Den 02-08-2011 09:01, Piggienator skrev:
> En person, lad os kalde hende X, får så indbetalt sit
> medlemskontingent på den konto i god tro.
Jeg har ikke tjek på lovgivning herom, så dette er et gæt:
Eftersom det er en fejl fra foreningens side, vil jeg tro, 
at hun skal betragtes som værende medlem. En løsning kunne 
være, at hun betalte kontingentet igen, evt. at hun først 
skal betale efter at have fået pengene tilbage fra ejeren af 
den angivne konto.
Men hertil kommer problemet med manglende fordele af 
medlemsskab op til nu, og at hun måske slet ikke vil være 
medlem mere. Se også nedenfor.
> Med baggrund på hvad jeg har set omkring nethandel osv., så er min
> holdning at X må tage den med sin bank, og få DEM til at tilbageføre
> pengene. Og at det altså udelukkende er en sag mellem X og X's bank.
Det er en sag mellem X og modtageren af pengene, ikke 
banken. Hvis hun ikke selv kan se, hvem modtageren er, kan 
hun rette henvendelse til sin bank og få dem til at kontakte 
modtageren. Hvis altså, hun har betalt gennem banken. Dette 
vil sikkert koste et gebyr, som foreningen bør betale.
> Har jeg ret i det, eller kan hun kræve at få et kontingent tilbage som
> vi aldrig har modtaget?
Problemet er, at det er foreningen, der har oplyst det 
forkerte kontonummer. Ellers ville hun aldrig kunne have et 
krav mod jer. Men i dette tilfælde er hun blevet snydt for 
et medlemsskab og måske nogle fordele, som hun burde have haft.
Jeg ser med spænding frem til svar fra en jurist.
-- 
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:
http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=decimalkomma