Liberal Alliances atomkraftforslag er lang~
Fra : Cederholm

Dato : 05-08-11 09:20

Liberal Alliance så gerne at Danmark byggede to atomkraftværker. Deres
tanker skal naturligvis ikke stå alene, for der er god grund til at
Danmark har sagt nej tak, til at anvende atomkraft som energikilde. I
modsætning til hvad atom-lobbyen vil have os til at tro, er atomkraft
en meget forurenende og dyr energikilde, som ikke løser vores CO2-
problemer. Samtidig hænger atomkraft uløseligt sammen med atomvåben.

Når de fleste tænker på faren fra atomkraft, tænker de på risikoen for
kærnenedsmeltninger, som det vi lige har oplevet i Japan, i Tjernobyl
i Ukraine og på Tremileøen i USA. En kernenedsmeltning sker når
atombrændslet ikke bliver tilstrækkeligt afkølet, hvorved det begynder
at overophede. Kærnen bliver så varm er den brænde sig igennem gulvet,
og fortsætter indtil den bliver tilstrækkelig afkølet.

Tjernobyl-ulykken medførte, at alle i en radius af 250 km måtte
evakueres. 10 gange så meget landbrugsjord blev gjort ubrugelig. I
store dele af Europa kan man stadig ikke spise bær og svampe. I Norge
var fårene i flere år på en særlig diæt, der skal nedbringe deres
radioaktivitet, før de kunne slagtes. Atomkraftværker bliver aldrig
sikre, da den menneskelige faktor spiller ind; men forureningen fra
atomindustrien stikker langt dybere, end den umiddelbare
sikkerhedsrisiko, når et atomkraftværk nedsmelter.

Når man skal beskrive forureningen, fra et atomkraftværk, må man
starte der hvor uranmalmen bliver brudt. Ved uranbrydning frigøres den
radioaktive luftart radon, den er bl.a. skyld i, at mange
minearbejdere dør af lungekræft. I processen fra uranen er brudt, til
den kan anvendes i et atomkraftværk; er der flere led, hvor uranen
blive behandlet med forskellige kemikalier og tungmetaller. Det
medfører affald, som bl.a. føres med vinden, og er med til at forgifte
marker, floder og skove i store områder.

Når det radioaktive materiale bliver behandlet med salpetersyre og
flussyre, slipper nitrater, fluorider og forskellige radioaktive
materialer ud til omgivelserne. Udover transporten, af radioaktive
materialer gennem produktionskæden, udgør transporten af forskellige
kemikalier, en sikkerhedsrisiko. Der er f.eks. sket flere uheld under
transporten af flussyre.

Berigelsesanlæggene ligger ofte langt fra uranminerne, lige som
brændselselementfabrikkerne ligger langt fra berigelsesanlæggene. Det
betyder, at der foregår lange transporter med radioaktivt materiale,
også gennem Danmark. Det måske allerstørst forureningsproblem, er
problemet med det højradioaktive affald, som fremkommer efter
atomkraftværket. Plutonium er f.eks. 3 million gange så radioaktivt,
som ubrugt brændsel. Et enkelt plutoniumatom, i en lunge, kan
forårsage kræft.

Det ubrugte brændsel skal efter atomkraftværket oparbejdes. En del af
det genbruges, resten skal skaffes af vejen. Oparbejdningsanlæg, som
Sellafield i England og LA Hague i Frankrig, er en betydelig kilde til
forurening i Europa. F.eks. betragtes duer, på linje med forskellige
krebsdyr, i nærheden af Sellafild som radioaktivt affald, pga. de
store mængder radioaktivt materiale, de har ophobet i kroppen. Alene
duernes klatter er så radioaktive, at de er direkte farlige for
mennesker.

Da en miljøorganisation tømte et læs sand, fra en badestrand i
nærheden Sellafield, af på Downing Street, måtte det destrueres, som
radioaktivt affald; men på stranden, hvor folk bader, anses det som
ufarligt.

Det højradioaktive affald fra oparbejdningsanlæggene, skal opbevares i
hundrede af tusind år, før det er "nogenlunde ufarligt". Man har endnu
ikke fundet nogen sikre steder, at anbringe affaldet.

Atomkraft er tit blevet nævnt som løsningen på "drivhusproblemet"; Men
da bl.a. udvindingen at uran bidrager med store mængde CO2, kan det
modsatte meget vel være tilfældet. 1 kg. Uranbrændsel giver et udslip
på 10 tons CO2. De Svenske kraftværker bruger hvert år 1.300 tons.
Uranbrændsel, og bidrager derved med 13 millioner tons CO2.

Dertil kommer at atomkraft af sikkerhedshensyn, ikke kan bruges til
fjernvarme, og at atomkraft er direkte i modstrid med anvendelsen af
vedvarende energikilder. Det sidste skyldes, at man ikke bare kan
skrue op og ned for effekten, som man kan med olie- og kulkraftværker.
Derfor kan atomkraft ikke levere den nødvendig erstatningsstrøm til
vindmøller, når det ikke blæser.

Atomkraftværker er meget dyre at bygge, men forholdsvis billige i
drift. Derfor medfører atomkraft et højere forbrug af el, selvom
energien i realiteten ikke er billigere end kul- og olieenergi.

Så er der hele problematikken omkring atomvåben. Atomindustrien
startede ud fra et militært behov. Først langt senere begyndte man, at
anvende atomkraft til energiproduktion. Militære og civile
atomkraftværker er identiske. Selvom selve processen er lidt
forskellig kan civile atomkraftværker bruges til at fremstille
atomvåben. I de fleste lande er de militære atomkraftprojekter koblet
tæt sammen med den civile atomenergi, også i vores naboland Sverige.

Det er langt ude når Liberal Alliances energiordfører Villum
Christensen udtaler, at kernekraft er en fornuftig energikilde, der
helt ufortjent har fået et alt for dårligt ry. Jeg tror ikke at
Liberal Alliance ved hvad de taler om, når de foreslår, at vi skal
have Atomkraft i Danmark. Jeg vil foreslå Anders Samuelsen og Co. at
sætte sig grundigt ind i problemstillingerne omkring atomkraft inden
de melder noget så bastant ud, som at indføre Atomkraft i Danmark.

Med venlig hilsen
Carsten Cederholm
http://blog.tv2.dk/en_bedre_verden/

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-08-11 17:18

Cederholm <byplanlaegger@hotmail.com> skrev i meddelelsen
ef0c8d50-9d49-4342-a2f5-cb39180e8571@f20g2000yqm.googlegroups.com:

Dit forvrøvlede vrøvl bliver ikke mindre forvrøvlet at, at du gentager det.
Nærmest tværtimod.

Pas du nu bare din biks som "hypnoterapeut", og overlad politik og vurdering
af kernekrafts farlighed til mennesker, der tænker mere på det aktuelle liv
end på påståede tidligere liv eller "LML".

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bo Warming

Dato : 05-08-11 23:59

On Fri, 5 Aug 2011 08:19:35 -0700 (PDT), Cederholm
<byplanlaegger@hotmail.com> wrote:

> [...]
>sætte sig grundigt ind i problemstillingerne omkring atomkraft inden
>de melder noget så bastant ud, som at indføre Atomkraft i Danmark.

Er der overhovedet døet een eneste af radioaktivitet i Japan iår?

Lidt stråling i havvand har aldrig skadet nogen!