Breivik som selvudnævnt fortovsgeneral?
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-07-11 08:03

Manden ER tilsyneladende så syg i hovedet (sandsynligvis en form for
skizofreni med tilhørende storhedsvanvittige vrangforestillinger?) at
han ifølge norsk politi nu ønsker at gennemføre retssagen i sin egen
hjemmesyede "uniform":

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1591314.ece

Det er rendyrket, ynkeligt selvovervurderende Gadhaffi- eller Michael
Jackson-stil, ja, man kommer jo ligefrem til at tænke på
landevejsriddere, som dog i det mindste har en vis selvironi omkring
deres brug af diverse officielle emblemer og medaljer...

Må jeg i stedet foreslå en heldragt i udsøgt Guantanamo-orange?

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 25-07-11 11:56

On Mon, 25 Jul 2011 09:03:11 +0200, Anders Peter Johnsen
<anderspj@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>deres brug af diverse officielle emblemer og medaljer...
>
>Må jeg i stedet foreslå en heldragt i udsøgt Guantanamo-orange?

Et ærligt billede af personen fås bedst ved nøgenhed
Friviiligt.
Kim Behnke måtte i TV ikke illustrere en økonomi pointe ved at brække
en medbragt banan i to halvdele - hvorfor tillader vi skrankepavers
forbudspjat mens burkaer er tilladt
Alt andet end våben bør være tilladt - lad folk gøre sig til grin jvf
Dostojevskys ord om at hvis folk turde være mere latterlige ville de
holde mere af hinanden

Selvom alt bør på TV er det ord der ku emailes der afgør retssagen
(som her er ret afgjort forlængst, men hvem skades af indsigt i
ABB-selvpromoverings-nykker?

Fra : Hedningen

Dato : 25-07-11 12:35

Anders Peter Johnsen wrote:
> [...]
> deres brug af diverse officielle emblemer og medaljer...
>
> Må jeg i stedet foreslå en heldragt i udsøgt Guantanamo-orange?

Haha - jeg er helt enig med dig i, at det er gakket cirkusforestilling med
den slags uniformer. Det gælder hele linien rundt. Alle, der nyder at bære
den slags uniformer og alt det medalje fims, klovner. Det er ligesom at se
nasseprins Henri Marie Jean André optræde i sin kombinerede general og
admirals (a la suite) galla uniform.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-07-11 13:25

Den 25-07-2011 13:35, Hedningen skrev:

> [...]
> den slags uniformer og alt det medalje fims, klovner. Det er ligesom at se
> nasseprins Henri Marie Jean André optræde i sin kombinerede general og

Nu kan man mene om militære uniformer (og kors og bånd og stjerner),
hvad man vil, men hvor en RIGTIG militæruniform med tilhørende ordener
og hædersbevisninger dog i det mindste - enkelte fastelavnskongelige
undtaget - signalerer faktuelle tilhørsforhold i form af hvilket land og
værn, man tjener, samt angiver rang og optjente meritter, er ABBs
hjemmefabrikerede "uniform" med adskillige ordener, han grangiveligt
ALDRIG NOGENSINDE har gjort sig fortjent til, jo udelukkende et produkt
af hans egen sygelige selvovervurdering og udtryk for dén psykotiske
fantasiverden, han tydeligvis befinder sig i.

Det er oplagt at tænke på den tragikomiske Abraham Joshua Norton, som
bla. danner grundlag for Lucky Luke-albummet "Kejser Smith":

http://en.wikipedia.org/wiki/Joshua_Abraham_Norton

Man fristes i forlængelse heraf til at stille det klassiske - og
grangiveligt deraf på amerikansk formulerede - spørgsmål: "You and WHICH
army?"

Anders Peter Johnsen

Fra : Hedningen

Dato : 25-07-11 13:38

Anders Peter Johnsen wrote:

> [...]
> produkt af hans egen sygelige selvovervurdering og udtryk for dén
> psykotiske fantasiverden, han tydeligvis befinder sig i.

Altså, gemalens uniform, titler og medaljer er skam helt offielt anerkendte.
Der skal nok også være de første 10 tusinder lignende uniformer, der
beklæder folk i Afrika, Sydamerika, Asien og Europa. Jeg ved ikke lige med
Nordamerika og Oceanien; men jeg tror, Schweiz er det eneste land i verden,
der har et direkte forbud mod den slags fjollet udklædning af personer i
national tjeneste.

Hvad angår optjente meritter, så er det jo manden selv, der har givet sig
medaljerne for sit arbejde. Han må vel mene, han har fortjent dem, og hvem
er vi at vi skal kalde ham sindssyg for det, når vort eget land endda har
givet en Chauchescu Elefantordenen?

> [...]
>
> Man fristes i forlængelse heraf til at stille det klassiske - og
> grangiveligt deraf på amerikansk formulerede - spørgsmål: "You and

Han klarede det ene mand. Helt uden nogen kanonføde til at gøre det beskidte
arbejde for sig. Jeg ville nødig være den, der stille nordmanden det
spørgsmål mens han stadig var på fri fod.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-07-11 14:05

Den 25-07-2011 14:37, Hedningen skrev:

> Altså, gemalens uniform, titler og medaljer er skam helt offielt anerkendte.

Ja, det er de sådan set. Desværre.

> [...]
> der har et direkte forbud mod den slags fjollet udklædning af personer i

Ork, der findes da vist en hel del unge svejtsiske mænd i Vatikanstaten,
som SAGTENS kan være med i ræset om "fjollet udklædning"!

http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_Guard

(Og nej, jeg kunne - trods den temmeligt cirkus-agtige påklædning -
sgutte tænke mig at slås med bare een af dem, for så vidt de tilhører
eet af Verdens ældste og mest højagtede militære elitekorps af
professionelle soldater!)

> Hvad angår optjente meritter, så er det jo manden selv, der har givet sig
> medaljerne for sit arbejde.

Medaljer er i almindelighed ikke noget, man tildeler sig selv, med
mindre man er en billig banan-republik-diktator med akutte
mindreværdskomplekser.

Til nød kan man uddele ordener til egen familie, hvis man er kongelig,
men det er netop et levn fra en monarkisk tid, hvor regenten også i
praksis var øverste krigsførende hærchef, eller som amerikanerne kalder
det: "Commander in chief".

> Han må vel mene, han har fortjent dem, og hvem
> er vi at vi skal kalde ham sindssyg for det, når vort eget land endda har
> givet en Chauchescu Elefantordenen?

Dét fratager immervæk ikke diverse REELLE modtagere af denne eller andre
ordener nogen ære i min optik.

Tag nu blot vor egen posthumt Victoriakors-dekorerede WWII-helt Anders
Lassen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Anders_Lassen

Eller den nyligste levende modtager af den amerikanske Kongressens
Æresmedalje:

http://en.wikipedia.org/wiki/Leroy_Petry

Begge et par velfortjente modtager, skulle jeg ydmygt mene!

> Han klarede det ene mand.

"Klarede det"?

Er det Smith eller Breivik, du taler om?

Og hvem af disse to er det således, du synes at se rosende og
anerkendende op til med denne mærkelige tilkendegivelse?

> Helt uden nogen kanonføde til at gøre det beskidte
> arbejde for sig. Jeg ville nødig være den, der stille nordmanden det
> spørgsmål mens han stadig var på fri fod.

Hmmmm, du skriver vel ikke under andre aliaser her i gruppen?

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Rønne

Dato : 25-07-11 14:11

> [...]

> sgutte tænke mig at slås med bare een af dem, for så vidt de tilhører
> eet af Verdens ældste og mest højagtede militære elitekorps af

Som historiker (eller er du stadig stud.mag.?) forstår jeg ikke hvad du
har imod schweizergardens traditionsrige uniform. Fra 1400-tallet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hedningen

Dato : 25-07-11 14:33

Anders Peter Johnsen wrote:

> Ja, det er de sådan set. Desværre.

Jep, så hvis det er et tegn på sindssyge at iklæde sig sådan noget, så er
..... ?

> [...]
> sgutte tænke mig at slås med bare een af dem, for så vidt de tilhører
> eet af Verdens ældste og mest højagtede militære elitekorps af

For slet ikke nævne deres schweizerknive, der både kan skære, klippe,
stikke, save, skrue og proptrække dig i tusind stykker, hvorefter det
indbyggede brændglas sørger for kremeringen.

> Medaljer er i almindelighed ikke noget, man tildeler sig selv, med
> mindre man er en billig banan-republik-diktator med akutte
> mindreværdskomplekser.

Eller som Napoleon, da han kronede sig selv. Men hvem var vel også nærmere
til det? Hvem har egentligt reel moralsk autoritet til at give sådanne
hædersbevisninger og regalier? Sjældent dem der giver dem. Det er helt
sikkert.

> [...]
> men det er netop et levn fra en monarkisk tid, hvor regenten også i
> praksis var øverste krigsførende hærchef, eller som amerikanerne

Ej, det er da bare en dårlig undskyldning. Gemalen modtog Danmarks højeste
orden i 1967, da han giftede sig med Margrethe. Det havde han på ingen måde
gjort sig fortjent til. Så slem er Margrethe altså heller ikke, at det må
anses som en stor og modig dåd at gifte sig med hende.

Jeg skreg også af grin, da Joachim besøgte de danske soldater i
Afghanistan - iklædt en vældig militær uniform med de mest fantastiske
medaljer, han ved den søde grød aldrig nogensinde havde gjort sig fortjent
til.

Men lad os da bare tage nogen andre eksempler. De danske piloter, der for
tiden hælder bomber ned over Gadaffis tilhængere i den libyske borgerkrig,
modtager også medaljer. Og de flyver altså bare rundt over nogen, der ikke
har skyggen af chance for at skyde dem ned.

Skulle nordmanden så ikke også kunne give sig en medalje efter at have
bombet regeringsbygningerne i Oslo? Danske piloter over libyen bomber også
regeringsbygninger. Eller er det kun, hvis man bomber arabiske
regeringsbygninger, at man fortjener en medalje?

> [...]
> Æresmedalje:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Leroy_Petry
>
> Begge et par velfortjente modtager, skulle jeg ydmygt mene!

Det kan da godt være; men hvordan kan vi kalde uniforms og medalje glade
mennesker for sindssyge, når vi selv deler ud og bærer samme til højre og
venstre? Det synes jeg godt nok er at gå i for små sko. Godt nok er det
latterligt; men ligefrem sindssygt?

> "Klarede det"?
>
> Er det Smith eller Breivik, du taler om?

Breivik. Jeg var ikke lige med på, det var Smith, du talte om.

> Og hvem af disse to er det således, du synes at se rosende og
> anerkendende op til med denne mærkelige tilkendegivelse?

Jeg var ikke klar over, det er iboende rosende at omtale en gerning som
klaret ene mand. Er det det? Kan en enmandsgerning klaret ene mand ikke være
anstødelig?

> Hmmmm, du skriver vel ikke under andre aliaser her i gruppen?

Både ja og nej. Kort fortalt så startede jeg under nicket 'Havmand'. Så blev
det 'Hedningen'. Får en tid brugte jeg mit borgerlige navn Henrik Svendsen.
Nu er jeg så tilbage ved 'Hedningen', fordi der ligger en pointe i det. Der
ligger ikke rigtig nogen pointe i mit navn Henrik Svendsen.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-07-11 14:06

Hedningen <hrsvendsen@msn.com> wrote:

> jeg tror, Schweiz er det eneste land i verden, der har et direkte forbud
> mod den slags fjollet udklædning af personer i national tjeneste.

Som schweizergarden ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 25-07-11 16:09

On Mon, 25 Jul 2011 15:06:08 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Som schweizergarden ?

nu optræder de jo så AFAIK ikke indenfor landets grænser

Fra : Per Rønne

Dato : 26-07-11 09:30

@ <Snabel@snabel.net> wrote:

> nu optræder de jo så AFAIK ikke indenfor landets grænser

Heller ikke når Vatikanstatens statschef kommer på officielt besøg?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 26-07-11 14:20

On Tue, 26 Jul 2011 10:29:30 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Heller ikke når Vatikanstatens statschef kommer på officielt besøg?

aner det ikke, men så er de vel stadigvæk udlejede og derfor som sådan
ikke underlagt østrigernes love