Rotte-betragtninger - folllowup
Fra : Bo Warming

Dato : 16-07-11 10:37

Hvis Weil-syge-spredning fra Warming-rotte.
Antag, at den enlige rotte bag mit køleskab blev til mange, og Weils
syge spredtes fra Bjelkes Alle 46 til nabogader og fjernere.
"Shit happens," ville jeg tænke, men også ærgre mig over, at krummer
på gulvet har fået den uheldigt indtrængte rotte til at tænke "her
bliver jeg"
Opnår den partner og formering kan kommunen blive magtesløs , hvis
ikke alt ryddes, og jeg ejer meget, og ved hvor det er, og vil stritte
imod rydning.
Weils syge har ikke været dødelig i DK i mange år og smitter kun,
hvis en smittet rotte tisser på din leverpostejmad(ikke sukkermad), og
du æder maden før rotteurinen er tørret ind så bakterierne er døde
Antibiotika helbreder let, hvis behandling sker indenfor en uge efter
de første (letgenkendelige) symptomer har vist sig. Alle huse i
nabolaget har termoruder og er rottetætte, hvis ikke - som hos mig -
en entredør stod åben netop, som der var rotter i det fri, hvilket der
var efter skybuddet
Hvis en villa som min var en "rotterede" hvorfra territorieopsøgende
rotter spredte sig, ville der nok gå mange år før en rotte trængte ind
i en stuelejlighed - at de finder vej til højere lejligheder er et
vandlåsproblem, som teknikken vistnok har løst perfekt overalt i
velindstandsatte lejligheder - og Nørrebro har snart ikke andre.
Men Miljøkontrollen, som har været her 3 gange på min bøn de sidste
uger, vil nok se et alibi til at få flere ansatte og gøre en stor sag
ud af al ændring af det stilfærdige status quo, så det er her, jeg har
alt at frygte.
Faktisk eksisterer epidemi fra rotter kun vedr middelalderens
rotte-loppe-pest bl.a. Den Sorte Død, som ikke kan genopstå.
Smittes man af Weil via urin-inficeret mad, så er man ikke
smittefarlig for andre i husstanden, incl ammende børn og sexpartnere
og kyssepartnere.