/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Injurier
Fra : Anders Wegge Keller


Dato : 30-08-11 21:47


Hvad er den praktiske procedure, når man ønsker at føre en sag
omkring injurier (hedder det egentlig ikke æreskrænkelse, hvis man
skal være firkantet?)

Hvilken ret skal den føres ved, den der står for min retskreds, den
hvor modparten hører til, eller den hvor injuriet er blevet fremsat?

Og hvordan med at finde en advokat til at føre sagen. Findes der et
indeks over (område, speciale), eller skal man tage den første den
bedste i telefonbogen, og håbe på det bedste?

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

 
 
Jet (31-08-2011)
Kommentar
Fra : Jet


Dato : 31-08-11 13:26

On 30 Aug., 23:47, Anders Wegge Keller <we...@wegge.dk> wrote:
>  Hvad er den praktiske procedure, når man ønsker at føre en sag
> omkring injurier (hedder det egentlig ikke æreskrænkelse, hvis man
> skal være firkantet?)
>
>  Hvilken ret skal den føres ved, den der står for min retskreds, den
> hvor modparten hører til, eller den hvor injuriet er blevet fremsat?
>
>  Og hvordan med at finde en advokat til at føre sagen. Findes der et
> indeks over (område, speciale), eller skal man tage den første den
> bedste i telefonbogen, og håbe på det bedste?
>
> --
> /Wegge
>
Du kommer selv videre ved at læse her http://www.domstol.dk/Pages/default.aspx

Anders Wegge Keller (01-09-2011)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Keller


Dato : 01-09-11 06:46

Jet <jetrotte@gmail.com> writes:


> Du kommer selv videre ved at læse her http://www.domstol.dk/Pages/default.aspx

Nej.

Der er en ordforklaring, der fortæller at injurie er et andet ord for
æreskrænkelse, og en side der forklarer at retshjælpen ikke hjælper
med samme type sager.

Så godt forsøgt, men en lidt for Karl-Smart måde.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Hans Kjaergaard (01-09-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 01-09-11 07:17

On 30 Aug 2011 22:47:06 +0200, Anders Wegge Keller <wegge@wegge.dk>
wrote:

> Hvad er den praktiske procedure, når man ønsker at føre en sag
>omkring injurier (hedder det egentlig ikke æreskrænkelse, hvis man
>skal være firkantet?)
Du skal til en advokat og have mulvarpen frem, dog er første møde
oftes gratis, så du kan jo prøve dig lidt frem.

> Hvilken ret skal den føres ved, den der står for min retskreds, den
>hvor modparten hører til, eller den hvor injuriet er blevet fremsat?
Det må en advokat formodes at vide.

> Og hvordan med at finde en advokat til at føre sagen. Findes der et
>indeks over (område, speciale), eller skal man tage den første den
>bedste i telefonbogen, og håbe på det bedste?
Ring rundt og spørg om de har ført denne slags sager (og om de har
vundet eller tabt) og tag en face-to-face snak med dem der virker mest
ærlige.
Er der nogle der siger at den slags sager tager de ikke, så kan de
måske anbefale nogen.

En anden søge mulighed er http://www.stjerneadvokater.dk/ hvor
uafhænige de reelt set er ved jeg dog ikke.


/Hans

Anders Wegge Keller (01-09-2011)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Keller


Dato : 01-09-11 07:24

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> writes:

> > Hvilken ret skal den føres ved, den der står for min retskreds, den
> >hvor modparten hører til, eller den hvor injuriet er blevet fremsat?

> Det må en advokat formodes at vide.

Ja, men jeg vil gerne være så godt forberedt, at jeg starter med at
finde en der har base i den rigtige retskreds. Alt andet lige vil det formentlig gøre det noget nemmere.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Kim Ludvigsen (01-09-2011)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 01-09-11 07:47

Den 30-08-2011 22:47, Anders Wegge Keller skrev:
>
> Hvilken ret skal den føres ved, den der står for min retskreds, den
> hvor modparten hører til, eller den hvor injuriet er blevet fremsat?

Modpartens retskreds.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:
http://rejse-til-thailand.dk

Anders Wegge Keller (01-09-2011)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Keller


Dato : 01-09-11 08:27

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> Den 30-08-2011 22:47, Anders Wegge Keller skrev:
> >
> > Hvilken ret skal den føres ved, den der står for min retskreds, den
> > hvor modparten hører til, eller den hvor injuriet er blevet fremsat?
>
> Modpartens retskreds.

Tak.
--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Axel Hammerschmidt (02-09-2011)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 02-09-11 22:05

Anders Wegge Keller <wegge@wegge.dk> wrote:

> Hvad er den praktiske procedure, når man ønsker at føre en sag
> omkring injurier (hedder det egentlig ikke æreskrænkelse, hvis man
> skal være firkantet?)

Du bør være opmærksom på, at selv om der er tale om æreskrænkelse, så er
sigtelsen straffri, når dens sandheds bevises.


--
Ikke ham på Facebook.

Kim Ludvigsen (02-09-2011)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 02-09-11 23:29

Den 02-09-2011 23:04, Axel Hammerschmidt skrev:
> Anders Wegge Keller<wegge@wegge.dk> wrote:
>
>> Hvad er den praktiske procedure, når man ønsker at føre en sag
>> omkring injurier (hedder det egentlig ikke æreskrænkelse, hvis man
>> skal være firkantet?)
>
> Du bør være opmærksom på, at selv om der er tale om æreskrænkelse, så er
> sigtelsen straffri, når dens sandheds bevises.

Nej, ikke nødvendigvis. Tjek §270 i Straffeloven:

"Er sigtelsens fremsættelse ved sin form utilbørlig
fornærmende, kan straf efter § 267 anvendes, selv om
sandhedsbevis føres; det samme gælder, såfremt
gerningsmanden ikke har haft rimelig anledning til at
fremsætte fornærmelsen."

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=133530

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:
http://rejse-til-thailand.dk

Axel Hammerschmidt (03-09-2011)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 03-09-11 00:24

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Den 02-09-2011 23:04, Axel Hammerschmidt skrev:
>
> > Anders Wegge Keller<wegge@wegge.dk> wrote:
> >
> >> Hvad er den praktiske procedure, når man ønsker at føre en sag
> >> omkring injurier (hedder det egentlig ikke æreskrænkelse, hvis man
> >> skal være firkantet?)
> >
> > Du bør være opmærksom på, at selv om der er tale om æreskrænkelse, så er
> > sigtelsen straffri, når dens sandheds bevises.
>
> Nej, ikke nødvendigvis. Tjek §270 i Straffeloven:
>
> "Er sigtelsens fremsættelse ved sin form utilbørlig
> fornærmende, kan straf efter § 267 anvendes, selv om
> sandhedsbevis føres; det samme gælder, såfremt
> gerningsmanden ikke har haft rimelig anledning til at
> fremsætte fornærmelsen."
>
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=133530

OK. Så skulle jeg ha' skrevet tl sidst: så *kan* sigtelsen *være*
straffri, når dens sandhed bevises.

Men det kunne være interessant at vide hvad "utilbørlig" og "rimelig
anledning" her dækker over. I gamle dage kunne man finde bemærkningerne
til lovene og der se hvilke hensyn der var.

Eller man kunne købe en meget dyr lærerbog, og der læse helt de samme
oplysninger, ofte direkte afskrevet fra betænkningen.

Det sidste har jeg altid syntes var mærkeligt. Bogen og dens forfatter
var beskyttet af ophavsretten, men det Justitsministeriets jurister
havde skrevet i betænkningen var ikke beskyttet.


--
Ikke ham på Facebook.

Kim Ludvigsen (03-09-2011)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 03-09-11 06:56

Den 03-09-2011 01:23, Axel Hammerschmidt skrev:
> Kim Ludvigsen<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:
>> Nej, ikke nødvendigvis. Tjek §270 i Straffeloven:
>>
>> "Er sigtelsens fremsættelse ved sin form utilbørlig
>> fornærmende, kan straf efter § 267 anvendes, selv om
>
> Men det kunne være interessant at vide hvad "utilbørlig" og "rimelig
> anledning" her dækker over. I gamle dage kunne man finde bemærkningerne
> til lovene og der se hvilke hensyn der var.

Jeg kan tænke mig nogle tilfælde, hvor paragraffen vil komme
på tale, fx hvis man opsætter plakater i lokalområdet med
billede, navn og adresse på en person og skriver, at
vedkommende er pædofil, nazist eller fanatisk
muslim/jøde/kristen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:
http://rejse-til-thailand.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste