Sterilisation
Fra : Tina Holtz Uhre

Dato : 19-08-01 10:48

He he...nu ved jeg godt at det HAR været oppe før, men da var det ikke
aktuelt. Men nu har jeg besluttet mig for at alle min tre katte skal
steriliseres. Men hvornår er det lige at det er bedst for katten at blive
det?
Jeg har Pippi på 12 uger, Jessie på 17 uger og Mitzi, der har fået kilinger
for en uge siden. Hun er på p-piller nu, da hun allerede er gået i løbetid,
men kan hun godt få snittet uden at det går ud over mælken? Jeg vil jo helst
have ordnet alle tre på en gang. Det lyder måske åndsvagt, men er der nogle
dyrlæger der giver mængderabat. Jeg bor i storkøbenhavn (Taastrup).
Og har steriliserede katte tendens til at blive tykke? Det ville jo ikke
gøre noget hvis Mitzi tog lidt på, men de andre skulle helst ikke.

Hilsen Tina

Fra : Katrine

Dato : 19-08-01 13:01

Hej

Da jeg første gang tog Josefine med til dyrlægen for den første
vaccination, sagde min dyrlæge, at man uden problemer kan sterilisere
tidligt, dog havde han den regel at han gerne vil at katten vejede over
to kg.

For en uge siden var vi så til dyrlæge sterilisation, revaccination og
øremærkning - det gav også mængderabat - dvs. kun en bedøvelse til både
øremærkning og sterilisation. Josefine vejede 2,3 kg og er nu 20 uger.
Alt gik meget fint. De første dage var pigen lidt mat, men nu er hun
stærkt tilbage og er på ingen måde generet af de syv sting. Stingene
skal tages omkring 14 dage efter sterilisationen.

Min dyrlæge mente at det kunne være en fordel at sterilisere tidligt, da
kattene ofte kommer sig hurtiger når de ikke er så gamle.

Held og lykke.
Katrine, Blip og Josefine

http://www.kandu.dk/

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 19-08-01 17:40

Hej Tina!

Det lyder da slet ikke skørt med mængderabat, hvordan tror du ellers folk som
os, med 6 katte, klarer os igennem? *smil*
Katte kan i princippet sagtens steriliseres meget tidligt, problemet ligger i
bedøvelsen. Jo mindre et dyr er, jo sværere er det at dosere ved narkose. Derfor
foretrækker mange dyrlæger at kattene vejer mindst 2 kg ved indgrebet.

Hvis jeg var dig ville jeg dog under alle omstændigheder vente nogen tid. Den
ene kat har jo små killinger, og ideelt bør de nok være frævænnede før du får
moderen steriliseret. Det er trods alt et ret stort indgreb, og hun vil nok slet
ikke bryde sig om at komme træt, omtumlet og på smertestillende medicin, for så
at blive "overfaldet" af killinger der vil die. Det vil sikkert gøre ondt på
hende, og i det hele taget blive en negativ oplevelse for både hende og
killingerne. Så hvis det er muligt, ville jeg altså vente et par måneder eller
tre...

Hilsen Dorthe ( - som sjovt nok selv skal have tre hunkatte under kniven i næste
månede. Det koster os kr. 2900, hvad med dig? ).

Tina Holtz Uhre skriver: