spinattærte
Fra : Kirsten Bøgh

Dato : 14-08-01 16:48

Hej!

Jeg har en røget lammekølle som jeg meget gerne vil servere med røræg og en
god SPINATTÆRTE. Nogle forslag ???

På forhånd tak
Kirsten

Fra : Lise Aagaard

Dato : 15-08-01 14:52

"Kirsten Bøgh" <kboegh...@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Jeg har en røget lammekølle som jeg meget gerne vil servere med røræg og
> [...]
Har fundet en opskrift i Paul Holts "Grøn gastronomi" på en mørdejs tærte
med indrullet ost og spinatfyld.
250 g mel
½ txk. salt
125 g. koldt smør
3/4 dl. vand
herefter kniber det med målene, men altså:
man indruller lidt revet ost i mørdejen. Osten fordeles over mørdejen første
gang, den er rullet ud. Kør lidt med kagerullen henover, så osten bliver
trykket ned i dejen, og fold derefter sammen og rul ud igen.
Fyldet er grofthakket, smørdampet spinat og løg, tilsat presset hvidløg,
kvark, parmesan ost og smagt til med salt og peber.

Beklager de manglende vægt og tidangivelser - men man kan vel slumpe sig
lidt frem...?

Bon appetit
vh
Lise

Fra : netman77

Dato : 15-08-01 16:20

"Kirsten Bøgh" skrev d. 14-08-01 16:48 dette indlæg :
> Hej!
>
> Jeg har en røget lammekølle som jeg meget gerne vil servere med røræg
> [...]
Hej Kirsten

Jeg lavede denne tærte i går

Mørdej ( der bliver til 2 bunde, frys den ene)

250 g hvedemel
150 g smør
½ tsk salt
1 æggeblomme
4 spsk koldt vand

Jeg laver dejen på food-processoren, ruller den ud med det samme,
prikker med en gaffel, fryser den ene og sætten den ande bund i
køleskabet 1 time.

Bunden blindbages. d.v.s. læg bagepapir i bunden, og fyld op med tørrede
bønner eller ris( de gemmes fra gang til gang) Bag ved 225 grader midt i
ovnen i 20 min.

Fyld:

300 g frisk spinat
1 løg
100 g reven cheddar
3 hele æg + æggehviden fra bundene
2 dl mælk (eller fløde)
muskat,salt og peber.

Rens spinaten, hak løget og sauter begge dele i smør, ca 5 min.Krydder
med salt,peber og reven muskat.
Pisk æg og mælk sammen.
Fordel spinat-løgblandingen i den forbagte bund(husk at presse væden
fra, ellers bliver tærten ikke sprød i bunden), drys med reven ost og
hæld æggeblandingen over. Sæt i ovnen ved 200 grader i ca. 35 min.

Vi fik tærten til middag, så jeg dryssede også med strimler af
parmaskinke inden den blev bagt.

Velbekomme

m.v.h. Jette M

http://www.kandu.dk/