russisk skrift
Fra : Jørge Tårnberg

Dato : 21-08-01 12:26

Vi har en russisk skrift, vi skal have lagt ind på Mac G4 -
Hvordan gør vi det, så den skriver russiske bogstaver?

Hilsen Ivan Gorbatjof

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-08-01 12:35

Jørge Tårnberg <jt@nydan-stempler.dk> wrote:

> Vi har en russisk skrift, vi skal have lagt ind på Mac G4 - Hvordan gør vi
> det, så den skriver russiske bogstaver?

Jeg tror du skal uddybe spørgsmålet: Er det en almindelig skrifttype?
eller hænger den sammen med særlig software? Og hvilken?

Kender du forresten "Netoversætter":

http://translate.homepage.dk/

Manden bag siden arbejder med Mac og russisk. Måske det kunne have din
interesse i anden sammenhæng?

-j

--
Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Fra : Peter Perlsø

Dato : 21-08-01 12:39

in article B7A811CB.1BA1%jt@nydan-stempler.dk, Jørge Tårnberg at
jt@nydan-stempler.dk wrote on 21/08/01 13:25:

> Vi har en russisk skrift, vi skal have lagt ind på Mac G4 -
> Hvordan gør vi det, så den skriver russiske bogstaver?
>
> Hilsen Ivan Gorbatjof

Fedt navn!

Det første, men lidet brugbare valg er at installere de fornødne skrifter
fra Mac OS-CD'en.

Hvad det er OS X er jeg på bar bund, jeg venter selv på en russisk løsning
til dette underbare OS.

Når jeg iøvrigt siger lidet bugbare omkring 1. Mulighed, skyldes det
mangelen på fonetisk korrekte tastaturlayouts (fx. Ah på a's plads, beh på
b's plads osv)

Kontakt evt. Regnar Rasmussen (regnar.rasmussen@get2net.dk) for hjælp med
internationale sprogkits m.v. MEN SPØRG PÆNT!!!

best wishes, Peter

tel: +45 51 92 39 81
web: http://haxor.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-08-01 01:07

Hej Peter & Jørge

Peter Perlsø wrote:

> Fedt navn!

-)

> Det første, men lidet brugbare valg er at installere de fornødne skrifter
> fra Mac OS-CD'en.

Helt så ligetil er det nu ikke, Peter. Hvis du vil bruge de russiske
(kyrilliske) skrifter, der er med på OS 9.1 CD'en, så kræver det også, at du
installerer Apple Cyrillic Language Kit (CLK), for at du i det hele taget kan
bruge og vise de korrekte russiske bogstaver. CLK indeholder også skrifter
til ukrainsk, hvis man vælger 'Ukrainian' keyboard layout'et.

Jørge. - Hvis det derimod drejer sig om almindelige kyrilliske fonts TT
og/eller T1, så trækkes de som sædvanlig blot over på den lukkede systemmappe
og der klikkes OK og genstartes. - Så vil de vises i skriftmenuerne i alle
programmer, der kan bruge/vælge forskellige skrifttyper, og de rigtige
kyrilliske bogstaver vises korrekt i teksten.

> Hvad det er OS X er jeg på bar bund, jeg venter selv på en russisk løsning
> til dette underbare OS.

Den OS 9.1US (9.1.2), der følger med O'S X har opdaterede Apple Language
Kits, der er opdaterede, så man med gode resultater skulle kunne bruge dem i
Classic Mode under OS X.

> Når jeg iøvrigt siger lidet bugbare omkring 1. Mulighed, skyldes det
> mangelen på fonetisk korrekte tastaturlayouts (fx. Ah på a's plads, beh på
> b's plads osv)

Ikke helt.... Hvis du har de gamle DiDvorak tastaturlayouts skulle de have de
rigtige bogstavplaceringer, - det har de ihvertfald til græsk, så mon ikke
det gælder for de øvrige også. De virker faktisk også på OS 9.1US. Jeg har
ikke prøvet dem på 9.1DK/IE

> Kontakt evt. Regnar Rasmussen (regnar.rasmussen@get2net.dk) for hjælp med
> internationale sprogkits m.v. MEN SPØRG PÆNT!!!

Ja, eller prøv at tage et kig på dette link: Der er mange gode tips & tricks
+ faktisk også en del forskellige stavekontroller til brug på Mac.
<http://users.netmatters.co.uk/dandaforbes/>

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)