Er det normalt at ......
Fra : Dorte L

Dato : 20-08-01 15:51

somalikatte af og til kan ha' blod ved afføring ?? Hvad gør man ved det ?
Har det noget med kosten af gøre ??

hilsen
Dorte Lønstrup
www.worldonline.dk/~dorte-l

--
Posted from fe000.worldonline.dk [212.54.64.194]

Fra : Maria Fabæch

Dato : 20-08-01 16:50

Hej Dorte

Jeg tror nok at det er normalt - eller ihvertfald almindeligt - blandt alle
katteracer. Jeg har oplevet det med mange forskellige slags katte. Men det
er da rigtig nok at det godt kan virke somom at forholdsvis mange
somalikatte døjer med problemet.

Jeg har flere gange talt om det med dyrlæger. Jaffa har det en gang
imellem.- Og der mener dyrlægen at der er tale om hæmorider, simpelthen. Det
er frisk blod, så det stammer lige fra endetarmsåbningen, og det er
simpelthen rifter i endetarmen, der giver blodet.

Med Lucas var det hele tiden, altså hver gang var der lidt blod i afføringen
(Lucas er en huskat). Dyredoktoren sagde at det var irriteret et-eller-andet
(finr navn), at det er meget almideligt, og at der ikke er noget at gøre ved
det...Og at det ikke er skadeligt.

Det kan også være at katten har hård mave - og at det giver flere
rifter...Så har det jo nok noget med kosten at gøre. Du kan pprøve at fodre
med lidt der giver en tyndere afføring - giv f.eks. Whiskas til supplement
foruden det almidelige foder, og se om det hjælper.

Hvis du er bekymret over det, så ring til dyrlægen, og hør hvad han/hun
siger.

MVH
--
Maria og Kattene
http://www.fabaech.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 21-08-01 00:07

d. 20/08/01 17:50 skrev Maria Fabæch på mafaso@get2net.dk i artiklen
9lrbk0$25mv$1@news.cybercity.dk:

> [...]
> (finr navn), at det er meget almideligt, og at der ikke er noget at gøre ved

Hej Maria

Et gæt: kan det have været Colitis / irriteret tyktarm / tyktarmskatar??
Din beskrivelse lyder nemlig så vældig bekendt. Hvis det også ofte var lige
lidt for tyndt, så er jeg næsten sikker. Og så _er_ der noget at gøre ved
det. Donnaen blev sat i behandling med Aloe Vera juice to gange daglig. Det
tog noget tid før det virkede, men det hjalp, så problemet nu er helt væk,
hvis hun bare får nogenlunde skånsom mad (C/D, kogt kylling, kogt fisk som
godbidder...) og sin medicin, som hun heldigvis kan lide . Men jeg skal
ikke bryde mig om at holde op med Aloe Vera, så dykker problemet op i løbet
af få dage igen.
Aloe Vera juice forhandles af Raiku Sarvå, der også ordinerede det. Og jeg
er så lettet over at missen har det godt igen - for godt nok er det
ikke spor farligt, men hun havde nu ligegodt ondt i maven
--
Knus fra Ann R, Donna & Ditte