Andet multimedie
bentjuul 3670
Ophavsret
Fra : Kim Larsen

Dato : 17-08-01 07:59

Hej i gruppen

Er der nogen der kan fortælle ret præcist hvad der er gældende for billeder
fundet på nettet.
Jeg ved at det er et emne der er bragt nogen gange, men vi er nogen her på
jobbet der er lidt i tvivl stadig.
Findes der er hjemmeside hvor man kan læse om dette emne ?

Kim Larsen

Fra : Dorthe Sandberg

Dato : 17-08-01 08:00

Ja, du kan læse om ophavsret på denne hjemmeside. Kig under artikler.

http://www.bender.dk

Hvis det ikke er nok, så prøv at kigge på eller spørge på www.photodk.com
eller hos danske billedautorer

venlig hilsen
Dorthe

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-08-01 09:06

"Kim Larsen" <klx@dr.dk> wrote in message
> [...]
> jobbet der er lidt i tvivl stadig.
> Findes der er hjemmeside hvor man kan læse om dette emne ?

Der er automatisk ophavsret på billeder (i princippet for alt, men med nogen
undtagelser).
Dvs. at medmindre du på en eller anden måde specifikt har fået lov til at
bruge et billede, så er det bare med at holde fingrene væk....

Samme princip vil også gælde for det meste tekst, og for grafik.

Ophavsretligt arbejdes med et princip om, at tingene skal have værkshøjde,
dvs. være af en hvis selvstændig karakter, for at være dækket af
ophavsretten. Fotografier vil (næsten) altid have værkshøjde.

www.ophavsret.dk (pudsigt nok..)
www.retsinfo.dk hvor du kan finde ophavsretsloven (den er ikke svær)

/Per

Fra : Kim Larsen

Dato : 17-08-01 14:16

Jeg takker for svarende, de viser jo med tydelighed, at man skal holde
fingrene væk fra andres værker

Kim Larsen