iBook 500 & Mac OS X
Fra : Zorilla

Dato : 11-08-01 14:58

Hej,

er der nogle der har prøvet OS X på den nye iBook 500 ?

Jeg påtænker at købe denne, men jeg har fået af vide at den ikke køres
OS X specielt godt. Har det noget på sig ?

Peter

Fra : Peter Gersmann

Dato : 11-08-01 16:58

In article <3B7539F9.615CA1CC@bigfoot.com>, Zorilla
<zorilla@bigfoot.com> wrote:

> er der nogle der har prøvet OS X på den nye iBook 500 ?
>
> Jeg påtænker at købe denne, men jeg har fået af vide at den ikke køres
> OS X specielt godt. Har det noget på sig ?

Vurderinger af ydelsen med Mac OS X afhænger af den færdige Apple
godkendte 10.1'er - den blive målestok for hvad der kan lade sig gøre.

iBook/2001 er skabt til X. Den skal bare op på 256 MB. Hvis du sparer på
hukommelsen, så kvæler du OS X.

//Peter Gersmann

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-01 01:27

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> iBook/2001 er skabt til X. Den skal bare op på 256 MB

du mener vel 64 eller 128 +256. man skal typisk over 300MB RAM for at
nøjes med én swap fil à 80MB.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Jubii, jeg er blevet optaget på lærerseminariet...igen. Jeg leder dog
stadig efter en lejlighed i København

Fra : Zorilla

Dato : 12-08-01 15:25

Øh, hvor meget ram skal der til for at køre OS X ?

Peter

Fra : Anders

Dato : 12-08-01 15:37

Zorilla skrev:

> Øh, hvor meget ram skal der til for at køre OS X ?

Det hurtige og smarte svar er så meget du har råd til, især hvis du stadig
ønsker at køre Classic programmer. Jeg har selv 320 mb i min PowerBook og
jeg er ved at købe 512 mb mere som erstatning for en 64 mb blok, så jeg
kommer op på 768 mb. Det er nok overkill for øjeblikket, men ram er fandme
så billigt for øjeblikket.
--
Hjælp. Jeg mangler en bolig i københavn, 4 værelser og altan ud mod havnen.
Anders Jakobsen == Jobs needs a rank

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-08-01 18:56

Anders <ajkmine@boxershortsmac.com> wrote:

> Jeg har selv 320 mb i min PowerBook og jeg er ved at købe 512 mb mere som
> erstatning for en 64 mb blok, så jeg kommer op på 768 mb.

Du har PowerBook Pismo, ikke? Sidder selv med Pismo med 64 mb + 128 mb
ram, og vil gerne erstatte 64-klodsen med 512 mb (og med tiden erstatte
de 128 med endnu en 512'er...hehe). Kan du fortælle mig, om de to
ram-slots har samme fysiske dimensioner? Og hvad står en 512-klods i nu
om stunder? Og hvor bør jeg købe den? Sidst jeg tjekkede var prisen vist
omkring 1400 kr.

> Det er nok overkill for øjeblikket, men ram er fandme så billigt for
> øjeblikket.

"En datamat kan aldrig blive for stor"<tm>, som man siger.

-j

--
Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-08-01 18:56

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Kan du fortælle mig, om de to
> ram-slots har samme fysiske dimensioner?

Check dette link til info om Pismo ram

<http://www.transintl.com/store/category.cfm?Category=97>

/Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-01 15:43

Zorilla <zorilla@bigfoot.com> wrote:

> Øh, hvor meget ram skal der til for at køre OS X ?

i princippet 64MB, apple anbefaler 128MB - selv har jeg 192 hvilket jeg
ikke mener er tilstrækkeligt, efter hvad jeg kan se bør man have +300MB,
idet man skal derop for at ungå at der swappes til disken (mac OS X
laver swap filer på n*80MB efter behov)

Som alle andre unix'er er Mac OS X meget sulten hvad angår RAM. Mac OS
X's grafiske brugerflade adskiller sig dog fra andre systemer, idet
_alle_ åbne vinduer (også når de er dock'et) lages i RAM - Med 3-4 åbne
browservinduer samt terminal.app og mail.app og et enkelt finder vindue
åbent swappes der eks. med 192MB instaleret - er classic ligeledes åbent
når du hurtigt op på 4*80MB i swap filer.

Det er muligt at 10.1 opdateringen også forbedre hukommelses forbruget,
men med 10.0x føles Mac OS X som et sort hul hvad angår misbruget af
RAM.
--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-08-01 13:31

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [...]
> åbent swappes der eks. med 192MB instaleret - er classic ligeledes åbent
> når du hurtigt op på 4*80MB i swap filer.

Er det normalt OS'er gør sådan? Hvad gør OS 9 for eksemple? Hvad med de
forskellige Windows versioner?

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 13-08-01 20:52

Jan Oksfeldt Jonasen wrote:

> [...]
> forskellige Windows versioner?
>
> --
> You read this far? Okay, have a signature.

Hej Jan

Jeg kan ikke svare for MacOS 9, men jeg ved, af egen erfaring (Solaris 8
på Sun Blade med 256 MB RAM), at UNIX, og dermed også MacOS X har en
glubende appetit på RAM, og Øhh.. "3-4 browservinduer åben",
forhåbenligt ikke Netscape/Internet Explorer og alt det andet, for så
kan jeg godt forstå man får "swapping" med 192 MB RAM (En side
bemærkning.)

Du/I må hele tiden huske på, at Mac OS X er en UNIX (BSD baseret), og at
det sætter helt andre krav til jeres hardware. Det er ikke længere et
"legetøjs" OS
Spøg til side....
UNIX køre en lang række baggrunds processer (opgaver), se blot denne
udskrift fra min Sun Blade 100:

$ ps -A
PID TTY TIME CMD
0 ? 0:13 sched
1 ? 0:00 init
2 ? 0:00 pageout
3 ? 0:02 fsflush
361 ? 0:00 sac
287 ? 0:00 htt_serv
184 ? 0:00 automoun
52 ? 0:01 sysevent
62 ? 0:01 picld
56 ? 0:00 devfsadm
165 ? 0:00 inetd
192 ? 0:00 syslogd
141 ? 0:00 rpcbind
210 ? 0:00 nscd
216 ? 0:00 lpsched
177 ? 0:00 statd
175 ? 0:00 lockd
505 ? 0:01 perfmete
200 ? 0:00 cron
229 ? 0:00 powerd
249 ? 0:00 ccv
238 ? 0:00 utmpd
256 ? 0:00 cimomboo
250 ? 0:00 kkcv
248 ? 0:00 cssd
251 ? 0:00 cs00
252 ? 0:00 fgd
270 ? 0:02 vold
262 ? 0:00 calserve
264 ? 0:00 keyserve
286 ? 0:00 htt
276 ? 0:00 dpkeyser
282 ? 0:00 jserver
283 ? 0:00 jserver_
364 ? 0:00 ttymon
326 ? 0:00 atokmngd
355 ? 0:00 snmpXdmi
302 ? 0:00 dwhttpd
303 ? 0:00 dwhttpd
365 ? 22:35 Xsun
362 console 0:00 ttymon
344 ? 0:00 snmpdx
366 ? 0:00 dtlogin
348 ? 0:00 dtlogin
387 ? 0:00 Xsession
353 ? 0:00 dmispd
367 ? 0:01 mibiisa
369 ? 0:00 fbconsol
385 ? 0:00 Xsession
397 ? 0:00 fbconsol
504 ? 0:01 clock
401 ? 0:00 speckeys
472 pts/3 0:00 ttsessio
495 pts/3 0:00 olwmslav
474 pts/3 0:00 ksh
457 pts/3 0:00 sh
454 pts/3 0:00 sdt_shel
507 ? 0:00 netscape
473 pts/3 0:00 Xsession
552 pts/5 0:00 sh
502 ? 0:00 sendmail
476 pts/3 0:00 fbconsol
484 pts/3 0:00 vkbd
478 ? 0:00 rpc.ttdb
492 pts/3 0:04 olwm
508 ? 8:41 .netscap
506 ? 0:00 rpc.rsta
509 ? 0:00 netscape
510 ? 0:00 .netscap
538 ? 0:00 workman
553 pts/5 0:00 ps
549 ?? 0:00 cmdtool
$

OK, en del af disse vil ikke findes på MacOS X, men det er bl.a. der
jeres RAM "forsvinder"

Jeg håber dette har hjulpet lidt på forståelsen.

Kent

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 14-08-01 14:13

Kent Wormsdorf <kpw@nextnordic.dk> wrote:

> [...]
> "legetøjs" OS
> Spøg til side....
> UNIX køre en lang række baggrunds processer (opgaver), se blot denne

[process mord]
(i OS X vil man nok se trublue processen som et monster)

> OK, en del af disse vil ikke findes på MacOS X, men det er bl.a. der
> jeres RAM "forsvinder"
>
> Jeg håber dette har hjulpet lidt på forståelsen.

Egentligt ikke Det der undrede mig var at gemme et vindue i RAM, har
vi f.eks. et 800x600x24bit farve vindue så løber det jo op i (regne
regne) ca. 10 MB ram, hvilket jo er en del for et vindue. Forestil dig
at hver af dine xterm'er tog en sådan størrelse

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-08-01 18:09

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> [...]
> regne) ca. 10 MB ram, hvilket jo er en del for et vindue. Forestil dig
> at hver af dine xterm'er tog en sådan størrelse

Hvordan regner du det ud? Når jeg regner på det, så bliver det til ca.
1,4 megabyte. Vi regner jo ikke i bits

Men bliver det ikke også gemt i 32 bit?

--
René

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 14-08-01 20:42

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Hvordan regner du det ud? Når jeg regner på det, så bliver det til ca.
> 1,4 megabyte. Vi regner jo ikke i bits
>
> Men bliver det ikke også gemt i 32 bit?

Hmmm lad os se, hvis vi nu tager 2331 / xE4 * (9 - 8.62) + .... Arhh jeg
har ferie og hjernen er slået fra

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-08-01 22:10

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Hmmm lad os se, hvis vi nu tager 2331 / xE4 * (9 - 8.62) + .... Arhh jeg
> har ferie og hjernen er slået fra

Det skal også være tilladt en gang imellem!

Fortsat god ferie!

--
René

Fra : Anders

Dato : 15-08-01 17:00

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> [...]
> åbent swappes der eks. med 192MB instaleret - er classic ligeledes åbent
> når du hurtigt op på 4*80MB i swap filer.

Hvordan ser man i grunden hvor mange swapfiler X har gang i og hvor meget
hukommelse hver proces bruger? Hvis det involverer terminalen, så meget
gerne et grundig step-by-step guide, da jeg ikke er blevet særligt gode
venner med den del af den nye fagre verden.

Fra : macsteen

Dato : 15-08-01 17:20

#ls -l /var/vm

in article B7A06921.70A7%ajkmine@boxershortsmac.com, Anders at

Fra : Dennis Højsholt

Dato : 12-08-01 10:22

Hej Peter,

Du behøver ikke at købe Mac OS X til din iBook 500MHz. Du kan få Mac OS X
næsten gratis hos Apple Danmark.
Se dette link:
http://www.apple.com/dk/macosx/uptodate/uptodate.html

Med venlig hilsen

Dennis Højsholt

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 12-08-01 16:57

Dennis Højsholt <dennis@hojsholt.dk> wrote:

> Hej Peter,
>
> Du behøver ikke at købe Mac OS X til din iBook 500MHz. Du kan få Mac OS X
> [...]

Det gælder tilsyneladende kun til 21. august. Hvis man venter med at
købe sin Mac til efter den dato, får man så MacOS X 10.1 i stedet?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 12-08-01 17:14

In article <1ey18he.168hoa118biog0N%Dont.use.this.address@pip.dknet.dk>,
thorkil@pip.dknet.dk wrote:

> Det gælder tilsyneladende kun til 21. august. Hvis man venter med at
> købe sin Mac til efter den dato, får man så MacOS X 10.1 i stedet?

Jeg mener at i dag leveres alle maskiner med 10.0+ 9.x preinstalleret.
Kuponløsningen var for de maskiner der stod på lagrene uden 10.0.

Hvis du vil have 10.1 uden beregning skal du blot vente til maskinerne
leveres med den danske udgave - det sker nok ultimo Q4.

//Peter Gersmann

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-08-01 18:56

Dennis Højsholt <dennis@hojsholt.dk> wrote:

> Du behøver ikke at købe Mac OS X til din iBook 500MHz. Du kan få Mac OS X
> næsten gratis hos Apple Danmark.

Når Zorilla snakket om at "købe denne" tror jeg han refererer til den
nye iBook; ikke OSX.

-j

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-08-01 18:56

> [...]

> købe denne, men jeg har fået af vide at den ikke køres OS X specielt godt.

Har ikke prøvet at køre OSX på den nye iBook endnu, men på en PowerBook
G3 "Pismo": 400 Mhz med 192 mb ram hhv. 500 Mhz med 256 mb ram, som i
hastighed vel kan sammenlignes med iBook'en med tilsvarende mængde ram.

OSX er tungt, og bestemt ikke nogen fest at afvikle på disse maskiner.
Heldigvis er der gode udsigter til mærkbare hastighedsforbedringer med
den kommende OSX 10.1; det siger både Steve Jobs og mine egne "hænder
på"-oplevelser. Selv på en gammel iMac G3-233 med 160 mb ram begynder
10.1 (beta) at ligne et brugbart OS.

Resumé: Hvis du står og skal bruge en komputer nu og her og er varm på
den nye iBook, så køb nu. Sørg for at købe ekstra ram med det samme;
minium 256 mb eller 512 mb ekstra. Den nye iBook er en rigtig sød
maskine, og med godt med ram, 10.1 og native udgaver af programmerne,
tror jeg fint den kommer til at klare de mest almindelige opgaver:
Verdensvæv, elektronpost, kontor-programmer m.v.

-j

PS: Det er ganske let at hælde ram og AirPort i den nye iBook. Først ved
harddisk-skift springer der sved...

Fra : Terje Rydland

Dato : 13-08-01 09:01

Zorilla <zorilla@bigfoot.com> wrote:

> Hej,
>
> er der nogle der har prøvet OS X på den nye iBook 500 ?

Ja, jeg bl.a.

> Jeg påtænker at købe denne, men jeg har fået af vide at den ikke køres
> OS X specielt godt. Har det noget på sig ?

OSX kjører utmerket på iBook (iceBook). Enkelte program (som Finder og
OmniWeb) er langsomme, og generelt kunne man nok ønske seg noe mer
hastighet, men det oppleves ikke som problematisk.

Jeg tror at de fleste ytelsesproblemer blir løst med neste release av
OSX som skal komme om ca. 1 mnd.

Sørg bare for at den har nok RAM. Selv har jeg 384 (128+256) MB.

Terje

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-08-01 13:31

Zorilla <zorilla@bigfoot.com> wrote:

> er der nogle der har prøvet OS X på den nye iBook 500 ?

Nej ikke her, men ydelsen på en G4 350 AGP model er langtfra
imponerende.

> Jeg påtænker at købe denne, men jeg har fået af vide at den ikke køres
> OS X specielt godt. Har det noget på sig ?

I sin nuværende stand er der vist ikke nogen mac'er der køre OS X
specielt godt, det er naturligvis ikke maskinernes skyld, men at OS X
ganske enkelt ikke er klar til "prime time". Jeg synes ikke, at du skal
vente eller lade være med at købe nu, for skal du have ordentlig
oplevelse af OS X, er der to muligheder: Håbe på at 10.1 bliver så godt
som det er blæst op til at blive, eller vente på helt nye mac modeller,
for iBooks vedkommende kunne jeg forestille mig marts næste år.

Fra : Karl Antz

Dato : 13-08-01 18:09

> [...]

> specielt godt, det er naturligvis ikke maskinernes skyld, men at OS X
> ganske enkelt ikke er klar til "prime time".

.... bare så'n for den almindelige balance's skyld: jeg har lige så lidt
som Jan skiftet mening

Hvor han bliver ved med at konstatere at OS X 10.0.x ikke er godt nok,
bliver jeg lige så hårdnakket ved med at konstatere at jeg er endog
meget tilfreds med det og synes at det kører bedre og mere smertefrit
end OS 9 og tidligere.

Udsagn står altså mod udsagn - men de skal begge to ta's hensyn til

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 13-08-01 19:34

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> [...]
> tilfreds med det og synes at det kører bedre og mere smertefrit end OS 9

.... og tilsvarende fastholder jeg, at OS'et er pisseflot og sexet og
sparker tekno-røv, og er noget af det mest whau-fremkaldende jeg har set
i noget tid - men at der alligevel skal ske noget med hastighed og
programudbyd før jeg kommer til at bruge det i praksis. Det glæder jeg
mig til gengæld til.

Men bortset fra det: Hvornår skal vi to skive et "Kom godt i gang med
MacOSX", Karl? Det er dig der skrev et MacOS-hæfte (8.x) for nogle år
siden, ikke? En anden mulighed er at skrive forfatte hæftet her i
nyhedsgruppen som en slags fælles skrive-projekt....

-j

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 14-08-01 14:13

> [...]

> siden, ikke? En anden mulighed er at skrive forfatte hæftet her i
> nyhedsgruppen som en slags fælles skrive-projekt....

"Friheden til Mac OS X", sid nu ikke bare der, se at komme igang.

Fra : Karl Antz

Dato : 14-08-01 17:10

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> "Friheden til Mac OS X", sid nu ikke bare der, se at komme igang.

.... jeg havde allerede aftalt at skrive et hæfte til den franske og
muligvis den tyske del af KnowWare-forlaget - men vi udgiver desværre
ikke længere på dansk. Så medmindre jeg finder en anden forlægger ....

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4