Julegaver ?
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-07-11 22:40

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-07-11 13:25

> <http://www.tuaw.com/2011/07/26/rumor-apples-next-15-laptop-refresh-will
> -be-air-like/>

Kan man lave noget seriøst arbejde på en maskine med mindre end
15"-skærm, det er spørgsmålet. MacOS X 10.7 har gjort de mindre skærme
interessante for mig, på grund af 'Fuld skærm' funktionerne. Derfor er
jeg tæt på at springe ud i en 13" måske endda 11". Men, jeg husker da
Münster gav mig modet til at springe ud i pro-modellerne, og fik en
meget bedre skærmoplevelse med de bedre grafikkort.
Så mon ikke den kommende 15-tommer vil give en bedre skærmoplevelse, og
en bedre kvalitetsfornemmelse i det hele taget? Eller er de Macbook Air
reelt på højde med min gamle Macbook Pro Early 2008?
--
Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-07-11 14:31

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> en bedre kvalitetsfornemmelse i det hele taget? Eller er de Macbook Air
> reelt på højde med min gamle Macbook Pro Early 2008?

Jeg gik fra en 13" til 15" fordi jeg tit bruger den "solo", altså uden
ekstra skærm eller lign. og 13" blev lige klemt nok ...

Hvis du arbejder i ét program af gangen så hjælper full screen nok lidt,
men hvis man som mig skifter mellem 2-3-4 programmer hele tiden, og tit
har vinduer fra flere programmer åbne ved siden af hinanden så hjælper
det nok mindre.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-07-11 16:16

> [...]
> men hvis man som mig skifter mellem 2-3-4 programmer hele tiden, og tit
> har vinduer fra flere programmer åbne ved siden af hinanden så hjælper

Det lyder genkendeligt. Jeg bruger kun min 15-tommers bærbare og jeg har
ikke gavn af tilsluttede skærme. Så det lyder som om jeg skal tænke mig
godt om før jeg flytter ind i en mindre.

--
Flemming

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 27-07-11 17:43

On Wed, 27 Jul 2011 15:30:40 +0200, <Thomas von Hassel> wrote:
> Jeg gik fra en 13" til 15" fordi jeg tit bruger den "solo", altså uden
> ekstra skærm eller lign. og 13" blev lige klemt nok ...

13" Air har samme oppløsning som 15" MBP. Selv om det er på mindre
skjermområde.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-07-11 22:38

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> 13" Air har samme oppløsning som 15" MBP. Selv om det er på mindre
> skjermområde.

Ja og normalt ville det medfører et irriterende behov for at øge
størrelsen på tekst, for mig. Men med MacOS X 10.7 som bevarer
tilstanden ved et programlukning vil det måske være mindre betydende.

Jeg lægger mest vægt på at grafikkortet er virkelig godt, da det giver
den mest flimmerfri tekst. Intel HD Graphics 3000 som der er i de nye
Macbook Airs juli 2011, ser ud til at flimre på de youtube
demonstrationer jeg har set, sammenlignet med Macbook Pro.

--
Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-07-11 22:39

> [...]

> Macbook Airs juli 2011, ser ud til at flimre på de youtube
> demonstrationer jeg har set, sammenlignet med Macbook Pro.

flimre ? .... har du et link ?

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-07-11 05:42

> flimre ? .... har du et link ?

Jeg leder efter en bærbar der tåler sammenligning med min MBP4.1 (Early
2008). Umiddelbart ser det ud til at MBA juli 2011 kan det. Min erfaring
med grafikkort er dog, at jo billigere desto mere 'støj' som jeg
opfatter som flimmer. Det manifesterer sig som mere gnidret tekst og
billede, som bedst kan ses ved direkte sammenligning med de bærbare med
hver sit grafikkort ved siden af hinanden. En kvalitet jeg sætter meget
pris på. (Skønt det skulle ikke undre mig at man faktisk kunne læse
tekst hurtigere som ikke lever op til mine krav, hvis man undersøgte det
videnskabeligt.)

Denne sammenligner fire bærbare. De to i toppen med dedikeret kort, og
de to i bunden med integreret grafik. Den nederste til højre er Intels
HD Graphics 3000:
<http://www.youtube.com/watch?v=Zpp9ZmhUXtA>

Jeg bemærker at HD 3000 giver et mere fluffy udseende af tekst, som
vanligt når grafikkort ikke er helt i top. Det kan dog skyldes at
maskinen er indstillet ringe.

I nedenstående har begge maskiner samme HD 3000 men alligevel står
teksten skarpere på pro'en. Jeg var faktisk ikke opmærksom på at pro'en
også brugte dette. Så nedenstående taler imod at vi kan sige noget
sikkert om forskellen. Det kunne fx være genskinsbehandlingen som er
bedre på _denne_ pro.

MBA 11,6" vs MBP 13,3":
<http://www.youtube.com/watch?v=U_G2IZ_HXFs>

Test af grafikkort:
Min MBP Early 2008 har NVIDIA 8600M GT
<http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-8600M-GT.3986.0.html>

Den nye MBA juli 2011's grafikkort:

Intel Graphics HD 3000
<http://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-3000.37948.0.html>

--
Flemming

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-07-11 07:03

> [...]
> også brugte dette. Så nedenstående taler imod at vi kan sige noget
> sikkert om forskellen. Det kunne fx være genskinsbehandlingen som er

Og i denne video sammenlignes

<MacBook Pro 13" (February 2011)
CPU: 2.3 Core i5
RAM: 4GB
SSD: 128GB
GPU: Intel HD Graphics 3000
Price (BTO): $1,449.00

MacBook Air 11" (October 2010)
CPU: 1.4 C2D
RAM: 2GB
SSD: 64GB
GPU: Nvidia 320M
Price: $999.00>

Bemærk at Air'en har det bedre grafikkort i dette tilfælde.
Her er det helt tydeligt hvad jeg mener. Intels HD Graphics 3000 er
meget fluffy i en direkte sammenligning med et bedre grafikkort.

<http://www.youtube.com/watch?v=JHNdgJCKkZQ>

--
Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-07-11 10:34

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [snip]

Jeg tror ikke du kan sammenligne nogetsomhelst på et par Youtube
video'er, slet ikke når der optages så langt væk fra skærmen.

Gå ned i en butik og kig på maskinenerne der ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-07-11 11:54

> Jeg tror ikke du kan sammenligne nogetsomhelst på et par Youtube
> video'er, slet ikke når der optages så langt væk fra skærmen.
>
> Gå ned i en butik og kig på maskinenerne der ...

Ja det er lige så valid en metode

Det er vel fuldstændigt umuligt at bruge videosammenligninger, da jeg
bemærker flere skriver, at Apple har mange leverandører af panelerne. Så
enten køber man katten i sækken eller også køber man den man står og ser
på hos forhandleren.

--
Flemming

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 28-07-11 09:53

On 27/07/11 23.37, Flemming Rubini wrote:

> [...]
> Macbook Airs juli 2011, ser ud til at flimre på de youtube
> demonstrationer jeg har set, sammenlignet med Macbook Pro.

Hej Flemming,

Jeg tror at du skal passe på med at vurdere om skærmen flimrer eller ej,
ud fra nogle videoer på youtube. Det kan nemt være noget aliasing der er
på spil og derfor ikke være synligt når du sidder foran skærmen.

Mvh Jonas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-07-11 10:37

Jonas Bo Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> [...]
> ud fra nogle videoer på youtube. Det kan nemt være noget aliasing der er
> på spil og derfor ikke være synligt når du sidder foran skærmen.

Er det slået til som standard i MacOS X 10.7?

--
Flemming

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 28-07-11 10:43

On 28/07/11 11.36, Flemming Rubini wrote:

> Er det slået til som standard i MacOS X 10.7?

Det er ikke noget der slåes til og fra. Når jeg siger aliasing, tænker
jeg på forskelle imellem kameraets opdateringsfrekvens og skærmens.
Hvis disse ikke matcher, vil det på kameraet se ud som om at skærmen
flimrer.

Dvs. det behøver ikke være skærmen der er gal, men en kombination af
skærm og kamera der er uheldig.

Mvh Jonas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-07-11 11:16

> [...]

> flimrer.
>
> Dvs. det behøver ikke være skærmen der er gal, men en kombination af

Du taler om opdateringsflimmer.

Antialiasing anvendes i øvrigt oftest om udglatning af kanter. Ikke så
relevant med de skærme vi bruger i dag, som har mange flere pixels.

Når jeg omtaler flimmer, så er jeg altså helt nede i detaljen, jeg er
såen set ligeglad med om videodemonstrationen står og bølger eller der
kurver eller anden inteferens; jeg er interesseret i om der er støj
omkring den enkelte karaktér på skærmen, som fortæller noget om hvor
godt grafikkortet er afskærmet, og derved noget om dets byggekvalitet og
dets opdateringsfrekvens. Det kalder jeg flimmer, men jeg burde måske
kalde det: støj.

--
Flemming

Fra : Franz Berliner

Dato : 28-07-11 19:09

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> 13" Air har samme oppløsning som 15" MBP. Selv om det er på mindre
> skjermområde.

Der kan tilvælges mat skærm med 1680x1050 på 15" MBP.
Herlig maskine. De eneste 2 ting ved den der irriterer er at man skærer
sig på de skarpe kanter omkring indhakket til åbning af skærmen OG den
burde komme med en trækvogn til at fragte de 2,5 kilo rundt på.

Jeg ser rigtg mange design/video freelancere og andre der har behov for
at kunne sidde lang tid og arbejde ved som slæber rundt på MBP 15".

Selv er jeg lettere splittet - Synes faktisk man har brug for både en
15" til de gange man skal lave tunge ting og en Air 11"til at tage med
til alle møderne og svare mails på farten, men har ikke helt kunnet
overbevise mig selv om at 11"eren skal indkøbes endnu
--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Kent

Dato : 30-07-11 09:45

Franz Berliner kom med følgende:
> sig på de skarpe kanter omkring indhakket til åbning af skærmen OG den
> burde komme med en trækvogn til at fragte de 2,5 kilo rundt på.

Min Lenovo R61 vejer næsten 3kg + vægten af strømforsyning sikkert
endnu et halvt kilo. Jeg har ikke rigtigt brug for at flytte den rundt,
men i de tilfælde har jeg puttet den i en rygsæk og så er problemet
løst. Det er jo mere en desktop erstatning end en ultrabærbar. Til
gengæld har den så et 1680 x 1050 display.

> [...]
> til alle møderne og svare mails på farten, men har ikke helt kunnet
> overbevise mig selv om at 11"eren skal indkøbes endnu

Hvis disser desingnere sidder så lang tid ad gangen og arbejder seriøst
med deres projekter, så kan vægten vel ikke være det store problem? Man
arbejder vel ikke med seriøse projekter siddende på en café med
computeren på skødet?

Hvis pengene er tilstede så er løsningen i dag vel en MacBook (Air?)
med tilstrækkelig krafter til arbejdet og så et Apple Thunderbolt
Display hjemme.

Kent

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 28-07-11 09:45

On Thu, 28 Jul 2011 06:41:33 +0200, <Flemming Rubini> wrote:
> Jeg bemærker at HD 3000 giver et mere fluffy udseende af tekst, som
> vanligt når grafikkort ikke er helt i top. Det kan dog skyldes at
> maskinen er indstillet ringe.

Jeg gidder ikke å se på videoene, men baserer du deg bare på bildene i
videoen eller hva som sies?

Uansett, dette er vel bare noe du selv kan avgjøre selv med å
sammenligne i person.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-07-11 10:37

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> Jeg gidder ikke å se på videoene, men baserer du deg bare på bildene i
> videoen eller hva som sies?

Nu svarer jeg sådan set på a request ...

> Uansett, dette er vel bare noe du selv kan avgjøre selv med å
> sammenligne i person.

Ja, det er da smart at tage sin bærbare med i byen og sammenligne
direkte, hvilket sådan set jo også er min pointe i teksten, hvis du
bemærker det.

--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-07-11 10:13

Kent <kbm@invalid.invalid> writes:

> Hvis pengene er tilstede så er løsningen i dag vel en MacBook (Air?)
> med tilstrækkelig krafter til arbejdet og så et Apple Thunderbolt
> Display hjemme.

Mnjah, disken er lige lille nok i Air'en endnu.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-07-11 10:17

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110730 <nospam0002+20110730@gmail.com> wrote:

> Mnjah, disken er lige lille nok i Air'en endnu.

Er 256GB ikke nok?

--
Flemming

Fra : Kent

Dato : 30-07-11 10:35

Følgende er skrevet af Thorbjørn Ravn Andersen, 20110730:

> Mnjah, disken er lige lille nok i Air'en endnu.

Men når du så skal arbede seriøst der hjemme, så har du jo en
Thunderbolt harddisk tilsluttet skærmen

http://www.apple.com/dk/displays/ sidste billed.

Kent

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-07-11 10:41

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Er 256GB ikke nok?

NÃ¥ja, "pengene er til stede".

Det er jo ingen kunst så :)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-07-11 10:50

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110730 <nospam0002+20110730@gmail.com> wrote:

> Nåja, "pengene er til stede".
>
> Det er jo ingen kunst så :)

Apple har en god pris på SSD for tiden.

--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-07-11 10:42

> Men når du så skal arbede seriøst der hjemme, så har du jo en
> Thunderbolt harddisk tilsluttet skærmen

Jojo, men det er jo en ekstern disk, og så er det ikke sikkert at det du
skal bruge er med ude i marken.

Det er sikkert ikke et problem når man først er i vanen.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-07-11 11:17

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Apple har en god pris på SSD for tiden.

Hvor?

11" eren har max 128 Gb i 9000 kroners modellen. Man skal have 13"eren
for at få 256 Gb modellen og den koster 12000.

Det er lidt som med bikinier - jo mindre der er jo mere koster den

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-07-11 11:28

> [...]

> for at få 256 Gb modellen og den koster 12000.
>
> Det er lidt som med bikinier - jo mindre der er jo mere koster den

For 2.300,- kr. kan du få 256GB i din 11" sammenlignet med hvad det
eller koster hos fx OWC så er det en god pris.

Med edu er du nede, ude i, sølle 10.630,- kr.

--
Flemming

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-07-11 11:38

> <http://www.tuaw.com/2011/07/26/rumor-apples-next-15-laptop-refresh-will
> -be-air-like/>

Et mikroskop der kan kobles til Mac'en har jeg
altid drømt om. ALDI har et til 300,- kr. næste uge.

--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-07-11 11:39

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> For 2.300,- kr. kan du få 256GB i din 11" sammenlignet med hvad det
> eller koster hos fx OWC så er det en god pris.

Så du foreslår jeg køber en billig Air og en dyr SSD disk og selv
opgraderer?

Er der ikke noget med at det er Apple ikke helt så glade for?

> Med edu er du nede, ude i, sølle 10.630,- kr.

Det kræver jo man går i skole et sted. Det gør jeg så ikke :)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 31-07-11 11:48

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110730 <nospam0002+20110730@gmail.com> wrote:

> Så du foreslår jeg køber en billig Air og en dyr SSD disk og selv
> opgraderer?

Det kan netop ikke betale sig. Ved denne model er priserne gode mht. SSD
fra Apple. De må sidde på dem.

> Er der ikke noget med at det er Apple ikke helt så glade for?

iFixit viser hvordan, og OWC har nogle pakker.

> Det kræver jo man går i skole et sted. Det gør jeg så ikke :)

Er dine børn ikke skolesøgende? Så må du jo lige prøve den ud, inden du
giver den videre.

--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-07-11 11:40

> Et mikroskop der kan kobles til Mac'en har jeg
> altid drømt om. ALDI har et til 300,- kr. næste uge.

USB-mikroskoper har været fremme længe. ALDI har så bare et billigt et
af slagsen (og jeg er også fristet - det er et fint legetøj)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-07-11 11:47

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110730 <nospam0002+20110730@gmail.com> wrote:

> USB-mikroskoper har været fremme længe. ALDI har så bare et billigt et
> af slagsen (og jeg er også fristet - det er et fint legetøj)

Jeg har brændt mig selv for mange gange med "billige" dimser hos ALDI
.... no more!

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 31-07-11 11:51

> Jeg har brændt mig selv for mange gange med "billige" dimser hos ALDI
> ... no more!

Det var ikke godt. Men hvis mikroskoper har været på markedet længe, så
kan det jo være man kan finde nogen gode anmeldelser.

--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 31-07-11 14:02

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Det kan netop ikke betale sig. Ved denne model er priserne gode mht. SSD
> fra Apple. De må sidde på dem.

Nåh, det var det du mente. Det er bare sjældent at det er den vej
priserne peger.

> iFixit viser hvordan, og OWC har nogle pakker.

> Er dine børn ikke skolesøgende? Så må du jo lige prøve den ud, inden du
> giver den videre.

Nåja. Der var lige en krølle. Det skal man lige vænne sig til, men det
ser ikke ud til det gælder for folkeskolebørn.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 31-07-11 14:38

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110731 <nospam0002+20110731@gmail.com> wrote:

> Nåja. Der var lige en krølle. Det skal man lige vænne sig til, men det
> ser ikke ud til det gælder for folkeskolebørn.

Damn, det kan jeg heller ikke. Under uddannelse er man åbenbart ikke når
man er folkeskolebarn.

Selvom computere er toldfri så med moms etc. er den nye Air ikke meget
billigere end herhjemme.

Jeg ser nu frem til at proppe viagra drive i min gamle og at der kommer
en konvolutmaskine i pro med antiglare og 15-tommer.

--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 31-07-11 14:42

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Damn, det kan jeg heller ikke. Under uddannelse er man åbenbart ikke når
> man er folkeskolebarn.

Ikke med mindre man ER fyldt 18 :)

> Jeg ser nu frem til at proppe viagra drive i min gamle og at der kommer
> en konvolutmaskine i pro med antiglare og 15-tommer.

_Vil_ jeg vide hvad viagra skal blandes ind i det her for?

Herudover kan en 15" slet ikke være i en konvolut :p

Fra : Flemming Rubini

Dato : 31-07-11 14:52

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110731 <nospam0002+20110731@gmail.com> wrote:

> _Vil_ jeg vide hvad viagra skal blandes ind i det her for?

Det lyder bedre en vortex, som lyder som noget der kræver fodmedicin.

> Herudover kan en 15" slet ikke være i en konvolut :p

Hvad mon bredde og dybde bliver på en 15-tommer Air-lignende maskine?

--
Flemming