Korpsånd=tidånd=Gud ?
Fra : Bo Warming

Dato : 20-06-11 19:02

Korpsånd=tidånd=Gud ?

Cellerne i din krop har en sammenhængskraft som ku kaldes krops eller
korpsånd
De kommunikerer sammen pr nerver og blodårer og ligesom nerveceller
har budskabsporte kaldet "synapser" har hvert berørende cellepar en
sensitiv plade som er grunden til at fantomsmerter ikke kan helbredes
ved at overskære kun nervetråde

Ligeså har en hær med god (soldater)moral "god korpsånd" dvs de vil
ofre liv for kollega og især leder

Da den franske revolution skabte begejsring og snart derefter faldt i
unåde, var dette en del af TIDSÅNDEN, moden

Ateister der hælder mod panteisme dvs Gud i Naturen har oplevet
gudsånd-begrebet som del af korps og tidsånd og andet

Kinesermor der aktivt præger sig barn og giver det ambitioner om at
være moderens idoler lydige handler ikke altid med tvang og pligt men
ved at hun er halvgud for barnet og imiteres og når hun respekterer
institutioner vil barnet kopiere det
Hvis hun forklarer det gode ved tro, fædrelandskærlighed og royalisme
vil barnet med stor glæde forgude samme idealer og barnet får en
korpsånd i frivillighed og glæde

Da min mor sendte mig til dans fandt jeg det dumt og hun droppede det
efter en sæson

Da jeg sendtes til blokfløjte spil og siden klaverspil syntes jeg også
at regnestykkerne var sjovere, men da julehygge øgedes ved at min bror
og jeg fløjtede julesangene og jeg oplevede andet skønt
musikfællesskab, så nød jeg synligt at være udøvende duelig og i
gymnasiet betalte jeg selv for at gå til klarinetspil - musikglæde
blev mere og mere en del af korpsånden det gjorde mig europæer og
dansker

Tigermor i Kina skaber glæde ved at være nyttig for klan, familie og
land og selvom hun er stolt er det ikke påtaget og "leven barnets liv"
men en ægte god korpsånd udvikles når barnet kommer ind i fællesskab
og samarbejde og indser at der er brug for det, så det aldrig
overvejer selvmord

Japansk harikiri tradition har fået ganske få dydsmønstre der dumpede
i skolen til at begå selvmord
I 1993 havde ingen aldersgruppe større selvmordsfrekvens i Japan end i
DK
HErmed citater der belyser det ægte godhedsfænomen som korpsånd er

   "Den sande frihed består i alles binding til loven"Rousseau
   "En god skribent bruger ikke kun sit eget intellekt men også
sine venners." Nietzsche
   Absolut frihed er det samme som absolut meningsløshed, for
mennesket er kun menneske i kr   aft af talrige afhængighedsforhold. H.
C. Branner
   All for one, one for all. Alexandre Dumas 1803 - 1870
   At glæde sig over en ros er hos mange blot en hjertets
høflighed - og netop det modsatte af en åndens forfængelighed.
Nietzsche
   At spinde selv livets kæde videre og således, at tråden bliver
stadig stærkere - det er opgaven. Nietzsche
   By appreciation we make excellence in others our own property
Francois de Voltaire
   De elsker mig ikke - er det en Grund til ikke at velsigne
dem!Nietzsche
   Den der ved hvorfor han skal leve, tåler næsten et hvilken
somhelst hvordan Nietzsche
   Den, der tror at kunne finde så meget i sit indre, at han kan
undvære alle mennesker, tager meget fejl; men den, som tror, at
menneskene ikke kan undvære ham, tager endnu mere fejl. La
Rochefoucauld
Kå   Der findes en flig af galskab i al kærlighed - men også en
smule fornuft i al galskab. Friedrich Nietzsche
kå   Der findes ingen farligere fjende af retfærdighed end
selvretfærdigheden. Richard Schmidt
kå   Der findes ingen fremmede, kun venner vi ikke kender. Samuel
Pepys
kå   Det er kun uheld ikke at være elsket, men det er ulykke ikke
at kunne elske. Albert Camus
Kå   En nations eksistens består af en folkeafstemning, der finder
sted hver dag.    Joseph Ernest Renan
kå   Enhver skabning drives på græs under Guds piskeslag. Heraklit
kå   Et dyr betror sit liv til en andet dyrs ridderlige
loyalitet.Det kan vi mennesker lære af.      Konrad Lorenz
Kå   Et genialt menneske er uudholdeligt, hvis man ikke desforuden
besidder mindst de to træk: taknemmelighed og renlighed.Nietzsche
Kå   Every man is more than just himself; he also represents the
unique, the very special and always significant and remarkable point
at which the world's phenomena intersect, only once in this way, and
never again. Herman Hesse 1877 - 1962
KÅ   Farisæisme er ikke udartning af det gode menneske,En hel del
af den er snarere betingelsen for al væren-god.Nietzsche
kå   For mig er en lig titusind hvis han er den bedste Heraklit
Kå   From each according to his abilities, to each according to his
needs. Karl Marx 1818 - 1883
kå   han har me ldt sig ud af samfundet
Kå   Handel, lønarbejde og krig udnytter menneskerne, i modsætning
til agerbruget, som udnytter naturen. Aristotles
kå   Hele vort liv er en gudstjeneste. Novalis
Kå   Hvad der gøres af kærlighed, sker altid hinsides godt og ondt.
Nietzsche
kå   Hvad værd et menneskeliv har, beror på, hvad han vil.   C.
Hostrup
kå   Hvert menneske formes af sit eget århundrede, få kan hæve sig
over sin tids sæder. Voltaire
Kå   I enhver stor forretningsmand er der et stænk idealist.
Woodrow Wilson
Kå   I kan ikke slå os i hjel/ Vi er en del af jer selv. Tom Lundén
på "Christiania-pladen"
Kå   I utiliarister, også I elsker alt utile blot som et køretøj
for jeres tilbøjeligheder - også I finder vel egentlig larmen fra dets
hjul uudholdeligt? Nietzsche
Kå   Indre deltagelse i vor sorg som vor glæde [...] er hvad vi
herneden mest trænger til og mindst finder i verden.    Grundtvig
kå   Instruktøren Oliver Hirschbiegel om sin film "Der Untergang"
om Hitlers sidste dage: Jeg kan da godt forstå, at man helst ikke vil
se Hitler som et almindeligt menneske. At der var tale om en ufattelig
ondskab udefra. Men det er bare ikke sandt. Millioner støttede den
barbariske mand og hans bevægelse. Det er nødvendigt at gøre sig helt
klart. For når der kunne ske i Tyskland, kan det ske alle steder.
Brecht sagde således: "Skødet, som dette kom fra, er stadig
frugtbart." Lad det være en lektion for tyskerne - ja, men for alle
andre også. (Politiken marts 05, 2005)
kå   Intet menneske er en ø, hel og fuldstændig i sig selv, hvert
menneske er et stykke af fastlandet, en del af det hele... Hvert
menneskes død formindsker mig, for jeg er indesluttet i menneskeheden;
og send for dens skyld aldrig bud og spørg, for hvem klokken ringer;
den ringer for dig. John Donne
Kå   It is one of the most beautiful compensations of life, that no
man can sincerely try to help another without helping himself
R.W.Emerson
Kå
It takes two to speak the truth - one to speak, and another to hear.
H.D. Thoreau 1817 - 1862
Kå   Jeg bruger ikke blot alt den hjerne jeg har, men alle dem, jeg
kan låne.    Woodrow Wilson
Kå   Jeg elsker hende, og derfor ønsker jeg, at hun elsker - men
hvorfor netop mig? Jeg elsker ikke mig selv nok til til det! - Således
taler den guddommelige Kærlighed ud af Manden.Nietzsche
kå   Jeg er en krusedulle skrevet af en ny pen, der skulle afprøves
på papiret. Nietzsche (automat-styring af underbevidsheden)
kå   Jeg er så gammelsdags opdraget, at jeg er halv, når jeg er
alene, jeg er hel, når vi er to - sådan tror jeg, det er for mange
mennsker til syvende og sidst      Margrethe II
Kå   Jeg hader menneskeheden, for jeg betragter mig selv som en af
de bedste, og jeg ved, hvor slet jeg er. Samuel Johnson
kå   Jeg har aldrig været tynget af andet ansvar, end det som
andre menneskers eksistens, blik, dom lægger på mig. Franz Kafka,
"Sene aforismer" 1922
Kå   Jorden tilhører ikke mennsket, det er mennesket, der tilhører
jorden. Høvding Seattle
Kå   Kærligheden til kun én er et barbari: for den udøves på
bekostning af alle de andre. Også kærligheden til gud.Nietzsche
Kå   Knud Rasmussen var en fremragende kusk, der elskede og
respekterede sine trækdyr. Men hvis en hund blev syg, kom til skade
eller ikke kunne indordne sig i spandet, blev den brugt som foder.
Politiken juli 03
kå   Kultur er vaner taget i den aller simpleste forstand. Hartvig
Frisch
Kå   Livet er os skænket, vi fortjener det ved selv at skænke det.
Tagore, Rabindranath, Indisk Nobelpristager i litteratur 1861-1941
kå   Livets spild er så snedigt indrettet, at når vi snyder i det,
bliver det os selv, vi snyder. Piet Hein
kå   Livsklogskab: at være vennesæl.       Nietzsche
kå   Lykken er som parfume: Vi kan ikke stænke den på en anden,
uden et par dråber rammer os selv. William Shakespeare
kå   Man har ikke sit liv. Det er noget, man er til i, ligesom man
er til i lyset. H.C. Branner
Kå   Man har kun set lidt til livet, hvis man ikke også har set den
hånd, der skånsomt - dræber.Nietzsche
kå   Man kan ikke leve for alle, især ikke for den, som man ikke
ville bryde sig om at leve sammen med.Goethe rskr   Når vi lærer
os ikke at holde af andre mennesker, slutter vi med ikke at holde af
os selv. Nietzsche Morgenrøde 1880
Kå   Man lever i grunden kun, når man nyder andres velvilje. Goethe
kå   Man only has value and significance insofar as he is a STONE
IN A GREAT BUILDING. For this purpose he must be solid; a stone and
above all not a stage player. Nietzsche
Kå   Mangen en påfugl skjuler sin påfuglehale for alles øjne - og
kalder det sin stolthed. Nietzsche
Kå   Mennesket er aldrig større, end når det knæler. Pascal
kå   Mesteren sagde: At meget spirer uden at komme til Blomstring,
ak, saadant hænder.      Kinesisk vismand
Kå   Når et menneske hoster i en koncertsal, kommer alle til at
hoste, og man føler den fysiske irritation i struben. Flok-mimicry er
en virkelig kraft; at sætte sig imod den, vil sige at komme ud af trit
med sine sociale omgivelser det skaber neurotisk spænding og
skyldfølelseArthur Koestler
Kå   Netværkets selvbevaringsregel. Enhver i netværket benytter
enhver mulighed for at yde tjenester over for andre i netværket. Dem
det går udover, er altid dem der ikke er med i netværket.    Klaus
Kjøller
Kå   Nothing knits man to man … like the frequent passage form
hand to hand of cash. Walter Sickert
Kå   Offentlig ansatte er vore tjenere - som bisp Erik Norman
Svendsen sagde ved brylluppet til om danskernes ny slave-par Frede og
Mary "Et kongeligt brudepar tilhører nemlig ikke kun hinanden, men os
alle"( 14maj04kl1630 i Vor Frue Kirke)
kå   Og sandelig er det en fornem tale, der siger: "Hvad livet
lover os, det vil vi - holde overfor livet!"
Kå   Ringe mennesker kan du kende på, at de søger at holde deres
efterfølger nede.   Walther Rathenau1867.1922
kå   Rødderne under jorden kræver ingen belønning for at gøre
grenene frugtbare.       Tagore, Rabindranath, Indisk
Nobelpristager i litteratur 1861-1941
Kå   Samfundet består ikke af mennesker, men af relationer mellem
dem. Arnold Toynbee
kå   Smukt er egentlig alt, som man betragter med kærlighed. Jo
mere man elsker verden, desto skønnere finder man den. Christian
Morgenstern
kå   Solidaritet - det er bare egoisme, der er gjort selskabelig.
Søren Kierkegaard
Kå   Sort arbejde sikrer retfærdighed. Grundigt netværksarbejde er
din bedste garant for en retfærdig behandling.    Klaus Kjøller
Kå   Vejen til medmennesket er for mig meget lang. Franz Kafka,
"Sene aforismer" 1922
kå   What is hell? I maintain that it is the suffering of being
unable to love. Fedor Dostoevsky 1821 - 1881
Kå   When elderly invalids meet with fellow-victims of their own
ailments, then at last real conversation begins, and life is
delicious.   Logan Pearsall Smith
Kå   When your neighbour's wall is on fire, it becomes your
business. Horace 65 - 8 BC
kå   You are forgiven for your happiness and your successes only if
you generously consent to share them. Albert Camus
kå1Ejt   Taknemmelighed er hjertets hukommelse. Jean Baptiste
Massieu
kå1eme   Et menneske uden medlidenhed er det frygteligste menneske på
jorden. Jean Jacques Rousseau
kå1emFs   Man har ikke hjemme der, hvor man har sin bolig, men der, hvor
man bliver forstået. Christian Morgenstern
kå1Mekkkk   Medlidenhed er kærlighedens sidste trin, måske
kærligheden selv. Heinrich Heine
kå1mekkkk   Vi burde alle have medlidenhed med hinanden.    Goethe
Kåa   Kundskaben er stolt over, at den ved så meget. Visdommen er
ydmyg over, at den ikke ved mere. William Cowper
Kåact   Den kloge narrer måske nok den mindre kloge, men den vise
narrer den kloge ved hverken at narre eller lade sig narre. Ellen
Margrete Nielsen
kåact   The value of a man can only be measured with regard to other
men. Nietzsche
kåaMe   "At hjælpe en ulykkelig er en fornuftshandling, som ikke
behøver støtte af medlidenheden" Spinoza
kåameagggk   Godmodigheden, venligheden, den hjertelige høflighed
er stedsesprudlende udløb for den uegoistiske trang og har langt
mægtigere bygget med på kulturen end de meget mere berømte udslag af
den, som benævnes medlidenhed, barmhjertighed og opofrelse. Nietzsche
kåaMekkkk   When a man has pity on all living creatures then only
is he noble.Buddha
kåaMekkkkk   Medlidenhed Jo mere nobel en sjæl er, desto flere
objekter for medlidenhed har den. Francis Bacon
kåaMennn   Medlidenhed er en blid form for frygt. Den er de
intelligentes, de fantasifuldes og forudseendes frygt. Marcel
Pagnol
kåamennn   Medlidenhed er ofte en følelse af egne lidelser i
andres lidelser. Det er en klog forudseenhed af de ulykkestilfælde,
der kan ramme os selv.      Francois de la Rochefoucauld
Kådø   In order to carry out great enterprises, one must live as if
one will never have to die. Marque de Vauvenargues