Andet multimedie
bentjuul 3670
[OT] det må I kunne svare på
Fra : peet_dk

Dato : 17-08-01 16:13

hvis man f.eks. laver et t-shirt tryk med et coca-cola "look" dvs. samme
farver, skrift typer, design. Men bare ændre coca cola til "CoCain"

Er det ulovligt?

Hvis ja, hvad så med f.eks. "Svikmøllen" der bl.a. gør grin med div.
firmaere. Har de spurt on lov?

Fra : Søren Blom

Dato : 17-08-01 19:33

"peet_dk" <peet_dk@nospam.dk> skrev >
hvad så med f.eks. "Svikmøllen" der bl.a. gør grin med div.
> firmaere. Har de spurt on lov?

Man spørg som regel ikke om lov hvis man gør grin med et firma eller folk,
men mere håber på at der ikke sker noget, lige i tilfælde med Coca-Lola,
ville jeg nok passe på, for de er temmelig skrappe til at passe på deres
varemærke.

Men prøv at spørg dk.videnskab.jura da det er den gruppe dit spørgsmål høre
hjemme i.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Micki

Dato : 18-08-01 08:16

Hvis du bare skal lave en til dig selv, er det da ikke noget større problem.
Problemerne opstår hvis du designer den og der derefter masseproduceres!

- Micki

Fra : Kim Larsen

Dato : 18-08-01 10:19

Må jeg være så fræk og spørge hvad forskellen er ?

Kim Larsen

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 18-08-01 14:35

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> wrote in

> Må jeg være så fræk og spørge hvad forskellen er ?

Forskellen ligger ihvertfald på det praktiske niveau. Hvis man laver en t-
shirt til sig selv, så har Coca Cola Co. ikke en jordisk chance for at finde
ud af det. Hvis man derimod sælger dem, så er risikoen for at blive
"opdaget" større og Coca Cola Co. vil være ret aggresive, da du dermed
misbruger deres varemærke i kommercielt øjemed.

Lovgivningsmæssigt skal man nok søge svar i mønsterloven,
markedsføringsloven og evt. et par andre. Fælles for lovgivningen er det
dog, at der oftest slås meget hårdere ned på lovbrud i erhvervsmæssigt
øjemed.

Dermed ikke sagt, at det ikke kan lade sig gøre - jeg kan huske for 2-3 år
siden, da der var MASSER af sådanne spoof reklametrøjer på markedet:

Snickers = Suckers
Adidas = Adihash
Just Do It (Nike) = Just Vom It
osv. osv. (Jeg tror faktisk også CoCain var fremme...)

EOD

FUT: news:dk.videnskab.jura
--
Kasper Damkjær