”Undskyld på japansk”. Bog af Polikenkorre~
Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-11 19:07

"Undskyld på japansk". Bog af Polikenkorrespondent, japansk gift.
Japanerne anser sig for at være et meget fredeligt folk og havde i 2½
århundrede ingen krige mod nabolande i før WW2.
De mener at Vestens imperialister trak dem ind i krige og at de er
uskyldigt offer for atombomberne mm
Asger Røjle har skrevet en grundig bog om hvordan japanerne stadig
siger undskyld til kineserne for angrebene i starten af WW2 og
overfører milliarder af $ i ulandshjælp og som yen-lån hvert år
Selvom det ikke udtrykkes helt så direkte oplevede jeg hos min
svigerfamilie i Tokyo at man mener man startede WW2 for at undgå at
amerikansk imperialistisk politik i Kina udryddede al konfuzianisme,
der er Kinas og Japans fælles kulturarv.
At erobringen af Nanking kostede titusinder af menneskeliv er
tvivlsomt og aldrig anerkendt af japanske historiebøger, der dog
beklager unødig store antal døde

Fra : Snuden

Dato : 30-10-11 21:26

On Sun, 30 Oct 2011 19:07:16 +0100, Bo Warming <bwng@bwng.dk> wrote:

>"Undskyld på japansk". Bog af Polikenkorrespondent, japansk gift.
>Japanerne anser sig for at være et meget fredeligt folk og havde i 2½
>århundrede ingen krige mod nabolande i før WW2.

Ahem...
1894-1895: Krig mellem Kina og Japan
1904-1905: Krig mellem Rusland og Japan
1910: Japan annekserer Korea (normalt betragtet som en krigshandling)
1914-1918: Japan deltager i 1. verdenskrig (på de allieredes side)
1937: Endnu en krig mellem Kina og Japan starter

"ingen kige mod nabolande i 250 op til WW2".. javel ja.

Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-11 22:53

On Sun, 30 Oct 2011 21:26:18 +0100, Snuden <snudie@hotmail.com> wrote:

> [...]
>1937: Endnu en krig mellem Kina og Japan starter
>
>"ingen kige mod nabolande i 250 op til WW2".. javel ja.

Det er netop disse hurtigt overståede og vellykkede krige som
Imperialistiske Vesten tvang Japan til og som gjorde dem respekterede
men som ikke udsprang af forbitrelse og nag, had mod naboer eller
lignende ulykkeligt

Den egentlige fredsperiode er selvfølgelig Tokugava-dynastiet 1600-
1860

De første to intense krige du nævner var korte og ingen fattede at et
middelalderligt land pludseliv var UKs jævnbyrdige

At man koloniserede Korea - din nr 3 betød at Korea blev så dygtig som
de er nu

Taiwan opnåede oplæring efter krig1
Deltagelsen i WW1 var ikke blodig - man fik at vide at når Tyskland
forlod en koloni ku Japan overtage den

Til sidst nævner du starten på WW2, som dog snarere skete 1931 end
1937

Japan er ørige og det gav beskyttelse siden oldtiden det allermeste af
tiden, så de ER sammenlignet med VestStormagter af den størrelse MEGET
fredelige

Og ville de give så enorm hjælp tll Kina som de har gjort siden 1945
hvis ikke Kinas nuværende succes var de kær og var målet med Pearl
Harbour angrebet(som alle generaler vidste ville føre til nederlag)

UK er også et ørige og ku ha været dydsmønster som JApan, men fra
1066 var flådens mål især at chikanere Frankrig, hundredårskrig,
syvårskrig, Napoleonskrige osv osv
Inden da chikanerede de Spanien, vildt destruktivt og uprovokere

Skatter til London var skatter til KRIG, japanske skatter var små
nærmest mikroskopiske i sammenhæng - DET er fredsvilje

"War involves in its progress such a train of unforeseen and
unsupposed circumstances that no human wisdom can calculate the end.
It has but one thing certain, and that is to increase taxes. Thomas
Paine

Fra : Snuden

Dato : 01-11-11 23:25

On Sun, 30 Oct 2011 22:53:07 +0100, Bo Warming <bwng@bwng.dk> wrote:

>Det er netop disse hurtigt overståede og vellykkede krige som

Din påstand: "Japan førte ikke krig i 250 år op til WW2 startede"
Min dokumentation for det modsatte står herover.

>Til sidst nævner du starten på WW2, som dog snarere skete 1931 end
>1937

Nej, jeg nævner endnu en krig mellem Japan og Kina.

Fra : Bo Warming

Dato : 03-11-11 19:50

On Tue, 01 Nov 2011 23:24:56 +0100, Snuden <snudie@hotmail.com> wrote:

>Din påstand: "Japan førte ikke krig i 250 år op til WW2 startede"
>Min dokumentation for det modsatte står herover.

>Nej, jeg nævner endnu en krig mellem Japan og Kina.

Starten på WW2 var i Asien invasion i Manchuriet 1931 eller angrebet
overf Marco Polo Broen 1937 -
Det er een krig, hvormed Japan forgæves forsøgte at redde Kina fra USA
og katolsk missionering og de var kloge det lykkedes og at Mao fik
æren var uvigtigt

"Det er utroligt hvad man kan, hvis man er ligeglad med, hvem der får
æren. Harry S. Truman og et kendt JESUITslogan

Fra : Bo Warming

Dato : 31-10-11 04:04

> [...]
>1937: Endnu en krig mellem Kina og Japan starter
>
>"ingen kige mod nabolande i 250 op til WW2".. javel ja.

Selvom du har en pointe er der consensus blandt historikere om at
Vesten pressede Japan til at industrialisere sig som kolonialistisk
aggressor nation mod Taiwan og Korea mm

Det svarer til at da USArustningsindustrien havde brug for
fjendebilleder så pressede de belejligt følgende ind i den rolle

Hitler, Stalin, NordKorea, NordVietnam, Palæstina, Cuba, Granada,
Panama Irak, Iran

Man fik i 1840 og 1898 Spanien til at angribe, modvilligt,
Borgerkrigen var ogsp bestuillingsarbejde - men kan man få Kina til
det - Libyenkrig viser at Kina bøjer nakken og undlader at bruge veto
for at iopretholde venskab med USA og man undlader at kræve gæld
betalt

Jøder kan lide krig og det er ikke en enmands kabale
Noget af mønsteret genfindes fra 30årskrigenes Europa hvor jøder lånte
penge til begge sider, for at få en for deres våbensalg gavnlig krig
op at stå, Sad but true