| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | windows 7 starter? Fra : Janos | 
  Dato :  28-09-11 21:17 |  
  |   
            Hej NG
 
 Jeg kan se at flere af de bærbare 10" maskiner har windows7starter 
 installeret. Hvad dækker windows 7 starter over?
 Hvad starter office starter over?
 
 hilsen  Janos 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ivan V. Klattrup (28-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ivan V. Klattrup | 
  Dato :  28-09-11 21:27 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           Kurd (28-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kurd | 
  Dato :  28-09-11 21:29 |  
  |   
            
 "Janos" <janulla@hjortegaardenvæk.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4e8380d7$0$289$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hej NG
 >
 > Jeg kan se at flere af de bærbare 10" maskiner har windows7starter 
 > installeret. Hvad dækker windows 7 starter over?
 > Hvad starter office starter over?
 >
 > hilsen  Janos
 
 Hvad starter office starter over?
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ivar (28-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ivar | 
  Dato :  28-09-11 21:58 |  
  |   
            Janos skrev:
 
 > Jeg kan se at flere af de bærbare 10" maskiner har windows7starter 
 > installeret. Hvad dækker windows 7 starter over?
 
 Det er den mindste version af Windows. Den er specielt til helt
 små pc'er med begrenset processorkraft (fx Atom, Fusion). Typisk
 pc'er der for et par år siden blev solgt med XP, fordi Vista var
 for tungt.
 
 > Hvad starter office starter over?
 
 En salgs-fidus. Simpel Word og Excel der forsøger at lokker dig til
 at købe en fuld version.
 
 Ivar Magnusson
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper Lund (29-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Lund | 
  Dato :  29-09-11 01:01 |  
  |  
 
            Ivan V. Klattrup wrote:
 >>Hvad dækker windows 7 starter over?
 > 
 >  http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions#Comparison_chart der kan
 > du sammenligne de forskellige versioner
 Imponerende at man laver et 64-bit OS (Home Premium) og derefter 
 begrænser RAM til 16GB..
 "640 KB er nok til alle" sagde Bill engang..
 -- 
 Jesper Lund
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jens Peter Karlsen (29-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Peter Karlsen | 
  Dato :  29-09-11 23:57 |  
  |  
 
            Der findes ingen pålidelige optegnelser om noget sådant, kun
 tredjepersons udsagn (a la "Min ven hørte at...) og Bill Gates har
 selv benægtet det.
 http://en.wikiquote.org/wiki/Bill_Gates
Se under Misattributed. Du kan også finde ting der han rent faktisk
 har sagt.
 
 Fejlen lå i IBM's design hvor de valgte at loade drivere i den høje
 ende af de 1MB som kunne adresseres i den oprindelige IBM PC.
 Regards Jens Peter Karlsen. 
 On 29 Sep 2011 00:00:41 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
 wrote:
 >"640 KB er nok til alle" sagde Bill engang..
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Axel Hammerschmidt (30-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Axel Hammerschmidt | 
  Dato :  30-09-11 10:25 |  
  |   
            Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> wrote:
 
 > On 29 Sep 2011 00:00:41 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
 > wrote:
 > 
 > >"640 KB er nok til alle" sagde Bill engang..
 
 <snip>  
 
 > Fejlen lå i IBM's design hvor de valgte at loade drivere i den høje
 > ende af de 1MB som kunne adresseres i den oprindelige IBM PC.
 
 Drivers loadede - indtil UMB, små ledige blokke mellem 640 KB og 1 MB -
 ikke i det høje ende, men i både det lave og høje området mellem 0 og
 640 KB og delte således RAM med systemfilerne, som IBMIO.SYS og
 IBMDOS.COM m.m.fl samt programmer.
 
 Områder mellem 640 KB og i MB, var typisk optaget af ROM, ROM BIOS og
 f.eks CGA eller EGA fra skærmkort. Men der var nogle ledige blokke
 (UMB'er) som kunne udnyttes.
 
 
 -- 
 Ikke ham på Facebook.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jens Peter Karlsen (30-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Peter Karlsen | 
  Dato :  30-09-11 19:56 |  
  |   
            Ja, jeg skrev et lille program i assembler der kunne loade en hel del
 der. På den måde kunne jeg få 627KB fri til programmer. Det var
 inspireret af en artikel jeg læste i et amerikansk computer magasin og
 skyldtes at der kom et spil der krævede at der skulle være mindst
 611KB ledigt hvilket var ret svært dengang. Programmet blev i øvrigt
 frigivet i public domain på et BBS. Måske det stadig svæver rundt
 derude.
 
 Regards Jens Peter Karlsen. 
 
 On Fri, 30 Sep 2011 11:25:11 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel
 Hammerschmidt) wrote:
 
 >f.eks CGA eller EGA fra skærmkort. Men der var nogle ledige blokke
 >(UMB'er) som kunne udnyttes.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Lars Peter Larsen (30-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Peter Larsen | 
  Dato :  30-09-11 20:26 |  
  |   
            Jens Peter Karlsen wrote:
 > Ja, jeg skrev et lille program i assembler der kunne loade en hel del
 > der. På den måde kunne jeg få 627KB fri til programmer. Det var
 > inspireret af en artikel jeg læste i et amerikansk computer magasin og
 > skyldtes at der kom et spil der krævede at der skulle være mindst
 > 611KB ledigt hvilket var ret svært dengang. Programmet blev i øvrigt
 > frigivet i public domain på et BBS. Måske det stadig svæver rundt
 > derude.
 > 
 > Regards Jens Peter Karlsen. 
 
 Så vidt jeg husker var skærmkortets videoram tildelt 128KB over 
 640KB-grænsen og lige derefter var der afsat plads til skærmkortets Bios.
 
 Med QEMM til at styre hukommelsen var det muligt at få 96KB mere 
 konventionel DOS-hukommelse til særligt forslugne programmer, altså 
 omkring 736KB ialt men på bekostning af sin VGA-skærmopløsning.
 
 Øh - er vi ikke Off-topic nu??
 
 /Lars
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |