Eksportér i 10.7
Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-08-11 10:32

Når jeg henter en PDF og den herefter bliver vist i billedfremviser, så
vil jeg gerne placere den i sin egen relevante mappe. Jeg bruger nu
eksportér. Er der en bedre måde at gøre det på?

--
Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-08-11 10:35

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Når jeg henter en PDF og den herefter bliver vist i billedfremviser, så
> vil jeg gerne placere den i sin egen relevante mappe. Jeg bruger nu
> eksportér. Er der en bedre måde at gøre det på?

Den er vel blevet downlloadet ? .. så du kan vel finde den i din
download mappe og flytte den derfra ?

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-08-11 11:28

> Den er vel blevet downlloadet ? .. så du kan vel finde den i din
> download mappe og flytte den derfra ?

Okay, så du vil mene den perfekte arbejdsgang er at hente den i
downloads og flytte den til relevante mappe. Jeg sidder med mange åbne
filer, og skal lige se en PDF igennem jeg har hentet på nettet. Til min
allerede overfyldte skærm åbner jeg så downloadsmappen og modtagemappen,
eventuelt opretter den hvis den ikke findes.

Umiddelbart syntes jeg at nedenstående var lidt mere elegant, og så
havde man kun topdownlistbox som ekstra clutter:
Før 10.7 arkiverede jeg dokumentet med arkivér-menupunktet uagtet at den
også lå i downloads.

Med 10.7 kan man ikke gøre dette.

Det eneste der ligner i billedfremviser er eksportér. Men jeg kan stadig
bruge menuen, og bevare visuelt fokus på det jeg har igang.

Så mon ikke det er sådan det er tænkt?

--
Flemming

Fra : Øyvind Rise

Dato : 01-08-11 11:35

> [...]

> vil jeg gerne placere den i sin egen relevante mappe. Jeg bruger nu
> eksportér. Er der en bedre måde at gøre det på?

Drag'n'drop fra det lille ikonet i toppen av dokumentvinduet til et
Finder-vindu.

Alternativt gjemme om dokumentet med shift-kommando-s, men det vil
generere en ny fil, og den gamle vil fortsatt befinne seg i mappen for
nedlasting om det er av betydning.

--
Øyvind Rise

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-08-11 11:45

Øyvind Rise <oyvind.rise@bio.uio.no> wrote:

> Drag'n'drop fra det lille ikonet i toppen av dokumentvinduet til et
> Finder-vindu.

Du skal forestille dig at hele min skærm er fyldt op en PDF som jeg
sidder og læser i. Jeg indser at jeg vil katalogisere den, hvad så nu?

> Alternativt gjemme om dokumentet med shift-kommando-s, men det vil
> generere en ny fil, og den gamle vil fortsatt befinne seg i mappen for
> nedlasting om det er av betydning.

Jeg taler netop om system 10.7 hvor din foreslåede funktion ikke findes.

--
Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-08-11 11:48

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Du skal forestille dig at hele min skærm er fyldt op en PDF som jeg
> sidder og læser i. Jeg indser at jeg vil katalogisere den, hvad så nu?

brug quicklook istedet for preview ?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-08-11 11:56

> brug quicklook istedet for preview ?

Er det spotlights quicklook du tænker på? Mit problem er at jeg vil fra
læsningen til en hurtig arkivering i en relevant mappe, uden at forlade
skærm"skrivebordet".

--
Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-08-11 12:01

> Er det spotlights quicklook du tænker på? Mit problem er at jeg vil fra
> læsningen til en hurtig arkivering i en relevant mappe, uden at forlade
> skærm"skrivebordet".

Hvis jeg sidder og skal fordele en masse filer, f.eks. fra download
mappen så bruger jeg quicklook, tryk space mens filen er markeret, til
at kontrollere indhold.

Derefter er det hurtigt at flytte filen til det rigtige sted, uden at
forlade finder på noget tidspunkt.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-08-11 12:18

> [...]
> at kontrollere indhold.
>
> Derefter er det hurtigt at flytte filen til det rigtige sted, uden at

Cool funktion. Men brugsmønstret er at komme fra læsning i en fil, der
så skal placeres det rette sted, uden svinkeærinder. Og som tåler
præsentation for børn i første klasse.

--
Flemming

Fra : Øyvind Rise

Dato : 01-08-11 12:04

> Du skal forestille dig at hele min skærm er fyldt op en PDF som jeg
> sidder og læser i. Jeg indser at jeg vil katalogisere den, hvad så nu?

Nei, det vil ikke virke godt. For å kunne gjøre dette må man dessverre
ha plass til minst en flik av et Finder-vindu på siden.

> Jeg taler netop om system 10.7 hvor din foreslåede funktion ikke findes.

Oppsann! Ja, det er vel Eksportér som har tatt over.

--
Øyvind Rise

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-08-11 12:21

> Oppsann! Ja, det er vel Eksportér som har tatt over.

Jeg er enig med dig. Og navnet er meget relevant i og med at dokumentet
sådan set allerede er gemt på disken, og har et navn allerede.

--
Flemming

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 01-08-11 14:02

On Mon, 1 Aug 2011 11:32:04 +0200, <Flemming Rubini> wrote:
> Når jeg henter en PDF og den herefter bliver vist i billedfremviser, så
> vil jeg gerne placere den i sin egen relevante mappe. Jeg bruger nu
> eksportér. Er der en bedre måde at gøre det på?

Enten det, eller dupliser. Men virker som om eksportér er bedre ettersom
dupliser lager ett duplikat som du må lagre. Er det en stor pdf-fil kan
det ta litt lengre tid.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-08-11 16:27

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> Enten det, eller dupliser. Men virker som om eksportér er bedre ettersom
> dupliser lager ett duplikat som du må lagre. Er det en stor pdf-fil kan
> det ta litt lengre tid.

Ikke enig. Jeg syntes det ikke fordi, du får ikke mulighed for at
redigere navnet eller placere filen hvor du vil.

Men tak for modspillet, hvorved jeg kom til den beslutning at eksportér
er den metode jeg vil anbefale.

--
Flemming

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-08-11 15:32

> [...]

> vil jeg gerne placere den i sin egen relevante mappe. Jeg bruger nu
> eksportér. Er der en bedre måde at gøre det på?

Jeg kan ikke finde andre alternativer end "Dubler", hvorefter man kan
arkivere det dokument, man nu har lavet, ligesom i gamle dage. For mig
at se er de to metoder stort set lige nemme eller besværlige, om du vil.
I begge tilfælde ender man med at have to eksemplarer af det samme
dokument, som andre har påpeget. Personligt trækker jeg altid
dokumenter, jeg har hentet, fra mappen Overførsler til den rette mappe i
Finder. Det er faktisk noget af det eneste, jeg bruger Finder til.
Ellers er jeg jo en varm fortaler for, at man lader iTunes styre
musikken, iPhoto styre billederne osv. og så i øvrigt holder sig fra at
rode rundt i diverse mapper.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-08-11 16:30

> [...]
> Ellers er jeg jo en varm fortaler for, at man lader iTunes styre
> musikken, iPhoto styre billederne osv. og så i øvrigt holder sig fra at

Jeg er enig med dig i den overordnede "metode" mht. at undgå at bruge
filsystemet. Men dublér giver ikke de muligheder jeg efterspørger:
adgang til filnavn og katalogisering i bestemt måske ny mappe.

Derimod giver det god mening for mig at man har alt i downloads, og
tager en kopi derfra, men metoden i 10.7 er 'eksportér' hvor man før
kunne vælge 'gem som'.

Downloads kan man så efter behag tømme.

--
Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-08-11 16:35

> [...]
>
> Derimod giver det god mening for mig at man har alt i downloads, og
> tager en kopi derfra, men metoden i 10.7 er 'eksportér' hvor man før

Sålænge eksporter ikke gør ting ved din fil ... eksporter betyder som
regel at data bliver omskrevet på en eller anden måde.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-08-11 16:51

> Sålænge eksporter ikke gør ting ved din fil ... eksporter betyder som
> regel at data bliver omskrevet på en eller anden måde.

Ja det er så lige det! Mit forslag holder ikke generelt på grund af
dette. Godt set.
I Pages tvinges man ud i Finder hvis man vilo have fuld kontrol.

Man bæver lidt for man skal tage stilling til et format. Som standard er
sat PDF. Og et par andre man nok lige skal vænne sig til.

--
Flemming

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-08-11 17:53

> Jeg er enig med dig i den overordnede "metode" mht. at undgå at bruge
> filsystemet. Men dublér giver ikke de muligheder jeg efterspørger:
> adgang til filnavn og katalogisering i bestemt måske ny mappe.

Jo da. Du skal bare gøre, som jeg skriver. Først skal du vælge "Dubler".
Så får du åbnet dokumentet i et eksemplar mere. Det hænger så og svæver
i luften uden at være gemt noget sted på harddisken. Hvis det ikke var
en PDF, ville man f.eks. kunne lave rettelser i det. Derefter skal du
vælge "Arkiver", og så kan du gemme det og selv bestemme navn og
placering ligesom før Lion.

> Derimod giver det god mening for mig at man har alt i downloads, og
> tager en kopi derfra, men metoden i 10.7 er 'eksportér' hvor man før
> kunne vælge 'gem som'.
>
> Downloads kan man så efter behag tømme.

Ja jo, jeg kan da godt følge dig. Jeg synes så til gengæld, det er lidt
unødigt at have det samme dokument i mere end et eksemplar. Får det lov
at ligge der lidt, vil det jo også ende med at tage plads i ens backup
(f.eks. Time Machine) i lang tid fremover. Endelig så har min mappe med
overførsler det med at vokse meget hurtigt. Jeg lader nogle gange noget
ligge midlertidigt i den som f.eks. turneringsprogrammer, som jeg kun
skal bruge nogle få dage. Hvis der ligger alt for meget andet, så bliver
det hurtigt svært at overskue. Men jeg kan godt se fordelene ved din
metode. Så slipper man bl.a. for at skulle åbne Finder-vinduer og skulle
trække rundt med filer. Jeg vil nok prøve det lidt fremover for at se,
om jeg alligevel foretrækker din metode.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-08-11 19:30

> [...]
> at ligge der lidt, vil det jo også ende med at tage plads i ens backup
> (f.eks. Time Machine) i lang tid fremover.

God pointe. Så den har jeg lige fravalgt fra sikkerhedskopiering.

> [...]
> trække rundt med filer. Jeg vil nok prøve det lidt fremover for at se,
> om jeg alligevel foretrækker din metode.

Ja nu er vi i dag nået frem til at i billedefremviser så er dublér og
eksportér det samme.
Og næsten det samme i Pages. Her vælger vi også 'Dublér', og i det samme
vi lukker vinduet (og først da!) bedes vi om at forholde os til navn og
placering, men selvfølgelig i Pagesformat, trods alt. Så alt er godt.

Den gamle 'Gem som' vi brugte før, aktiveres nu først når vi lukker
vinduet (!) efter 'Dublér'.

Og det er faktisk en forbedring af arbejdsgangen fra 'Gem som'. Da var
det ikke så inituitivt at ændre navnet på dokumentet på skærmen, uden
man havde sikkerhed for der var en kopi. Det har tidligere medført
ulykker, hvor det ikke var tilfældet. Det har man i dag.
Jeg er alt i alt meget tilfreds.

Jeg ser frem til at 10.7 bliver dokumenteret i en samlet
brugsvejledning.

--
Flemming

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-08-11 21:07

> [...]

> placering, men selvfølgelig i Pagesformat, trods alt. Så alt er godt.
>
> Den gamle 'Gem som' vi brugte før, aktiveres nu først når vi lukker

Der er da et menupunkt, der hedder "Arkiver". Det dukker op, når du har
dubleret, og dokumentet altså ikke har noget navn eller placering. Du
behøver altså ikke lukke dokumentet.

> [...]
> Jeg er alt i alt meget tilfreds.
>
> Jeg ser frem til at 10.7 bliver dokumenteret i en samlet

Jeg er også lidt forvirret. Man kan også vælge at gemme en version.
Dubler og eksporter bruges vel, når man ønsker at lave yderligere en
version af dokumentet. Det er måske ikke så relevant for PDF'er, som man
normalt bare læser, men for ander typer dokumenter kan det jo være
praktisk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-08-11 06:51

> Der er da et menupunkt, der hedder "Arkiver". Det dukker op, når du har
> dubleret, og dokumentet altså ikke har noget navn eller placering. Du
> behøver altså ikke lukke dokumentet.

Det kan jeg ikke følge dig i. Når jeg prøver at reproducere dette, så
sker der det, at først i det øjeblik jeg vil lukke vinduet, da kommer
muligheden frem for at navngive.

> [...]
> version af dokumentet. Det er måske ikke så relevant for PDF'er, som man
> normalt bare læser, men for ander typer dokumenter kan det jo være

Jeg det er et semimacho forhold som Apple dér forventer.
Jeg er vant til at arbejde med mange versioner af et dokument, og når
jeg så ikke længere til fulde forstår hvordan man får ændret navnet på
et allerede navngivet dokument, i en smidig arbejdsgang, hvor
'DokVer007' blir til 'DokVer006', så føles det lidt op ad bakke.

--
Flemming

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-08-11 17:19

> Det kan jeg ikke følge dig i. Når jeg prøver at reproducere dette, så
> sker der det, at først i det øjeblik jeg vil lukke vinduet, da kommer
> muligheden frem for at navngive.

Jeg ved ikke, hvad du prøver at reproducere. Du klikker i hver fald ikke
på menupunktet "Arkiver", som jeg foreslår. Jeg ved ikke, om vi taler
forbi hinanden, så jeg prøver lige forfra en gang:
Når du vælger "Dubler", får du en ny version af dokumentet, som
får "kopi" føjet til navnet i titellinien. Dokumentet er ikke gemt på
nogen disk. Hvis du så går ind i menuen Arkiv, så er punktet "Arkiver en
version" lavet om til "Arkiver...". Hvis du klikker på det, så kommer
menuen, hvor du kan vælge navn og placering. Både "Arkiver..." og
"Arkiver en version" har genvejen [æble-S].

> [...]
> et allerede navngivet dokument, i en smidig arbejdsgang, hvor
> 'DokVer007' blir til 'DokVer006', så føles det lidt op ad bakke.

Netop her må "Dubler" jo være vældigt smart. Med mindre du vil nøjes med
den nye Time Machine-lignende måde at gå tilbage til tidligere
versioner.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-08-11 17:35

> [...]
>
> Netop her må "Dubler" jo være vældigt smart. Med mindre du vil nøjes med
> den nye Time Machine-lignende måde at gå tilbage til tidligere

Tak. Nu forstår jeg det! God forklaring!

Så vi tager den lige en gang til :)

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 01-08-11 17:59

On Mon, 1 Aug 2011 17:27:00 +0200, <Flemming Rubini> wrote:
> Ikke enig. Jeg syntes det ikke fordi, du får ikke mulighed for at
> redigere navnet eller placere filen hvor du vil.

Joda, men man må bare lukke filen først, da kommer det opp en standard
dialogboks.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-08-11 19:08

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> Joda, men man må bare lukke filen først, da kommer det opp en standard
> dialogboks.

Sørme du har ret. Og hvad ser vi, et eksportér funktions vindue!
--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-08-11 19:33

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> God pointe. SÃ¥ den har jeg lige fravalgt fra sikkerhedskopiering.

Udover første kopi giver det ikke ekstra tid eller pladsforbrug.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-08-11 06:37

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110801 <nospam0002+20110801@gmail.com> wrote:

> Udover første kopi giver det ikke ekstra tid eller pladsforbrug.

Det er godt med klarhed i alle udredningerne. Min er på 1,72GB.

--
Flemming