Messageboard...
Fra : Codeman

Dato : 14-08-01 08:52

Nogen der vil vejlede mig i retning af om man kan lave et godt messageboard
i PHP. Hvis så hvordan ? evt nogle tutorials der giver gode hints.
Mit største problem er at jeg kan godt via en tutorial lave et massageboard,
men har brug for nedenstående funtioner ekstra:

-Der må max være X beskeder inden den laver næste side
-En admin login der kan slette beskeder (ikke så vigtig endnu)

Swoop

PS: jeg har MySQL databasen klar

Fra : Michael L. Hostbaek

Dato : 14-08-01 08:55

Codeman tried to tell us something, and all I got was:
> [...]
|
| -Der må max være X beskeder inden den laver næste side
| -En admin login der kan slette beskeder (ikke så vigtig endnu)

Hvorfor ikke bare benytte en af de allerede programmerede boards ?

Som fx. www.phorum.org

--
Regards,
Michael L. Hostbaek

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 14-08-01 11:40

> Hvorfor ikke bare benytte en af de allerede programmerede boards ?
>
> Som fx. www.phorum.org

Nogen synes det er sjovere at lave det hele fra bunden. Jeg er også en af
dem der ikke bruger phorum pga. jeg hellere vil lave mit eget. Så hva er
problemet med det? Når man er programmør, og også har det som en hobby,
gælder det ikke altid om at blive færdige med projekter, men også om at
lave ting der er sjove at lave, og hvor man kan glæde sig over det færdige
resultat. Nok en slags selvtilfredsstillelse

mvh

Johan

Fra : Michael L. Hostbaek

Dato : 14-08-01 11:46

Johan Holst Nielsen tried to tell us something, and all I got was:

> [...]
| lave ting der er sjove at lave, og hvor man kan glæde sig over det færdige
| resultat. Nok en slags selvtilfredsstillelse

OK. Jeg var såmænd bare venlig og flink ved at påpege at der allerede
eksisterer messageboards "ready-to-use" hvis ikke den pågældende person
allerede var klar over det. Intet ond i det, vel ?
Sommetider, kan det bare ikke betale sig at "opfinde den dybe tallerken"
igen. - Og alt efter hvad hans behov er, kan han vel selv vælge !

--
Regards,
Michael L. Hostbaek

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 14-08-01 11:54

> [...]
> Sommetider, kan det bare ikke betale sig at "opfinde den dybe tallerken"
> igen. - Og alt efter hvad hans behov er, kan han vel selv vælge !

Jah, men min erfaring er at det faktisk er bedre i det lange løb at opfinde
den dybe tallerken som netop passer til en selv, da det vil spare tid osv.
i det lange løb, istedet for at låne naboens.
Problemet med Phorum er at der er mange muligheder, som man muligvis ikke
vil give sine besøgende, og dermed kommer der en masse arbejde med at
skulle tage den del af koden ud. Dermed er det tit nemmere at lave sit
eget, hvor man så også kender koden ud og ind Desuden er det da også en
kanon træning i programmering, at lave sine egne ting, mens man kigger lidt
i folks kode, som har lavet det i forvejen. Således man forstår hvad der
sker. Det var i hvert fald sådan jeg lærte PHP, ASP, Perl osv...

mvh

Johan

Fra : Michael L. Hostbaek

Dato : 14-08-01 12:02

> [...]
| i folks kode, som har lavet det i forvejen. Således man forstår hvad der
| sker. Det var i hvert fald sådan jeg lærte PHP, ASP, Perl osv...

Enig. Hvis det er for at lære det ene eller det andet sprog, så er det
optimalt selv at kode sine ting.

--
Regards,
Michael L. Hostbaek

Fra : Codeman

Dato : 14-08-01 12:40

OK... takker for replies... men nogen der kender nogle turorials der kan
guide en begynder hen imod at lave sin egen messageboard. Jeg vil selv lave
den da jeg lærer mere og derved har bedre styr på det hele.... men jeg vil
også bare lave et enkelt et og senere udbygge
men tilbage .... tutorials any1 ???

codeman

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-01 12:48

In article <3b790df6$0$4657$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>, "Codeman"
<Codeman@mail1.stofanet.dk> wrote:

<snip>
> [...]
> lave den da jeg lærer mere og derved har bedre styr på det hele.... men
> jeg vil også bare lave et enkelt et og senere udbygge men tilbage
</snip>

Der findes en lille tutorial her:
http://www.easysoft.com/tech/php/tut_002/main.phtml

--
Hilsen/Sincerely

Michael Rasmussen

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 23-08-01 17:30

On Tue, 14 Aug 2001 13:40:29 +0200, "Codeman"
<Codeman@mail1.stofanet.dk> wrote:

> .... tutorials any1 ???

Jeg er ikke helt 100 på def. af et "messageboard", men prøv at kigge
her engang:

http://hotwired.lycos.com/webmonkey/99/31/index3a.html?tw=programming

Håber det kan bruges

mvh
Karl Peder

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 14-08-01 11:51

> [...]
> massageboard, men har brug for nedenstående funtioner ekstra:
>
> -Der må max være X beskeder inden den laver næste side

Lav en forespørgsel på antal indlæg =>
etc.
SELECT count(id) FROM beskedtabel

Find ud af hvor mange beskeder du vil have.... på en side... f.eks. 10?
Så vil det se sådan her ud:

<?
$maxindlaeg = 10;
$connection = mysql_connect("host", "username", "password");
mysql_select_db("dbname");
$query = "SELECT count(id) FROM beskedtabel";
$result = mysql_query($query); //Query for antal indlæg i tabellen
$row = mysql_fetch_row($result);
$antalindlaeg = $row[0];

$antalsider = ceil(($antalindlaeg / $maxindlaeg)); //Antal sider med indlæg

if(!isset($start)) {
$start = 0;
}

$query = "SELECT id, messagesubject FROM beskedtabel LIMIT $start,
$maxindlaeg";
$result = mysql_query($query);
while($row = mysql_fetch_row($result)) {
echo $row[1]."<br>";
}
echo "<br><br>";

echo "<a href='$PHP_SELF'>[1]</a>";
for($i=2; $i < $antalsider; $i++) {
echo "<a href='$PHP_SELF?start=$maxindlaeg'> [$i]</a>";
$maxindlaeg += 10;
}
?>

Koden er ikke testet, men det er i hvert fald et godt udgangspunkt
Spørg hvis der er noget du ikke forstår

> -En admin login der kan slette beskeder (ikke så vigtig endnu)

Det er blot at lave et system, hvor du henter message-id og laver en knap
som så går ind og laver en DELETE FROM messagetabel WHERE messageid =
$messageid.

mvh

Johan