Tigermors vidunerbørn, iværksat på sjatpis~
Fra : Bo Warming

Dato : 13-06-11 20:32

Tigermors vidunerbørn, iværksat på sjatpissernes ble-ødselhed
Jeg har en drøm om at børn skal kede sig mindre, og i ulande har jeg
haft stor respekt for børnearbejde. Læsning af den ny bog "Kampråd fra
en tigermor" får mig til at frygte at alle danske job snart er i Kina,
fordi de pæser børn til dygtighed. Men bogen praler rigeligt og
glemmer at ikke alle kineserbørn kan blive nr 1 i klaver eller
violinspil. Det gode budskab er, at børn skal have pligter og vide at
nogen har brug for dem - som forfatterinden til Pippi og Emil fra
Lønneberg bøgerne skrev
"De, der altid lader børn gøre, hvad de vil, har fuldstændig
misforstået frihedsbegrebet. Det er simpelthen fejt at sige til sine
børn: I kan gøre, hvad I vil. "
Kinesermor bestikker børnene til hjemmearbejde og erklærer det for
videnskaeligt bevist at bestikkelse skader!
Jeg bestak og pæsede og - som Amy Chua - fortryder jeg intet.
At finde udviklende jobs til et skolebarn man kun har i ferierne
kræver omtanke og jeg betalte time- eller kg pris for tærsket og
malet korn, afskrevne citater og havearbejde - som jeg selv havde som
indtægtskilde i min farmors have, da jeg var teenager
Der var stor tilfredshed i min søns ansigt, da han bar affald ud og
selv fandt på at samle det i en stor papkasseMen uden villa må det
være svært at finde på nok og varierende job og her har jeg fundet et
Columbusæg - bletørring for gamle sjatpissere
De sidste ti år har kommunen leveret mig stiklagner, bleindlæg osv af
moderne engangstype, som koster en børnefamilie tusinder af kroner og
mon ikke de gamle snart skal betale selv, når velfærdsstaten skal
nedtrappes?
Mine forældree døde begge kort efter fald på vej til toilettet om
natten, så jeg har forsket i kop-løsning (minibækken parat på
natbordet og man besørger i sengen uden at vådte sengetøj og glider
tilbage i søvnens rige.
Men når man bliver ældre og sover dårligere, så er stiklagen under
lagenet smart - men bøvlet at udskifte hver morgen . Så er jeg gået
over til et bleindlæg som jeg placerer under tissemanden og efter
prostata har tilladt en tår at passere, slumrer jeg ind oven på
bleindlægget som næste morgen slynges i en papirkurv
Hvor de først efter en uge kommer til at lugte
Tusind nørrebroere er på udkik efter tomme flasker og jeg opdagede, at
glemte dyngvåde bleindlæg kan - nær radiator, lugtløst -tørre ind og
genbruges og havde jeg børn i huset ville jeg sætte genbrug i system
og gøre det til børnetjans at tørre dem om sommeren
Besøgte børnebørn mig ugentligt,ville jeg lade dem lægge fra
papirkurv til have (eller kølig kælder) - eller i tæt pedalspand og
med sugende flade mod sugende flade dvs plastside udad
Når så der er tørring i luften - sol og eller blæst - så op på en
tørresnor under carport eller halvtag og på et par juni eller
junieftermiddage ku et års forbrug af bleunderlag tørres og så er det
lugtløse, skønt stive og let gullige
Kraftig lugt sker kun fra urinvæske, hvor det vandige miljø lader
omdannelse ske af urinstof til ammoniak
Selv et ti gange genbrugt ble-indlæg kan suge normal mængde urin og er
lugtløst, når tørt
Det er korrekt at fortidens våde tøjbleer tørret på en radiator efter
en sjusket opskylning kunne lugte - men det var kun fordi ammoniak
dannes og da smitte aldrig kan ske fra urin , er tricket bare at lade
tørring ske nødtørftigt udendørs i gråvejr og endelig total indtørring
til lugtløshed i solskin
Der er ikke samme æstetik i dette projekt som i den berømte tigermors
pæsen frem til musik-genialitet. Men her kan gøres gavn overalt i
samfundet og nogle børn vil opsøge plejehjem og slæbe af med deres
bleaffald , bortsmide lortebleerne og gøre det store flertal af
urin-bleer egnet til genbrug.
Efter jeg slog ind på den sære genbrugs vane er mængden og vægten af
affald, der skal slæbes ud, faldet drastisk. Er det synd for svenske
skovarbejdere, hvis deres celluloseproduktion ikke bliver ved at
vokse.?
Jeg syns det er synd for børn og oldinge hvis meningsfulde
genbrugsopgaver, der ligger lige for, ikke får lov at berige pr
sparsommelighed og mindre kedsomhed.