Stafetten: Blues
Fra : Jan Kronsell

Dato : 15-06-11 13:25

Der findes mange genrer indenfor musik, og bare inden for blues er der mange
udlægninger. Her er nogle stykker til inspiration:

Her er Ted Lewis bed Dallas Blues, som var det første bluesnummer, der
uidkom nodeark til. Det var i 1912. Udgaven her er fra 1931.
http://www.youtube.com/watch?v=bBYyvf_xBYk

Her er Muddy Waters med det gamle Willie Dixon nummer Hoochie Coochie Man
http://www.youtube.com/watch?v=uO4A6xx65WU

Og til sidst Canned Heat med Bullfrog Blues.
http://www.youtube.com/watch?v=dll9its0Jj0

Der er rigtigt mange derude, så lad høre.

Jan

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 15-06-11 14:23

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> Og til sidst Canned Heat med Bullfrog Blues.
> http://www.youtube.com/watch?v=dll9its0Jj0

Det er da guf. Jeg har faktisk aldrig hørt rigtig "pigtrådsmusik" fra andre
end danske grupper. Hvis man da ikke kalder "Hank Marvin" for pigtrådsmusik.
I så fald har jeg også hørt ham.

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-06-11 15:11

On 15-06-2011 14:24, Jan Kronsell wrote:
> Der findes mange genrer indenfor musik, og bare inden for blues er der
> mange udlægninger. Her er nogle stykker til inspiration:
> Der er rigtigt mange derude, så lad høre.

Maria Muldaur med "A Woman Alone With The Blues":
http://www.youtube.com/watch?v=YA1asFSDHCc&feature=related

Helen Humes med "Today I Sing The Blues":
http://www.youtube.com/watch?v=LaLiR6oZ7tQ&feature=related

Ma Rainey med "Prove It On Me Blues":
http://www.youtube.com/watch?v=VjRn7_cC8N4&feature=related

Henning

Fra : CeeJay

Dato : 17-06-11 16:23

Den 15-06-2011 16:11, Henning Jensen skrev:

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=YA1asFSDHCc&feature=related
>
> Helen Humes med "Today I Sing The Blues":

Synes da lige vi skal tage en dansker - Mike Andersen, med hans mest
kendte nummer. (Og nej, det er ikke ham, der lave
Elvis efterligning).

http://www.youtube.com/watch?v=pjG2KJpNvto&feature=related

/CeeJay

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-11 16:28

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Der findes mange genrer indenfor musik, og bare inden for blues er der
> mange udlægninger. Her er nogle stykker til inspiration:
> Der er rigtigt mange derude, så lad høre.

Så må jeg have fat i noget af det flotteste blues jeg kender, nemlig "Wasted
Sunsets" med Deep Purple:
http://www.youtube.com/watch?v=2nAb9CfR8pE
Sådan skal en Stratocaster lyde, og det flotte afdæmpede Hammond giver mig
myrepatter over hele kroppen :)

Jeg bliver nødt til at fortsætte med samme band, for den totalt
hjerteskærende blues "Mistreated" med David Coverdale i forgrunden, er musik
af en anden verden:
http://www.youtube.com/watch?v=tsO26Pgm6qI

Til slut ingen ringere end Gary Moore, med "Still Got The Blues". Her er vi
over i 6/8, hvilket giver blues en ekstra dimension, og er fantastisk at
spille, specielt for trommeslageren :)
http://www.youtube.com/watch?v=4O_YMLDvvnw

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-11 18:40

"Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote in

> [...]
> er vi over i 6/8, hvilket giver blues en ekstra dimension, og er
> fantastisk at spille, specielt for trommeslageren :)

Nå ja, så skal han slå til noget andet end den evindelige 4/4. I vestlig
musik er 6/8 .. og de andre 3-delte taktarter enormt udbredte. Komponisten
Hartmann og iøvrigt også Weyse og Carl Nielsen skrev meget i 6/8. Jeg har
nu altid syntes, at Gary Moore er en brilliant tekniker, men iøvrigt enormt
kedelig

Venligst
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-11 19:14

"Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i en meddelelse

> Nå ja, så skal han slå til noget andet end den evindelige 4/4.

Nej, men 6/8 er rigtig rar at lave fills hen over. Langsommere og med flere
"åbninger" end 4/4

>I vestlig
> musik er 6/8 .. og de andre 3-delte taktarter enormt udbredte. Komponisten
> Hartmann og iøvrigt også Weyse og Carl Nielsen skrev meget i 6/8.

Jep, men det jeg mente var, at traditionel blues er 4/4

Er tilbøjelig til at være enig ;)

Fra : Carl Drud

Dato : 15-06-11 17:53

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> writes:

> Der findes mange genrer indenfor musik, og bare inden for blues er der
> mange udlægninger. Her er nogle stykker til inspiration:

Junior Kimbrough -Sad Days, Lonely Nights
http://www.youtube.com/watch?v=lm06GowX3gU

Robert Nighthawk - Eli's Place
http://www.youtube.com/watch?v=oypAbJj-fEs

R.L. Burnside - Let My Baby Ride
http://www.dailymotion.com/video/xgt5l0_rl-burnside_music

Og til sidst et forrygende klip med Bo Diddley
http://www.youtube.com/watch?v=nFpv1LKrA9s

--
Carl

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 16-06-11 22:02

Carl Drud skrev:

> Robert Nighthawk - Eli's Place
> http://www.youtube.com/watch?v=oypAbJj-fEs

Fedt klip, tak for det.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-11 18:19

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> wrote in

> Der er rigtigt mange derude, så lad høre.

ok da. så er her et af mine favoritnumre med Led Zeppelin: You shook me

http://www.youtube.com/watch?v=S3-XqLFKQzA

og denne har jeg faktisk brugt i en anden stafet: Billie Holiday, Strange
Fruit:

http://www.youtube.com/watch?v=h4ZyuULy9zs

Janis Joplin skal ikke forbigås, her med Ball and chain:

http://www.youtube.com/watch?v=jhBFRNBxT_o

og endelig Bonnie Raitt med Woman be wise:

http://www.youtube.com/watch?v=-GePTSbvde4

Læg mærke til at hun i introen nævner legendariske Bessie Smith som
inspiration.

Med blå hilsen
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-11 18:24

Daxhund <dax-at-tyf-dk> wrote in news:v-
OdnQGnCNASdGXQnZ2dnUVZ8jednZ2d@giganews.com:

> og endelig Bonnie Raitt med Woman be wise:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=-GePTSbvde4

og vi får den lige med Sippie Wallace også. Fantastisk stemme!

http://www.youtube.com/watch?v=BozPEpeMg2c&feature=related

Venligst
Lars

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 16-06-11 22:05

Daxhund skrev:

> og vi får den lige med Sippie Wallace også. Fantastisk stemme!
> http://www.youtube.com/watch?v=BozPEpeMg2c&feature=related

Så lækkert.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Max

Dato : 15-06-11 19:17

Hej Jan

> Der findes mange genrer indenfor musik, og bare inden for blues er
> der mange udlægninger. Her er nogle stykker til inspiration:

Vi skal da lige have et nummer med mr. blues

B.B. King - Key to the Highway
http://www.youtube.com/watch?v=wNId8clBdbI

og så en yngre mand der gør det godt

Jonny Lang - There's Gotta be a Change
http://www.youtube.com/watch?v=f1t05jCC2uw

og så en forhenværende

Jimi Hendrix - Little Wing
http://www.youtube.com/watch?v=JJmdYKQJS5s&feature=related

Max

Fra : Kert Rats

Dato : 16-06-11 03:53

> [...]
>
> Og til sidst Canned Heat med Bullfrog Blues.
> http://www.youtube.com/watch?v=dll9its0Jj0
>

> Der er rigtigt mange derude, så lad høre.

Mit absolutte total hit mega seje kradskodyle bluesnummer er noget nær
ubetinget Steve Ray Vaughans Tin Pan Alley:
http://www.youtube.com/watch?v=Aon6JfHxnTo
Her i originalversionen - og ledsaget af billeder fra Route 66.
Så kan det ikke blive ret meget bedre!

Venligst

Kert Rats

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-11 09:57

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=Aon6JfHxnTo
> Her i originalversionen - og ledsaget af billeder fra Route 66.

Enig. Det er hårrejsende godt :)

Fra : Jan Kronsell

Dato : 16-06-11 16:16

Sorry. Blev lige arbejdsramt. Lytter i aften og vender tilbage i morgen.

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 17-06-11 12:17

Så vil jeg bidrage med nogle af vores danske bluesfolk:

H.P. Lange, som jeg havde fornøjelsen af at have til at spille til min
50-års fødselsdag - her er vi helt ude i Mississippis sumpe:
http://www.youtube.com/watch?v=xsNfC5Z5uF0

To af vores lokale blueshelte - Uffe Steen og Ole Frimer, her fra deres
hedengangne fælles band Blue Junction. Ole var i sin tid en fast del af
vores fredagbar-hyggeguitarpapkasseband på biologistudiet i Århus, og så
forsøgte vi andre at følge med
Nå, ja, og så er der jo lige dansk blues' Grand Old Man, Peter Thorup, som
her havde en af sine allersidste optrædener - ganske enkelt en fænomenal
bluesman
http://www.youtube.com/watch?v=WSocaieyA4Q

En helt speciel duo er Nalle og Michelle Birkballe - ved et tilfælde så jeg
et program med Nalle på TV2 Charlie, hvor han havde Michelle med - og
klippet stammer derfra.
http://www.youtube.com/watch?v=I3SeHdTwylA

Og så lige for at bryde mit dansk-dogme koncept:

Bruce Willis kan faktisk også det med Blues:
http://www.youtube.com/watch?v=mH068zlGQI8

God fornøjelse

Steen Lindkvist

Fra : Jan Kronsell

Dato : 17-06-11 17:01

"Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=I3SeHdTwylA
>
> Og så lige for at bryde mit dansk-dogme koncept:
>
> Bruce Willis kan faktisk også det med Blues:

Der er blevet præsenteret en masse dejlig bluesmusik, men desværre tillader
min tid i dag mig ikke at kommentere dem alle individuelt, men tak for de
mange bud. Jreg giver stafetten videre til Steen for H. P. Lange, som netop
hensætter en til Mississippideltaet.

Jan

Fra : Henrik

Dato : 18-06-11 11:24

On 15 Jun., 14:24, "Jan Kronsell" <nos...@nospam.dk> wrote:
> [...]
> Her er Muddy Waters med det gamle Willie Dixon nummer Hoochie Coochie Man
> Der er rigtigt mange derude, s lad h re.

Min introduktion til blues skete en del senere og via et band der
ligger langt fra bluesen. Ikke desto mindre var bandet taget over
dammen og spillede sammen med en stor sort gammel gut (62 år!) jeg
aldrig havde hørt om eller set før. Det gjorde indtryk da han sidder
med teksten i hånden og siger "this is heavy lyrics"
http://www.youtube.com/watch?v=RIFU1AwWdQQ&NR=1
(ham har jeg så fulgt lige siden)

Når man har sagt en gang King, så må det hedde alle gode gange 3
Freddie King
http://www.youtube.com/watch?v=GGLmZCZ1sXY
og Albert King (som godtnok hed Nelson)
http://www.wolfgangsvault.com/albert-king/video/blues-power_2146595928.html
tænk at de 3 har en dag opkaldt efter sig.. !!?? (helligtrekongersdag)

Hvis lyden skal være lidt mere sort, rå og emme af whisky gambling og
kvinder, så skal Howlin' Wolf da også med
http://www.youtube.com/watch?v=4Ou-6A3MKow

og ikke mindst ham her, i et noget udsædvanlig TV-setup
http://www.youtube.com/watch?v=GTHt8oC5BF8&NR=1

Havde Muddy ikke været der, hvor ville Buddy så være ...?
http://www.youtube.com/watch?v=uJGzQAylbhk

og når vi nu alligevel følger Muddy sporet, så undrer det mig at en af
de hvideste blues musikere ikke bliver nævnt
http://www.youtube.com/watch?v=-SeLISb0xyg

og så husk, at blues ikke handler om takt, men om en følelse og kunne
udtrykke den
http://www.youtube.com/watch?v=qTlSka5iqPY