[Opslag] Stop jagten på edderfuglen i janu~
Fra : Lars Røn

Dato : 11-08-01 18:01

Stop jagten på edderfuglen i januar og februar.
De seneste godt ti år er vinterbestanden af edderfugle i de danske farvande
blevet mere end halveret til omkring 400.000 fugle. Dansk Ornitologisk
Forening opfordrer Skov- og Naturstyrelsen og Danmarks Jægerforbund til at
give den skrantende bestand af edderfugle en hjælpende hånd, der kan mærkes.
Læs mere på www.netnatur.dk

Bedste hilsner Lars

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 11-08-01 20:58

On Sat, 11 Aug 2001 19:00:30 +0200, "Lars Røn" <majlar@nork.auc.dk>
wrote:

> [...]
>give den skrantende bestand af edderfugle en hjælpende hånd, der kan mærkes.

Skyt så heller mink og stormåke (trut?) bort fra edderfuglens
hekkeområder.

Et forsiktig overslag basert på de observasjoner jeg har gjort i
sommer, tyder på at godt over 50% av dunungene forsvinner etter
klekking - i løpet av den første måneden. (I mitt distrikt, vel å
merke) Dette fra et område med særdeles god næringstilgang, men da
antakelig svært høy predasjon - etter klekking.
(NB dette er bare overslag ut fra rådata som på langt nær er behandlet
på noe særlig høyt nivå...)

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : PJ

Dato : 11-08-01 20:54

Måsk godt med en bestand af den størrelse, som du skriver. Da der bliver
mere og mere knap med føde for specielt disse fugle. Det fremgår af flere
undersøgelser på området.
Knæk og Bræk
Pierre Jakobi

Fra : Arne Jensen

Dato : 13-08-01 18:52

"Lars Røn" <majlar@nork.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Stop jagten på edderfuglen i januar og februar.
Dansk Ornitologisk

Det kan ikke passe at ornitologisk forening, helt overser den virkelige
grund, ihvertfald i Århusbugten, nemlig at fem muslingetrawlere i døgndrift,
efterår, vinter og forår skraber bunden ikke blot for muslinger, men
samtidig for al bundvegetation, der er bestemt ikke for meget mad til de
"skrantende edderfugle i forvejen.
arne