Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvilket lån og hvornår?
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 13-08-01 18:22

Hej,

Nogen som kan hjælpe eller give et fornuftigt råd?

Situation:

Vi køber nyt hus på den måde at byggefirmaet opfører huset og vi overtager
det som et brugt hus, det er vist meget normalt. Byggefirmaet skal have et
låne tilbud og garanti for resten af pengene, det er også ok! vi snakker så
med banken om det her låne tilbud som vi skal have lavet et tilbud på, lånet
skal først optages når huset står færdigt 6-7 måneder, vi har lavet vores
beregninger (rådigheds beløb) ud fra 7% obl. over 30 år, vi har derefter
kigget på flex lån med var. løbe tid, med samme månedlige ydelse som på 30
års obl. lån. beregningerne siger at et Flex F5T (100% regulering hvert 5
år) er huset betalt efter ca. 21 år. Banken foreslår at vi nu med låne
ansøgningen tegner kurssikring på 30 års obl. lån, og ser hvordan samfunds
økonomien ser ud om 6 mdr. og så omlægger til Flex - bankens beregninger
siger at det koster ca. 20.000,- plus låne omlægnigs gebyrer. at lave denne
sikring - er de penge givet godt ud? Jeg hører gerne andres mening både for
og imod!

mvh.

Anders

PS: Det under mig egentlig at man ikke har mulighed for at lave kurssikring
på Flex lån - jeg mener hvis vi vælger regulering hvert 10´ende år, så burde
det vel kunne lade sig gøre - i virkeligheden (jeg ved det ikke), kunne man
vel hjemtage et Flex lån med tilskrivning hvert 10´ende år nu, før huset er
færdigt, så er man jo kurssikret i 10 år?

Fra : Erik G Christensen

Dato : 13-08-01 18:42

Anders Jacobsen wrote:

> [...]
> med banken om det her låne tilbud som vi skal have lavet et tilbud på, lånet
> skal først optages når huset står færdigt 6-7 måneder,

Nix, optag et to-tre årig flex - euro lån nu, med bankgaranti, så kender
I ydelsen de næste par år (to -tre års lån er billigst p.t), og så
forhandler I jer til en fornuftig rente og sikkerhedsprovision, og det
bliver nok mere end 20.000 kr, afhængig af totalbeløbet, men så er de bl.a.
fradragsberettiget, og I har en godwill i banken, hvis de - og I forstår
at bruge den.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Henrik A

Dato : 13-08-01 19:17

> [...]
er
> færdigt, så er man jo kurssikret i 10 år?

Nej, du låser kursen frem til udbetalingsdagen - ikke frem til
refinansieringstidspunktet.

Men jeg kan nu heller ikke se, hvorfor du ikke skulle kunne låsen kursen på
flexlånet 6 mdr frem...

Man kan sige, at der på 6 måneder kan ske meget. Hvis du tager flexlånet,
låser kursen frem til udbetalingstidspunktet og så finder ud af, at du har
købt katten i sækken, hvis renteniveauet på refinansieringstidspunktet er
steget, kan du ikke "bare" lægge om, da flexlån pr definition er
inkonvertible.
Så kan du så ærgre dig over, at du ikke tog det fastforrentede lån "dengang
renten var lav".

Hvilket lån man skal tage afhænger jo også af, hvor risikovillig man er.
Hvis man ikke har råd til at have det lidt dyrere fastforrentede lån, skal
man slet ikke tage flexlån - selvom det er billigere.
For hvordan vil man kunne klare regningen, hvis renterne stiger, og man
kommer til at sidde fx 1000 kr dyrere om måneden?

Det lån du taler om er vistnok et såkaldt Stesolid-lån, hvor man kan
forlænge løbetiden ved en rentestigning. Suveræn god idé, da risikoen derved
bliver mindre. Men den er der jo stadig...

Håber, jeg har udtrykt mig nogenlunde klart.

Mvh
Henrik

Jeg repræsenterer her alle andre end mig selv.