tunnbröd?
Fra : Helle Ansine Jensen

Dato : 18-08-01 09:48

Hejsa

Da jeg var i Sverige i sommers, fik jeg flere gange tunnbröd (de bløde), som
er fladbrød med kommen og anis i. De smagte rigtig godt, og derfor kunne jeg
godt tænke mig at bage dem selv. Så jeg efterlyser en opskrift på dem, hvis
nogle ligger inde med en sådan, ellers hvis I ved, hvor jeg kan finde en.

Venlig hilsen Helle.

Fra : netman77

Dato : 18-08-01 10:21

"Helle Ansine Jensen" skrev d. 18-08-01 09:48 dette indlæg :
> [...]
hvis
> nogle ligger inde med en sådan, ellers hvis I ved, hvor jeg kan finde

Hej Helle

prøv at se på http://www.tv4.se

se under köket, søg på mjukt tunnbröd , der er en opskrift

m.v.h. Jette M

http://www.kandu.dk/

Fra : Helle Ansine Jensen

Dato : 18-08-01 21:44

Tak for det. Det var lige en sådan, jeg søgte. Men jeg må hellere lave en
lidt mindre portion. Og så har jeg nu tænkt mig at prøve at bage dem på en
pande.

Hilsen Helle

netman77 <netman77.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Noqf7.1334$3q.77660@news010.worldonline.dk...

Fra : Peter Westh

Dato : 19-08-01 17:07

"netman77" <netman77.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> prøv at se på http://www.tv4.se
>
> se under köket, søg på mjukt tunnbröd , der er en opskrift

6 l mjölk
3 Paket jäst
1 flaska sirap
1/2 l olja
1 msk salt
1 msk hjorthornssalt
1 1/2 kg grahamsmjöl eller rågsikt
7 kg vetemjöl

- er der nogen der ved, hvor stor en svensk standardflaske sirup er?

MVH

Peter

Fra : S

Dato : 19-08-01 19:32

On Sun, 19 Aug 2001 18:06:58 +0200 in <news:dk.kultur.mad+drikke> "Peter
Westh" <htsewp@hum.ku.dk> wrote:

»"netman77" <netman77.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
»news:Noqf7.1334$3q.77660@news010.worldonline.dk...
»> prøv at se på http://www.tv4.se
»>
»> se under köket, søg på mjukt tunnbröd , der er en opskrift
»

750 gram (5,5 dl)

Fra : Peter Westh

Dato : 20-08-01 17:14

»
> »- er der nogen der ved, hvor stor en svensk standardflaske sirup er?
>
> 750 gram (5,5 dl)

Okay, tak. Så det vil sige at en opskrift menneskeformat ville lyde:

12 dl mjölk
35 gram gær
1 dl sirup
1,2 dl olja
1/2 tsk slat
1/2 tsk hjorthornssalt
300 gram grahamsmjöl eller rågsikt
1 1/2 kg vetemjöl

Degen blandas ihop, den ska arbetas så lite som möjligt för annars blir den
seg. En seg deg innebär att det blir jobbigt att kavla ut.
Degens konsistens är som en lös vetedeg.
När man har fått ihop degen ska den vila tills man ser att den kommer igång
att jäsa, kanske 15-20 min.
Nu börjar själva kavlingen. det mjuka tunnbrödet ska kavlas tunt. När man
bakar i stenugn så blir kakorna ca. 60 cm i diameter. Därefter gräddas
brödet direkt utan någon mera jäsning i ca. 30 sek.
När man bakar i vanlig så blir självklart kakorna mindre och tiden lite
längre pga den lägre temperaturen.

Man kan även krydda brödet med tex anis, fänkål, färdiga blandningen
brödkryddor eller kummin.

Om man ej tål mjölk kan man baka brödet på vatten och en större mängd fett.

Brödet kan även använda till tacos.
Ugnen ska vara på 250 grader.

MVH

Peter