AppleTalk og TCP/IP
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-08-01 22:31

Jeg sad og læste en artikel om airport/wi-fi, hvor det blev nævnt, at
AppleTalk hastigheden var ringe i forhold til TCP/IP!

Som eksperiment prøvede jeg så at sende en DV fil fra min iMac til min
PowerBook via Airport først via alm. AppleTalk og derefter via TCP/IP.
Der var ingen tvivl TCP/IP var langt det hurtigste.

Problemet er bare, at man skal ind og skrive TCP/IP adressen på iMac'en
hver gang jeg vil i kontakt med den. I modsætning hertil kan man når det
er alm. AppleTalk forbindelse "se" computerens navn i vælger. Kan det
ikke gøres lige så smart at koble op via TCP/IP?

/Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-08-01 00:42

In article <1eyb4zw.wki6oac4724gN%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Kan det ikke gøres lige så smart at koble op via TCP/IP?

Fast IP og lav en henvisning til den disk/mappe du vil forbinde til.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 18-08-01 20:33

> Fast IP og lav en henvisning til den disk/mappe du vil forbinde til.

Wow, det er smart... Når man trykker på henvisninger så abnes der
automatisk for forbindelsen...

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-08-01 00:54

In article <1eycq03.hmxe1q5t9pj4N%roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk>,
roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk (Nicolai Brandt) wrote:

> Wow, det er smart... Når man trykker på henvisninger så abnes der
> automatisk for forbindelsen...

Det var jo det jeg sagde

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 19-08-01 01:10

> Det var jo det jeg sagde

Jeg lærte bare lige noget nyt og var simpelthen så ekstatisk at jeg kom
til at skrive et indlæg...

Men måske du alligevel lige kan gi' en lille forklaring på hvordan man
kan være sikker på at man benytter TCP/IP istedet for Appletalk...

Begge maskiner kører med fast IP adresse og der er sat hak ved "brugere
kan oprette forbindelse via TCP/IP". System 9.1 på begge. Men er det
nok?

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-08-01 01:56

In article <1eyd74c.1iur7gydhkxf4N%roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk>,
roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk (Nicolai Brandt) wrote:

> Jeg lærte bare lige noget nyt og var simpelthen så ekstatisk at jeg kom
> til at skrive et indlæg...

Jamen, ups.

> Men måske du alligevel lige kan gi' en lille forklaring på hvordan man
> kan være sikker på at man benytter TCP/IP istedet for Appletalk...

Hvis du benytter den metode jeg beskrev, så er du sikker-

> Begge maskiner kører med fast IP adresse og der er sat hak ved "brugere
> kan oprette forbindelse via TCP/IP". System 9.1 på begge. Men er det
> nok?

Ja.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-08-01 08:35

Nicolai Brandt <roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Men måske du alligevel lige kan gi' en lille forklaring på hvordan man
> kan være sikker på at man benytter TCP/IP istedet for Appletalk...

Man kan se det på den ikon, som den "fremmede HD" får. Hvis det er alm.
AppleTalk er ikonet et billede af en HD med noget røragtigt
netværkstilslutning. (Ja, ja jeg ved godt det ikke er rør, men det
ligner det altså.) Hvis det er TCP/IP har man samme ikon, men men en
lille jordklode sat i netværksledningen (vel nok symbol på internettet.)

/Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-08-01 09:47

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> [...]
> ligner det altså.) Hvis det er TCP/IP har man samme ikon, men men en
> lille jordklode sat i netværksledningen (vel nok symbol på internettet.)

Og hvis man tager en info på den delte disk, så vil man kunne se om der
står AppleTalk eller TCP/IP og hvilken adresse, den er tilsluttet.

--
René

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 19-08-01 13:31

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Og hvis man tager en info på den delte disk, så vil man kunne se om der
> står AppleTalk eller TCP/IP og hvilken adresse, den er tilsluttet.

Takker allesammen... Det er altid skønt at lære noget nyt

--
MVH Nicolai Brandt