimere konkurrencen på et meget
> indsnævret marked ved at spille de enkelte aktører direkte ud mod

jeg mener mere at edbpriser.dk er farligt for den gammeldags
ultra-kapitalisme.. hvor alle købte samlede ibm-pc'er i Fona 2-3 gange i
overpris og selvfølgeligt altid 5-6 måneder outdated.

Den dag 95% af alle folk der køber en pc bruger en form for edbpriser.dk før
de køber noget som helst færdig-bygget IBM-pc med windows i fona eller i en
eller anden forretning på Falkoner Alle (computer alleen i kbh), vil det
blive starten på enden af kapitalismen som vi kender den.. ultra-oplysning
som edbpriser.dk kræver at de forskellige IT-udstyr forretninger presser
prisen ned til det meste minimum hvis de vil være i top-10 på det billigste
udstyr, og på den måde overhovedet sælge noget som helst. Det fører til at
alle firmaer til sidst sælger i under-pris, så de alle går faillit. Og det
vil være åbenlys bevis på at der er noget galt i samfundet.

Man kan allerede se meget af det på CNN, alle IT-selskaber går faillit. Folk
downloader mp3er og film over ustoppelige peer-to-peer programmer.
Internettet er ved at forandre samfundet til et meget kaotisk sted hvis man
bliver ved med at bruge de gamle regler. Krypterings-tyrranni er måske den
eneste udvej til de gamle koncervative etablerede firmaer hvis de vi skal
blive ved med at leve i det samme slag samfund vi er vandt til, men heller
ikke det er der nogen tror jeg der overhovedet ved om det kan implementeres
i alt uden at få et kæmpe stopcopydan-agtig oprør fra hele befolkningen i
hovedet, hvilket kan også være ret kaotisk.

> [...]
> Den direkte parallel til edbpriser.dk vil være, at du på bilpriser.dk
> vil kunne købe 10.000 stumper, som du så selv forventes at skrue

jeg er enig med dig i at edbpriser.dk/pricewatch.com systemmet virker bedre
indtil videre for detailhandel af komputer-udstyr. At det bare er sådan folk
går ind og læse på tomshardware.com og derefter tjekker på edbpriser.dk og
dermed kan de have det allerbedste og nyeste udstyr og altid til den
billigste pris.

Jeg tror godt man kan lave edbpriser.dk-agtige side om næsten alle
materialer. At man snart kan finde guides til et bedre og billigere liv. Ens
liv syntes jeg godt man kan sammenligne med en komputer. Det er bygget op af
flere dele man kan købe hver for sig og samle bagefter. Man vil kunne finde
guides i hvordan man kan få udnyttet mulighederne maksimalt, billigst og
bedst i alle områder.

De sidste teknikker der vil være tilbage for selskaberne at tjene penge er
gennem gamle lovgivninger som patentering, første-ret/monopolisering eller
ulovlige aftaler. Altså f.eks. for den svejtsisk firma der kan tjene
milliarder på at have patent på en aids-medicin der skal bruges i brasilien,
eller på den måde TDC forholdvis frit kan bestemme hvad der kan tilbydes af
telefoni/internet og til hvilken pris da de ejer næsten alle kablerne i
jorden. OG eksempel på ulovlige aftaler kunne være at TDC, CyberCity,
Tiscali og ORange mødtes i en mafia-kælder, spiller poker og aftaler at der
ikke er nogen af dem der f.eks. vil tilbyde 2mbit/512kbit ADSL for under
700kr/pr.md. selvom det ikke behøv at koste over 400kr/pr.md. og at de så
sendte lejemordere ud og likviderede dem der skulle tænke sig at bryde
aftalen.

Det kan være at du syntes at jeg lyder som en kommunist. Det tror jeg ikke..
hvis du spørger en soviet hvad han syntes så er han sikkert ikke enig med
mig. Jeg syntes bare at der er ved at ske noget på grund af internettet som
er ved at forandre og måske endda tilintetgøre kapitasimen som vi kender den
med 50 or 100-kroner sedler og at man skal klare sig selv hver for sig. at
man får af vide at man er "fri" og det der med amerikansk drøm.. osv..

Fra : Jan Petersen

Dato : 26-08-01 11:50

Den Sun, 26 Aug 2001 05:32:11 +0200, "Charbax" <charbax@lflv.dk> skrev:

>vil det
>blive starten på enden af kapitalismen som vi kender den

Prøv lige at undersøge hvad kapitalisme betyder. Når du har fundet ud af
det vil det være en god ide at glemme hele det indlæg du lige har
skrevet og starte forfra.
Kapitalisme betyder bl.a. at markedskræfterne bestemmer og intet sted er
markedet mere frit end på nettet.
--
mvh JP

Lottokupon med ikke udbetalt milliongevinst købes. Max. pris 50.-

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 26-08-01 14:15

>jeg mener mere at edbpriser.dk er farligt for den gammeldags
>ultra-kapitalisme.. hvor alle købte samlede ibm-pc'er i Fona 2-3 gange i
>overpris og selvfølgeligt altid 5-6 måneder outdated.

Det ændrer ikke på, at edbpriser.dk på det ekstremt indskrænkede
marked, den henvender sig til, skærper konkurrencen.

Grunden til, at jeg skriver "indskrænket marked", er, at det er en
meget lille kreds af forbrugere, der har glæde af edbpriser.dk.

Det nytter ikke meget for en "almindelig bruger" i Skagen at bestille
en billig harddisk i Gedser. For når den så ankommer med posten, må
brugeren tage harddisken og computeren under armen og køre til Gedser
for at få harddisken sat i maskinen.

Dit indlæg har ikke rigtig noget med ISPer at gøre, så det er voldsomt
off-topic her. Pånær måske denne lille detalje:

> [...]
>med 50 or 100-kroner sedler og at man skal klare sig selv hver for sig. at
>man får af vide at man er "fri" og det der med amerikansk drøm.. osv..

Hvis du afskaffer kapitalismen, gider folk ikke arbejde, medmindre de
bliver tvunget til det. Hvilket betyder at Internet bryder sammen. Og
så har du hverken frihed, Internet eller et rart samfund tilbage.

Off-topic. EOD.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-08-01 09:24

Klaus Ellegaard <klaus@ellegaard.dk> skrev i

> [...]
> hinanden.
>
> Det er ikke et koncept, du vil se brede sig til ret mange brancher.

Det er jeg nu ikke helt så sikker på. Der findes jo også andre
prissammenligningstjenester end edbpriser eksempelvis
http://www.pricerunner.dk som sammenligner prisen på flere forskellige
elektroniske produkter. Der er også dagligvareguide mv. på
http://www.infomarked.dk

Som forbruger vil man naturligvis have interesse i sådanne tjenester og
derfor vil de bestå og nye vil sandsynligvis komme til.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-08-01 17:31

> [...]

>tjener på SMS er en bevis på at det er solgt for dyrt til forbrugerne..

Hvis alternativet for mig for at sende en SMS (fx med beskeden "Mit
tog er forsinket - jeg kommer en time senere hjem") er at ringe op til
nogen og snakke i et minut, så vil SMS'en rent faktisk stadigvæk spare
mig penge.

Igen: Det er et spørgsmål om en service.

--
- Peter Brodersen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-08-01 14:26

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

>Altså at social-demokratiet Danmark oprettede nogle http://mp3.com
>og http://ifilm.com agtige portaler til danskerne.

Go' plan. Så slipper vi for endnu fire år med Nyrup ved "roret".

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter Tirsek

Dato : 23-08-01 20:01

Fra : Peter Juhl

Dato : 23-08-01 23:25

"Charbax" wrote...

[CUT]
> [...]
> blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah
> blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah

[/CUT]

Charbax,

Du forstår ikke en skid af det du taler om, men du insisterer på at blive
ved med at tale.

Kan du ikke fortælle mig hvorfor det er så vigtigt for dig at starte en ny
tråd, om den samme utopiske forestilling, igen ?

/Peter

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-08-01 23:33

In article <3b85830a$0$3316$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Peter Juhl wrote:

> [...]
>
> Kan du ikke fortælle mig hvorfor det er så vigtigt for dig at starte en ny
> tråd, om den samme utopiske forestilling, igen ?

Du mangler "hver uge"

--
Andreas Plesner Jacobsen | Lo! Men have become the tool of their tools.

Fra : Charbax

Dato : 24-08-01 01:51

> Kan du ikke fortælle mig hvorfor det er så vigtigt for dig at starte en ny
> tråd, om den samme utopiske forestilling, igen ?

jeg kan ikke finde en tråd der handler om video-on-demand fra TDC og
CyberCity. OG der er ingen herinde som har startet en tråd om cybercity's
playinggod ting.. som jo er rimelig ny.. det kunne jo være at man kunne have
interessante diskussionner om CyberCity's Games-on-demand. HVis du ikke har
noget at sige om video-on-demand eller games-on-demand, eller hvis du ikke
har noget at sige om comon.dk's artikel om TDC's video-on-demand som en
TDC-marketings mand ved navn Martin Lippert siger at TDC har tænkt sig at
tilbyde "indefor et år", at du ikke selv gidder at starte en ny tråd om
emnet for du syntes ikke at det er interessant. Du syntes heller ikke at det
var interessant da Martin Lippert sagde til ComputerWorld.dk at der snart
kom ADSL på op til 8mbit/s i download på samme-tid med at han snakkede om
TDC's ADSLboost.. ved ikke om man vil kunne booste ens TDC forbindelse til
8mbit/s ligefra starten når TDC ADSLboost bliver tilbudt.. Jeg syntes bare
8mbit/s adslboost, video-on-demand og Bredbåndsbolagets fiberoptisk
internet-forbindelse er interessante emner at debattere om.

jeg kunne egentlig godt tænke mig en slags
news://dk.edb.internet.mars.visionner men selvfølgeligt er der en flok
mennesker jeg ikke kender som bestemmer hvad der skal være af nyhedsgrupper
folk kan debattere i. og jeg gider ikke at læse på usenet.dk

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 24-08-01 08:53

In article <9m489k$vq5$1@news.cybercity.dk>,
> [...]
> mennesker jeg ikke kender som bestemmer hvad der skal være af nyhedsgrupper
> folk kan debattere i. og jeg gider ikke at læse på usenet.dk

Et barn man ikke kan nå?

--
Anders Vind Ebbesen
www.ebbesen.org | anders@ebbesen.org

Fra : Peter Juhl

Dato : 24-08-01 10:22

"Charbax" wrote...

> jeg kan ikke finde en tråd der handler om video-on-demand fra
> TDC og CyberCity.

Skal vi snakke om samtlige tråde du selv har startet, der handler
om VoD, *DSL og fibre fra Bredbåndsbolaget i et stort rod ?

Med eller uden news:9kpfv4$1ecf$1@news.cybercity.dk ?

> det kunne jo være at man kunne have interessante diskussionner
> om CyberCity's Games-on-demand.

Ja, men du har ikke noget interessant at sige om det - du har ikke
forstand på det du udtaler dig om, men bliver, trods det, ved med
at udtale dig - det gør de tråde du starter og de indlæg du poster
ubrugelige.

> HVis du ikke har noget at sige om video-on-demand eller
> games-on-demand,

Jeg har masser, men du nævner ikke noget om dette - hele dit
originale indlæg handler om at du gerne vil have staten til at hjælpe
dig med at få mere båndbredde og at ISP'ere generelt er svindlere,
det er på ingen måde en interessant diskussion, det er ene og
alene spild af plads - er du en troll ?

> eller hvis du ikke har noget at sige om comon.dk's artikel om TDC's
> video-on-demand som en TDC-marketings mand ved navn Martin
> Lippert siger at TDC har tænkt sig at tilbyde "indefor et år",

Hvad er der at tale om ?

Martin Lippert's udtalelser er egentlig ret uinteressante - der står ikke
noget revolutionerende nyt, som ikke er blevet skrevet før - bl.a. var én
af de originale pointer om variabel båndbredde at man kunne bruge
det til VoD - så hvad er specielt ved den artikel ?

> [...]
> Martin Lippert sagde til ComputerWorld.dk at der snart kom ADSL
> på op til 8mbit/s i download på samme-tid med at han snakkede om

Nej, jeg synes ikke det er interessant at jeg kan booste min ADSL
forbindelse - specielt fordi ... at jeg ikke kan. ADSL boost er stadig
ikke eksisterende hos TDC, hvad er der at diskutere om - det kan
ikke lade sig gøre p.t. men det bliver muligt "snart" - og hvad så ?

> [...]
> 8mbit/s adslboost, video-on-demand og Bredbåndsbolagets
> fiberoptisk internet-forbindelse er interessante emner at debattere

Du nævner interessante emner - der har været interessante
diskussioner i forbindelse med alle emner i denne gruppe - ingen
af disse interessante diskussioner har haft dig som deltager - du har
ikke noget interessant at tilføre diskussionerne - hver gang du åbner
din newsreader ender vi med at diskutere utopiske modeller for
adgang til utopiske mængder båndbredde - det er ikke interessant.

> [...]
> flok mennesker jeg ikke kender som bestemmer hvad der skal
> være af nyhedsgrupper folk kan debattere i. og jeg gider ikke at

Jamen træls - så kan du bare ikke få dk.edb.internet.idiot.visioner

Alternativt - så læs:

http://www.usenet.dk/otd/

Jeg er sikker på at mange herinde bliver glade hvis du kunne få din
egen newsgroup, især hvis det betød at du ikke postede herinde
mere.

/Peter

Fra : Charbax

Dato : 24-08-01 16:44

> Med eller uden news:9kpfv4$1ecf$1@news.cybercity.dk ?

og, skulle jeg svare på en tråd fra 7.august hvis jeg havde noget at sige om
cybercity's games-on-demand?

> [...]
> af de originale pointer om variabel båndbredde at man kunne bruge
> det til VoD - så hvad er specielt ved den artikel ?

der står at TDC vil tilbyde Video-On-Demand "allerede inden for et år".

sådan udtalelse havde jeg ikke læst om før den artikkel.. jeg troede TDC
ville tilbyde Video-On-Demand fra om en uge.. så hvis de først starter om et
år, så syntes jeg ikke specielt at det er "allerede" men mere "Desværre
først" comon journalisten burde have haft valgt at bruge, for jeg er jo
video-on-demand fanatikker.

> [...]
> ikke eksisterende hos TDC, hvad er der at diskutere om - det kan
> ikke lade sig gøre p.t. men det bliver muligt "snart" - og hvad så ?

Der ligger mange interessante muligheder i adsl-boost, da folk kan have en
300 kroners billigste muligt adsl forbindelse og afligevel kunne se
video-on-demand i 2mbit/s.

> Alternativt - så læs:
>
> http://www.usenet.dk/otd/

jeg gidder ikke. ikke ligenu.

Fra : Peter Juhl

Dato : 24-08-01 18:59

"Charbax" wrote...

> og, skulle jeg svare på en tråd fra 7.august hvis jeg havde noget at
> sige om cybercity's games-on-demand?

Ja, du spurgte om Playing-God og jeg henviste til en tråd, du sagde,
der ikke eksisterede.

> [...]
>
> sådan udtalelse havde jeg ikke læst om før den artikkel.. jeg troede
> TDC ville tilbyde Video-On-Demand fra om en uge..

Og hvorfor er de lige du troede det ?

> så hvis de først starter om et år, så syntes jeg ikke specielt at det
> er "allerede" men mere "Desværre først" comon journalisten burde
> have haft valgt at bruge, for jeg er jo video-on-demand fanatikker.

Kan vi blive enige om at det ville være bedre at diskutere Comon
journalistens ordvalg med Comon journalisten - lad mig gøre det
nemt for dig (kontakt informationer hér):

http://www.comon.dk/20/redaktion.asp

> Der ligger mange interessante muligheder i adsl-boost, da folk kan
> have en 300 kroners billigste muligt adsl forbindelse og afligevel
> kunne se video-on-demand i 2mbit/s.

Og ?

Hvor mange kan lave ADSL-boost p.t. ?

> jeg gidder ikke. ikke ligenu.

Nej, det er, desværre for os andre, dit problem - din manglende evne
til at sætte dig ind i tingene.

/Peter

Fra : Charbax

Dato : 25-08-01 01:30

> Hvor mange kan lave ADSL-boost p.t. ?

alle cybercity kunder har kunnet booste i ca. 2 måneder vil jeg tro.. og
CyberCity-adsl kunder er vel 30-40 proucent af alle danske ADSL-kunder,
gætter jeg.. jeg ved ikke.. er der nogen der ved?

og alle TDC-adsl kunder vil kunne booste også her fra om ikke så langt tid..
jeg mener Martin Lipert sagde September eller lignene.. og TDC repræsentere
vel 50% eller mere af alle ADSL-kunder (takke-være deres helt geniale
"bredbånds"-reklame-kampagne på TV2).. så er det snart de fleste ADSL-kunder
der kan have fået boostet deres ADSL-forbindelse on-demand når der f.eks.
skal streames en video i 2mbit/s.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-08-01 20:46

> [...]

>der kan have fået boostet deres ADSL-forbindelse on-demand når der f.eks.

Men hvor mange af kunderne har et ønske om at få streamet video?

Jeg gætter på et sted mellem 2 og 5% af kunderne. Resten af dem er
enestående ligeglade, for de kan se alle de film, de ønsker, for
små 2000 kroner om året via licensen og deres go'e gamle fjernsyn.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Charbax

Dato : 26-08-01 05:06

> hvor mange af kunderne har et ønske om at få streamet video?
>
> Jeg gætter på et sted mellem 2 og 5% af kunderne.

jeg gætter på at 95% af befolkningen gerne vil have video-on-demand når de
engang får set hvad det er og får et par små eksempler på hvordan det kan
bruges.

> Resten af dem er
> enestående ligeglade, for de kan se alle de film, de ønsker, for
> små 2000 kroner om året via licensen og deres go'e gamle fjernsyn.

du mener vel håber jeg noget med 200 kroner om året? eller er 2000 kr prisen
for kabel-tv? Hvad koster dr-licens og TDC kabel-tv?

Jeg tror godt hurtigt at en stor del af befolkningen kan pludselig indse,
hvis de ikke har endnu, at ders go'ee gamle fjernsyn er noget lort. Big
Brother, Biker Jens, Jerry Springer og den der kongelig norks bryllup der
blevet sendt hele dagen igår på DR1, Tv2, Ard, NRK og sikkert flere kanaler
også. Og med video-on-demand vil folk for den første gang opleve hvad det er
at se på underholdning man syntes er fedt og uden reklammer. Man burde lave
undersøgelser, dem der har kabel tv, hvis de på et tilfældig tidspunkt af
dagen hvor mange % reklammer der er på de forskellige kanaler (50%?), og
hvor mange % af reklamerne folk ikke gidder at se (100%?).. af de sidste 50%
så af kanaler hvor der ikke lige i øjeblicket vises reklamer, så undersøg
hvor mange proucent udsende et eller andet lorte amerikansk eller engelsk
sit-com (50%?) og regn så ud hvor mange af de sit-coms du syntes er
interessant (0%?) så det giver 25% tilbage af de 20-25 kanaler TDC tilbyder
at vælge imellem. Ok, nu undersøger du i de 25% hvor meget stupid amerikansk
talk-show det er og det er nok de meste af det. og regner ud hvor meget af
det der talk-show er interessant... blah.. blah.. blah... og så får du en
graf som du kan lægge på en hjemmeside så politikkerne kan se den, du får en
graf som fortæller at der idag kun sendes lort i fjernsynet.

Og at der sendes lo-rt i fjernsynet idag hos TDC kabel-tv eller DR1, DR2 og
Tv2 antenne-tv, det skal absolut ikke syntes jeg betyde at TV/video-mediet
er lo-rt. Selvom der udsendes næsten 100% lo-rt hos TDC betyder det ikke at
der findtes ubegrænset mængde af interessant TV-udsendelser i arkiverne
afligevel! og en masse af film osv som så bare mangler at blive
digitaliseret og serveret on-demand for at blive fundet igen og en
video-on-demand system der fungerede ville også kick-starte en masse nye
interessant tv-produktion for næste alle har snart råd til at have et
dv-kamera og komputer eller låne et så alle kan have lige muligheder for at
udtrykke sig. For selvom disse DV-kameraer og komputere findtes idag tror
jeg ikke at de bliver udnyttet særligt fuldt ud endnu, da folk der bruger
dem ved ikke rigtigt hvad de skal bruge dem til.. det er meget sjælent en af
dem får udgivet deres optagelser iggenem en af de der film-giganter (sådan
noget Blair Witch project er sket måske kun engang nogensinde)

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 26-08-01 14:22

>jeg gætter på at 95% af befolkningen gerne vil have video-on-demand når de
>engang får set hvad det er og får et par små eksempler på hvordan det kan
>bruges.

Også dem, der har et 28" fjernsyn i den ene ende af huset og en 14"
computerskærm i den anden ende?

Husk lige på at en betragtelig del af befolkningen er ældre mennesker,
der knapt nok ved, hvad en computer er. Så de 95% kan du godt glemme
alt om.

>du mener vel håber jeg noget med 200 kroner om året? eller er 2000 kr prisen
>for kabel-tv? Hvad koster dr-licens og TDC kabel-tv?

Licensen koster 1.968 kroner om året pr. husstand.

Kabel-TV koster afhængig af, hvor du bor, og hvem du får leveret dit
signal fra. Personligt betaler jeg 2.210 kroner om året. Mine forældre
betaler vist godt og vel 1.000 kroner om året.

>Og at der sendes lo-rt i fjernsynet idag hos TDC kabel-tv eller DR1, DR2 og
>Tv2 antenne-tv, det skal absolut ikke syntes jeg betyde at TV/video-mediet
>er lo-rt.

Nu siger Gallups TV-tal altså, at folk enten er helt vilde med "lort",
eller at din definition på "lort" slet ikke stemmer overens med resten
af befolkningens.

Penge.

Og tid er penge.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Lars B Jensen

Dato : 27-08-01 10:35

"Charbax" <charbax@lflv.dk> skrev i en meddelelse

- Cut a bunch of crap -

Du udviser så stor mangel på forståelse for det du reelt skriver om, at jeg
skræmmes ved at du egentlig begiver dig ud i dine lange intetsigende
skriverier.

Det er ikke TDC, eller de andre Kabeltv-udbydere, der bestemmer hvad der
skal vises på tv. TDC, Telia Stofa osv. sammensætter nogle programpakker ud
fra hvad der reelt bliver tilbudt på markedet, og mange gange har en
generalforsamling i antenneforeningerne faktisk selv sammensat disse pakker,
ud fra deres egen økonomi, altså hvad de mener deres medlemmer ønsker at
betale. Nogle af programmerne skal være i de billige pakker osv. (der er
flere andre krav, men de er ligegyldige for denne diskution).

Selv synes jeg det er vildt fedt med seriesøndag. Jeg elsker Buffy, Angel,
Friends osv. Det er i mine øjne ikke crap.

Jeg tror du er rimelig galt afmarcheret med hensyn til video-on-demand via
din pc, jeg tror nærmere du skal kigge mod det medie du har så meget imod.
Du vil se flere og flere interaktive tjenester på dit kabeltv i stedet, for
der er båndbredden tilrådighed, allerede idag.

Lars B
---- trods ansættelsesforhold hos Telia Stofa, udtaler jeg mig helt og
holdent på egne vejne ----

Fra : Charbax

Dato : 27-08-01 13:55

> Det er ikke TDC, eller de andre Kabeltv-udbydere, der bestemmer hvad der
> skal vises på tv.

jeg mener at TDC laver det der åndsvage kabel-tv afstemning engang hver
anden år eller er det hver fjerde, eller er det hvert år? Og man kan kun
stemme hvis man sende et eller andet ind med posten til dem...

men afstemningen bruges afligevel ikke til noget for det er i sidste ende
afligevel TDC der bestemmer hvad der skal tilbydes af kanaler efter måske
hvad de forskellige kanaler koster. engang imellem kommer staten tror jeg
måske ind og kræver en kanal skal være på kabel-tv, f.eks. Tv2 Zulu.

> Selv synes jeg det er vildt fedt med seriesøndag. Jeg elsker Buffy, Angel,
> Friends osv. Det er i mine øjne ikke crap.

nåh, ok, dem syntes jeg er crap. Sådan syntes folk forskellige ting om lort.
Jeg har kunkunnet lig Casper & mandrilaftalen (udsendtes sidste gang
slutningen af 1999), Langt Fra Las Vegas (2.sæson udsendes februar 2002) og
et par andre småting som Stig Römer Live (udsendtes sidste gang Maj 2001).
Resten er bare for det lort, måske viser de engang imellem en fodbold kamp
eller golf på 3+, ellers er det lort.

> [...]
for
> der er båndbredden tilrådighed, allerede idag.

jeg regner med at man kan producere en set-top box til video-on-demand for
ca. den samme pris som sådan en lorte ROFL interaktiv set-top box koster
idag.. (er fdet ca. 1000kr?)

Det interaktivt tv du taler om er vel det der hvor man bruger en dialup
forbindelse for at sende sin stemme i en afstemning, eller lignene lort..
Live udsendelser med valg mellem flere kameraer, f.eks. Formul1 eller big
brother det kan godt være at det er lidt interessant teknologi men det kan
man opnå endnu bedre med ægte video-on-demand..

Ahh jeg behøver egentlig ikke at argumentere fpor jeg ved at Video-on-demand
bliver seriøst udbudt i de fleste hjem indefor få måneder. Man kan jo
allerede se eksempler på video-on-demand, f.eks.
http://stream00.cybercity.dk/cybercity_channel/skifull.wmv, og alle
visionnære specialister snakker og lover os at vi skal få video-on-demand
når folk har fået nok båndbredde, og det er folk jo ved at have med alle de
ADSL forbindelser der installeres overalt i danmark i de her uger.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-08-01 14:16

In article <9mdgv1$2d2d$1@news.cybercity.dk>, Charbax wrote:
> [...]

[...]
> åndsvage
[...]
> lort.
[...]
> Resten er bare for det lort,
[...]
> eller golf på 3+, ellers er det lort.
[...]
> en lorte ROFL interaktiv set-top box
[...]
> eller lignene lort..

Tjaeh, når det ikke er "tror" dine indlæg er fyldt med, så er det "lort"

> Ahh jeg behøver egentlig ikke at argumentere fpor jeg ved at Video-on-demand
> bliver seriøst udbudt i de fleste hjem indefor få måneder. Man kan jo

Jo - jeg vil faktisk godt vædde på at det ikke kommer til de fleste hjem
inden for det næste år.

--
Andreas Plesner Jacobsen | If you mess with a thing long enough, it'll break.

Fra : Soeren Schroeder

Dato : 27-08-01 14:44

It seems Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Jo - jeg vil faktisk godt vædde på at det ikke kommer til de fleste hjem
> inden for det næste år.

Øv - Lort.

Jeg kan sige at feks. min farmor er glad for at nogen har valgt et udvalg
af stationer hun nemt zapper imellem. Hvis hun skulle klikke og stemme og
vælge båndbredder og tage hensyn til betalingsmuligheder og klippekort og
og og ... så ville hun aldrig få set endnu en tysksynkroniseret udgave af
sommer i tyrol. I hendes verden er "frekvensskift på kabeltv" lig med et
montørbesøg så hun kan få instillet knapperne på æsken. Forstil dig lige at
forklare hende at hun skulle instalere nyt CODEC til sin media-player inden
hun kunne se "de røde heste"

Så indtil der er kommet infrastruktur *OG* brugervenlighed/konformitet over
video-on-demand, så er det ikke noget der rykker, uanset hvormange
nintendo-helte der syntes det ville være for fedt.

$sarkasme--;

--
Soeren Schroeder
SysAdm

Fra : Charbax

Dato : 28-08-01 00:53

> [...]
> video-on-demand, så er det ikke noget der rykker, uanset hvormange
> nintendo-helte der syntes det ville være for fedt.

haha! der bliver ikke udviklet ret meget brugervenlige video-on-demand
systemmer hvis ikke man først laver en masse eksperimenter med frivillige
beta-nintendo-testere.

man kunne også have sagt at internettet ikke blev til noget før det blev
brugervenligt.. jeg syntes langt fra at internettet er brugervenligt (til
din gamle farmor), logisk opbygget (hvofor skal man gå ind på
http://www.frederiksberg.dk/generate.asp?o_id=8736 for at finde information
om ældreboliger?), og hvofor skal styresystemmet (windows) altid gå ned, og
nogle gange virker det slet ikke i flere dage eller uger og folk er
desperate, og hvofor sakal man klikke på Start for at slukke for computeren?
men selvom internettet stadig er et legeplads kun til nintendo-helte så er
der afligevel millionner der er koblet på (øver sig på at blive
nintendo-helt?) og milliarder af dollars der bliver investeret og overført
på den. Internettet forandrer samfundet som den var for 5 år siden.

konkret, hvor svært kunne det være at lave en billig
http://www.geocities.com/SiliconValley/Software/3691/DivxOS/ -box, som ikke
bare kan afspille og optage 2-timer mpeg-4 (DVD-kvalitets) video på en CD,
men har også koblet på internettet og har et enkelt menu hvor man kan med en
fjern-betjent
(http://www.geocities.com/SiliconValley/Software/3691/DivxOS/Remote.jpg)
surfe rundt på et enkelt menu ligesom på cybercitychannel.dk og klikke på
micheal jackson bikini eller abernes planet og så bare sidde og streame
det.. (sådanne lignene navigations systemmer er allerede udviklet til
digitale kabel-tv optagere som Tivo..), folk fik sådan en box hvis
styresystem/firmware kan opdateres automatisk over internettet, og hvis
processor og måske et par andre hardware dele kan opgraderes alene at skulle
købe en helt ny box.

Sådan box kan man idag allerede bygge for 3-400 dollars i en standard
desktop kabinet (ved hjælp af edbpriser.dk), med tv-out grafik kort og det
hele så det fungere på en almindelig tv-skærm.. men mpeg-4 chips findtes så
hvis ikke tv- og internet-udbyderne overhovedet er igang med at
eksperimentere med sådanne endnu, så var det nok plat.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-08-01 07:19

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

> konkret, hvor svært kunne det være at lave en billig
> http://www.geocities.com/SiliconValley/Software/3691/DivxOS/ -box,

Sikkert ikke særlig. Lav en, sælg den, bliv rig.

Nej? Nogen andre skal lave den? Jamen, disse "andre" er åbenbart ikke
så overbeviste om, at der er marked for det, som du er.

> som ikke
> bare kan afspille og optage 2-timer mpeg-4 (DVD-kvalitets) video på
> en CD,

Right.

En CD indeholder under 5600 megabit data. Fordelt på to timer giver
det en gennemsnitlig datarate på omkring 0.78 Mbps. DVD er jævnligt
oppe at hilse på 9 Mbps. Et Dolby Digital lydspor i sig selv ville
æde halvdelen af den tilgængelige kapacitet.

DVD-kvalitet? In. Your. Dreams. (Det er engelsk. Slå det op.)

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-08-01 11:14

> [...]

>men har også koblet på internettet og har et enkelt menu hvor man kan med en

Sikkert ikke så svært, men hvem gider at betale for den kræmmerkvalitet?

Prøv at tage to projektorer og vise samme film fra hhv. DivX og DVD med
en billedstørrelse på 4 x 3 meter. Hvis du kan se forskel, har DivX ikke
en pind med "DVD-kvalitet" at gøre.

Og tro mig - man kan nemt se forskel.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-08-01 11:25

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

>(low-motion/high-motion) som kan få en video til at bruge flere kbit/s i de
>scener med en masse action og spare på kbit/s i stille scener hvor det meste
>af framsne næsten ikke ændres..

Prøv lige at finde noget litteratur om, hvordan MPEG4 egentlig virker.

Faktum er, at en rigtig stor del af billedinformationen forsvinder fra
de enkelte frames, men at *gennemsnittet* ser nogenlunde hæderligt ud.

Det er måske godt nok til dig, men ægte filmfanatikere har det altså
med at nyde solens spil i en vandoverflade. Den oplevelse bliver helt
pist væk med MPEG4.

Ja, MPEG4 er udmærket som erstatning for en VHS-video (jeg bruger det
selv til det formål sammen med et capture-kort i computeren). Men man
skal være opmærksom på, at resultatet af en MPEG4-encoding ofte er
betydeligt dårligere end en VHS-version. Der er måske nok mindre støj i
MPEG4-versionen, men alle detaljerne mellem de enkelte frames er borte.

Prøv at finde en scene, hvor et bål laver et flakkende lysskær omkring
et hus, et træ eller lignende. Læg mærke til farvekonturerne i træet
eller huset og deres skiften i forhold til bålets flakken. Sammenlign
konturernes skiften i DVD- og MPEG4-udgaven. Prøv at optage DVD-udgaven
over på VHS.

Jeg garanterer dig for, at DVD'en kommer ud som topscorer skarpt forfulgt
af VHS-båndet, mens MPEG4 har fået lavet det til noget gnidret og helt
uigenkendeligt fnidder.

HVis du kan leve med det, så er det helt fint. Men det kan filmselskaber,
content providere, TV-selskaber og sikkert en pæn del af forbrugerne
ikke.

>derfor kan det jo være at TDC snart har tænkt sig at skrue lidt op for
>ADSL-mulighederne og kabel-internet burde også kunne levere lidt mere end
>2mbit/512kbit regner jeg med... Ellers kan man også have en fiber eller en
>FWA forbindelse til sin boligforening..

ADSL kan ikke følge med til DVD-kvalitet og kommer heller aldrig til det.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-08-01 11:53

> Faktum er, at en rigtig stor del af billedinformationen forsvinder
> fra de enkelte frames, men at *gennemsnittet* ser nogenlunde
> hæderligt ud.

Og det samme er tilfældet med MPEG2 komprimeringen på DVD. Prøv
eksempelvis at kig på store ensfarvede flader og det vil oftest se ud
som fladen er opbygget af 16 farver eller lignende. Dvs. der forsvinder
også information ved MPEG2 komprimering.

Fra : Charbax

Dato : 29-08-01 01:49

mpeg-4 er bedst til "små" bitrates 1-2mbit/s, mpeg-2 burde være bedst til
større bitrate f.eks. en mpeg-2 film i 4mbit/s er bedre end at bruge mpeg-4
der oppe til 4mbit/s..

Derfor kommer man nok til at bruge mpeg-2 hvis der en dag inden jul bliver
tilbudt 4-8mbit/s video-on-demand og hvis der skal bruges 1-2mbit/s
video-on-demand vil man bruge mpeg-4. Du siger at du kan se forskel med en 4
x 3 meter projektor på en væg. ok, det kan være, sådan projektor koster over
mindst 16 tusind dollars. OG jeg kan også sidde og fortælle dig at jeg kan
høre forskel mellem 256kbit/s Mp3Pro og CD-kvalitet på min 100-tusind
kroners stereo-anlæg til audio-fanatikere.. Det ville jo ikke være logn. mp3
filen er dårligere end wav filen den er komprimeret fra.

og de udsender snart nye DVDer med større bitrate.. noget der ligner
8-9mbit/s mener jeg.. at de gen-udgiver ting som Gladiator og store
blockbusters i den større bitrate, det kan de gøre ved at fjerne alt
unyttigt på DVD'en som trailere, dobbling i andre sprog, behind the scenes,
intro og andet pis. jeg kan desværre ikke lige huske URLen.. det hedder
noget lignene med superDVD, ultraDVD eller noget lignene.

20mbit/s High Definition TeleVision (HDTV) er endnu bedre egentligt.. og der
skal man nok først have lyslederen derhjemme. Jeg kender kun få heldige der
har sådan bredbåndsbolaget og som i princippet kunne streame HDTV derhjemme.

Fra : Lars B Jensen

Dato : 29-08-01 07:34

> [...]
der
> har sådan bredbåndsbolaget og som i princippet kunne streame HDTV

Der er sgu ikke nogen privatkunder der har "lysleder" derhjemme.... sådan
noget ævl.

Lars B
.... igen igen... Telia Stofa ansat, men udtaler sig på egne vejne..

Fra : Charbax

Dato : 29-08-01 12:59

> Der er sgu ikke nogen privatkunder der har "lysleder" derhjemme.... sådan
> noget ævl.

nej ok.. nok ikke hele vejen hjem.. de har en lysleder (som kan overføre
flere gigabit/s) til en router i kælderen og ethernet netværk op til deres
lejlihed.. så de kan downloade og oploade med op til 10 eller 100mbit/s.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-08-01 12:02

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> writes:

> [...]
>som fladen er opbygget af 16 farver eller lignende. Dvs. der forsvinder
>også information ved MPEG2 komprimering.

Det er helt korrekt. Men i modsætning til MPEG4 er det en kvalitet,
markedet som helhed har taget til sig. Vi var mange, der begræd den
dag, da laserdiscen (som er analog og noget nær perfekt i billed-
kvaliteten inden for rammerne af PAL/NTSC-standarderne) stille og
roligt begyndte at forsvinde til fordel for DVD.

Men igen - DVD er ganske acceptabelt også for os seriøse fanatikere.
Netop de beskrevne scener kan opleves uden bøvl på DVD, selvom jeg
til enhver tid vil købe en laserdisc-udgave i stedet for en DVD af
samme film.

Det samme kan langt fra siges om MPEG4. Hvilket jo er naturligt nok,
den meget begrænsede bitrate taget i betragtning (og at forbedringen
i kvaliteten subjektivt ser ud til at stagnere ved omkring 900 kbps,
gør det ikke bedre). Men det gør ikke MPEG4 til en værdig afløser
for hverken analog transmission eller DVDens MPEG2.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Charbax

Dato : 29-08-01 01:51

> det gør ikke MPEG4 til en værdig afløser
> for hverken analog transmission eller DVDens MPEG2.

Hvis du vil tilbyde video-on-demand imorgen er det nok en go ide at bruge
mpeg-4. ihvertfald så længe folk kun har op til 2mbit/s ADSL og
Kabel-forbindelser.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-08-01 12:33

> [...]

>x 3 meter projektor på en væg. ok, det kan være, sådan projektor koster over

Og hvad så?

Faktum er, at markedet har fundet sig i high-bitrate MPEG2. Jeg tror
ikke, at de vil finde sig i noget, der er så meget værre, som MPEG4
nu engang er.

>og de udsender snart nye DVDer med større bitrate.. noget der ligner
>8-9mbit/s mener jeg..

Præcis. Udviklingen går imod, at DVD er får dårlig kvalitet, og at vi
skal have *bedre* kvalitet. Ikke dårligere.

Se blot dk.medier.tv hvor folk er trætte af artefacts på lidt for højt
komprimerede satellitkanaler.

>20mbit/s High Definition TeleVision (HDTV) er endnu bedre egentligt.. og der
>skal man nok først have lyslederen derhjemme.

Ganske almindeligt kabel-TV er rigeligt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Charbax

Dato : 29-08-01 13:24

> Faktum er, at markedet har fundet sig i high-bitrate MPEG2. Jeg tror
> ikke, at de vil finde sig i noget, der er så meget værre, som MPEG4
> nu engang er.

hvis du har en 800-kroners grafik kort med tv-udgang, f.eks. en Matrox, kan
du se http://stream00.cybercity.dk/cybercity_channel/skifull.wmv på dit
fjernsyn i fuld skærm. Allerede bare den film er næsten go nok i kvaliteten
til hvem som helst at sidde og glo på.

> Præcis. Udviklingen går imod, at DVD er får dårlig kvalitet, og at vi
> skal have *bedre* kvalitet. Ikke dårligere.

man har set flere eksempler i fortiden hvor man degraderede kvaliteten. der
er folk der siger LPen var bedre end CDen, folk der siger Betacam var bedre
end VHS, flere der siger at Laserdisc var bedre end DVD...

man har tit gerne ville lave en lille kompromis med at skulle tilfredses med
pixels tilgængæl for at udnytte de nye muligheder digitalisering af video og
lyd bringer.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-08-01 13:40

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

> man har set flere eksempler i fortiden hvor man degraderede kvaliteten. der
> er folk der siger LPen var bedre end CDen,

Og de har ret. Analoge medier kan fange nuancer digitale ikke kan. Men
CD'er er billigere at lave og mere praktiske i daglig brug.

> folk der siger Betacam var bedre
> end VHS,

Du mener Betamax, ikke? (Betacam er afaik broadcast
kvalitets-kameraer til TV-stationer. De er _meget_ bedre end VHS.)

Det er objektivt sandt. Betamax var et bedre format end
standard-VHS. VHS fik markedet pga. porno.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-12-01 16:59

Peter B. Juul wrote:

> Og de har ret. Analoge medier kan fange nuancer digitale ikke kan.

Forklar. Husk nu lige på at datene på cd'er ikke er komprimerede.

> Og de har ret. Analoge medier kan fange nuancer digitale ikke kan.

Ved du hvad overhovedet hvad du snakker om?
Laserdiscs er altså også digitale, forskellen er bare at dataene ikke er
komprimerede, hvilket giver nogle bedre detaljer o.a.

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-12-01 17:01

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Forklar. Husk nu lige på at datene på cd'er ikke er komprimerede.

Der er stadig forskellige fejlkilder.
Fx antialiaseringsstøj og kvantiseringsstøj
Derudover afskærer du nogle toner (som skulle være uden for vort
toneområde)

> Ved du hvad overhovedet hvad du snakker om?
> Laserdiscs er altså også digitale

Mere end dig ser det ud til.
Laserdiscs er et analogt medie

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med underholdning for den
brede masse. Dog kun i beta, men tag en test.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-12-01 18:21

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> writes:

> Forklar. Husk nu lige på at datene på cd'er ikke er komprimerede.

Jeg snakker ikke om kompression. Jeg snakker om digitalisering.

Tag for eksempel en trækbasun. Den kan spille en tonerække på 10
sekunder i en lang flydende overgang . På et analogt medie vil denne
flydende overgang vitterligt være optaget som en flydende overgang
uden adskillelige øjeblikke. Du kan spille den ved halv hastighed og
ved dobbelt hastighed og få det samme resultat på hhv. en oktav dybere
og højere og den dobbelte og halve tid.

På en CD er 10 sekunder 441000 enkelte øjebliksbilleder af hvordan
lyden er "lige nu", og selv disse øjebliksbilleder er afrundet til en
værdi "lige i nærheden".

_Jeg_ kan ikke høre forskellen, men har ingen grund til at tvivle på
de uhyre trænede lyttere, der siger, at de kan.

> Ved du hvad overhovedet hvad du snakker om?

Ja. Det gør jeg bestemt.

> Laserdiscs er altså også digitale, forskellen er bare at dataene ikke er
> komprimerede, hvilket giver nogle bedre detaljer o.a.

Sikke noget vrøvl!

Billeddata på en laserdisc er analoge. På det punkt minder de meget om
TV-antennesignaler. Det betyder, at man helt og aldeles undgår de
bratte farveovergange, som var et problem i DVD'ens første tid. Indtil
et stykke tid efter CD'ens introduktion var lyden ofte også
analog. Faktisk er strukturen i en Laserdisk:

1) Analogt billedspor
2) Analogt lydspor 1
3) Analogt lydspor 2 (disse 2 konbineredes typisk til _en_
stereoeffekt.)
4) Digitalt lydspor (CD-kvalitet)

I en årrække - efter at alle havde fået afspillere, der kunne afspille
det digitale spor - lå der af og til kommentarspor på de analoge spor.

Da Dolby Digital dukkede op lagde man den ind på et af de analoge spor
(lyder lidt som et C64-bånd eller modemstøj) og senere blev der
produceret en del discs hvor et DTS-spor fik lov at overtage det
digitale lydspors plads.

Og tag så lige at sætte dig ind i tingene før du udtaler dig så
skråsikkert næste gang.

--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-12-01 18:05

Peter B. Juul wrote:

> [...]
...snip.. god forklaring...

> _Jeg_ kan ikke høre forskellen, men har ingen grund til at tvivle på
> de uhyre trænede lyttere, der siger, at de kan.

> [...]

....sniiip....

Ok, du ved hvad du snakker om. Tak for den gode forklaring btw
Jeg plejer ellers ikke at tage så meget fejl, men plejer er vist død

> Og tag så lige at sætte dig ind i tingene før du udtaler dig så
> skråsikkert næste gang.

Jeg holder kæft fremover :*)
Og også en tak til Klaus og Martin for irettesættelsen, den havde jeg
fortjent!

Fra : Charbax

Dato : 08-12-01 02:17

JO men i virkeligheden, er der ikke ogsaa en graense for kvaliteten af
hvad det analoge medie kan praestere, en graense som den digitale
medie nu kan overskride saadan at digitale medier faktisk bliver bedre
og mere praecise end de analoge..? F.eks. kan vi ikke idag lave bedre
kopier af film paa en slags HDTV medie end vi kan paa de allemest
advanceret analoge medier som noget slags super-LP eller super-LAser
Disc?

Jeg ved ikke helt om mit indlaeg giver mening.. MEn der er lige noget
at taenke over syntes jeg om det her digitalisering af alt, og hvad vi
egentligt bliver noed til at gaa glip af paa grund af de
begraensninger digitaliseringen har i at kunne fange alle
virkelighedens mindste detaljer.

For den dag man kan fange hele virkeligheden ned paa en digitalt
medie, maa det vaere den samme dag man vil kunne forklare livets
mening i en matematisk ligning. Det ma vaere den dag den analoge og
digitale, virkelige og virtuelle verden smelter sammen.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-12-01 09:51

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> writes:

>Laserdiscs er altså også digitale,

Ævl.

Bortset fra lyden, som i øvrigt også ligger analogt på de fleste (og
*kun* analogt på de ældre plader), er laserdiscs helt igennem analoge.

På AC3-plader ligger det digitale signal faktisk analogt moduleret på
et af lydsporene, så selv Dolby Digital er analogt båret på laserdiscs.
DTS er derimod rent digitalt - på bekostning af de digitale stereospor,
men de fleste DTS-plader har så analoge stereospor ved siden af.

Men det er off-topic. Skam mig.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-08-01 12:44

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

>Hvis du vil tilbyde video-on-demand imorgen er det nok en go ide at bruge
>mpeg-4. ihvertfald så længe folk kun har op til 2mbit/s ADSL og
>Kabel-forbindelser.

Spørgsmålet er, om man ikke bare skal droppe VOD på nuværende tidspunkt?
Teknologien er ikke moden til det. Hverken i transmissionslaget eller i
slutbrugerenden.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Lars Jensen

Dato : 27-08-01 18:13

> jeg mener at TDC laver det der åndsvage kabel-tv afstemning engang hver
> anden år eller er det hver fjerde, eller er det hvert år? Og man kan kun
> stemme hvis man sende et eller andet ind med posten til dem...

Og det er for meget forlangt at du selv letter r**** og deltager i
afstemningen? Måske er afstemningen kun vejledende, men at du blot bliver
siddende med hænderne i skødet, det viser blot at du kun er snak, ikke
handling....

> [...]
> hvad de forskellige kanaler koster. engang imellem kommer staten tror jeg
> måske ind og kræver en kanal skal være på kabel-tv, f.eks. Tv2 Zulu.

"Staten" kommer ind og kræver at der er nogle must carry kanaler, som f.eks.
giver public service, det være sig DR, Tv2 eller Zulu. Desunden skal der
også være en vis mængde fremmedsproget kanaler (etniske kanaler f.eks.).

Angel,

> nåh, ok, dem syntes jeg er crap.

Og så skal det ikke vises?

> Sådan syntes folk forskellige ting om lort.

Heldigvis, for på den måde får man et alsidigt udbud. Det ville man ikke få
hvis det kun var en speciel gruppe mennesker der skulle give udtryk for
deres ønsker, og anvende produktet, som f.eks. VOD.

> [...]
> Resten er bare for det lort, måske viser de engang imellem en fodbold kamp

Okay, du er kun til ren underholdning. Så find en kanal der passer til det.
Jeg ser også selv alle de programmer du nævner, men jeg er heldigvis mere
alsidig, og mere tolerant, og kan godt forstå at der skal være Bamse og
Kyllingen, Anna og Lotte til børnene, "Syng med keld og hilda" og "De røde
heste" til de lidt ældre osv osv....

> [...]

> Det interaktivt tv du taler om er vel det der hvor man bruger en dialup
> forbindelse for at sende sin stemme i en afstemning, eller lignene lort..

Nej, det er faktisk ikke det jeg taler om. Se om du kan følge denne
"vision":

Din "ROFL"-settopboks, smelter sammen med en lille pc, som er bestykker med
harddisk, ethernetkort osv. Boksen har almindelig coax-indgang, og styres
med en lille "pegemus". På den måde kan du få både dit Kabeltv, din
Inetopkobling og dit VOD vist på en og samme skærm... skræmmende ikke :)

> Live udsendelser med valg mellem flere kameraer, f.eks. Formul1 eller big
> brother det kan godt være at det er lidt interessant teknologi men det kan
> man opnå endnu bedre med ægte video-on-demand..

Ægte Video on Demand er forsøgt solgt, men uden større success. Folk gider
imho ikke at betale 30-40 kroner via en set top box, når de kan gå ned hos
den lokale videopusher, og leje 1 film for 40, 3 for 60 og 5 for 100,- ...
og samtidig kan de lige købe 3 1 1/2 liter cola og 1Kg guf... med VOD skal
du alligevel ud i yen og købe guf, og så er ideen måske væk.....

> Ahh jeg behøver egentlig ikke at argumentere fpor jeg ved at
Video-on-demand
> bliver seriøst udbudt i de fleste hjem indefor få måneder. Man kan jo
> allerede se eksempler på video-on-demand, f.eks.

Du behøver for min skyld ikke argumentere hvorfor, men vil du betale for
det? Og har du tænkt på om det rigtige medie til VOD er en almindelig
opkobling, eller om det mon ikke skulle være en skøn forening med din
kabeltv-forbindelse og almindelige opkobling?

> [...]
de
> ADSL forbindelser der installeres overalt i danmark i de her uger.

Nogen skal betale for det, og ind til videre har du ikke givet udtryk for at
du er en af de der ønsker at betale... Du taler, uden at sige ret meget, om
det helt kolosale båndbredde forbrug du forudser bliver nødvendigt inden for
nogle få måneder, og som skal sponseres af staten, som samtidig ikke må
kalske reklamer på, for dem gider du ikke at se.... helt ærligt *fnis*

Mvh.

Lars [ZulFo] Jensen
Som, stadig, udtaler sig på egne vejne, og ikke på sin arbejdsgiver, Telia
Stofa's

Fra : Charbax

Dato : 28-08-01 00:30

> [...]
> Kyllingen, Anna og Lotte til børnene, "Syng med keld og hilda" og "De røde

hvad fanden er det der røde heste i taler om? er det porno?

> [...]
> med en lille "pegemus". På den måde kan du få både dit Kabeltv, din
> Inetopkobling og dit VOD vist på en og samme skærm... skræmmende ikke :)

jeg er enig, tv smelter sammen med pc. Men jeg tror Video-on-demand kommer
før internet-på-fjernsynsskærmen (selvom internet-på-fjernsynsskærmen
faktisk allerede tilbydes, også i USA under navnet Web-TV eller noget
lignene).

Også er der det med at folk skal have skiftet til digitale tv-skærm før at
de kan bruge dem f.eks. som komputer skærm og surfe på nettet, tjekke
hotmails osv..

> Folk gider
> imho ikke at betale 30-40 kroner via en set top box

jeg regner heller ikke med at en go on-demand halv-times underholdning
behøver at koste mere end 10 kroner.. Jeg tror godt folk gerne vil betale 10
kroner og se et afsnit af et eller andet du syntes er fedt, (de har mulighed
for at starte den når de vil, pause i den eller se den igen uden at skulle
optage den på VHS..).. eller folk kunne betale er månedligt abonnement er en
slags "licens".

altså det ultime var at man brugte nogle af de 4 milliarder (eller lignene?)
folk betaler i DR-licensen idag, at man brugte de penge på at udvikle en
billig set-top-box som alle kunne have råd til og begyndte at digitalisere
alle Bamse og Kylling og KAj og Andrea afsnit, så kan børnene snart sidde og
se 40 afsnit i træk over en hel week-end uden at sove. det syntes jeg er
sundere end at købe chips og 1 liter cola i kiosken.

> Du behøver for min skyld ikke argumentere hvorfor, men vil du betale for
> det?

jeg vil absolut gerne betale lidt for at se en go af Scorsese (mean streets)
eller den tredje godfather, to film som jeg ikke har set endnu.. istedet for
at se et eller andet lorte-serie på fransk som de viser på tv2 ligenu (ok,
kl. er 1 am) eller en Hitchcock film på ARD men desværre oversat (dobblet)
på tysk.en carlsberg på tv danmark, et billede af guirlander på nrk,
simpsons på 3+ (hej det gidder jeg faktisk måske godt at se... men nej! øv..
det er lige færdig, og de siger tyson har ondt i ryggen mod super brian,
fint), og på den anden kanal københavn er der en kvinde der siger "nice try,
you in control, og så eksplodere hun, på bio+ viser de reklame til blinkende
lygter, på tv3 er orange mobil abonnement reklame, på mtv er rammstein
superrock,på et andet kanal er ham værten på melodi grand-prix taler med en
dukker, det er en reklame til DSB til Århus, tv zulu og DR1 er nede for
aften, eurosport vise world rally championship men ok det var kun 5
minutter, nu er der reklamer til LG-skærme, ....osv..

> Og har du tænkt på om det rigtige medie til VOD er en almindelig
> opkobling, eller om det mon ikke skulle være en skøn forening med din
> kabeltv-forbindelse og almindelige opkobling?

det ville have værret logisk at man kunne bruge kabel-tv stikket til både
almindelig tv og video-on.demand.. men en adsl router igennem hub er sikkert
også fint nok(hvis man vil have PC og vod-fjernsyn på samme forbindelse..)

der installeres overalt i danmark i de her uger.

> Nogen skal betale for det, og ind til videre har du ikke givet udtryk for
at
> du er en af de der ønsker at betale...

jeg betaler ca. 800 kroner om måneden for min 2mbit/512kbit adsl plus en
masse penge til forskellige andre server-hosting forskellige steder (hvorfra
jeg henter ulovligt video-on-demand), så jeg burde have lov til at forlange
bedre udbud af lovlig video-on-demand. Eller ihvertfald have lov til at
anbefale internet-udbyderne hurtigst muligt at lave aftaler med alle de
tv-content producenter de kan få fat i så de kan nå at tjene et par hurtige
milliarder med lovligt video-on-demand inden ustoppelige peer-to-peer er
nået for langt så internet-udbyderne blev nød til at droppe fast-pris
internet og betale afgift til copydan for hver megabyte man downloader.

Fra : Stefan Holm

Dato : 28-08-01 00:42

> [...]

> jeg henter ulovligt video-on-demand), så jeg burde have lov til at forlange

Ja, selvfølgelig har du lov til at forlange det. Gå til din udbyder og
sig, at du ikke vil fortsætte dit internetabonnement, om ikke du får
VOD - god fornøjelse.

--
"That's the kind of wooly-headed liberal
thinking that leads to being eaten."

Fra : Charbax

Dato : 28-08-01 01:13

> Gå til din udbyder og
> sig, at du ikke vil fortsætte dit internetabonnement,

- tak for tippet! du er bare alletiders..
- luk fissen røvsnaps!

DET ER SJOVT!!

Fra : Stefan Holm

Dato : 28-08-01 01:20

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

> - tak for tippet! du er bare alletiders..
> - luk fissen røvsnaps!
>
> DET ER SJOVT!!

Prøver du at kommunikere eller skriver du bare?

Fut!

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-08-01 11:10

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

>jeg regner heller ikke med at en go on-demand halv-times underholdning
>behøver at koste mere end 10 kroner..

Hvad betyder "regner med"? At du tænkte på det tal mellem 1 og 100 -
og så tilfældigt valgte tallet 10? Eller at du rent faktisk har tænkt
over omkostningerne, der er forbundet med en sådan udsendelse?

Hvis det sidstnævnte er tilfældet, kunne det være interessant at se
dine estimater.

>Jeg tror godt folk gerne vil betale 10 kroner og se et afsnit af et
>eller andet du syntes er fedt

Det tror jeg ikke, de vil.

Nogle få vil sikkert. Men hvis det nu koster en million kroner at få
en udsendelse på nettet (inkl. royalities, produktionsselskabets del
af kagen, arbejdstid og så videre), så skal den ene udsendelse altså
købes af over en kvart million husstande, før det er bare nogenlunde
interessant at begynde på.

Og du har stadig ikke forklaret, hvordan du vil levere broadcast
quality video over Internet til hele familien Danmark. 12 Mbps er et
absolut minimum. MPEG4 er godt nok til kræmmerbrug, men det er langt,
langt, langt fra godt nok til broadcast-brug.

> [...]
>se 40 afsnit i træk over en hel week-end uden at sove. det syntes jeg er
>sundere end at købe chips og 1 liter cola i kiosken.

Til gengæld er det decideret skadeligt for børnenes udvikling.

> [...]
>også fint nok(hvis man vil have PC og vod-fjernsyn på samme forbindelse..)

Yep, hvis du lige udskifter "ADSL" med en ny, endnu ikke opfundet
teknologi, der kan bringe 12 Mbps ud til hjemmene for absolut ingen
penge overhovedet.

> [...]
>jeg henter ulovligt video-on-demand), så jeg burde have lov til at forlange

Det er nærmere videoselskaberne, der burde have lov til at forlange en
masse penge af dig.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-08-01 11:33

Klaus Ellegaard <klaus@ellegaard.dk> writes:

> Yep, hvis du lige udskifter "ADSL" med en ny, endnu ikke opfundet
> teknologi, der kan bringe 12 Mbps ud til hjemmene for absolut ingen
> penge overhovedet.

Det er ikke noget problem.

Dominos/Sneakers-net.

Når Dominos alligevel kommer forbi med pizzaen har de 20 18 GB DVD'er
med.

Det er 68 timer ved 12 Mbps.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-08-01 11:51

In article <m3d75g4gpl.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, Peter B. Juul wrote:

> Når Dominos alligevel kommer forbi med pizzaen har de 20 18 GB DVD'er
> med.

Jeg spiser ikke Domino's - med mindre de en gang kommer med ADSLen
altså.

--
Andreas Plesner Jacobsen | The Bird of Time has but a little way to fly ...

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-08-01 11:59

apj@daarligstil.dk (Andreas Plesner Jacobsen) writes:

> Jeg spiser ikke Domino's

Så kan du ikke få 12 Mbps hos Juul-net.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Plej omgang med vise, så bliver du vís,
The RockBear. ((^)) den, der omgås tåber, går det ilde."

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-08-01 12:56

In article <m37kvo4fjc.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, Peter B. Juul wrote:

> Så kan du ikke få 12 Mbps hos Juul-net.

Det er for dårligt, skal Juul net virkelig bestemme hvem jeg skal have
som fastnet^Wpizza-leverandør?

Monopol monopol monopol!

Hvorfor griber telestyrelsen ikke ind?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Life is like a tin of sardines.

Fra : Charbax

Dato : 29-08-01 02:21

> det kunne være interessant at se
> dine estimater.

mine estimater er 1 øre per megabyte. ikke 25 eller 15 øre per megabyte men
1 øre.. eller egentlig er op til 4 øre per megabyte stadig ok..

hvis ikke båndbredde er så billigt endnu så er det bare om at grave en eller
to ekstra lysleder ned mellem centralerne for der kan jo overføres
terrabytes i sekundet gennem sådan nogle.

> Det tror jeg ikke, de vil.
>
> Nogle få vil sikkert.

du har desværre ingen ide om endnu hvor stort et revolution video-on-demand
vil bringe i samfundet. Det er større end at se en klassefest med Bubber
kl.4 om eftermiddagen, video-on-demand er større end du tror.

Hvis folk idag er villige til at betale formuer i telefon-regningerne selvom
de kun ringer lokalt, så er de også villige til at betale for
video-on-demand. og jeg taler ikke bare om Harrison Ford og serien Friends
on-demand, jeg taler meget større end bare det.

> Men hvis det nu koster en million kroner at få
> en udsendelse på nettet

ok, det var en go joke. nu koster det en million at encode og oploade en fil
på 500mbytes til en server. og jeg gør det på 5 minutter. Det er fandens go
timeløn jeg ville få!!

> Og du har stadig ikke forklaret, hvordan du vil levere broadcast
> quality video over Internet til hele familien Danmark.

Det har Lone Dybkjær og Elizabeth Gerner Nielsen debatteret om med andre
rigtige interessante debatører, og det blev udsendt live, mellem kl.13 og 18
d. 28 august. De ligger måske allerede on-demand 80kbit/s bidder af nogle
foredrag allerede idag d.29 august så du kan tjekke
http://www.superchannel.org/Home/Profile/Channels/STREAM/20010828/ ud eller
der henne af.. også er Mediekonvergens konferencen på
http://www.superchannel.org/Home/Profile/Channels/STREAM/20010816/
interessant at tjekke ud.. der kan grine af ham Kabel TV A/S v. adm direktør
Niels Breining som siger at der ikke bliver brug for interaktiv TV eller
video-on-demand før om 20-30 år. Eller tjek ham fra Siemens som siger at man
ikke skal regne med at se noget 3G mobil internet foreløbigt. Ham manden fra
DR snakker lidt om public-service, hvad han syntes at det er og skal være..
mere om det snakkes syntes bedre om i konferencen om Kunst i
netværksamfundet.

> Til gengæld er det decideret skadeligt for børnenes udvikling.

jeg menr at det er mere skadeligt for dem at se for mange af de der reklamer
til pilsner, stupid vic mobil-abonnement (vil du have 45, 60, eller 90
mand!!#¤%7) eller jysk sengetøjslager for så vil de ende med at blive
ligesom dig og ham der altid snakker om gratis Pizza.

> Det er nærmere videoselskaberne, der burde have lov til at forlange en
> masse penge af dig.

nåh så det mener du. At film-selskaberne skal have 1000 kroners bøde-afgift
fra mig fordi at jeg ikke er tilfreds med deres tis-gamle distributions
metoder.

Fra : Lars B Jensen

Dato : 29-08-01 07:39

> video-on-demand. og jeg taler ikke bare om Harrison Ford og serien Friends
> on-demand, jeg taler meget større end bare det.

DER FINDES IKKE NOGET STØRRE END FRIENDS!!!

Blasfemisk!!!!

Lars B
....Telia St... you know the drill....

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-08-01 07:54

"Lars B Jensen" <lars@zulfo.dk> writes:

> DER FINDES IKKE NOGET STØRRE END FRIENDS!!!
>
> Blasfemisk!!!!

Blamsefisk!!!!

--
Peter B. Juul, o.-.o På Usenet er en enkeltimplikation ækvivalent med en
The RockBear. ((^)) dobbeltimplikation.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-08-01 07:53

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

> mine estimater er 1 øre per megabyte. ikke 25 eller 15 øre per megabyte men
> 1 øre.. eller egentlig er op til 4 øre per megabyte stadig ok..

Men nu er dine estimater jo som bekendt baseret på skoldkopper og
varme franskbrød.

> hvis ikke båndbredde er så billigt endnu så er det bare om at grave en eller
> to ekstra lysleder ned mellem centralerne for der kan jo overføres
> terrabytes i sekundet gennem sådan nogle.

Eksperimentalt i laboratorierne med udstyr, der virker hver tredje
gang og koster adskillige millioner, ja.

I den virkelige verden snakker vi indtil videre 10 Gbps. Og det er
stadig noget utroligt kostbart udstyr.

Fat nu, at en fiber ikke er en magisk kost du kan flyve på, men et
transportmedie. En motorvej i sig selv gør heller ikke biler
hurtigere, for nu at bruge fortærskede analogier.

> du har desværre ingen ide om endnu hvor stort et revolution video-on-demand
> vil bringe i samfundet. Det er større end at se en klassefest med Bubber
> kl.4 om eftermiddagen, video-on-demand er større end du tror.

Jeg har en ret god ide om hvor stor "revolution" i "samfundet" det vil
bringe.

Nogenlunde samme revolution som videomaskinen bragte.

Hvad siger du? bragte den ingen revolution? Det kan du have ret i....

Fra : Peter Juhl

Dato : 28-08-01 21:32

"Charbax" wrote...

> [...]
> (selvom internet-på-fjernsynsskærmen faktisk allerede tilbydes,
> også i USA under navnet Web-TV eller noget lignene).

http://www.attbroadband.com/services/products/TVLearnMore.html

Vil du ikke nok flytte til USA*, købe ovennævnte produkt og lade
os andre i fred.

/Peter
* Please ... ikke til Californien vel ?

Fra : Charbax

Dato : 29-08-01 02:00

> http://www.attbroadband.com/services/products/TVLearnMore.html

det pay-per-descrambling af tv-show er langt fra det samme som det man
kalder ægte dejlig bredbånds video-on-demand.

jeg gidder ikke at købe TDC selector og give dem 500 kroner for at se Super
Brian dø blive knocked out i første round...

den link du skrev kommer stadig ikke med noget nyt. Jeg kan stadig ikke
klikke og se en gammel karl Dreyer film lige når jeg har lyst. kan du så
forstå det marianne.

Fra : Lars B Jensen

Dato : 29-08-01 07:43

> [...]

> den link du skrev kommer stadig ikke med noget nyt. Jeg kan stadig ikke
> klikke og se en gammel karl Dreyer film lige når jeg har lyst. kan du så

Og det holde bare ikke Lars Krimi, for det koster stadig at få den gamle
film streamet, men det vil du ikke betale for...

Lars B

Fra : Charbax

Dato : 29-08-01 13:14

> Og det holde bare ikke Lars Krimi, for det koster stadig at få den gamle
> film streamet, men det vil du ikke betale for...

whatever, whatever..

for mig er http://stream00.cybercity.dk/cybercity_channel/skifull.wmv en
bevis på at internet-udbyderne godt kan levere video-on-demand på mindst
1mbit/s uden at gå faillit. Vil du mene at cybercity ligenu er ved at tabe
millionner af kroner på at der er hundredviser af deres adsl kunder der
sidder og streamer den video fra deres server på engang?
http://stream00.cybercity.dk/cybercity_channel/skifull.wmv bekræfter min
teori om at 1mbit/s video-on-demand ikke behøver at blive realitet om først
10 år men at det kunne blive til noget allerede imorgen hvis bare
internet-udbyderne tog sig sammen og lavede aftalerne med content-providers.

Fra : N/A

Dato : 29-08-01 12:53

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-08-01 12:53

> [...]

>to ekstra lysleder ned mellem centralerne for der kan jo overføres
>terrabytes i sekundet gennem sådan nogle.

Det kan man godt. Så skal du bare lægge 50 øre oveni din megabyte-pris
for at betale for lyslederne.

>du har desværre ingen ide om endnu hvor stort et revolution video-on-demand
>vil bringe i samfundet. Det er større end at se en klassefest med Bubber
>kl.4 om eftermiddagen, video-on-demand er større end du tror.

Kilde?

>ok, det var en go joke. nu koster det en million at encode og oploade en fil
>på 500mbytes til en server. og jeg gør det på 5 minutter. Det er fandens go
>timeløn jeg ville få!!

Hvad med skuespillere, løn til produktionsmedarbejderne, KODA-betaling
for brug af musik, produktionsomkostninger, rettigheder til materialet
og alt det andet?

>Det har Lone Dybkjær og Elizabeth Gerner Nielsen debatteret om med andre
>rigtige interessante debatører, og det blev udsendt live, mellem kl.13 og 18
>d. 28 august.

Nu er det næppe politikerne, der skal betale for det?

De kan lave lige så mange hensigtserklæringer og rapporter, de har lyst
til, men hvis der ikke er penge i det for nogle kommercielle aktører,
sker der ikke en pind.

De ligger måske allerede on-demand 80kbit/s bidder af nogle
>foredrag allerede idag d.29 august så du kan tjekke
>http://www.superchannel.org/Home/Profile/Channels/STREAM/20010828/ ud eller

Ikke noget interaktivt der.

>nåh så det mener du. At film-selskaberne skal have 1000 kroners bøde-afgift
>fra mig fordi at jeg ikke er tilfreds med deres tis-gamle distributions
>metoder.

Selv Kulturministeriets rapport siger, at ophavsretten bliver meget,
meget vigtig i fremtiden. Og dermed at filmselskaberne stadig skal
sikres deres rettigheder og indtjening.

Ingen gratis film eller pizzaer her.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter Tirsek

Dato : 24-08-01 16:25

Fra : Peter Tirsek

Dato : 28-08-01 05:44

Fra : Charbax

Dato : 28-08-01 10:34

> Jeg må indrømme, at de få ting, jeg har set i MPEG-4 (eller DivX,
> "MS Codec etellerandet", eller hvad de nu har været i), har været
> tættere på VHS-kvalitet end på DVD- og broadcast kvalitet.

ok, men så foreslår jeg at du bruger lidt mere tid på at dobbelt-checke, jeg
har flere eksempler på film som jeg selv har backet up fra DVD (eller
downloadet) og kan ikke se forskel på min 72cm storskærm. Tjek
http://divx.com (download et par lovlige filer fra deres showcase (hvis ikke
du tør at downloade hele film fra "ulovlige" 10mbit findlandske "pubs",
downloade dem over irc eller hente dem med en peer-to-peer program som
f.eks. http://www.edonkey2000.com. JEg foreslår at du tjekker måske også
lidt i http://www.divx-digest.com og http://www.doom9.net efter guides eller
"codec comparisons" (codec info og snapshots for DVD, DivX 3 og den nye DivX
4) (f.eks. http://www.doom9.org/codec_comparison.htm)...

Mpeg-4 DivX svarer til DVD-kvalitet hvad mp3 gør ved CD-kvalitet. Hvis du er
en af dem der syntes at 160 eller 192kbit/s mp3 ikke svarer til CD-kvalitet
så kan jeg godt forstå at du heller ikke syntes at 1200kbit/s mpeg-4 DivX4
ligner mpeg-2 DVD-kvalitet i ca. 4-8mbit/s...(eller Windows MEdia 8 som er
baseret på mpeg-4 og Real Video 8 som ligner en del)

Det kunne også værret at du havde værret uheldigt at "de få ting, du har set
i MPEG-4" at du har downloadet dårlige rippet dvd-kopier... Der findtes
teknikker som Variable Bitrate og Multipass encoding
(low-motion/high-motion) som kan få en video til at bruge flere kbit/s i de
scener med en masse action og spare på kbit/s i stille scener hvor det meste
af framsne næsten ikke ændres.. det er heller ikke alle der har forstand på
at bruge den optimale resolution og en helt masse (for mange indtil videre
syntes jeg) parameter man kan indstille i de fleste programmer der lader en
komprimere en DVD til mpeg4 og som kan ændre slutresultatet markant.

> [...]

FWA forbindelse til sin boligforening..

> Har du en URL? Det vil jeg gerne læse mere om.

hmm.. jeg kan ikke lige huske om det var hitachi eller toshiba... ved at
søge lidt på google fandt jeg:

http://www.mpeg-4.philips.com/

http://ne.nikkeibp.co.jp/english/2001/01/0116toshiba_bbnet.html

http://www.toshiba.co.jp/about/press/1998_02/pr0401.htm

http://www.digitaltvtrader.com/news/mpeg01.htm

jeg havde læst om flere men kan ikke lige huske urlerne

> Internet kan simpelt hen ikke (endnu) bære den trafikmængde,
> der skal til, for at få en kritisk masse (så mange kunder, at det kan
> løbe rundt) på VOD.

Skal film-selskaberne syntes du så bare lade folk hente flere og flere
"ulovlige" kopier af hollywood film hver dag? For traffik har der værret nok
af de sidste snart 2 år for en masse nintendo-helte at downloade deres
ynligst kopi af f.eks. Abernes Planet flere måneder før de kommer i
biograffen. For os europæer er det også nemmere og nemmere hver dag at få
fat i de sidste nye DVD-kopier til mpeg4 af DVDer som lige er udkommet i USA
eller som ikke er udkommet men nogen har fået fat i en mpeg-2 lignene kopi..
og som de kommer til biograferne i europa er de udkommet på DVD f.eks. i USA
dermed kan man hente de fleste biograf film på nettet for os i DVD-kvalitet
inden de får premiere her i danmark.. Det er f.eks. over et år siden at jeg
har downloadet og set en DVD-kvalitets Small Time Crooks (woody allen film
som lige er kommet ud i 5 biografer i danmark) og jeg har allerede fundet en
kopi af den sidste nye Curse og Jade the scorpion som nok først udkommer
"lovligt" i danmark i 2003. (fra et bånd som amerikanske journalister har
fået sendt eller fra screenings i Malaysia eller Kina..)

Fra : Peter Tirsek

Dato : 28-08-01 18:19

Fra : Charbax

Dato : 29-08-01 01:31

> Med fare for at dryppe vand på din mølle,
> så prøv at kigge ind forbi http://www.streambuster.com. Det er et
> (dansk) firma, der, så vidt jeg ved, arbejder professionelt med MPEG4
> og VOD. De deler måske nogle af dine visioner om levering af MPEG4-VOD
> over IP osv.

ja jeg har godt set dem for en tid siden under navnet film-via-net.com eller
noget lignene.. alt hvad jeg har set fra dem var en trailer godt nok i
1mbit/s.. men ok det jeg vil lige joine og tjekke ud om de er nået videre!
Det ville jeg syntes var helt imponerende hvis de er igang med at tilbyde
1mbit/s eller bedre video-on-demand..

> De klip, jeg har set derfra (selv dem omkring 1 Mbps) har dog ikke
> været imponerende. Der har været synlige firkanter i billedet, meget
> udtværede flader, dårlig respons i forhold til ændringer i billedet,
> osv, osv.

de bruger tror jeg også Windows Media 7.. DivX4 er bedere.

ja nu har jeg tjekket det der streambuster.com stadig ikke mere end et par
trailere og de suges ikke hurtigere end 20kbyte/s.

> Men vil du betale for det?? Hvis vi lineært ekstrapolerer[1] TDCs
> nuværende priser på NetExpress f.eks., ville en DSL-opkobling med 8Mbps
> downstream måske kost i størrelsesordenen af 2549,- om måneden (for
> accessen, ikke inklusive VOD lejeprisen).

Man kunne også forestille sig et betalings system hvor man betalte efter
forbruget i megabytes... måske et eller andet med 1 øre per megabyte... OG
så er det næsten ligemeget for internet-udbyderen om man downloader den
megabyte med 2 eller 8mbit/s... altså hvis man downloader med 2mbit/s tager
det jo 4 gange så langt tid.. så jeg kunne forestille mig at
internet-udbyderen måske endda hellere vil have folk får hurtigt downloadet
filerne væk.

Jeg taler om scalable boostable internet-forbindelse.. det er der der er
noget genialt i cybercity's adslboost.dk og TDC opcomming adsl boosting...
teknologien i at den kunne i princippet skrue op til 8mbit/s i bare lige
12-15 minutter så man får downloadet en film og derefter sover den. Og man
kan ikke downloade flere film før at man har set den første man har sat
igang færdigt... altså folk behøver ikke at fylder CD-Rs op med film og
backe dem op.. man kan sagtens gøre det sådan at folk kan kun streame.
derfor er der ingen mening for dem i at bruge deres 8mbit/s adsl mere end 15
minutter hver anden time hvis de altså skal sidde og se den ene film efter
den anden.

> Hvis vi lige skal regne VOD-lejeprisen med ind i billedet, og tager et
> vildt-men-forhåbentlig-ikke-for-urealistisk skud på, at en VOD-film
> måske koster 30 kr. at leje[2], finder vi at:
>
> pris_DSL(film) = 2549 + 30*film
> pris_BlockBuster(film) = 0 + 35*film

jeg ser det sådan:

VOD set-top-box: ca. 500-1000 kroner
modem: billigt nok for internet-udbyderne laver jo konkurrence med hindanden
og binder folk i 6 måneder.
pris DSL(film) = 0 kroner + 1 øre per megabyte + lidt lommepenge til
internet-udbyderen + det som film-selskabet fornuftighvis skal have --> ca.
10 kroner

selvfølgelig holder min foreslag ikke hvis ikke traffik koster 1 øre per
megabyte eller ihvertfald ikke meget mere end det. 25 øre per megabyte
regner jeg ihvertfald kun er en til af de der marketings-fidus fra TDC...
gode gamle TDC.. båndbredde er helt sikkert billigt.. jeg talr heller ikke
om traffik over atlanten, men jeg snakker om traffik mellem centralerne og
kunderne. Der er tror jeg egentlig faktisk ubegrænset billigt båndbredde...
det ville jeg ihvertfald tro.. for man kan så bare stille en router op til
hvert kunde og go hardware processorer og ram i serverne så de kan følge
med..

> Ved at sætte disse to størrelser lig med hinanden og løse ligningen
> finder vi, at du altså mindst skal se 510 videofilm om måneden til en
> samlet pris af 17849,- kr., førend det bliver billigere for dig at se
> dem via VOD på din 8Mbps ADSL, end at leje dem i BlockBuster.
>
> 510 videofilm med en gennemsnitslængde på ... lad os bare holde de
> lavt, du kan jo spole i den ... 1 time og 30 minutter, vil tage 765
> timer at se. Med 31 dage i en måned har du desværre kun 744 timer at
> kigge videofilm i, så dén går desværre ikke. Blockbuster er stadig
> billigere...

fed beregning men du kan godt selv regne ud at det du siger er forkert. Man
kan jo bare se fler film på engang så kan det godt lade sig gøre at se 510
film på 31 dage.

> Kan det betale sig? Med Sonofons pris på 0.15 kr/MB og en halvanden
> time lang film ...

forhåbentlig koster båndbredde over FWA langt mindre end 15 øre pr.
megabyte, ellers er der slet ingen fremtid i det, og så er det bare synd for
Sonofon hvis de har satset millionner i det og at det bare er for dyrt for
at det skal betale sig at bruge det.

Det ville være lidt som iridium, kostede milliarder og der er jo ingen der
gidder at have 9kbit/s for 50 dollars i minuttet.

> Så hellere gå i biografen,

for at se den sidste nye med Harrison Ford og Michelle Pfeifer? aldrig i
livet! aldrig igen!!

> Godt nok nævner denne side QCIF i 30 fps eller CIF i
> 15 fps, men der er stadig langt til God Kvalitet.

jeg mente jeg engang fandt et link til seriøst producent af mpeg-4 chip der
virkede.. det kan vre det var panasoni/matsushita så måske..

ihvertfald.. hvis ikke sådan billig mpeg4 chip findtes endnu. så regner jeg
med at det kan laves.. hvis man har kunne lave så billige mpeg-1 og mpeg-2
decoding og encoding chips.. så skal det også jo være muligt med mpeg-4...
det er ihvertfald noget man burde kunne regne med kan gøres bare der var
brug for sådan et kunne man nok hurtigt få nogle koreanere til at lave sådan
noget.

> Naturligvis ikke, det er jo ulovligt og man kan blive straffet for det.

jeg syntes ikke at folk skal straffes fordi at de vil gøre deres liv
nemmere. Det er simpelthend humansk at cracke adobe photoshop eller at bruge
en andens serial nummer til sin Windows styresystem.

JEg syntes mere at det er film-selskaberne og de andre skurke (inkludere
blandt andre pladeselskaber, software producenter, internet udbydere) der
skal straffes. Staten burde give bøder til alle de rettighedshavere som ikke
har lagt deres kunst på nettet endnu. Det burde simpelthend være forbudt
ikke at ville ligge ens kunst på nettet. Hvis man ikke vil ligge det til
download på nettet så kan man få lov til at lade vær med at udgive den
overhovedet.

Staten skal selvfølgeligt også sørge for at der findtes faire nok
infrastruktur (HVILKET ALLEREDE GØR) dvs. at der var bredbånd overalt og at
man kunne nogenlunde styrre hvor mange downloads kopiere der bliver gjort,
kryptering findtes til dette formål. Jeg har ikke noget imod at man har styr
på mit forbrug bare jeg ikke skal bruge et eneste ekstra sekund eller være
opmærksom på noget som helst andet der kunne irritere mig. Og staten skal
også sørge for der er et system hvor folk betaler med kreditkort inden de
får lov til at se (eller betaler skat-afgift) så alt dette kunst er en slags
public-service tilbud.

> Du mener altså, at filmselskaberne skulle tabe en masse penge på noget
> VOD i stedet for at tabe dem på filmpiraterne? Hvis du kunne se
> VOD-film til 30 kr. for en film, ville du så betale for det? Eller
> ville du ikke hellere fortsætte med at sutte dem gratis ned fra diverse
> skumle ftp-sites?

Hvis Drweamworks og Universal tilbudte deres film til fornuftig fair pris og
go kvalitet, så tror jeg ikke folk behøver at tænke på skumle ftp-sites
overhovedet.. Så forsvinder de der skumle ftp-sites simpelthend. Dem bliver
der ikke brug for mere.

> Prøv engang at tænke lidt over tingene, inden du farer ud og trolder
> løs. Regn lidt på tallene (..)
>
> [1] 256 kbps koster 349,-/md, 2048 kbps koster 849,-/md. Prisen på de
> andre hastigheder ligger nogenlunde lineært indenfor dette. Heraf
> findes, at NetExpress sælges pr. måned for:
>
> pris(hastighed) = 0.279*hastighed + 277.57

ja det er flot at lave regninger med de priser der er tilbudt idag.. Hvem
siger at 849kr for 2048kbit/s er en fornuftig og fair pris for os kunder? En
undersøgelse og andet såsom Bredbåndsbolaget, Dixanet og hvis man ser på
nogle andre lande som tyder på at prisen er ikke helt fair. Et par
politikker er allerede kommet frem og har sagt at det ikke var fair pris (og
at TDC-medarbejdere og Tiscali så bashede på dem og sagde at de ikke ved
hvad de taler om..)

> Nåja, og så sagde Charbax vist også på et tidspunkt, at
> han godt ville betale 10 kr. for en halv times VOD-underholdning,
> så han vil nok også godt betale 30 kr. for halvanden.

Hvis jeg kan vælge mellem at tage til Palads betale 70 kroner, leje den film
i Playtime for 30 kroner eller sidde hjemme og betale 30 kroner for at
streame den i "DVD-kvalitet", så er det altså en fed ekstra mulighed ville
jeg syntes at kunne vælge imellem. Den bedste mulighed ville jeg så tilføje,
for jeg kender ikke nogle umiddelbare Biograf eller video-udlejnings
forretning der tilbyder andet end Hollywood-crap, du kan f.eks. ikke gå ned
og se en classiker af Scorsese i nogen biograf, helt sikkert går der flere
måneder før en af de få cinemateker i danmark viser sådan een.. Og jeg
kender altså ikke video-udlejnings steder der som sagt tilbyder noget
interessant (altså uden Bruce Willis, Hugh Grant eller fuc-king sandra
bullock)

Fra : Lars B Jensen

Dato : 29-08-01 07:32

> Man kunne også forestille sig et betalings system hvor man betalte efter
> forbruget i megabytes... måske et eller andet med 1 øre per megabyte...

Hvad taler du om!? 1 øre pr. megabyte, skulle det være prisen?

Prøv lige at få lidt grund i det virkelige liv....

> [...]
> teknologien i at den kunne i princippet skrue op til 8mbit/s i bare lige
> 12-15 minutter så man får downloadet en film og derefter sover den.

Nu må du altså snart blive enig med dig selv! Video-on-demand er _ikke_ at
downloade en film, men at udbyderen broadcaster filmen, og så streamer du
den...

> jeg ser det sådan:

Du ser forkert :)

> [...]
> pris DSL(film) = 0 kroner + 1 øre per megabyte + lidt lommepenge til
> internet-udbyderen + det som film-selskabet fornuftighvis skal have -->

ca. 10 kr... er det 15, 20 eller hvad?

> selvfølgelig holder min foreslag ikke hvis ikke traffik koster 1 øre per
> megabyte

Så holder den ikke.....

> eller ihvertfald ikke meget mere end det. 25 øre per megabyte
> regner jeg ihvertfald kun er en til af de der marketings-fidus fra TDC...

> gode gamle TDC.. båndbredde er helt sikkert billigt..

Men hvor billigt? Ikke 1 øre pr. Mega...

> [...]
> hvert kunde og go hardware processorer og ram i serverne så de kan følge

VÅGN OP! De ting du lige nævner, hvem skal betale for det?! Dine 1 øre pr.
Megabyte?!

> [...]
Man
> kan jo bare se fler film på engang så kan det godt lade sig gøre at se 510

HUH!?!? Hvordan _fanden_ vil du følge med i flere film på en gang?! Man
begynder at fatte en mistanke om at du ikke ved hvad du taler om :)

> forhåbentlig koster båndbredde over FWA langt mindre end 15 øre pr.
> megabyte

Håb du bare, for det er altså omtrent prisen.

> Det ville være lidt som iridium, kostede milliarder og der er jo ingen der
> gidder at have 9kbit/s for 50 dollars i minuttet.

? Tror du ikke du skal holde dig fra analogier (slå det op!).

> jeg mente jeg engang fandt et link til seriøst producent af mpeg-4 chip
der
> virkede.. det kan vre det var panasoni/matsushita så måske..

Du mener og tror, hvornår ser vi noget håndgribeligt?

> ihvertfald.. hvis ikke sådan billig mpeg4 chip findtes endnu. så regner
jeg
> med at det kan laves..

"Regner med"... du er fuld af sjov !

> [...]
> blandt andre pladeselskaber, software producenter, internet udbydere) der
> skal straffes. Staten burde give bøder til alle de rettighedshavere som

Du skal søge læge... du er meget syg... bare så du ved det!

> ja det er flot at lave regninger med de priser der er tilbudt idag..

Det er da, alt andet lige, det rigtige at lave udregningerne ud fra. Det
holder lidt mere end "tror 1 øre" eller "ca. 10 kr."

>Hvem
> siger at 849kr for 2048kbit/s er en fornuftig og fair pris for os kunder?
En
> undersøgelse og andet såsom Bredbåndsbolaget, Dixanet

Firmaer med rigtig sund økonomi.....

> [...]
(og
> at TDC-medarbejdere og Tiscali så bashede på dem og sagde at de ikke ved

Og politikerne ved meeeget mere om priserne på at opretholde en ISP end
ISP´en gør?

Helt ærlig, hvis ikke det var fordi dine indlæg giver en masse sjove modspil
fra folk der ved hvad de skriver om, så røg du lige en tur i filteret.

Lars B
....jups... stadig ansat hos Telia Stofa A/S... men jeg skriver for mig
selv....

Fra : Christian Bech

Dato : 29-08-01 11:40

Lars B Jensen <lars@zulfo.dk> wrote:

> Og politikerne ved meeeget mere om priserne på at opretholde en ISP end
> ISP´en gør?

Retfærdigvis må det vil siges, at ISP'en kunne have andet end uselviske
motiver, når de imødegår kritik af deres priser.

--
Der er ikke nogen problemer med at bruge SONOFON Bredbånd
med en Macintosh computer. Dog skal der være installeret en

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 29-08-01 23:04

"Charbax" <charbax@lflv.dk> skrev:
>Hvis Drweamworks og Universal tilbudte deres film til fornuftig fair pris og
>go kvalitet, så tror jeg ikke folk behøver at tænke på skumle ftp-sites

Og det påtænker de åbenbart at gøre.

Jeg er ikke meget for at kaste vand på Charbax' talestrømsmølle, men fem
filmselskaber vil tilsyneladende tilbyde ikke-streamet video-on-demand.

Artiklen kan læses på http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=175036
og her er mit hjemmelavede summary med de mest interessante facts:

"Fem store Hollywood selskaber vil nu lægge deres film på nettet, så
de kan downloades til pc'er. Det sker blandt andet for at imødegå
piratkopiering af den type, musikindustrien har været udsat for.
Sony Pictures, MGM, Warner Brothers, Paramount Pictures og Universal
Pictures
der [vil] ved åbningen være omkring 100 titler at vælge imellem.
Når man downloader en filmtitel til pc'en, vil den kunne ligge på
computerens harddisk i op til 30 dage. Men fra det øjeblik, man er
begyndt at se filmen, har man den kun til rådighed i 24 timer.
Det forventes, at en spillefilm vil koste mellem 30 og 50 kroner og
vil optage 500 megabyte på harddisken.
En Hollywood-titel vil først blive tilgængelig på filmstudiernes
video on demand-system omkring 30 til 45 dage efter, at den er blevet
lanceret på video og dvd."

Det er ikke streaming (hvis tekniske muligheder meget af disussionen i
denne tråd har drejet sig om), men effekten er stadig: video on demand.

--
Richard Flamsholt
richard@flamsholt.dk - www.richard.flamsholt.dk

Fra : Charbax

Dato : 30-08-01 07:28

> Og det påtænker de åbenbart at gøre.

ja det har jeg set.. på moviefly.com.. det er vel nok lidt spændene hvor
godt det bliver og om de tilbyder kun få eller simpelthend alle deres film,
det ville være for dejligt at finde gamle interessante stuff som er svært
idag at finde ulovligt.. såsom sketches af Marx Brothers eller lignene..

> der [vil] ved åbningen være omkring 100 titler at vælge imellem.

når men der sto det sgu lige hvor mange film det handlede om.. fint fint..
det er måske interessant..

der sker også syntes jeg lidt spændene ting på http://www.filmspeed.com her
de sidste par måneder.. de går snart seriøst igang med at bruge
http://www.evernet.com 's peer-to-peer teknologi som måske skal vise sig at
være helt fint.. fungere ihvertfald fint med ade demo 30mbyte 1500kbit/s
trailere man kan downloade... prøv f.eks.
http://www.filmspeed.com/downloads/ttdl_page.asp?URL=http://dls.filmspeed.co
m/DP/FILMSPEED_Curse_of_the_Jade_Scorpion_1500k_trailer.wmv&title=Curse%20of
%20the%20Jade%20Scorpion&everparam=351,2,'http://dls.filmspeed.com/DP/FILMSP
EED_Curse_of_the_Jade_Scorpion_1500k_trailer.wmv','Legally%20Blonde' (tryk
på "ripTide" og klik "ok" for at installere deres 80kb peer-to-peer program)