Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
gældsbrev
Fra : Nissemanden

Dato : 16-08-01 19:29

Hej gruppe!

Jeg er en tossegod fyr der gerne vil hjælpe et vennepar en lille smule, og
har derfor brug for jeres viden:

Nogle nære venner har brug for nogle hårde kontanter til at gennemføre en
adoption (urimeligt dyrt efter min mening!), og da de ikke er just rige er
de nødt til at lånefinansierer øvelsen (og ungen er verdens heldigeste
unge - han/hun får verdens bedste forældre!)........Jeg vil derfor tilbyde
at låne dem halvdelen (100k) uden forrentning.

Mit problem er så: hvordan formulerer man et gældsbrev? Jeg vil jo godt have
lidt "alvor" i transaktionen og en fast tilbagebetalingsaftale, uanset jeg
forsåvidt ikke behøver sikkerhed med lånet (I trust 'em! iøvrigt har de brug
for stille de småaktiver de har som sikkerhed over for banken til de andre
100k de har behov for).

De er vel iøvrigt skattepligtige af denne "gave" eller.......? (og i så fald
må det vel være op til dem at selvangive "indtægten/gaven" - men andre ord:
det har da ikke noget med mig at gøre, vel?)

Er der nogen der kan hjælpe mig med denne øvelse?

På forhånd tak (håber iøvrigt dette er den korrekte NG - hvis ikke: sorry!)

hkl

Fra : Erik G Christensen

Dato : 16-08-01 19:54

Nissemanden wrote:

> [...]
> unge - han/hun får verdens bedste forældre!)........Jeg vil derfor tilbyde
> at låne dem halvdelen (100k) uden forrentning.

Mit råd, lad være.

Udfra følgende :
Den dyreste adoption jeg har kendskab til er ca 70 tkr, incl to flyrejser
til Thailand,
og dermed er beløbet unormalt,
og er I virkelig venner,
så er papir vel overflødig

Og grundlæggende, du kan ikke lave et gældsbevis uden rente eller
tilbagebetalingsoplysninger, det vil i hvertfald ikke være noget
værd i en retssag, uden en meget præcis beskrivelse af forudsætningerne,
og dit ønske om at hjælpe, vil nok udløse beskatning af en eller
art, både ved dig og modtagerne.

Så, hvis du ikke helt er stået af, kan du evt. hjælpe med at betale
konkrete udgifter, som f.x. en rejse i fællesskab.

Men igen, lad være

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Christian Bech

Dato : 17-08-01 10:04

Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Udfra følgende :
> Den dyreste adoption jeg har kendskab til er ca 70 tkr, incl to flyrejser

I flg. Adoption og samfund er de totale omkostninger for at adoptere
efterhånden oppe på 100.000 - tallet blev faktisk nævnt i TV-Avisen så
sent som for to dage siden.

> og er I virkelig venner,
> så er papir vel overflødig

Er det ikke netop en god ide at have formaliseret tilbagebetalingen, så
der ikke kan opstå misforståelser?

> Men igen, lad være

Godt råd. Jeg spekulerer på om ikke det var bedre at kautionere for
vennernes lån? Risikoen er jo den samme og vennetjenesten er lige stor.

--
Christian

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 16-08-01 21:44

Jeg har tidligere brugt denne øvelse i tilfælde af kortvarig mangel på
likvider over for min bror, og vi havde naturligvis intet papir på
det. Jeg kunne godt have lånt pengene i banken, men det ville blive
ret dyrt med stempel, lånegebyr og høje renter. Fordelen var altså
sparede renter. Med min bror aftalte jeg så, at han skulle have dækket
inflationsomstningerne, hvilket på daværende tidspunkt var 2,5 pct.
Denne såkaldte "rente" var uden for skattevæsenets kontrol, idet jeg
ikke trak den fra og min bror ikke selvangav den. Muligvis lidt snyd,
men skattevæsenet tabte ikke noget og det gav mindre bureaukrati.

Med hensyn til "orden i sagerne", så foreslår jeg at du simpelthen
skriver et gældsbrev. Husk tid og sted samt to vitterlighedsvidner. I
gældsbrevet kan du skrive noget om tilbagebetalingsbetingelserne,
eks.500 kr. månedligt i 10 år. En standardsætning er også noget om, at
hele restgælden forfalder til øjeblikkelig betaling, såfremt afdragene
ikke betales til tiden.

Rent bortset fra det, så finder jeg det betænkeligt, at blande vennr
og penge sammen. Hvis dine venner ikke kan låne 50.000 uden sikkerhed,
så må du nok indse, at de ikke er kreditværdige og at du derfor let
kan risikere at miste nogle af dine penge. Og så lige pludselig har du
mistet både penge og venner - surt show.
vh
Jørgen

Fra : Stina H. Diderichsen

Dato : 18-08-01 23:32

Jørgen Rasmussen påstod i dk.penge at:

> [...]
>kan risikere at miste nogle af dine penge. Og så lige pludselig har du
>mistet både penge og venner - surt show.

Under alle omstændigheder skal man aldrig låne penge ud som man ikke
er parat til at miste.

Hvis Nissemanden vil dele nogle tusinde kroner ud udenfor sæsonen, så
er det helt i orden og garanteret også gennemtænkt?
Kunne mine bedste venner ikke få børn, ja så ville jeg den dag i
morgen (eller snarere på mandag når banken åbner) gældsætte mig for at
de kunne adoptere (eller måske benytte mig af den "billigere" model:
at føde barnet selv, men det er jo ikke ligefrem sikekrt at
Nisse*manden* har sidstnævnte mulighed).

Altså: Hvis Nissemanden vil hjælpe sine venner må Nissemanden være
forberedt på en situation der kræver at han siger: "Okay, I prøvede at
tilbagebetale pengene, men det er svært for jer, så jeg eftergiver jer
beløbet - eller I kan genoptage tilbagebetalingen om nogle år, når I
er færdige med at betale bankgælden af".

Under de omstændigheder og i en fuldt afklaret situation (fra begge
parters side, for det er heller ikke nemt at tage mod et lån) kan det
lade sig gøre uden at et venskab kommer i fare.

--
"And today good sirs I will stick my lance far beyond where the
light of our world shines. Deep into the colon of our enemy.

Fra : Frithiof Jensen

Dato : 24-08-01 14:13

"Stina H. Diderichsen" wrote:

> [...]
> beløbet - eller I kan genoptage tilbagebetalingen om nogle år, når I
> er færdige med at betale bankgælden af".

Det er faktisk ulovligt - fordi vennerne så lige er blevet givet
100,000.-- som de liige skal betale SKAT af. (Og man kan ikke bare låne
pengene sort heller - 100K i ændret økonomi *vil* blive registreret når
Told & Skat snager i kontoudtogene gennem deres bagdør til alle danske
bankkonti).

Så Nissemanden er nødt til at gøre fordring på pengene genneom
fogedretten...

> kan det
> lade sig gøre uden at et venskab kommer i fare.

Nej - det kan det ikke. "Been there, got the T-Shirt".

Fra : Erik G Christensen

Dato : 24-08-01 17:28

Frithiof Jensen wrote:

> [...]
> bankkonti).
>
> Så Nissemanden er nødt til at gøre fordring på pengene genneom

Nå, nå, og det er under alle omstændigheder ?

Skulle du have et eksempel ?
Så vi kune blive "oplyst"

Fra : Frithiof Jensen

Dato : 27-08-01 07:48

Erik G Christensen wrote:

> Skulle du have et eksempel ?
> Så vi kune blive "oplyst"

Eksempel på at "de" snager i folks bankkonti eller ang. Lån?

Angående lån, så er det sådan at et lån, der er væsentligt lempeligere
end "markedsbetingelserne" betragtes som et skattepligtigt gode og man
beskattes af værdien af de lempeligere forhold. Samme gælder med
husleje, lån af bil osv. osv.

(Jeg *kunne* finde de relevante paragraffer på www.toldogskat.dk - men
det er lærererigt i sig selv for folk, der undrer sig over hvad vores
skattekroner går til, at vade igennem de godt 24 MB love og regler .

Det er, som altid i skattesager, myndighederenes skøn, der er afgørende.
Såeh, hvis du laver den slags aftaler må du spørge dig selv om du føler
dig heldig!

Fra : Rikke M. Madsen

Dato : 27-10-01 13:27

Helt tilfældigt er jeg på mit økonomistudie igang med en opgave med lån
mellem private.
ALLE MÅ LÅNE PENGE UD, - og man må opkræver renter inden for en rimelig
grænse (altså ikk f.eks. 200%).
Renterne kan trækkes fra, hvis de er nedfældet på papir, husk så at
rentemodtageren skal opgive dem!
En mulighed er jo, at man ikke sætter de samlede renter højere, end det
gavebeløb man må modtage om året fra en kammeret.
Der er stor sandsynlighed for at skattevæsenet spørger til hvor de er kommet
fra, men så er det jo en nem sag at bevise, at de er lånt af nissemanden.
Evt. bare ved et brev hvori aftalen er nødtørftigt formuleret og begge har
skrevet under.

-Rikke

Fra : Erik G Christensen

Dato : 26-10-01 13:52

"Rikke M. Madsen" wrote:

> En mulighed er jo, at man ikke sætter de samlede renter højere, end det
> gavebeløb man må modtage om året fra en kammeret.

Ja, det er princippielt 0 kr Før beskatning

Fra : D.Hansen

Dato : 30-10-01 16:32

www.penge.dk har der en gang været en opstilling over hvordan et
gældsbrev skulle udformes sådan at der ikke skulle betales skat når pengene
betales tilbage.

se på det og jeg håber I finder en løsning. Et af kodeordene ved sådan et
arrangement; er konflikten vedr. mindsterenten

D.Hansen