Ophavsret
Fra : ASKF

Dato : 13-07-11 06:16

Jeg gad godt vide hvor mange af "politisk" aktive her i gruppen som har
læst Ophavsretsloven og har taget stilling til den?

Jeg var selv meget aktiv i en tværpolitisk forening som søgte at stoppe
vedtagelen af

"§ 75 c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at
foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger."

Vi forlangte at "effektive tekniske foranstaltninger." skulle defineres.

Pt. har ingen tekniske foranstaltninger kunnet holde mere end 4
måneder!

Efter 6 måneder er omgåelse af dem trivielle...

Hvordan skal retten definere "effektive"?

Den form for kryptering som var sikker for 10 år siden, er triviel at
bryde i dag...

Top forskere i dag er ikke engang sikre på at kvantekryptering kan
kaldes sikker.

§ 75 c er imo en abnormalitet. som skal afskaffes!
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 13-07-11 07:50

Den 13/07/11 07.16, ASKF skrev:
> [...]
> kaldes sikker.
>
> § 75 c er imo en abnormalitet. som skal afskaffes!
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

En dommer har taget stilling til spørgsmålet, kan jeg huske. Han sagde
at hvis der er gjort forsøg på at beskytte indholdet ved kryptering, så
skal det betragtes som lovbrud at bryde den.Uanset at du betragter den
som "Ikke effektiv". Terminologien "effektiv" betragtes ikke som værende
af betydning for meningen i indholdet. Det er bare en "formulering uden
retlig vægt"

Du kan jo bare tænke på en gadedør.Hvis der er en lås på, så er det en
overtrædelse at gå ind, uanset hvor dårlig låsen er.

Men der er en kontrabeslutning. Idet det er tilladt at bryde en
kryptering hvis det er nødvendigt for at nyde indholdet af det købte.

Altså køber du en CD med musik og den ikke kan spille hjemme hos dig, så
er det tilladt at rippe skiven så du kan høre den.

P.S. Men nej du må selv lede efter det. Jeg gider ikke trawle
internettet efter for dig-sorry!))

MvH
Jens

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 13-07-11 08:54

On Wed, 13 Jul 2011 07:16:27 +0200, ASKF wrote:

> "§ 75 c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at
> foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger."

Hvis de kan omgås, så er de jo ikke effektive.

Altså er paragraffen meningsløs.

Fra : Bo Warming

Dato : 13-07-11 09:42

On Wed, 13 Jul 2011 09:53:59 +0200, "S.A.Thomsen"
<s_a_thomsen@yahoo.com> wrote:

>Hvis de kan omgås, så er de jo ikke effektive.
>
>Altså er paragraffen meningsløs.

Og hurra for det - ytringsfrihed er retten til at pisse på copyright
og patenter der kun skader produktfornyelsen