Til professionelle PHP-udviklere
Fra : Niels Andersen

Dato : 20-08-01 16:20

I denne gruppe findes vist alle slags PHP-udviklere. Der er alt lige fra
folk der spørger hvad PHP egentlig er, til Rasmus Lerdorf. :)
(Han har da været forbi en gang i mellem, har han ikke?)

Det er også helt fint. Men jeg kunne godt tænke mig et community for
professionelle php-udviklere. Et sted hvor man hurtigt kan få kvalificeret
hjælp til avanceret PHP. Hvad siger i andre til det? Kender i evt. noget der
ligner det, jeg efterspørger?

Alle de steder jeg har kigget, er de fleste spørgsmål på et relativt lavt
niveau. Det er også helt fint, men det er altså ikke noget jeg vil bruge tid
på i min arbejdstid.

I må gerne svare pr. email, hvis I har mere lyst det, end at svare her.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-08-01 16:44

In article <nU9g7.19485$Ay1.248489@news000.worldonline.dk>, "Niels
Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> [...]
> bruge tid på i min arbejdstid.
> I må gerne svare pr. email, hvis I har mere lyst det, end at svare her.

Mener du en opsplitning i en novice, og en til mere erfarne?

--
Hilsen/Sincerely

Michael Rasmussen

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-08-01 16:51

"Michael Rasmussen" <mir@datanom.net> wrote in message
> Mener du en opsplitning i en novice, og en til mere erfarne?

Der vil nok være nogle af "de mere erfarne" som vil droppe denne gruppe, men
meningen er nu at denne gruppe skal forblive uforandret. :)
Ellers er der jo ingen til at hjælpe folk med at komme op på det niveau. :)

Så nogen opsplitning er ikke meningen. Det er bare en ekstra mulighed jeg
ønsker, da jeg ikke synes denne gruppe er særlig brugbar i forhold til en
arbejdsplads. Tanken var også, at der er sikkert mange dygtige udviklere der
ikke har lyst til at være her, fordi niveauet er for lavt. Dem kender jeg
ikke noget sted til.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-08-01 16:50

Niels Andersen skrev:

>I denne gruppe findes vist alle slags PHP-udviklere. Der er alt lige fra
>folk der spørger hvad PHP egentlig er, til Rasmus Lerdorf. :)
>(Han har da været forbi en gang i mellem, har han ikke?)

Måtte lige undersøge :)

Det ser ikke sådan ud, ifølge:
http://groups.google.com/groups?as_ugroup=dk.edb.internet.webdesign.serverside.php&as_uauthors=rasmus%20lerdorf

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Jeg fjerner SIM-låsen fra Nokia-, Ericsson- og Siemens-telefoner.
Se www.fergusons.dk/simlock og www.simlock.dk

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 20-08-01 16:57

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> I denne gruppe findes vist alle slags PHP-udviklere. Der er alt lige fra
> folk der spørger hvad PHP egentlig er, til Rasmus Lerdorf. :)
> (Han har da været forbi en gang i mellem, har han ikke?)

hehe nej, det har han ikke
<url:http://groups.google.com/groups?as_ugroup=dk.edb.internet.webdesign.ser
verside.php&as_uauthors=Rasmus%20Lerdorf>

> Det er også helt fint. Men jeg kunne godt tænke mig et community for
> professionelle php-udviklere. Et sted hvor man hurtigt kan få kvalificeret
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ <- findes der sådan nogle i dk?

> hjælp til avanceret PHP. Hvad siger i andre til det? Kender i evt. noget
der
> ligner det, jeg efterspørger?

Formålet med nyhedsgruppen er vel netop at *ALLE* kan få hjælp - intet
spørgsmål for simpelt, intet spørgsmål for simpelt.

Der er sikkert flere i den lidt tungere ende, der undlader at svare på de
helt simple spørgsmål, fordi de ikke gider spilde deres tid på det, men som
godt vil bruge lidt tid på, at hjælpe til med de lidt "sjovere" problemer.
Heldigvis er php jo et relativt simpelt sprog, hvilket begrænser muligheden
for kompleksiteten i spørgsmålene, så jeg tror roligt du kan stille dem
herinde uden at føle at du spilder din tid.

IMO.

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 20-08-01 17:34

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> skrev i en meddelelse
> Formålet med nyhedsgruppen er vel netop at *ALLE* kan få hjælp - intet
> spørgsmål for simpelt, intet spørgsmål for simpelt.
Mon ikke jeg mente avanceret -> ^^^^^^^ :)

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-08-01 19:52

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> wrote in message
> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ <- findes der sådan nogle i dk?

(Går ud fra at du prøver at understrege "professionelle php-udviklere")

Det er vel et definitions-spørgsmål. :)

Min tanke var folk, som lever af det. Folk som ved hvad en RFC er, og kan
forstå dem. Folk som kan bruge en telnet-klient, så serveren tror det er en
browser. You get the point.

> Formålet med nyhedsgruppen er vel netop at *ALLE* kan få hjælp - intet
> spørgsmål for simpelt, intet spørgsmål for simpelt.

Det er jeg helt enig med dig i, og det skal der ikke ændres på.

Jeg gør også alt hvad jeg kan, for at formulere mig så jeg ikke træder på
dem der ved mindre (om PHP) end mig. Der skal være plads til alle.
Men der ER altså forskel på arbejde og fritid, selv om det er den samme
PHP-manual vi bladrer i.

> Der er sikkert flere i den lidt tungere ende, der undlader at svare på de
> helt simple spørgsmål, fordi de ikke gider spilde deres tid på det,

Tanken her er sikkert at folk, der er lidt tættere på i niveau, vil svare.

Hvis man skal hjælpe ALLE der er på et lavere niveau end én selv, så er der
nogle stykker, som får enormt travlt. Og det gider man ikke, og så smutter
man. Men der er vist ingen steder at gå hen.

Det må fungere bedst, hvis man hjælper dem, der ligger tilpas under én selv
i niveau.

Når jeg ser et rigtigt let spørgsmål, venter jeg lige og ser, om ikke en
anden svarer. Hvis ikke, så plejer jeg at give mig før eller siden. :)

> men som
> godt vil bruge lidt tid på, at hjælpe til med de lidt "sjovere" problemer.

De er bare svære at finde, efterhånden.

> Heldigvis er php jo et relativt simpelt sprog, hvilket begrænser
muligheden
> for kompleksiteten i spørgsmålene,

Det har du ikke uret i. :)

> så jeg tror roligt du kan stille dem
> herinde uden at føle at du spilder din tid.

Tror... :)
Jeg kan selv mærke, at jeg har mindre og mindre lyst til at bruge gruppen.
Når jeg stiller spørgsmål er mange af svarende fra folk der ikke engang
forstår spørgsmålet. Og jeg synes der er langt mellem de spørgsmål, der
giver mig lidt udfordring.

Men husk, formålet er ikke at splitte gruppen. Formålet er at supplere den.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 20-08-01 21:10

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message

> [...]
> nogle stykker, som får enormt travlt. Og det gider man ikke, og så smutter
> man. Men der er vist ingen steder at gå hen.

Der er jo ingen der tvinger nogen til at svare på spørgsmål, så vidt som jeg
kan se, så vil du gerne have en avanceret gruppe, så du kan undgå at "komme
til" at svare på de lette spørgsmål, og dermed spilde din arbejdstid(det er
der jo ingen af os der gør med glæde) ? :)

> De er bare svære at finde, efterhånden.

Men at gruppen(forum'et, eller whatever) bliver oprettet, gør jo ikke
efterspørgslen efter hjælp større.

> [...]
> Når jeg stiller spørgsmål er mange af svarende fra folk der ikke engang
> forstår spørgsmålet. Og jeg synes der er langt mellem de spørgsmål, der

Har du nogensinde stilt et avanceret spørgsmål her i gruppen, og så oplevet
at du ingen ordentlige svar fik ?

Det kan da godt være at måske ikke alle har lige meget viden på området, men
eftersom det ikke er helt tilfældige folk der skriver her, så kan du, hvis
du vil undgå at læse de "forkerte" svar, bare skimme forbi svar fra de folk,
som du ikke tror kan komme med et ordentligt svar, og hoppe direkte til svar
fra dem, du ved har forstand på sagen..

> Men husk, formålet er ikke at splitte gruppen. Formålet er at supplere
den.

ja, jeg synes bare slet ikke det er nødvendigt.

Hvis vi antager at usenet har været det eneste sted man kunne få hjælp, så
må vi også antage at alle dem der har haft brug for hjælp, har stillet
spørgsmålene i deiws.php, og eftersom du synes de emner folk tager op i
denne gruppe ikke er avancerede nok, så ville en ny gruppe/forum/whatever jo
bare være spild af net.muligheder.

Desuden vil det i forb. med mailingliste/icq-ting jo være med til at skabe
en elite, som holder deres spørgsmål og svar for sig selv, og dermed mister
dem på lavere niveau muligheden for at læse svarene på spørgsmålene, hvilket
jo ikke hjælper dem med at blive bedre i længden..

ja, jeg kunne blive ved, jeg har vist gentaget mig selv nok nu :)

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-08-01 21:29

> [...]
er
> der jo ingen af os der gør med glæde) ? :)

Jeg har ikke noget imod at svare på lette spørgsmål. Der er bare for mange
af dem.

> Men at gruppen(forum'et, eller whatever) bliver oprettet, gør jo ikke
> efterspørgslen efter hjælp større.

Mange avancerede brugere har ikke lyst til at være i et forum, hvor niveauet
er så lavt. I stedet for bare at forlade gruppen, vil jeg gerne give dem et
sted at gå hen. Og der vil man være mere motiveret for at snakke om de
avancerede emner.

> Har du nogensinde stilt et avanceret spørgsmål her i gruppen, og så
oplevet
> at du ingen ordentlige svar fik ?

Ja. Jeg har i hvert fald ofte følt mig udenfor. Som når man går ned i Merlin
og beder om SCSI-controller, og de ikke aner hvad man snakker om. Så er jeg
glad for, at jeg har andre steder at gå hen, hvor jeg kan føle mig mere
"hjemme".

> Det kan da godt være at måske ikke alle har lige meget viden på området,

Sådan er det, og sådan skal det være. :)

> men
> eftersom det ikke er helt tilfældige folk der skriver her,

Huh? Det troede jeg det var. Alle og enhver med Internet-adgang kan deltage.
Og det er sådan det skal være. Det er her, der skal være plads til begyndere
og amatører.

> [...]
folk,
> som du ikke tror kan komme med et ordentligt svar, og hoppe direkte til

Selv i teorien synes jeg ikke det fungerer. I praksis er det værre. Det er
altså ikke en løsning. Synes jeg.

> ja, jeg synes bare slet ikke det er nødvendigt.

Og det skal du da have lov til at synes. :)

Jeg takker for dit input, men vælger at koncentrere mig om dem der kan lide
ideen. :) Det er jo dem, der kan få det til at køre, uanset hvor mange der
IKKE er med. :)
Som sagt skal det ikke ændre på selve gruppen, så alle der ikke vil være
med, skulle ikke mærke nogen forandring.

> [...]
hvilket
> jo ikke hjælper dem med at blive bedre i længden..

Lidt af den effekt kan nok ikke undgås.
Men jeg har fx. ikke planer om at forlade gruppen. Og vores diskusioner i
dette nye community kunne man godt gøre tilgængelig for offentligheden, selv
om det måske ikke er alle der kan tilføje noget.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Mickey

Dato : 20-08-01 21:30

> Men jeg har fx. ikke planer om at forlade gruppen. Og vores diskusioner i
> dette nye community kunne man godt gøre tilgængelig for offentligheden,
selv

jeg tror ikke i kommer langt ellers - mange vil nok ikke ligefrem finde ind
i denne nye "frimurer-PHP-ting"

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk

Fra : Finn Nielsen

Dato : 20-08-01 18:08

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> [...]
> niveau. Det er også helt fint, men det er altså ikke noget jeg vil bruge tid

Jeg er helt enig.

Det er en god ide at lave en mere avanceret gruppe, spørgsmålet er bare
hvor mange der vil bruge den og vil begynderne evt. følge med og ødelægge
den ved at stille deres spørgsmål der..

Jeg var selv meget aktiv her i gruppen for 1 1/2 til 2 år siden, dengang
hvor der var gode diskutioner her. Jeg har på det seneste overvejet at
dropppe gruppen fordi niveauet er for lavt og de fleste spørgsmål er
jeg-gider-ikke-læse-manualen-spørgsmål eller jeg-vil-have-et-script-der-
kan-dit-og-dat-men-jeg-gider-ikke-selv-prøve-spørgsmål. Nu vil jeg da
lige følge med til at finde ud af om der bliver en gruppe med seriøse
php-diskutioner.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

Fra : Mickey

Dato : 20-08-01 18:13

"Finn Nielsen" <usenet01@zznyyd.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en god ide at lave en mere avanceret gruppe, spørgsmålet er bare
> hvor mange der vil bruge den og vil begynderne evt. følge med og ødelægge
> den ved at stille deres spørgsmål der..

det skal du nok regne med - og så kan du jo i den OTD du selvfølgelig
skriver pointere at "newbies får en på puklen"

> [...]
> kan-dit-og-dat-men-jeg-gider-ikke-selv-prøve-spørgsmål. Nu vil jeg da
> lige følge med til at finde ud af om der bliver en gruppe med seriøse

tjaa, man kan da sige, den eneste der har mistet noget ved det er nok dig
selv...

Er det ikke lidt "der er ingen der kan svare på mit (dårligt formulerede ?)
spørgsmål, lad os samle alle de gode (som ikke er her) i en gruppe og snyde
de nye for viden der kan hjælpe dem op på et højere niveau" ?

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk

Fra : Finn Nielsen

Dato : 20-08-01 18:33

"Mickey" <news002@susie.dk> writes:

> "Finn Nielsen" <usenet01@zznyyd.dk> skrev i en meddelelse

> det skal du nok regne med - og så kan du jo i den OTD du selvfølgelig
> skriver pointere at "newbies får en på puklen"

God ide.

Niels, hvis du får oprettet en gruppe kan du så ikke tilføje til
fundatsen at det er tilladt at ydmyge og gøre grin med folk der spørger
om ting der står i manualen?? (Lidt i stil med sysadm gruppen).

> tjaa, man kan da sige, den eneste der har mistet noget ved det er nok dig
> selv...

Med de diskutioner der er i øjeblikket mister jeg da intet..

> Er det ikke lidt "der er ingen der kan svare på mit (dårligt formulerede ?)
> spørgsmål, lad os samle alle de gode (som ikke er her) i en gruppe og snyde
> de nye for viden der kan hjælpe dem op på et højere niveau" ?

Skulle du ikke lige undersøge hvad jeg har skrevet før du kommer med den
slags udtalelser. Du kan jo checke på deja på både min nuværende
usenetadresse og min tidligere (mmallq@groejord.dk) så kan du selv checke
hvor meget af det jeg har skrevet er spørgsmål og hvor meget er svar og
hvordan formuleringen er. Så finder du ud af at jeg er ikke en af dem der
spørger, jeg er en af dem har svarene. Men jeg savner intellektuel
udfordring og denne gruppe er i dens nuværende tilstand ikke det sted
hvor det findes.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 20-08-01 18:55

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Finn Nielsen
<usenet01@zznyyd.dk> just offered me, he muttered some weird stuff,
and I had to correct this gibberish:

>Niels, hvis du får oprettet en gruppe kan du så ikke tilføje til
>fundatsen at det er tilladt at ydmyge og gøre grin med folk der spørger
>om ting der står i manualen?? (Lidt i stil med sysadm gruppen).

Det skulle da lige være grund nok til at oprette gruppen.
--
<? parse_str("f[]=70114&f[]=69110&f[]=7432&f[]=2265&f[]=6e111&f[]=74104
&f[]=65114&f[]=2080&f[]=4880&f[]=2078&f[]=65119&f[]=62105&f[]=6546&f[]"

Fra : Mickey

Dato : 20-08-01 20:33

> Niels, hvis du får oprettet en gruppe kan du så ikke tilføje til
> fundatsen at det er tilladt at ydmyge og gøre grin med folk der spørger
> om ting der står i manualen?? (Lidt i stil med sysadm gruppen).

ting der ikke står i manualen... - så bliver der immevæk ikke meget der ikke
skal gøres grin med!

> [...]
> spørger, jeg er en af dem har svarene. Men jeg savner intellektuel
> udfordring og denne gruppe er i dens nuværende tilstand ikke det sted

Jeg snakker ikke om hvad du har skrevet før i tiden - jeg snakker om det her
forslag!
Og ærlig talt, jeg tror ikke på der vil komme vildt meget mere gang i
tingene hvis du laver en gruppe "kun for professionelle" - det vil blive
støj og irettesættelser af folk der ikke menes at være profesionell

Desuden tror jeg ikke du kan definere en professionell udvikler godt nok til
at den vil gå godt!

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-08-01 21:00

"Mickey" <news002@susie.dk> wrote in message
> Og ærlig talt, jeg tror ikke på der vil komme vildt meget mere gang i
> tingene hvis du laver en gruppe "kun for professionelle" - det vil blive
> støj og irettesættelser af folk der ikke menes at være profesionell

Derfor går jeg med tanker om at lave en rimelig præcis definition, så der
ikke er noget at diskutere.
Og så evt. lave det lukket, så er der slet ingen støj fra "amatører".

> Desuden tror jeg ikke du kan definere en professionell udvikler godt nok
til
> at den vil gå godt!

Tjaæh... Jeg tror langt de fleste vil kunne svare klart "ja" eller "nej" til
spørgsmålet: "Lever du af at udvikle PHP?"

Så er der selvfølgelig dem, der er på lige så højt niveau rent teknisk. Og
dem der prøver at leve af det, selv om de ikke rigtigt kan noget.
Men det tror jeg nu er så få, at det vil jeg ikke bekymre mig om nu.
Undtagelser vil der altid være.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Mickey

Dato : 20-08-01 21:10

> Derfor går jeg med tanker om at lave en rimelig præcis definition, så der
> ikke er noget at diskutere.

det er da et minimum ;)

> Og så evt. lave det lukket, så er der slet ingen støj fra "amatører".

hvordan lukket ?
- og i så fald er det jo ikke på usenet (hvorfor diskuterer vi det så her
?)

> til
>
> Tjaæh... Jeg tror langt de fleste vil kunne svare klart "ja" eller "nej"
til
> spørgsmålet: "Lever du af at udvikle PHP?"

tjaa, så har vi også den mest sorthvide definition der findes...

> Så er der selvfølgelig dem, der er på lige så højt niveau rent teknisk. Og
> dem der prøver at leve af det, selv om de ikke rigtigt kan noget.

....og jeg vil da påstå at mange laver deres egne sider eller sider for
kunder (fritidsfolk der sælger deres kunnen) der er helt på højde med det i
såkaldte prof'er leverer

> Men det tror jeg nu er så få, at det vil jeg ikke bekymre mig om nu.
> Undtagelser vil der altid være.

og bekymrer du dig ikke tilstrækkeligt om disse undtagelser vil du hurtigt
få mange der er utilfredse!
- hvem må, hvem må ikke, skal man leve af det ? - hvordan tester man
hvilket niveau en person er på ?

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-08-01 06:32

> hvordan lukket ?

Tjah, i "værste" fald kunne man simpelt hen lave et modereret forum, dvs.
folk har som udgangspunkt ikke skriveadgang.
Jeg vil dog meget hellere gøre et eller andet, som gør at man slet ikke har
lyst til at være med, hvis man ikke er på et vist niveau. (Nej, "mobning" er
ikke en mulighed.)

> - og i så fald er det jo ikke på usenet (hvorfor diskuterer vi det så her
> ?)

Jeg kender to større danske comunities for PHP-udviklere. Denne gruppe, og
eksperten.dk. Det mit helt klare indtryk, at niveauet er højest her. Derfor
må dette være det naturlige sted at finde folk.

Jeg skulle selvfølgelig have gættet, at det ville blive en større
diskussion, og have futtet et eller andet sted hen. :)

Og
> ...og jeg vil da påstå at mange laver deres egne sider eller sider for
> kunder (fritidsfolk der sælger deres kunnen) der er helt på højde med det
> såkaldte prof'er leverer

Yeps. Det er derfor jeg bedre kan lige noget lidt "blødere". Som vi snakkede
lidt om et andet sted i tråden, kunne det fx. være noget med at man laver
nogle små-opgaver, som folk skal kunne løse, for at være med. Hvis det
bliver noget i den stil, så kan alle, på et vist niveau, være med. Og det
ville da være perfekt?

> og bekymrer du dig ikke tilstrækkeligt om disse undtagelser vil du hurtigt
> få mange der er utilfredse!

Det er jeg helt klar over. :)
Og jeg skal nok bekymre mig om dem. Der skal ikke være nogen der "kommer i
klemme" pga. nogle dårlige regler. Dvs. folk på et højt niveau, der ikke kan
være, selv om de gerne vil.

> - hvem må, hvem må ikke, skal man leve af det ? - hvordan tester man
> hvilket niveau en person er på ?

Det er et godt spørgsmål. Vi er ikke i tvivl om hvem det drejer sig om.
Problemet er at trække grænsen, og hvor meget vi skal gøre for at håndhæve
den.

Man kunne godt lave et lille spørgeskema. Fx. "Hvilken RFC beskriver HTTP
1.1-protokollen?". Det har ikke direkte noget med PHP at gøre, men det er
vist et spørgsmål enhver professionel, eller amatør på højt niveau, kan
svare på.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Mickey

Dato : 21-08-01 14:45

> [...]
> 1.1-protokollen?". Det har ikke direkte noget med PHP at gøre, men det er
> vist et spørgsmål enhver professionel, eller amatør på højt niveau, kan

netop at det ikke har noget med PHP at gøre er da dumt...
- jeg aner da ikke en skid om det, ved at smtp er i bla. 822 (?) men derfor
kan jeg da godt lave PHP på et højt niveau...

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-08-01 16:25

> [...]
derfor
> kan jeg da godt lave PHP på et højt niveau...

Man kan ikke være rigtig god til at lave hjemmesider i PHP, hvis ikke man
har forstand på de omkring-liggende teknologier: Http, html osv.

Du siger at du kan lave PHP på et højt niveau. Så vil jeg tro, at der er
stor sandsynlighed for, at du hurtigt kan finde den RFC.

Men selvfølgelig skal det hele ikke afgøres at sådan ét spørgsmål.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Mickey

Dato : 21-08-01 18:57

> Man kan ikke være rigtig god til at lave hjemmesider i PHP, hvis ikke man
> har forstand på de omkring-liggende teknologier: Http, html osv.

det kommer vel egentlig an på hvad det er for ting man laver...
-men ja, det er en god ting at have forstand på de ting man kan interacte
med

> Du siger at du kan lave PHP på et højt niveau. Så vil jeg tro, at der er
> stor sandsynlighed for, at du hurtigt kan finde den RFC.

det skulle ikke være det store problem at finde den nej
- og nu var det mere som eksempel at jeg skrev højt niveau, jeg anser ikke
min kunne for at være på "højt niveau", men det skal nok komme, jeg tror
mere niveauet hedder "den høje ende af middel"

> Men selvfølgelig skal det hele ikke afgøres at sådan ét spørgsmål.

nej det ville da først være dumt ;)

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 20-08-01 21:16

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> just offered me, he muttered some weird
stuff, and I had to correct this gibberish:

>Tjaæh... Jeg tror langt de fleste vil kunne svare klart "ja" eller "nej" til
>spørgsmålet: "Lever du af at udvikle PHP?"

Det vil jeg da være ked af.
Jeg *har* levet af at udvikle PHP, nu udvikler jeg i Java.
Det har jeg det sådan set fint med, jeg syntes nu bare at det vil være
lidt trist at blive holdt ude fra festen af den grund.

>Undtagelser vil der altid være.

Ja.

Fra : Finn Nielsen

Dato : 20-08-01 21:40

Martin Mouritzen <martin@fez.dk> writes:

> [...]
> stuff, and I had to correct this gibberish:

> Det vil jeg da være ked af.
> Jeg *har* levet af at udvikle PHP, nu udvikler jeg i Java.

Me too, men jeg kunne sagtens forestille mig igen at komme til at have
PHP-opgaver fra tid til anden.

> Det har jeg det sådan set fint med, jeg syntes nu bare at det vil være
> lidt trist at blive holdt ude fra festen af den grund.

Me too.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-08-01 06:35

"Martin Mouritzen" <martin@fez.dk> wrote in message

> Jeg *har* levet af at udvikle PHP, nu udvikler jeg i Java.

Det kan du se, undtagelser er der nok af. :)
Jeg hælder nok også mere til et lille spørgeskema, som avancerede brugere
nemt kan udfylde. Det behøver ikke være værre, end det skema der skal til,
for at downloade HomeSite, StarOffice osv... :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 22-08-01 15:38

On Tue, 21 Aug 2001 07:34:35 +0200, "Niels Andersen"
> [...]

>nemt kan udfylde. Det behøver ikke være værre, end det skema der skal til,
>for at downloade HomeSite, StarOffice osv... :)

Hvis du laver det på et website, må jeg så ikke foreslå din egen private
newsserver som man kan tilgå enten via sitet eller via sin foretrukne
newsreader?

Jeg er personligt ikke særligt vild med fora på nettet, men hælder mere
til at læse det med Agent.

Man kunne så bare sætte password for skriveadgang også over NNTP
serveren så folk kunne læse med, men skulle være medlem for at skrive.

Mvh. / Regards Stefan Bruhn
--
<?$email = unserialize("a:15:{i:0;i:115;i:1;i:116;i:2;i:101;i:3;i:102
;i:4;i:97;i:5;i:110;i:6;i:64;i:7;i:98;i:8;i:114;i:9;i:117;i:10;i:104

Fra : Jonas Delfs

Dato : 25-08-01 21:06

> Jeg hælder nok også mere til et lille spørgeskema, som avancerede brugere
> nemt kan udfylde. Det behøver ikke være værre, end det skema der skal til,
> for at downloade HomeSite, StarOffice osv... :)

Jeg må simpelthen tilkendegive min enighed: Det er efter min mening den
eneste(?) rigtige løsning, man skal bare sørge for ikke at sætte niveauet på
spørgsmålene så højt at man skal være den øverste af den øverste elite
indenfor lige præcist det emne, da man jo sagtens kan vide alverden om
uploads via HTTP, uden at være guru inden for Informix f.x.

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 20-08-01 18:47

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Mickey"
<news002@susie.dk> just offered me, he muttered some weird stuff, and
> [...]

>spørgsmål, lad os samle alle de gode (som ikke er her) i en gruppe og snyde
>de nye for viden der kan hjælpe dem op på et højere niveau" ?

Folk kan jo trods alt bare kigge med i den anden gruppe, hvis de
lyster.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-08-01 18:54

> [...]

> spørgsmål, lad os samle alle de gode (som ikke er her) i en gruppe og snyde
> de nye for viden der kan hjælpe dem op på et højere niveau" ?

Det synes jeg ikke. De nye brugere - hvoraf ganske mange sikkert aldrig
bliver PHP-programmører, men bare vil have et script uden at gøre
noget selv - har givetvis ikke meget ud af nogle af de mere langhårede
diskutioner. Omvendt kan man sige at der sikkert også er en del her i
gruppen, som bare springer 2/3 af alle indlæggene over fordi de
handler om "jeg gider ikke at lave noget, hjælp mig!". Jeg er en af
dem.

I øvrigt er det mit indtryk at der er ganske mange her i gruppen, som
ikke har programmeret i andre sprog før, og derfor nok mangler lidt
grundlæggende algoritmisk forståelse i forhold til at blive habile
programmører i PHP eller et hvilket som helst andet sprog. Det virker
ofte kedeligt at læse om at en eller anden ikke kan se hvordan man
løber et array igennem med en løkke eller lignende.

Jeg ser ikke en opdeling i to grupper som en løsning. Jeg tvivler også
lidt på at det vil fungere efter hensigten, hvis man overhovedet har
held med at få oprettet d.e.i.w.s.php.avanceret eller hvad den nu
skulle hedde.

Derimod ser jeg det snarere som en løsning at man sætter en
mailingliste op eller på anden måde (måske over ICQ - det bliver dog
let kun for de indviede) skaber en gruppe af en art, hvor man kan
spørge og få hurtigt svar, hvis man lige har et problem. Personligt
kører jeg ICQ når jeg er på arbejde (og selvfølgelig når jeg er
hjemme), og har ofte fået (og givet) hjælp over ICQ i forskellige
situationer.

Jeg skal fx gladeligt lave en lille ting, hvor man kan skrive sit
ICQ-nummer på, hvis man vil være med til at hjælpe med lidt mere
avanceret PHP end "hjælp mig med at finde et script der kan lave en
hjemmeside for mig". Er der interesse for det? Jeg er dog ikke
designer, så forvent ikke andet end en hvid side med sort tekst eller
noget i den retning

I øvrigt mangler der for alvor en FAQ/OSS for denne gruppe. Det vil
givetvis også afhjælpe mange af de simpleste spørgsmål, og give
kortere/hurtigere svar til dem der alligevel måtte dukke op, da man så
blot vil kunne henvise til FAQ'en.

--
Jacob - www.bunk.cc
"If you could ask that question more precisely, you probably

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-08-01 20:09

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message
> [...]
> lidt på at det vil fungere efter hensigten, hvis man overhovedet har
> held med at få oprettet d.e.i.w.s.php.avanceret eller hvad den nu

Det er heller ikke en løsning jeg tror på. Forsøget blev gjort med netværk,
hvor der blev oprettet undergruppen "stort". Så vidt jeg husker gik det slet
ikke godt.

Nej, vi skal nok bruge et eller andet som slet ikke ligger i dk-hierarkiet,
hvis usenet overhovedet skal bruges.

> [...]
> kører jeg ICQ når jeg er på arbejde (og selvfølgelig når jeg er
> hjemme), og har ofte fået (og givet) hjælp over ICQ i forskellige

Vi tænker vist meget ens, nogle gange. :)

> [...]
> hjemmeside for mig". Er der interesse for det? Jeg er dog ikke
> designer, så forvent ikke andet end en hvid side med sort tekst eller

Som sagt... :)

Men jeg vil først lige se om interessen er der, og høre lidt på folks
tanker, inden jeg spekulerer over hvordan det skal gribes an i praksis. :)

Men det bliver nok noget email/icq-etellerandet, sammen med en lille side
oprettet til formålet.

> [...]
> givetvis også afhjælpe mange af de simpleste spørgsmål, og give
> kortere/hurtigere svar til dem der alligevel måtte dukke op, da man så

Se det er straks en helt anden snak. :)
Men jeg vil da hermed annoncere, at jeg med glæde vil skrive nogle svar,
hvis nogen gider lave nogle gode spørgsmål. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Mickey

Dato : 20-08-01 20:35

> Men det bliver nok noget email/icq-etellerandet, sammen med en lille side
> oprettet til formålet.

ICQ Activelist ?

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-08-01 21:00

> ICQ Activelist ?

Måske. Jeg har ikke kigget så meget på det. I hvert fald ikke nok til at jeg
kan se pointen i det.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-08-01 21:05

"Mickey" <news002@susie.dk> writes:

> ICQ Activelist ?

Så er jeg i hvert fald ikke med. Det kan min ICQ-klient (Licq) vist ikke.

--
Jacob - www.bunk.cc
But I can't upgrade my kernel, I've got some mad uptime!

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-08-01 06:36

> Så er jeg i hvert fald ikke med. Det kan min ICQ-klient (Licq) vist ikke.

Hvis Licq ikke kan, så tror jeg vi udelukker for mange.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Christian Laursen

Dato : 21-08-01 08:41

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> "Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message
>
> Hvis Licq ikke kan, så tror jeg vi udelukker for mange.

Jeg ville fx også være udelukket, idet jeg ikke bruger ICQ overhovedet.

Udgangspunktet må være, at det skal være nemt for målgruppen.

News eller email er de eneste muligheder jeg ser som brugbare.

Christian Laursen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-08-01 21:02

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> Men jeg vil først lige se om interessen er der, og høre lidt på folks
> tanker, inden jeg spekulerer over hvordan det skal gribes an i praksis. :)

Det behøver ikke at være noget avanceret, hvis "man" vælger den
løsning. Det skal bare virke og gerne være simpelt.

> Men det bliver nok noget email/icq-etellerandet, sammen med en lille side
> oprettet til formålet.

Hvis du laver den slipper jeg

[ FAQ ]

> Se det er straks en helt anden snak. :)

Godt!
Hvem hoster?
Hvem er ansvarlig?
Hvem koder?

Jeg synes net-faq.dk er et fint eksempel på hvordan det kan gøres. Der
har bare ligget et rigtig stort arbejde på Lars Kim Lund.

> Men jeg vil da hermed annoncere, at jeg med glæde vil skrive nogle svar,
> hvis nogen gider lave nogle gode spørgsmål. :)

Jeg skal også gerne være med i det omfang jeg har tid.

Her er et par spørgsmål (i totalt tilfældig rækkefølge), som nogen jo
måske kan give sig i kast med. Jeg forestiller mig halvlange og meget
pædagogiske forklaringer - ikke toturials - gerne fulgt op med links
til manualen og andre sider (fx med toturials) på nettet.

Hvad er PHP?

Hvor finder jeg manualen?
- og kan den downloades til offline brug?

Hvordan installerer man PHP?
- og hvordan checker man at det virker?
- gerne noget om udvidelser såsom GD osv.

Er der forskel på at køre PHP under Unix og Windows?

Hvorfor får jeg en "parse error" i linie x?

Hvad er en session?

Hvilken editor skal jeg bruge til at kode PHP i?

Hvordan bruger jeg PHP sammen med en database?

Hvorfor har PHP's standardfunktioner sådan nogle forvirrende navne?
- fx strstr og str_replace

Hvornår skal jeg bruge (add|strip)slashes?

Hvad er det for noget med rettigheder på filer?

Hvordan er PHP til OOP?

Kan man få PHP til at køre et eksternt program?

Hvordan laver man visside.php?id=7 eller visside.php?valg=forside

Hvad er forskellen på ' og " i strenge?

Hvad er forskellen på om man bruger |, || eller OR?
- samme for &, && og AND

Hvor finder jeg et script der kan x?

Hvad er 'chmod'?

Kan jeg få PHP til at fortælle mig hvilken opløsning en bruger ser min
side i?

Hvilke servervariable findes normalt?

Hvordan bruger jeg PHP sammen med en database?

.... det var lige hvad der kunne komme fra mig lige nu. Jeg skal
gladeligt selv besvare nogle af dem senere, men jeg synes det ville
være et hit, hvis vi lige havde at sted at lægge det.

--
Jacob - www.bunk.cc
Beam me up, Scotty! It ate my phaser!

Fra : Mickey

Dato : 20-08-01 21:13

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> Hvem hoster?

jeg ville gerne gøre det - men jeg er ikke sikker på min forbindelse er
kraftig nok (256/256 ADSL)
- serveren skal nok klare det, selvom den ikke er så glad for alt for meget
SQL connecting på samme tid (som foresten er PostgreSQL)

> Hvem er ansvarlig?

ikke mig

> Hvem koder?

jeg vil godt være med, dog ikke gøre det alene!

> Jeg synes net-faq.dk er et fint eksempel på hvordan det kan gøres. Der
> har bare ligget et rigtig stort arbejde på Lars Kim Lund.

jeg tror nu ikke vi kan lave en "kopi" til PHP...

[SNIP - spørgsmål]

du går da bare igang med at skrive svar!

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-08-01 21:43

> jeg ville gerne gøre det - men jeg er ikke sikker på min forbindelse er
> kraftig nok (256/256 ADSL)

Hmmm, jeg ligger med en 1024/512, som ikke laver ret meget lige nu,
men det gør den altså somme tider. Det er i øvrigt meget muligt at
serveren holder flyttedag til en mindre linie i fremtiden.

> ikke mig

Jeg har desværre ikke tid

> jeg vil godt være med, dog ikke gøre det alene!

Jeg vil også godt være med på noget af det.

[ net-faq.dk ]

> jeg tror nu ikke vi kan lave en "kopi" til PHP...

Jeg tror nu godt vi kan bruge nogle idéer derfra.

> du går da bare igang med at skrive svar!

Skal nok en af dagene ... dog forventer jeg også andre tager nogle af
dem. Jeg har fx aldrig prøvet at køre PHP under Windows, så jeg ville
have svært ved at give meningsfulde svar til spørgsmål der omhandler
den slags.

--
Jacob - www.bunk.cc
Tech: "Oops" Client: "Oops!?" Tech: "Err.. nothing"

Fra : Mickey

Dato : 20-08-01 21:56

> Hmmm, jeg ligger med en 1024/512, som ikke laver ret meget lige nu,
> men det gør den altså somme tider. Det er i øvrigt meget muligt at
> serveren holder flyttedag til en mindre linie i fremtiden.

hvor meget mindre ?
- desværre bliver det nok for besværligt at dele det på to maskiner på to
forskellige linier

> Jeg har desværre ikke tid

altså skal vi finde en leder...

> Jeg vil også godt være med på noget af det.

vi har to der gerne vil kode med...

> [ net-faq.dk ]

> Jeg tror nu godt vi kan bruge nogle idéer derfra.

det mener jeg også, en grundstruktur

> [...]
> dem. Jeg har fx aldrig prøvet at køre PHP under Windows, så jeg ville
> have svært ved at give meningsfulde svar til spørgsmål der omhandler

har prøvet det en meget kort overgang, så jeg kan nok heller ikke klare den
del af det...

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-08-01 23:00

> hvor meget mindre ?

Sikkert ca. samme hastighed som din linie (256/256). Det er ikke
bestemt endnu, og jeg ved ikke hvornår det sker. Foreløbig skulle der
som udgangspunkt være båndbredde nok.

> - desværre bliver det nok for besværligt at dele det på to maskiner på to
> forskellige linier

Det kunne jo ikke skade at lave et mirror, sådan hvis den ene linie
skulle holde op med at virke :\

--
Jacob - www.bunk.cc
Vampires are not visible in mirrors, which explains why they are often

Fra : Mickey

Dato : 20-08-01 23:13

> Det kunne jo ikke skade at lave et mirror, sådan hvis den ene linie
> skulle holde op med at virke :\

det ville være træls hvis det skete - men egentlig en god ide at have et
mirror - just in case ;)

- men det blir jo nok ikke nødvendigt hvis, som Thomas foreslog, vi kan få
det til at ligge på webcafe.dk

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk

Fra : Finn Nielsen

Dato : 20-08-01 22:04

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> [ FAQ ]

> Godt!
> Hvem hoster?

Jeg må med skam indrømme at jeg heller ikke tør hoste det (jeg har ikke
så stor tiltro til stabiliteten af den linie jeg i øjeblikket sidder på).

> Hvem er ansvarlig?
> Hvem koder?

Jeg skal gerne kode lidt, det store spørgsmål er: Hvad har vi brug for at
kode?

> [...]
> pædagogiske forklaringer - ikke toturials - gerne fulgt op med links
> til manualen og andre sider (fx med toturials) på nettet.

[en masse spørgsmål]

Jeg skal gerne skrive lidt om PHP+OO, om ' og ", og måske om |, ||, OR,
&, && og AND i weekenden, hvis det betyder jeg ikke skal svare på den
slags igen. Men hvem sender jeg det til?

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

Fra : Mickey

Dato : 20-08-01 22:18

> Jeg skal gerne kode lidt, det store spørgsmål er: Hvad har vi brug for at
> kode?

et webinterface til præsentation af FAQ-tingene fra en db, samt en måde at
opdatere denne DB på, evt. et brugersystem til dem der opdatere skidtet.

> Jeg skal gerne skrive lidt om PHP+OO, om ' og ", og måske om |, ||, OR,
> &, && og AND i weekenden, hvis det betyder jeg ikke skal svare på den
> slags igen. Men hvem sender jeg det til?

i første omgang skal du bare gemme dem til vi finder ud af at få FAQ siden i
luften!

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk

Fra : Finn Nielsen

Dato : 20-08-01 22:28

> [...]

> opdatere denne DB på, evt. et brugersystem til dem der opdatere skidtet.

Lyder som om mit egen lille PHP Content Management System sagtens hurtigt
kunne modificeres til at klare den opgave. Endnu en ting jeg kan kigge på
i weekenden.

Ok.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

Fra : Mickey

Dato : 20-08-01 22:42

> Lyder som om mit egen lille PHP Content Management System sagtens hurtigt
> kunne modificeres til at klare den opgave. Endnu en ting jeg kan kigge på
> i weekenden.

lyder godt - kan du også hoste ? - ellers, hvilke serverkrav har dit system
?

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk

Fra : Finn Nielsen

Dato : 21-08-01 06:54

"Mickey" <news002@susie.dk> writes:

> "Finn Nielsen" <usenet01@zznyyd.dk> skrev i en meddelelse

> lyder godt - kan du også hoste ?

Kan desværre ikke hoste, i hvert fald ikke permanent, jeg har ikke
specielt stor tillid til stabiliteten af den forbindelse jeg sidder på +
når jeg (forhåbentlig snart) flytter skal jeg vente på en ADSL
forbindelse før jeg igen for min server på.

> - ellers, hvilke serverkrav har dit system ?

PHP4 plus en MySQL database. Kan sikkert nemt konverteres til en PostgreSQL.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

Fra : Mickey

Dato : 21-08-01 14:46

> PHP4 plus en MySQL database. Kan sikkert nemt konverteres til en
PostgreSQL.

dvs, vi har min, Jacob Bunks og som foreslået webcafe som muligheder...
(hvis webcafe er en mulighed ?)

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 20-08-01 22:39

In article <m3elq6l9yn.fsf@ares.zznyyd.dk>, Finn Nielsen wrote:

> Jeg skal gerne skrive lidt om PHP+OO, om ' og ", og måske om |, ||, OR,
> &, && og AND i weekenden, hvis det betyder jeg ikke skal svare på den
> slags igen. Men hvem sender jeg det til?

Post det her i gruppen, så risikerer du ikke at det går tabt i en eller
anden mailbox eller lignende.

mvh Thomas

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 20-08-01 22:42

Finn Nielsen wrote:
[snip]
> Jeg skal gerne skrive lidt om PHP+OO, om ' og ", og måske om |, ||,
> OR, &, && og AND i weekenden, hvis det betyder jeg ikke skal svare på
> den slags igen. Men hvem sender jeg det til?

Hvad vil du skrive, som ikke står i manualen? Jeg mener ikke en faq
skal være en omskrivning af manualen, men snarere en række links til
dokumentation på nettet - det er jo derude, der er ingen grund til at
sidde og skrive det igen.

--
mvh Jakob Kirkegaard

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-08-01 23:37

Jakob Kirkegaard <jkir00@kom.auc.dk> writes:

> [...]
> skal være en omskrivning af manualen, men snarere en række links til
> dokumentation på nettet - det er jo derude, der er ingen grund til at

Der er to gode grunde til at lave noget der måske også kan læses i
manualen:

- Det vil være på en centralt sted, som man vil kunne henvise til her
fra gruppen.

- Det kan måske skrives kortere (mindre uddybende) end i manualen,
hvilket vil virke lettere at overskue for nogle nybegyndere. Der
skal så selvfølgelig være links til de relevante afsnit af
manualen.

--
Jacob - www.bunk.cc
Today is the first day of the rest of the mess.

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 20-08-01 22:31

In article <m3bslawldk.fsf@paven.bunk.cc>, Jacob Bunk Nielsen wrote:
> [ FAQ ]

Jeg synes det er en god ide at få bikset en letlæselig, dansk OSS
sammen.

> Hvem hoster?

Jeg kan vidst godt tilbyde hosting på t.wheel.dk. Vi kan fint bruge
dobbeltvdobbeltvdobbeltv.dk indtil vi finder et bedre egnet domæne

> Hvem koder?

Forslag: lad os vente med at kode noget før vi har noget at kode for.
Altså; der er ingen grund til at kode een eneste linie, hvis ikke der
bliver en FAQ ud af det.
Usenet kan vel godt bruges til at udarbejde FAQ'en, og så kan vi altid
smække den i en database eller et XML-dokument eller whatever når der er
noget at arbejde med.

mvh Thomas

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 20-08-01 22:40

On 20 Aug 2001 21:31:02 GMT, tlk@tigerdyr.wheel.dk (Thomas L.
Kjeldsen) wrote:

>Jeg synes det er en god ide at få bikset en letlæselig, dansk OSS
>sammen.

>Jeg kan vidst godt tilbyde hosting på t.wheel.dk.

næh hør nu hov... sådan noget fnidder-ip holder ingen steder

>Vi kan fint bruge
>dobbeltvdobbeltvdobbeltv.dk indtil vi finder et bedre egnet domæne

jeg vil da mene at webcafe.dk er et oplagt sted... det er iøvrigt ikke
utænkeligt at php.dk kommer til at pege herpå på et tidspunkt ud i
fremtiden.

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Mickey

Dato : 20-08-01 22:43

"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> skrev i en meddelelse

> næh hør nu hov... sådan noget fnidder-ip holder ingen steder

er det en dynIP ting ? ;)

> jeg vil da mene at webcafe.dk er et oplagt sted... det er iøvrigt ikke
> utænkeligt at php.dk kommer til at pege herpå på et tidspunkt ud i
> fremtiden.

er det sådan at du kan få det arrangeret ?

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 20-08-01 22:46

On Mon, 20 Aug 2001 23:43:29 +0200, "Mickey" <news002@susie.dk> wrote:

>"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> skrev i en meddelelse

>er det en dynIP ting ? ;)

traceroute er din ven... men svaret er nok nej.

>er det sådan at du kan få det arrangeret ?

lad os nu se noget reelt kød på projektet først.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-08-01 23:33

Fnidder-IP?

> er det en dynIP ting ? ;)

Det ligner det ikke (de sidste linier fra en traceroute):
9 pos3-0-0.155M.sltnxt2.ip.tele.dk (195.249.12.246) 16.880 ms 15.871 ms 15.913 ms
10 tigerdyr.wheel.dk (62.242.234.100) 16.220 ms 15.696 ms 15.688 ms

--
Jacob - www.bunk.cc
"An NT server can be run by an idiot, and usually is." -- Tom Holub

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 20-08-01 23:01

In article <3b818345.14593589@news.inet.tele.dk>, Thomas Jensen - pil.dk wrote:
> næh hør nu hov... sådan noget fnidder-ip holder ingen steder

Er der nogensinde nogen der har fortalt dig at du støjer?

> jeg vil da mene at webcafe.dk er et oplagt sted... det er iøvrigt ikke
> utænkeligt at php.dk kommer til at pege herpå på et tidspunkt ud i
> fremtiden.

Ah.. jeg aner det blot er et spørgsmål om at tage til hhv Århus og
Ålborg og dele lidt øl ud til højre og venstre, og så vil en
usenet-udarbejdet faq pludselig blive optaget på webcafe.dk/php.dk helt
af sig selv. Er det sådan det skal forståes? (og hvor er Birkmose
iøvrigt når man skal bruge ham?)

Måske ikke en hel dum ide. Hvis webcafe.dk/php.dk kræfterne bliver
trætte på et tidspunkt, lader det til at det ikke er umuligt at få en
finger indenfor så man fx kunne hjælpe med at opdatere faq'en.

Hvad synes I andre om det?

mvh Thomas

Fra : Thomas Jensen - http~

Dato : 21-08-01 07:41

On 20 Aug 2001 22:01:14 GMT, tlk@tigerdyr.wheel.dk (Thomas L.
Kjeldsen) wrote:

>Er der nogensinde nogen der har fortalt dig at du støjer?

dagligt.

> [...]
>usenet-udarbejdet faq pludselig blive optaget på webcafe.dk/php.dk helt
>af sig selv. Er det sådan det skal forståes?

ikke utænkeligt... der er ikke udarbejdet nogen nedskreven
businesscase, men kun kastet strøtanker i grams.

>(og hvor er Birkmose
>iøvrigt når man skal bruge ham?)

Han har indkapslet sig selv i et object som er v. at nedarve til en
anden tidslinie.

>Måske ikke en hel dum ide. Hvis webcafe.dk/php.dk kræfterne bliver
>trætte på et tidspunkt,

php.dk-kræfterne er pt. rimeligt kolde.. jeg skal ikke kunne udtale
mig om webcafe udover at jeg ved de kløjs lidt m. deres cvs.

Fra : Anders Johannsen

Dato : 20-08-01 23:27

<tj@dev.null> wrote:

> jeg vil da mene at webcafe.dk er et oplagt sted... det er iøvrigt ikke
> utænkeligt at php.dk kommer til at pege herpå på et tidspunkt ud i
> fremtiden.

Er der en fornuftsbestemt grund til det? Det er samme sted som har
publiceret http://webcafe.dk/php/artikler/204/phpa204.php3

/A

Fra : Thomas Jensen - http~

Dato : 21-08-01 07:37

On Tue, 21 Aug 2001 00:27:01 +0200, "Anders Johannsen"
<anders@ignition.dk> wrote:

>Er der en fornuftsbestemt grund til det?

opdateringsfrekvensen af php.dk nærmer sig noget skændigt... samtidig
m. at indholdet på webcafe.dk er sobert og gennemarbejdet.... og som
jeg ser det fint kunne udgøre det for denne gruppes faq.

> Det er samme sted som har
>publiceret http://webcafe.dk/php/artikler/204/phpa204.php3

kan du være mere specifik?

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 21-08-01 08:50

"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> wrote in message

> jeg vil da mene at webcafe.dk er et oplagt sted... det er iøvrigt ikke
> utænkeligt at php.dk kommer til at pege herpå på et tidspunkt ud i
> fremtiden.

nu med virtualhost™ (faq.php.dk ? :))

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 21-08-01 09:00

On Tue, 21 Aug 2001 09:50:20 +0200, "Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk>
wrote:

>"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> wrote in message

>nu med virtualhost™ (faq.php.dk ? :))

no problem... hvad skal det pege på?

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 21-08-01 09:57

> no problem... hvad skal det pege på?

Der hvor folk nu beslutter sig for at de vil lægge faq'en (ser ud til at det
bliver hos Niels Andersen so far) :)

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 21-08-01 10:11

On Tue, 21 Aug 2001 10:57:22 +0200, "Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk>
wrote:

>Der hvor folk nu beslutter sig for at de vil lægge faq'en (ser ud til at det
>bliver hos Niels Andersen so far) :)

nu har jeg ikke lige læst hele tråden... men tillad mig at advare imod
at vores nameservere pr. definition ikke tillader CNAME's pegende på
fnidder-ip... eg. hygge-hjemme-adsl-opkoblinger og deslige.

hvis det en faq som skal vedligeholdes ville jeg anbefale et sted m.
cvs eller lign.

kig evt. også på den autoresponder som er virkende i perl-gruppen...
eg. firsttimers modtager en velkomstmail m. megen nyttig information.

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 21-08-01 10:55

> nu har jeg ikke lige læst hele tråden... men tillad mig at advare imod
> at vores nameservere pr. definition ikke tillader CNAME's pegende på
> fnidder-ip... eg. hygge-hjemme-adsl-opkoblinger og deslige.

mja, det er det jo nok.

Jeg ved ikke om der er nogen i gruppen, der har en rigtig[tm] boks stående
ved en rigtig[tm] forbindelse med SSH adgang og CVS på, som de vil/kan give
adgang til.

> kig evt. også på den autoresponder som er virkende i perl-gruppen...
> eg. firsttimers modtager en velkomstmail m. megen nyttig information.

Ja, det kunne være smart, hvis vi kunne sætte robot på. Dog må man håbe at
vi kan holde den lidt mere opdateret end perlgruppen's:
<quote>
1) Udviklingen af Perl forløber i to spor: 5.005_02 er den både den
seneste
stabile version, og den seneste eksperimentalversion. De kan hentes fra
</quote>

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 21-08-01 11:03

On Tue, 21 Aug 2001 11:54:40 +0200, "Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk>
wrote:

> [...]
>ved en rigtig[tm] forbindelse med SSH adgang og CVS på, som de vil/kan give

den t.wheel.dk som thomas lk tilbød har nok noget nær .dk's bedste ip
i al fald.... om han vil lukke op for ssh og cvs er nok en anden snak.

cvs/ssh kunne evt. køre fra en hyggebox, og så kunne produktion køre
fra noget anstændigt.

>Ja, det kunne være smart, hvis vi kunne sætte robot på. Dog må man håbe at
>vi kan holde den lidt mere opdateret end perlgruppen's:

ja, det er jo så op til faq-gruppen

man skal overveje den slags rekurvise hyggetasks grundigt inden man
begiver sig igang.

Fra : Kenneth Schmidt

Dato : 21-08-01 11:04

Thomas Jensen - pil.dk wrote:

> ja, det er jo så op til faq-gruppen
>
> man skal overveje den slags rekurvise hyggetasks grundigt inden man
> begiver sig igang.

Har du da haft problemer med hyggeprojekter der er blevet store? *smil*

--
Kenneth Vestergaard Schmidt

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 21-08-01 11:10

On Tue, 21 Aug 2001 12:04:09 +0200, Kenneth Schmidt
<nospam@binary.dyndns.dk> wrote:

>Har du da haft problemer med hyggeprojekter der er blevet store? *smil*

hverken
http://demo.pil.dk/
http://php.dk/
http://hosts.dk/
http://ordb.org/
eller andre er da specielt store

sidstnævnte er først stor når us-army, ripe andre småinstitutioner får
fixed deres problemer.

:)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-08-01 23:12

tlk@tigerdyr.wheel.dk (Thomas L. Kjeldsen) writes:

> Jeg kan vidst godt tilbyde hosting på t.wheel.dk.

Fedt! Det ligner en maskine der står et fornuftigt sted på internettet

> Vi kan fint bruge
> dobbeltvdobbeltvdobbeltv.dk indtil vi finder et bedre egnet domæne

Hvad med php-faq.dk? Det er ikke taget.

> Forslag: lad os vente med at kode noget før vi har noget at kode for.
> Altså; der er ingen grund til at kode een eneste linie, hvis ikke der
> bliver en FAQ ud af det.

Jamen, det var da også værd at overveje. Jeg vil straks lægge ud med
at svare på et af mine egne spørgsmål lige om lidt

--
Jacob - www.bunk.cc
You do not have mail.

Fra : Christian Doeleman

Dato : 21-08-01 22:49

"Thomas L. Kjeldsen" <tlk@tigerdyr.wheel.dk> skrev:
> Jeg synes det er en god ide at få bikset en letlæselig, dansk OSS
> sammen.

Er det vigtigt, at den er på dansk?

Ellers findes der nogle glimrende alternativer på engelsk:
http://php.faqts.com
http://www.alt-php-faq.com/

Ellers er det jo oplagt, at begynde at oversætte manualen
Spanien, Japan, Korea, Tjekkiet, Ungarn m.fl har jo deres, så hvad med en
http://php.net/manual/dk/

Med venlig hilsen

Christian Doeleman

--
Frequently Asked Question?
http://php.faqts.com

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 21-08-01 23:46

In article <9lul72$6qh$1@sunsite.dk>, Christian Doeleman wrote:

> Er det vigtigt, at den er på dansk?

Det tror jeg. Jeg gætter på at halvdelen af målgruppen vil finde sig
bedst til rette med en dansk OSS frem for en FAQ - men det er
naturligvis blot et gæt.

> Ellers er det jo oplagt, at begynde at oversætte manualen
> Spanien, Japan, Korea, Tjekkiet, Ungarn m.fl har jo deres, så hvad med en
> http://php.net/manual/dk/

Det er så næste skridt, hvis der skulle vise sig et behov. Det tror jeg
dog ikke - det skulle være underligt om de fleste danskere ikke kan
finde rundt i en engelsk manual, efter at de er blevet hjulpet på vej
med en god OSS

mvh Thomas

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-08-01 23:30

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

Jeg svarer lige mig selv

> Hvor finder jeg manualen?

Du finder onlineversionen af manualen på PHP's hjemmeside
(www.php.net) under documentation eller direkte på
<http://php.net/manual/en/>.

Kender man navnet på en funktion man gerne vil finde i manualen kan
man nøjes med i sin browser at skrive www.php.net/funktion,
eksempelvis <http://www.php.net/substr> for at se noget om substr() i
manualen.

Har man ikke en fast forbindelse til internettet kan man også
downloade en version til offlinelæsning på
<http://php.net/download-docs.php>.

Andre sider med information om PHP:
<http://www.phpbuilder.net/>
<http://www.webcafe.dk/php/index.php3>
<http://php.dk/>

.... bare tilføj her ...

> Hvilken editor skal jeg bruge til at kode PHP i?

Du kan kode PHP i en hvilken som helst teksteditor. Det er dog ofte en
fordel at have farvekodning (syntaks highlighting) og andre mere
avancerede funktioner til rådighed når man programmerer.

Nogle populære programmer er:

Emacs (http://www.gnu.org/software/emacs/)
UltraEdit (http://www.ultraedit.com/)
Quanta (http://quanta.sourceforge.net/)

Har man allerede en god editor er der gode chancer for at man også kan
blive glad for den til PHP-programmering.

Valget af den rette editor har ofte været emnet for lange diskussioner
uden at der er kommet noget entydigt svar på hvad den bedste editor
er. Det er en smagssag hvad den enkelte bedst kan lide, så man skal
bare vælge den teksteditor man plejer at bruge til hverdag og derfor
kender.

.... nu er det vist ved at være sengetid for mig, så je stopper her

--
Jacob - www.bunk.cc
Be aware of Programmers who carry screwdrivers.

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-08-01 20:01

> det skal du nok regne med - og så kan du jo i den OTD du selvfølgelig
> skriver pointere at "newbies får en på puklen"

Her kommer vi så til den problematik, som jeg ikke lige kan se en løsning
på, i dk-hierarkiet på usenet.
Så det skal nok ikke være usenet, i hvert fald ikke under "dk.".

> tjaa, man kan da sige, den eneste der har mistet noget ved det er nok dig
> selv...

Det er da også rigeligt, for ham.

> [...]
snyde
> de nye for viden der kan hjælpe dem op på et højere niveau" ?

Det kan vi godt risikere, men det er nu ikke meningen.
Som sagt vil jeg ikke flytte "toppen" væk fra gruppen, jeg vil bare have et
supplerende community.

Jeg sidder da selv og hælper jævnligt folk med at få PHP installeret, vist
hvordan man slår op i manualen, forklarer hvad "parse error" er, osv.
Men når jeg sidder på arbejde, eller måske bare noget på "seriøst
hobbyplan", så ville det nu være rart at kunne snakke med folk i et forum,
hvor de avancerede brugere kan "råbe hinanden op".

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-08-01 19:56

"Finn Nielsen" <usenet01@zznyyd.dk> wrote in message
> Det er en god ide at lave en mere avanceret gruppe, spørgsmålet er bare
> hvor mange der vil bruge den og vil begynderne evt. følge med og ødelægge
> den ved at stille deres spørgsmål der..

Tanken var nu heller ikke at lave en ny gruppe i dk-hierarkiet.

Jeg tænkte på en mere eller mindre lukket gruppe, fx. at man skal oplyse et
firmanavn for at være med. Nej, det er nok for meget, men et eller andet. :)
Noget der gør, at newbies ikke kan eller har lyst til at være med.

Nu synes jeg at jeg lyder som om "vi på toppen" vil være alene, i en
eksklusiv klub.
Sådan er det slet ikke. Der er ikke nogen der er "mere" end andre. Det er
bare noget andet, når man er "professionel". Og det synes jeg kræver et
andet forum.

> [...]
> kan-dit-og-dat-men-jeg-gider-ikke-selv-prøve-spørgsmål. Nu vil jeg da
> lige følge med til at finde ud af om der bliver en gruppe med seriøse

Her har vi en person, som alligevel er "tabt" for gruppen. Men han har ingen
steder at gå hen. Det kan ikke være den store skade for gruppen, hvis vi
laver et community, for folk som dig.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-08-01 20:12

> [...]

> firmanavn for at være med. Nej, det er nok for meget, men et eller andet. :)
> Noget der gør, at newbies ikke kan eller har lyst til at være med.

Jeg tror ikke på den med firmanavnet

Men en passende "hård" formulering ved indgangen til denne "klub" er
nok ikke af vejen. Bare så man undgår det værste støj.

Jeg tror dog at man ville komme rigtig langt med en FAQ. Måske man
skulle starte der?

Jeg ved godt at der findes alverdens gode sider på nettet om PHP, men
måske skal der bare være en enkelt, som er officiel FAQ for denne
gruppe, og som folk henviser til. Der kan man så have links til alle
de andre sider.

Vi stod lidt med samme problem i dk.edb.netvaerk for et års tid
siden. Dengang oprettede man dk.edb.netvaerk.stort, som skulle
omhandle alt andet end hjemmenetværk. Den er efter min mening ikke
slået helt igennem. Til gengæld var der en (Lars Kim Lund), som tog
sig sammen til at få lavet en FAQ. Den kan i dag ses på
<http://www.net-faq.dk>, og jeg har da også selv bidraget til den

> [...]
> Sådan er det slet ikke. Der er ikke nogen der er "mere" end andre. Det er
> bare noget andet, når man er "professionel". Og det synes jeg kræver et

Jeg er med på hvad du mener. Der er somme tider forskel på hvad man
kan tillade sig at bruge sin tid på arbejdet til, og hvad man kan når
man har fri.

Jeg er uden tvivl ikke denne gruppes mest avancerede PHP-programmør,
men jeg har da ofte undret mig over hvorfor der er så mange spørgsmål
der besvares ved et hurtigt kig i manualen her i gruppen. Jeg synes
nemlig manualen som regel er god at finde rundt i.

> Her har vi en person, som alligevel er "tabt" for gruppen. Men han har ingen
> steder at gå hen. Det kan ikke være den store skade for gruppen, hvis vi
> laver et community, for folk som dig.

Problemet er bare hvordan man gør sådan et community praktisk. Jeg
selv kan fx ikke fordrage sådan nogle webting som eksperten.dk og den
slags.

--
Jacob - www.bunk.cc
It compiles, let's ship it!

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-08-01 21:07

> [...]
> der besvares ved et hurtigt kig i manualen her i gruppen. Jeg synes
> nemlig manualen som regel er god at finde rundt i.

Det gør dig til en type, som er nemmere at have med at gøre, end "den
almindelige newbie". Du siger selv du ikke er "denne gruppes mest avancerede
PHP-programmør", men jeg har indtryk af, at du er tilpas "nørdet" til at
kunne stille gode spørgsmål. Altså spørgsmål der ikke kan besvares med en
tilfældig begynder-tutorial, manulen eller google.
Og den slags synes jeg også der skal være plads til.

> Problemet er bare hvordan man gør sådan et community praktisk. Jeg
> selv kan fx ikke fordrage sådan nogle webting som eksperten.dk og den
> slags.

Men på den anden side kan det give problemer fx. at gøre det ICQ-baseret.
Måske et eller andet, der kan håndteres på flere måder. Som man fx. ser
grupper på newsservere, der også er mailinglists. Så kan folk selv gøre som
det passer dem.
Måske noget med at haste-spørgsmål kommer ud som mail eller icq-besked, alt
efter hvad man selv vælger.

Jeg er i princippet ligeglad med hvordan vi løser det rent teknisk, bare det
virker. Jeg bryder mig normalt heller ikke om "underlige" web-interfaces som
fx. eksperten.dk, men hvis der er et godt comunity, så betyder det ikke så
meget.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 20-08-01 21:15

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message

> Jeg tror dog at man ville komme rigtig langt med en FAQ. Måske man
> skulle starte der?

me too (doh) ;)

- Jeg har også længe gået og brokket mig inde i mig selv, over at der ikke
fandtes nogen FAQ.

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Finn Nielsen

Dato : 20-08-01 20:33

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> "Finn Nielsen" <usenet01@zznyyd.dk> wrote in message
>
> Tanken var nu heller ikke at lave en ny gruppe i dk-hierarkiet.

Nok meget godt. Personligt synes jeg en mailingliste ville være ideelt.

> [...]
> firmanavn for at være med. Nej, det er nok for meget, men et eller andet. :)
> Noget der gør, at newbies ikke kan eller har lyst til at være med.

Løsning af en simpel opgave måske. Problemet er så at nogen skal
kigge svar igennem og afgøre om "man" er bestået.

Eksempel kunne være "implementer array_reverse() i PHP3" (den er som
bekendt ikke med i PHP4, så i PHP3 bliver man nødt til selv at gøre det).

> [...]
> "mere" end andre. Det er bare noget andet, når man er
> "professionel". Og det synes jeg kræver et andet forum.

Helt enig.

> Her har vi en person, som alligevel er "tabt" for gruppen.

Det kan man godt sige.

Det er nu ikke at jeg ikke vil hjælpe nybegyndere, jeg gider bare ikke
anstrenge mig for nogen som ikke selv gider gøre en indsats (at
implementere komplette løsninger for folk som ikke selv koder får jeg
normalt penge for, jeg kalder det "arbejde").

> Men han har ingen steder at gå hen. Det kan ikke være den store skade
> for gruppen, hvis vi laver et community, for folk som dig.

Nemlig.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-08-01 21:14

> Nok meget godt. Personligt synes jeg en mailingliste ville være ideelt.

Yeps. Enormt simpelt, men funktionelt. :)
Og så er det op til den enkelte bruger, om man vil "bippes" når der sker
noget, eller om man selv vil se efter når man har tid og lyst. [1]

> [...]
>
> Eksempel kunne være "implementer array_reverse() i PHP3" (den er som
> bekendt ikke med i PHP4, så i PHP3 bliver man nødt til selv at gøre det).

Ja, det kunne godt være noget i den stil. Man behøver ikke nødvendigvis gøre
det, man skal bare vide, at man kan. Det synes jeg i hvert fald ville være
ideelt, hvis det fungerer. :)

[1] Modsat usenet hvor man aldrig får noget at vide, og ICQ som altid er i
vejen

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Finn Nielsen

Dato : 20-08-01 21:49

> [...]

> Og så er det op til den enkelte bruger, om man vil "bippes" når der sker
> noget, eller om man selv vil se efter når man har tid og lyst. [1]

My thoughts exactly!

Der er også flere af maillinglist-pakker der har integreret webarkiv, så
man kan sagtens lade andre læse med.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 20-08-01 18:54

> [...]

>niveau. Det er også helt fint, men det er altså ikke noget jeg vil bruge tid

Jeg syntes slet ikke PHP er et avanceret nok sprog til at
retfærdiggøre sådan en gruppe... Langt de fleste "avancerede"
spørgsmål handler mere om API ting end det gør om egentlig avanceret
stuff. - Jeg tror slet ikke at en sådan gruppe vil blive nok brugt til
at indlæggene ikke bare kunne havne her.

PHP er faktisk et meget simpelt sprog, og jeg tror ikke at en
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php.de.seje eller
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php.avanceret vil bidrage til ret
meget andet end at folk ikke ved hvor de skal spørge.
Når en nybegynder, som mig nu ikke aner hvordan jeg gør en bestemt
ting ved jeg jo ikke om det er et vildt avanceret spørgsmål eller om
det er noget der står i manualen på side 1.

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-08-01 20:11

> Jeg syntes slet ikke PHP er et avanceret nok sprog til at
> retfærdiggøre sådan en gruppe...
[...]
> [...]
> ting ved jeg jo ikke om det er et vildt avanceret spørgsmål eller om
> det er noget der står i manualen på side 1.

Du har helt ret, der skal ikke oprettes en usenet gruppe til det.

Men selv om PHP er relativt simpelt, så er det alligevel avanceret nok til
at vi er mange, der kan leve af det. Og jeg synes altså vi har brug for et
community, der IKKE primært består af "amatører".

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 20-08-01 21:02

> [...]

>at vi er mange, der kan leve af det. Og jeg synes altså vi har brug for et
>community, der IKKE primært består af "amatører".

Uhm, ja.
Men det med FAQ'n lød okay.
Måske det samme med ICQ activelist, jeg syntes bare mere om idéen om
at have ting på usenet end på en eller anden properitær protokol, som
vi ikke ved om dør/ændres i morgen.

Hvis der blev lavet en FAQ og gjort lidt ud af den, ville det være
nemt bare at henvise til den, og så svare mere avancerede/anderledes
spørgsmål som normalt.

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 20-08-01 21:48

Niels Andersen wrote:
> [...]
> til at vi er mange, der kan leve af det. Og jeg synes altså vi har
> brug for et community, der IKKE primært består af "amatører".

Hvad er det helt præcist som skal diskuteres i denne nye gruppe?

Jeg er enig i, at der er et stigende antal irrelevante/uinteressante
spørgsmål i gruppen - men jeg synes stadigvæk, at forholdet mellem
relevante / ikke-relevante indlæg er forholdsvis godt i deiws.php
sammenlignet med mange andre edb relaterede nyhedsgrupper i
dk-hierakiet.

Problemet med uinteressante indlæg er for mig at se ikke større, end at
man blot kan sætte sin news agent til at ignorere det når man har læst
den første post - og så mange er der trods alt heller ikke.

Men for at "opdrage" de mange brugere af deiws.php er jeg naturligvis
helt enig i behovet for en faq.

--
mvh Jakob Kirkegaard

Fra : Christian Joergensen

Dato : 21-08-01 19:16

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> Et sted hvor man hurtigt kan få kvalificeret hjælp til avanceret PHP.

Hvad er der galt med dk.edb.internet.webdesign.serverside.php ?

--
Christian Jørgensen | "Ford, you're turning into a penguin"
http://www.razor.dk | "Stop it"

Fra : Mickey

Dato : 20-08-01 21:14

"Christian Joergensen" <mail@phpguru.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er der galt med dk.edb.internet.webdesign.serverside.php ?

tjaa, efter nogens mening er her for mange newbies...

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-08-01 21:15

"Christian Joergensen" <mail@phpguru.dk> wrote in message
> Hvad er der galt med dk.edb.internet.webdesign.serverside.php ?

Heh. :)
Det er jo det, hele tråden drejer sig om! :)

Men basically: De avancerede/kvalificerede brugere gider ikke gruppen, fordi
niveauet er for lavt. Og når der er for langt mellem de avancerede emner,
bliver det sværere for de avancerede brugere at finde dem.

Det kunne være rart, at have et andet sted at gå hen, og diskutere PHP på et
andet niveau.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Mickey

Dato : 20-08-01 21:26

> [...]
> niveauet er for lavt. Og når der er for langt mellem de avancerede emner,
> bliver det sværere for de avancerede brugere at finde dem.

rettelse - en eller to, måske tre, mener at der bør oprettes et alternativt
"vi er lidt bedre" sted hvor diskussionen kan ske

- er det ikke sådan det i virkeligheden er ?

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk

Fra : Finn Nielsen

Dato : 20-08-01 21:52

> [...]

> "vi er lidt bedre" sted hvor diskussionen kan ske
>
> - er det ikke sådan det i virkeligheden er ?

Ikke engang tæt på. Det er nok snarere et vi-gider-ikke-citere-manualen
forum.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

Fra : Mickey

Dato : 20-08-01 21:58

> Ikke engang tæt på. Det er nok snarere et vi-gider-ikke-citere-manualen
> forum.

okay, det er nok rigtigt... *blush*
- men er det ikke rigtigt at det egentlig bare er en to tre stykker der er
bag den ide ?

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk

Fra : Finn Nielsen

Dato : 20-08-01 22:18

> [...]

> okay, det er nok rigtigt... *blush*
> - men er det ikke rigtigt at det egentlig bare er en to tre stykker der er

Tja, umiddelbart ser der ikke ud til at være helt vildt mange, men
diskussionen har er jo også startet om aftenen hvor ikke alle "lytter"
med, det bliver spændende at se i morgen hvem der ellers blander sig i
debatten.

Det der gør mig mest bekymret for om et nyt forum ikke vil blive særligt
aktivt er at næsten alle de personer her i gruppen som jeg anser for
seriøse allerede har blandet sig i diskussionen (der er måske en 4-5 mere)
hvilket ikke gør en særlig stor gruppe.. Men det kan også sagtens tænkes
at mange (ligesom mig) ikke rigtigt gider blande sig i gruppens normale
gang, men godt vil være interesseret i et forum for seriøse PHP-udviklere.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

Fra : Mickey

Dato : 20-08-01 22:23

> [...]
> gang, men godt vil være interesseret i et forum for seriøse PHP-udviklere.

jeg deler din bekymring må jeg sige og derfor mener jeg vi skal starte med
en FAQ og en opdragelse af newbies (til at kigge i den, og til at lade være
med at kræve færdige scripts)

- hvis det ikke lykkes, så kan vi overveje det alternative forum

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 20-08-01 22:32

Mickey wrote:

> [...]
> med at kræve færdige scripts)
>
> - hvis det ikke lykkes, så kan vi overveje det alternative forum

I forbindelse med opdragelsen af newbies kunne man overveje samme
fremgangsmåde som ses i dk.erhverv hvor et pænt og høfligt standartsvar
sendes derekte til den formastelige og der i gruppen bare orienteres om
at det er blevet afsendt. Det fungerere glimrende.

--
-
Poul-Erik Andreasen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-08-01 21:54

"Mickey" <news002@susie.dk> writes:

> rettelse - en eller to, måske tre, mener at der bør oprettes et alternativt
> "vi er lidt bedre" sted hvor diskussionen kan ske
>
> - er det ikke sådan det i virkeligheden er ?

Hvis du henregner mig til at være blandt dem du omtaler, så er her
grundene til at jeg synes der skal ske et eller andet:

- Der er for mange spørgsmål i denne gruppe, som man kan læse svaret
på i manualen til at jeg har tid/lyst til at læse alle indlæg,
specielt når jeg er på arbejde og kigger i gruppen derfra.

- Når jeg er på arbejde og har et PHP-problem, så ville jeg gerne have
et forum der var fyldt med eksperter jeg kan spørge. Jeg må så selv
yde lidt når der er et eller andet jeg kan svare på. Med den
nuværende trafik her i gruppen tror jeg der er flere der helt
fravælger d.e.i.w.s.php som forum til andet en "hvor finder jeg et
script der kan x?"-spørgsmål. Det er kedeligt for alle.

- Der skal være plads til alle, netop derfor skal nye PHP-programmører
også gøre en indsats. Jeg forestiller mig at man kunne "opdrage" dem
til at kigge i en FAQ og søge i manualen og hvor man ellers finder
hjælp.

Jeg tror at man kan komme langt med en god FAQ, som de mere erfarne
brugere af gruppen (om de dygtige PHP-programmører eller ej) vil
henvise til hvergang svaret findes der.

--
Jacob - www.bunk.cc
Little known fact about Middle Earth: The Hobbits had a very

Fra : Mickey

Dato : 20-08-01 22:00

> Hvis du henregner mig til at være blandt dem du omtaler, så er her
> grundene til at jeg synes der skal ske et eller andet:

det tror jeg ikke jeg gør... - jeg mener dem der vil ha et alternativt
diskussionsforum

> - Der er for mange spørgsmål i denne gruppe, som man kan læse svaret
> på i manualen til at jeg har tid/lyst til at læse alle indlæg,
> specielt når jeg er på arbejde og kigger i gruppen derfra.

enig

> [...]
> fravælger d.e.i.w.s.php som forum til andet en "hvor finder jeg et
> script der kan x?"-spørgsmål. Det er kedeligt for alle.

enig igen

> Jeg tror at man kan komme langt med en god FAQ, som de mere erfarne
> brugere af gruppen (om de dygtige PHP-programmører eller ej) vil
> henvise til hvergang svaret findes der.

det er også den løsning jeg synes bedst om ;)

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 20-08-01 22:04

> fordi
>
> rettelse - en eller to, måske tre, mener at der bør oprettes et
alternativt
> "vi er lidt bedre" sted hvor diskussionen kan ske

Man kan også sige det på en anden måde:
Oprette et sted til diskussion af de mere krævende og avancerede spørgsmål,
så de ikke drukner imellem de simplere spørgsmål som der bliver flere og
flere af (hvis jeg har forstået korrekt).
Det er vel alt sammen et spørgsmål om at kunne filtrere de ensartede
spørgsmål væk fra de mere krævende. Det synes jeg da også er helt okay, da
der er nogen der har et ønske om et mere proffesionelt forum - fx i
forbindelse med ens arbejde.

En anden løsning kunne jo være at man istedet for at oprette en helt ny
gruppe til dette formål, skrev fx [PRO] i starten af subject. På den måde
ville det være muligt at sorterer i sværhedsgraden af indlæggene.
Om det er en god idé ved jeg ikke. Idéel er den nok ikke i forhold til en
helt ny gruppe.

> - er det ikke sådan det i virkeligheden er ?

Man kan udtrykke sig på mange måder. Få en ting til at lyde mere negativ end
den egentlig er.

Mvh Stig

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-08-01 23:06

"Stig Nørgaard Jepsen" <stigen@mail.dk> writes:

> [...]
> ville det være muligt at sorterer i sværhedsgraden af indlæggene.
> Om det er en god idé ved jeg ikke. Idéel er den nok ikke i forhold til en

Hvem afgører så hvornår et spørgsmål er egnet til at blive
[PRO]-mærket?

Jeg har studiejob som PHP-programmør. Det gør vel i grunden at jeg er
professionel, ikke? Men når jeg nu sidder herhjemme kl. 5 om morgenen
og bare ikke kan finde ud af at læse i manualen om substr() eller en
anden simpel funktion fordi jeg er træt, hvad så?

Jeg må sige at jeg med lidt eftertanke tror langt mere på en fornuftig
FAQ, og det lader til at de fleste der har ytret sig i denne tråd tror
på idéen. Nu mangler vi "bare" at finde nogen, som vil være "leder" af
sådan et projekt. Jeg har ikke tid til selv at gøre det, men jeg skal
gerne deltage aktivt, måske endda som del af en ledergruppe eller
noget.

--
Jacob - www.bunk.cc
Help stamp out, eliminate, and abolish redundancy!

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-08-01 21:45

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> Det kunne være rart, at have et andet sted at gå hen, og diskutere PHP på et
> andet niveau.

Det bedste ville dog være at gøre det her IMHO. Jeg tror en FAQ og
nogle der henviser massivt til den vil kunne hjælpe meget på niveauet
i gruppen.

--
Jacob - www.bunk.cc
If it wasn't so warm out today, it would be cooler.

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 20-08-01 21:56

Niels Andersen wrote:

> [...]
> niveauet er for lavt. Og når der er for langt mellem de avancerede emner,
> bliver det sværere for de avancerede brugere at finde dem.

Er det så meget niveau det drejer sig om. Jeg finder det irriterende når
der
er nogen der stiller spørgsmål, der vidner om at de bare er interesseret
at få nogen andre til at lave arbejdet. Så længe en begynder har et
ærligt ønske om at lære PHP og aktivt med det mener jeg de er til at
leve med.

Styrken ved php er at den kan blandes med html, men det betyder også at
generaliteten går lidt fløjten. Da Perl var i vælten som web-sprog nr 1
kunne man finde mange færdige open source scripts, der kunne benyttes
som de var, det er noget sværere med PHP, men det er ikke gået op for
dem der ikke har forstand på det.

En anden ting er at begynderspørgsmål ofte kan initiere spændende
debatter
fordi der måske er uenighed om hvad der er den bedste løsning. Jeg tror
der er mange af dem der lidt bedre til tingende der kun i yderste
nødløsning kunne finde på at stille spørgsmål, det er simpelthen et
spørgsmål om sund ærgerrighed. Du er selv et godt eksempel du har svaret
på lang over 100 spørgsmål men du har kun stillet omkring en håndfuld
spørgsmål. En ekspertgruppe kunne godt blive lidt død i sværen

En sidste ting hvis du ikke har noget mod engelsk kan du jo koble dig
new.php.net der er 29 forskellige grupper, der må du kunne få din lyst
styret.

-
Poul-Erik Andreasen
http://linux-freelance.pea.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-08-01 22:56

Poul-Erik Andreasen <poulerik@pea.dk> writes:

> En sidste ting hvis du ikke har noget mod engelsk kan du jo koble dig
> new.php.net der er 29 forskellige grupper, der må du kunne få din lyst
> styret.

Fedt, den kendte jeg ikke lige. Der vil jeg kigge lidt med i fremtiden.
Tak for tippet!

--
Jacob - www.bunk.cc
If all the salmon caught in Canada in one year were laid end to end

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 21-08-01 07:19

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Fedt, den kendte jeg ikke lige. Der vil jeg kigge lidt med i fremtiden.
> Tak for tippet!

Rettelse: news.php.net, Men det har du jo nok fundet ud af.

--
-
Poul-Erik Andreasen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-08-01 18:58

Poul-Erik Andreasen <poulerik@pea.dk> writes:

> Rettelse: news.php.net, Men det har du jo nok fundet ud af.

Yep, jeg prøvede slet ikke den anden, og anså det som åbenlyst at der
var tale om en tastebøf

--
Jacob - www.bunk.cc
Real computer scientists like having a computer on their desk, else

Fra : Christian Joergensen

Dato : 22-08-01 13:55

> Yep, jeg prøvede slet ikke den anden, og anså det som åbenlyst at der
> var tale om en tastebøf

Det er vel i bund og grund et andet interface til php-mailinglisterne ?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-08-01 14:23

Christian Joergensen <mail@phpguru.dk> writes:

[ news.php.net ]

> Det er vel i bund og grund et andet interface til php-mailinglisterne ?

Yep. Jeg har det generelt bedre med nyhedsgrupper end mailinglister,
så det er jo godt nok

--
Jacob - www.bunk.cc
Always remember that you are unique, just like everyone else.

Fra : Lars Petersen

Dato : 20-08-01 21:01

Jeg er meget glad for forslaget - og jeg synes at en mailingliste
er en rigrtig god idé!
Jeg har taget mig friheden til at oprette en yahoogroup (tidligere
egroups) til os. Adressen er:

Så lad os få skrabet nogle prof'er sammen - jeg kender et par
stykker som jeg lige skal have sat på listen også!

Hilsen, Lars
--
-
Lars

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-08-01 06:48

"Lars Petersen" <lars@truth.ioflux.net> wrote in message
> Jeg er meget glad for forslaget - og jeg synes at en mailingliste
> er en rigrtig god idé!
> Jeg har taget mig friheden til at oprette en yahoogroup (tidligere
> egroups) til os. Adressen er:

Der er ikke mulighed for at læse der med en news-agent, er der?
Det ville jeg eller MEGET gerne have. Ligesom man har i SSLUG og de
officielle PHP-grupper. (Hvis jeg husker rigtigt)

Og så skal vi have en bedre definition af hvor avanceret man skal være. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-08-01 07:33

"Lars Petersen" <lars@truth.ioflux.net> wrote in message

Okay, min helt ærlige mening: Yahoo groups sutter da!

Jeg skulle tilmelde mig gruppen tre gange, hvor jeg bla. skulle svare på
hvad mit kæledyr hedder, og putte mit arbejde ind i en stak underlige
kategorier.
Da langt om længe var tilmeldt til Yahoo, kunne jeg ikke komme med i gruppen
fordi min email-adresse ikke var konvereret. Hvad fa'n skal DET nu til for?

Jeg kunne godt tænke mig noget i stil med fx. SSLUG. En simpel mailing-list,
som er kædet sammen med en news-server.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Lars Petersen

Dato : 22-08-01 00:31

> Okay, min helt ærlige mening: Yahoo groups sutter da!

Mnjaeh - Yahoogroups er sq egentlig ok. Processen at blive tilmeldt er
noget skod - det var meget lettere før de overtog egroups...

> [...]
gruppen
> fordi min email-adresse ikke var konvereret. Hvad fa'n skal DET nu til

Ja, det er sq lidt plat.

> Jeg kunne godt tænke mig noget i stil med fx. SSLUG. En simpel
mailing-list,
> som er kædet sammen med en news-server.

Enig, en mailing liste ville også være ok. Jeg er lidt ligeglad med news
serveren,
hvis der bare er et arkiv af beskeder på en hjemmeside.

Så for mig at se ville det optimale være at vi blev hostet et sted hvor der
er
php4 og postgresql eller mysql og hvor vi fik en mailingliste, majordomo
eller
sådant...

--
-

Fra : Anders Johannsen

Dato : 20-08-01 23:21

> [...]

> folk der spørger hvad PHP egentlig er, til Rasmus Lerdorf. :) (Han har
> da været forbi en gang i mellem, har han ikke?)

Hvorvidt Rasmus Lerdorf er den ypperste PHP-udvikler er et åbent
spørgsmål.

> [...]
> kvalificeret hjælp til avanceret PHP. Hvad siger i andre til det? Kender
> i evt. noget der ligner det, jeg efterspørger?

php-dev mailinglisten giver kvalificerede svar, men trafikken er umådelig
stor.

> Alle de steder jeg har kigget, er de fleste spørgsmål på et relativt
> lavt niveau. Det er også helt fint, men det er altså ikke noget jeg vil
> bruge tid på i min arbejdstid.

De samme tanker er stundom faldet mig ind, og selvom jeg dagligt
frekventerer gruppen, er andelen af spørgsmål som jeg har lyst til at
besvare markant faldende. Nok er en primær del af fornøjelsen ved usenet
at jorde newbies, men undertiden er kompetente diskussionspartnere
mere ønskværdigt.

Jeg kender iøvrigt flere meget kvalificerede udviklere som fravælger gruppen
af disse årsager.

/A

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-08-01 06:51

"Anders Johannsen" <anders@ignition.dk> wrote in message
> Hvorvidt Rasmus Lerdorf er den ypperste PHP-udvikler er et åbent
> spørgsmål.

Tjah... Andre steder definerer man niveauet sådan, at anden-øverst er "I
wrote the book", og øverst kommer så "I wrote it". Og så må Lerdorf være den
ypperste. :)

> php-dev mailinglisten giver kvalificerede svar, men trafikken er umådelig
> stor.

Så vidt jeg husker droppede jeg den pga. støjniveauet.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 21-08-01 14:12

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> I denne gruppe findes vist alle slags PHP-udviklere. Der er alt lige fra
> folk der spørger hvad PHP egentlig er, til Rasmus Lerdorf. :)

Det er vel gruppens styrke ligger.

> [...]
> niveau. Det er også helt fint, men det er altså ikke noget jeg vil bruge

Jeg kan ikke lade være med at spekulere på, om du måske ikke, da du startede
på PHP, også søgte hjælp hos "profesionelle"? De synes måske også, at dine
spørgsmål var på et for lavt niveau. Hvis det er tilfældet, synes jeg,
ligemeget hvordan du pakker det ind, at det lugter lidt af arrogance. Som
jeg ser det, ophæver dit forslag meningen med gruppen, og andre grupper for
den sags skyld. Meningen er vel netop, at folk kan søge hjælp til noget, som
andre måske ved noget om.

Jeg kan godt se, at det måske er lidt af belastning, hvis man befinder sig i
toppen niveau-mæssigt, men det er der jo nogen, der skal være. Du kan jo
selv være med til at bringe folk op på dit niveau, og dermed lette din
"byrde". I virkeligheden handler det nok mere om at flere skal tage sig tid
til at svare - hvis de kan. Så kan de, der ved rigtig meget, nøjes med at
svare på de spørgsmål, som størstedelen ikke kan svare på eller forstår.

Jeg har læst flere af dine svar og indlæg, og jeg synes, det er gode og
kompetente indlæg, som mange af os kan lære af, og det vil da ærgre mig,
hvis de forsvandt.

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-08-01 16:37

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> wrote in message
> Jeg kan ikke lade være med at spekulere på, om du måske ikke, da du
startede
> på PHP, også søgte hjælp hos "profesionelle"? De synes måske også, at dine
> spørgsmål var på et for lavt niveau.

Jeg søgte bla. hjælp her i gruppen. Men da jeg begyndte havde jeg absolut
ikke behov for dem, der var rigtigt gode. Jeg kunne sagtens nøjes med dem,
der var lidt bedre end mig. Og sådan er det for alle newbies.

> Hvis det er tilfældet, synes jeg,
> ligemeget hvordan du pakker det ind, at det lugter lidt af arrogance.

Det vil der altid være nogen der synes. Jeg synes jeg har gjort alt hvad jeg
kan, for at vise at det absolut ikke er fordi, jeg generelt har noget imod
newbies.

> [...]
for
> den sags skyld. Meningen er vel netop, at folk kan søge hjælp til noget,

Mit forslag går ikke ud på at ændre noget som helst ved gruppen.

> Jeg kan godt se, at det måske er lidt af belastning, hvis man befinder sig
> toppen niveau-mæssigt, men det er der jo nogen, der skal være.

Det er faktisk ikke det, det drejer sig om.

Det drejer sig om, at der er forskellige slags php-udviklere. Der er dem,
der bare sidder og leger og pjatter, på et eller andet niveau. Og så er der
nogen som rent faktisk lever af det. Og der skal være plads til begge dele.
Jeg synes bare ikke rigtigt, at der er plads til den sidste gruppe længere.
Det er ret besværligt at snakke PHP på et professionelt niveau. Der er
kommet rigtigt mange newbies til, og det synes jeg er godt. Det giver bare
et enkelt problem, som jeg prøver at løse.

> Du kan jo
> selv være med til at bringe folk op på dit niveau, og dermed lette din
> "byrde".

Næh. Gruppen vil være fyldt med newbies lige så længe PHP er en aktuel
teknologi.
Der vil jo hele tiden komme nye til.

> I virkeligheden handler det nok mere om at flere skal tage sig tid
> til at svare - hvis de kan. Så kan de, der ved rigtig meget, nøjes med at
> svare på de spørgsmål, som størstedelen ikke kan svare på eller forstår.

Det synes jeg heller ikke du har ret i. Uanset om spørgsmålene bliver
besvaret eller ej, så bliver gruppen stadig oversvømmet af emner, som er på
et helt andet niveau end fx. mit.

> Jeg har læst flere af dine svar og indlæg, og jeg synes, det er gode og
> kompetente indlæg, som mange af os kan lære af, og det vil da ærgre mig,
> hvis de forsvandt.

Som sagt ønsker jeg slet ikke at ændre på denne gruppe, og jeg har da heller
ikke tænkt mig at forlade den.

Jeg vil bare gerne have et supplerende comunity, hvor tingene foregår på et
andet niveau. Et niveau der gør, at jeg fx. kan bruge det på arbejde.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 21-08-01 18:15

> Det synes jeg heller ikke du har ret i. Uanset om spørgsmålene bliver
> besvaret eller ej, så bliver gruppen stadig oversvømmet af emner, som er

> et helt andet niveau end fx. mit.

Det bliver jeg lige nød til at sige noget til, nu har i sagt mange gange at
i synes gruppen bliver oversvømmet, og at i derfor ikke tror de sværere
emner vil blive besvaret hurtigt nok, eller at folk kommer til at overse
dem.
I august har antallet af nye tråde set således ud (med forbehold for at
telia's newsserver ikke har fået alle tråde(hvilket vidst skulle være
sært)):

dag tråde
----------------
1/8 1
2/8 6
3/8 1
4/8 9
5/8 3
6/8 6
7/8 5
8/8 3
9/8 5
10/8 12
11/8 3
12/8 6
13/8 1
14/8 1
15/8 2
16/8 11
17/8 11
18/8 4
19/8 8
20/8 3

Hvilket svarer i gennemsnit til ~5 nye tråde om dagen, det er da ikke noget
man kan blive oversvømmet af.. De fleste newsklienter har endda så vidt jeg
ved en feature til at ignorere en tråd, som kan aktiveres efter man har læst
det første indlæg..

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-08-01 19:12

> Det bliver jeg lige nød til at sige noget til, nu har i sagt mange gange
at
> i synes gruppen bliver oversvømmet,

Det var forholdet mellem newbies og avancerede der var tale om, og ikke
mængden i alt.

> Hvilket svarer i gennemsnit til ~5 nye tråde om dagen, det er da ikke
noget
> man kan blive oversvømmet af..

Prøv at skimme den sidste måned. Hvor mange tråde finder du umiddelbart, som
handler om emner man kunne diskutere, som professionel php-udvikler?

> De fleste newsklienter har endda så vidt jeg
> ved en feature til at ignorere en tråd, som kan aktiveres efter man har
læst
> det første indlæg..

Hvilket jeg synes er aldeles irrelevant.
Jeg kan i øvrigt fint ignorere en tråd, blot ved ikke at læse den. :) Måske
er det fordi det fungerer så dårligt i OE, at jeg ikke kan se fidusen med at
ignorere en tråd. Her bliver den nemlig FREMHÆVET, i stedet for at
forsvinde.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-08-01 19:16

(advarsel: i dette indlæg klapper jeg mig selv en del på skulderen)

On Tue, 21 Aug 2001 17:37:04 +0200, "Niels Andersen"
> [...]

>ikke behov for dem, der var rigtigt gode. Jeg kunne sagtens nøjes med dem,
>der var lidt bedre end mig. Og sådan er det for alle newbies.

Jeg er meget uenig.

Det er en tilbagevendende diskussion, det med ".avanceret" i en gruppe
- det er absolut ingen ny problemstilling, så der er nok ikke så meget
grund til at lade som om, det er det.

Skal der splittes op, mener jeg at opsplitningen skal ske på et andet
plan, ligesom fx "dk.edb.netvaerk" og "dk.edb.netvaerk.stort".

Jeg kan bare ikke finde på en passende opsplitning her, og mener som
følge heraf ikke at en opsplitning ville være passende.

> [...]
>nogen som rent faktisk lever af det. Og der skal være plads til begge dele.

.... og så er der alle de andre, og dem, der er en del af begge dele,
og...

På mit kommende job taler sandsynligheden for at jeg ikke skal rode
med PHP. Det skal dog ikke afholde mig fra at eksperimentere på livet
løs herhjemme. Jeg vil faktisk NETOP sidde og pjatte med en 50-60
forskellige ting.

Ydermere er det min erfaring, at 90% af de fleste professionelle
situationer er alt andet end innovative, men blot "bruges i
professionelt miljø". Hvis jeg skulle efterlyse noget her i gruppen,
ville det netop være at udvide ens horisont, i stedet for bare at
bugteste ting.

Lad det være sagt med det samme: Jeg tror, at en php-gruppe - uanset
om det er denne gruppe, der er i dag, eller om det bliver en "kun for
pro's"-gruppe - fortsat vil have lavt flow, når snakken fx går på at
banke noget sammen med libswf, på PHP-som-shellscript, på Ming, på GD,
på samspil med MS Access vha. ODBC, på Imlib2, på brug af PHP som
server vha. socket-funktionerne, på dynamisk genererede PDF-filer, på
Excel-dokument-behandling vha. COM-adgang, på HTTPS-forespørgsler vha.
cURL, på samspil mellem PHP og alternative clients (fx Java-applets
eller en statisk Flash-fil, der henter dynamisk data) og så fremledes.

Der vil sidde en række professionelle, der ikke har rodet med det i
produktion, men til gengæld vil have let med at finde ud af hvor, det
står i manualen, og er fuldt overbevist om at det kan lade sig gøre.
Det er desværre heller ikke noget, jeg ville få noget ud af.

Der vil sidde en række professionelle, og sige, at det da teknisk
muligt ikke er noget problem at man i sin generiske connect laver
noget ordentligt errorhandling, der er lidt bedre end at man @'er
fejlmeddelelsen ud og i stedet bare skriver "Databasen er nede, prøv
om nogle minutter". De vil bare ikke nødvendigvis gøre det. Men de vil
vide, at det er teknisk muligt. Præcis som (aversion følger) enhver
rigtig linuxhaj ved, at gimp sparker numse i forhold til Photoshop,
idet man i øvrigt også kan lave batch-jobs med den - men det er nu
ikke noget, de lige har rodet med eller nogensinde kommer til, eller
også opgav de tidligt (hvis ikke det var fordi jeg havde kendskab i to
tilfælde, hvor man rent faktisk havde brugt energi på at få det helt
op og køre og i drift, ville jeg tro at der var tale om en urban
legend). Heller ikke det kan man bruge til noget, uanset hvor velment,
rådet måtte være.

Hvad, jeg nok prøver at sige, er at professionelle ved mere - men har
hørt endnu mere. Det er desværre sidstnævnte, der ofte bliver
refereret til ("Jeg har hørt, at du bare skal bruge nogle af de dér
XML-features - nej, jeg har ikke selv erfaring med det")...

> [...]
>kommet rigtigt mange newbies til, og det synes jeg er godt. Det giver bare
>et enkelt problem, som jeg prøver at løse.

Det _er_ ikke noget problem, medmindre, man gør det til et problem. Om
der er 20 eller 30 light-spørgsmål, burde ikke betyde noget for de 5
spørgsmål i den tunge ende, der bliver stillet. Det handler mere om at
lære at bruge sin newsreader, om at sortere i information, og om at
abstrahere fra irrelevante ting.

Forskellen på professionelt og privat niveau er, at i førstnævnte
tilfælde har man en deadline eller andre ufleksible rammer, der sætter
en grænse for hvilken løsning, man kan nå frem til.

>Det synes jeg heller ikke du har ret i. Uanset om spørgsmålene bliver
>besvaret eller ej, så bliver gruppen stadig oversvømmet af emner, som er på
>et helt andet niveau end fx. mit.

Sådan kan vi alle have vores niveau. Det er bare ikke så lineært, som
man gerne vil gøre det til.

>Jeg vil bare gerne have et supplerende comunity, hvor tingene foregår på et
>andet niveau. Et niveau der gør, at jeg fx. kan bruge det på arbejde.

Hvis du skal bruge det på arbejde, har du så overvejet at betale for
det? :)

Jeg har ikke haft nogen problemer i at stille erhvervsrelaterede
PHP-spørgsmål her - ejheller i fx dk.edb.internet.webdesign i sin tid.
Mange af de gode råd har jeg netop fået i den nyhedsgruppe, og det til
trods for at der var ret langt imellem [PHP3]-indlæggene. I min tid
fik jeg god hjælp, og det endda til trods for at der kun var få
deltagere. En af de mest aktive dengang (og en af de eneste
professionelle PHP-brugere) var Bo Meyer, der netop gjorde sit for at
trække nye PHP-brugere frem. Et eller andet sted mener jeg, at en del
af os - uanset hvor meget, vi tror, vi er Rasmus Lerdorf - bør gøre
vores pligt, og hive folk frem og forklare, i stedet for bare at sige
"Du skal skrive 5".

Alle kan give et svar, men ikke alle kan uddanne folk i samme omgang.

--
- Peter Brodersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-08-01 19:37

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message
> Det er en tilbagevendende diskussion, det med ".avanceret" i en gruppe

Sjovt nok er det ikke det, der diskuteres her.

> [...]
> med PHP. Det skal dog ikke afholde mig fra at eksperimentere på livet
> løs herhjemme. Jeg vil faktisk NETOP sidde og pjatte med en 50-60

Derfor kan du da godt være på et højere niveau, end "Hvad betyder parse
error"...

> Jeg tror, at en php-gruppe - uanset
> om det er denne gruppe, der er i dag, eller om det bliver en "kun for
> pro's"-gruppe - fortsat vil have lavt flow,

Men trods alt større, end når der er så mange newbies til at skræmme de mere
erfarne væk. Jeg er ked af at indrømme det, men sådan er det.

> Hvis du skal bruge det på arbejde, har du så overvejet at betale for
> det? :)

Jeg vil sgu da ikke betale for at diskutere! :)

> [...]
> "Du skal skrive 5".
> Alle kan give et svar, men ikke alle kan uddanne folk i samme omgang.

Nu bliver du vist for ivrigt, og kommer uden for emnet. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-08-01 20:39

On Tue, 21 Aug 2001 20:37:29 +0200, "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Derfor kan du da godt være på et højere niveau, end "Hvad betyder parse
>error"...

Yep, men jeg er heller ikke forpligtet til at svare på de tråde. Jeg
er heller ikke forpligtet til absolut at blande mig i tråde om
IMAP-modulet eller lignende.

Sværere er det altså ikke.

>Men trods alt større, end når der er så mange newbies til at skræmme de mere
>erfarne væk. Jeg er ked af at indrømme det, men sådan er det.

Jeg er ked af at indrømme det, men sådan er det ikke ;)

Eller sagt på en anden måde: Det er en ganske individuel ting. Jeg er
ikke overbevist om at der er en sjat, der er kommet over "hvad betyder
parse error"-stadiet, der nu ikke gider bruge gruppen længere. Big
deal, de bidrager ikke med noget alligevel - og med al respekt, det er
der tilsvarende mange af de professionelle, der heller ikke gør.

>Nu bliver du vist for ivrigt, og kommer uden for emnet. :)

Problemet er, at folk mener, at de er kommet videre - men som sagt er
der ikke tale om en lineær skala.

Jeg savner fx også nu og da erfaringer og deslige indenfor emner nævnt
i tidligere indlæg. Det vil et "Vi får penge for det"-forum ikke
hjælpe på. Med andre ord finder jeg opdelingen ret mærkelig.
--
- Peter Brodersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-08-01 21:35

> Yep, men jeg er heller ikke forpligtet til at svare på de tråde. Jeg
> er heller ikke forpligtet til absolut at blande mig i tråde om
> IMAP-modulet eller lignende.
> Sværere er det altså ikke.

Når der er alt for meget uinteressant, så bliver det altså for besværligt at
finde det interessante frem. Nu gider jeg altså ikke forklare DET mere.

> Jeg er ked af at indrømme det, men sådan er det ikke ;)

Der er flere der har sagt, at de selv er på vej væk, eller kender nogen der
slet ikke gider være her. Så "jeg er ked af at indrømme det, men sådan er
det"!

> Eller sagt på en anden måde: Det er en ganske individuel ting. Jeg er
> ikke overbevist om at der er en sjat, der er kommet over "hvad betyder
> parse error"-stadiet, der nu ikke gider bruge gruppen længere.

Det er jeg så bare.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-08-01 00:01

On Tue, 21 Aug 2001 22:35:10 +0200, "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Når der er alt for meget uinteressant, så bliver det altså for besværligt at
>finde det interessante frem. Nu gider jeg altså ikke forklare DET mere.

Jeg er bare overrasket over hvordan folk så klarer at bruge
nyhedsgrupper i det hele taget. Det samme er jo gældende i mange andre
tekniske grupper.

Jeg kan virkelig ikke se at det er det problem, det gøres til.

>Der er flere der har sagt, at de selv er på vej væk, eller kender nogen der
>slet ikke gider være her. Så "jeg er ked af at indrømme det, men sådan er
>det"!

Tjah, vi kan altid finde nogle på begge sider. Det i sig selv er jo
ikke bevis. Og ærligt talt, så tror jeg ikke, at hvis folk er så
"nærtagende", at det virkelig gør så meget - sådan sagt lidt groft.

Misforstå mig korrekt. Jeg savner fx et sted, hvor der snakkes om
PHP-udvikling - med tryk på "udvikling", i stedet for bare at lave
varianter af den samme kode - men jeg ser ingen idé i "Nu laver vi
noget nyt". Så hellere forsøge at hæve niveauet.

Jeg tror dog ikke, at bare fordi der ikke er så mange danskere
herinde, der har rodet med fx Imlib2, så er der alligevel tusindevis
af udviklere derude, der har :)

--
- Peter Brodersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-08-01 22:05

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> writes:

> [...]
> refereret til ("Jeg har hørt, at du bare skal bruge nogle af de dér
> XML-features - nej, jeg har ikke selv erfaring med det")...

Men er det ikke også godt nok, hvis det lige er det fingerpeg man skal
have for at komme videre?

Jeg har ofte siddet med et problem, og så lige fået en kollega til at
kigge over skulderen i 5 sekunder hvorefter han har sagt "hvorfor gør
du det ikke på x måde?", og så er lyset lige pludselig gået op for
en. På samme måde har jeg så også selv givet et vink med en idé uden
at den behøver at være specielt gennemtænkt, men bare en løs idé.

Dog er den slags løse idéer sjældent noget usenet er egnet til. Men
den der med "jeg kender en der engang har lavet noget med x" synes jeg
somme tider kan være brugbar.

> Et eller andet sted mener jeg, at en del
> af os - uanset hvor meget, vi tror, vi er Rasmus Lerdorf - bør gøre
> vores pligt, og hive folk frem og forklare, i stedet for bare at sige
> "Du skal skrive 5".

Netop derfor synes jeg en FAQ er en god idé. Der kan man nemlig give
nogle svar, der måske lige er et hak bedre end hvad man gider at skrive
når man svarer på det samme begynderspørgsmål for tredje gang.

--
Jacob - www.bunk.cc
Calm down. It's only ones and zeros.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-08-01 20:26

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> Mit forslag går ikke ud på at ændre noget som helst ved gruppen.

Jeg tror som sagt (efter at have overvejet det lidt) at det bedste vil
være netop at ændre på indholdet af gruppen. I første omgang med en
FAQ.

--
Jacob - www.bunk.cc
Editing is a rewording activity.

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-08-01 21:36

> Jeg tror som sagt (efter at have overvejet det lidt) at det bedste vil
> være netop at ændre på indholdet af gruppen. I første omgang med en
> FAQ.

Jeg synes det er en fin ide, og som den ivrige læser kan se støtter jeg selv
allerede ideen ved at hoste den foreløbige FAQ. :)

Jeg skriver garanteret også snart nogle svar. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-08-01 00:58

> [...]
tid
> på i min arbejdstid.
>
> I må gerne svare pr. email, hvis I har mere lyst det, end at svare her.

Først må jeg vist lige undskylde min arrogance, men jeg orkede simpelthen
ikke at finde den rigtige tråd, hvor dette indlæg retteligt burde være
placeret - alt for mange newbie spørgsmål :0)

Og straks herefter vil jeg returnere med en undskyldning til alle for min
dårlige humor. But now to something completely different.

I.

Jeg har været fraværende fra nettet et par døgn, og af den grund måtte
jeg jo lige bruge en 1/2 times tid på at blive opdateret i gruppen, men
nu føler jeg mig så også klædt på til at bidrage med min ydmyge holdning.
Problemet, som jeg ser det, kan opdeles i to disjunkte problemstillinger:

1) Jeg mener ikke newbie spørgsmål støjer - vi er jo alle newbier af og
til! Jeg synes newbie spørgsmål stiller en overfor 2 gode
problemstillinger: a) Hvordan fik jeg det egentligt selv til at virke b)
hvordan får jeg nu videregivet problemstillingen på en forståelig måde til
andre.Morale fra min tid på DIKU (Datalogisk Institut): Det dunkelt skrevne,
erdet dunkelt tænkte. Forstået på den måde, at man måske selv også kan
blive dygtigere, hvis man skal forklare en problemstilling enkelt og
præcist.

2) Jeg vil også medgive dem, der skriver, at det er irriterende med alle
de spørgsmål, som man umiddelbart kan slå op i manualen, og de spørgsmål
der går på devicen: Jeg vil have et script, der kan det og det, kan en
eller anden ikke lige skrive det for mig, giver mig også røde prikker.

Løsningen, som jeg ser den, er, delvist, klaret hvad angår punkt 1, med den
nævnte faq. De helt åbentlyse spørgsmål, som alle har i starten, ville
glimrende
kunne samles her, mens de lidt mindre newbie agtige spørgsmål - dårlig
gradbøjning, kunne give denne liste lidt liv - et tilsyneladende enkelt
spørgsmål kan også udvikle sig til noget avanceret. Hvad angår punkt 2,
stiller sagen sig lidt anderledes, men mit bud er, at man prøver, at fryse
dem ud,
og eventuelt bruge den løsning som Poul Erik foreslog.

II.
Jeg vil gerne stille en host til rådighed for den nævnte faq. Har en
linuxserver
koblet på nettet med php4 og MySQL via adsl med fast ip - der er ca 10GB
ledig for tiden, og på nævnte ip har jeg også et ledigt domæne,der alligevel
var tænkt som et domæne til brug i min undervisning i bl.a. databaser og
webteknologi, og derfor ville host af en sådan faq bestemt ikke være at
foragte. Domænet hedder
undervisning.net.

--
Hilsen/sincerely