Apple nu verdens største...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-07-11 12:32

Iflg. DR P1 Radioavisen kl. 7:00, 8:00 og 9:00 i morges er Apple nu
verdens største computerfirma både i omsætning, solgte enheder og ikke
mindst i overskud. Apples markedsandel skulle nu være på mere end 10% -
totalt set...

Det skulle ikke mindst skyldes iPad, hvoraf der i 2. kvt. i år blev
solgt 16 mill enheder, og tallet for 3. kvt. skulle allerede nu vise, at
de vil komme over det tal.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-07-11 12:52

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> [...]
>
> Det skulle ikke mindst skyldes iPad, hvoraf der i 2. kvt. i år blev
> solgt 16 mill enheder, og tallet for 3. kvt. skulle allerede nu vise,

Og det endda på trods af at du og mange andre boycotter dem.

Du foreslåes igen at se hvordan andre synshandicappede bruger en iPad -
altså det mindretal der er begejstrede - og så se om du ikke kunne vænne
dig til det?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-07-11 14:32

Den 26/07/11 13.32, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
>
> Det skulle ikke mindst skyldes iPad, hvoraf der i 2. kvt. i år blev
> solgt 16 mill enheder, og tallet for 3. kvt. skulle allerede nu vise, at

Når der tales om markedsandele for personlige computere, kan man
diskutere hvilke produkter der skal med. iPod og iPad? Tjah, det KAN vel
retfærdiggøres et stykke ad vejen, men mon ikke iPhone trækker så stor
del af læsset, at den med de 10% alligevel ikke holder?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-07-11 15:44

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> retfærdiggøres et stykke ad vejen, men mon ikke iPhone trækker så stor
> del af læsset, at den med de 10% alligevel ikke holder?

De 10% er Mac .. altså ikke iOS enheder

/thomas

Fra : Snorre Berg

Dato : 27-07-11 18:18

Den 26.07.11 16.43, skrev Thomas von Hassel:

> De 10% er Mac .. altså ikke iOS enheder
>
> /thomas

De vil, ifølge ryktene, bli iOS-enheter alle sammen etterhvert. ;)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-07-11 18:24

Snorre Berg <snorreberg@gmail.com> wrote:

> De vil, ifølge ryktene, bli iOS-enheter alle sammen etterhvert. ;)

arh, visse vasse ... jeg ser intet inden for overskuelig fremtid der
skulle gøre at iOS og OS X skulle smelte sammen til ét produkt ...

De kommer til at låne features fra hinanden det er klart ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-07-11 16:12

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> retfærdiggøres et stykke ad vejen, men mon ikke iPhone trækker så stor
> del af læsset, at den med de 10% alligevel ikke holder?

Hm, den sidste opgørelse, jeg hørte, var, at iPhone kun har er nr. 3 med
en andel på ca. 14% af mobilmarkedet totalt set, men ca. 30% på
smartphone alene - baseret ud fra styresystemet. - Android alene skulle
sidde på ca. 43%. - Samsung skulle være nr. 1 og SE nr. 2...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-07-11 16:21

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> smartphone alene - baseret ud fra styresystemet. - Android alene skulle
> sidde på ca. 43%. - Samsung skulle være nr. 1 og SE nr. 2...

som nedenstående graf antyder, så er det ikke så nemt at sætte procenter
på:

<http://www.asymco.com/2011/05/18/the-rawr-chart/>

og lidt flere interesante ting og sager:

<http://www.asymco.com/2011/07/16/the-frontiers-of-platform-adoption/>

<http://www.asymco.com/2011/05/19/smartphones-the-end-of-the-beginning-o
r-the-beginning-of-the-end/>

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-07-11 16:56

> [...]

> smartphone alene - baseret ud fra styresystemet. - Android alene
> skulle sidde på ca. 43%. - Samsung skulle være nr. 1 og SE nr. 2...

Det totale marked er Apple ligeglad med. De vil have der hvor folk har
mange penge, og har lyst til at bruge dem. Det er vist lykkedes over al
forventning.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 26-07-11 21:50

Den 26/07/11 17.56, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110726 skrev:

> Det totale marked er Apple ligeglad med. De vil have der hvor folk har
> mange penge, og har lyst til at bruge dem. Det er vist lykkedes over al
> forventning.

Jeg tænker tit på om der mon ikke sidder en Gates eller en Balmer og
ærgre sig over at de gav Apple lidt førstehjælp i sidst 90'erne.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-07-11 21:54

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> Jeg tænker tit på om der mon ikke sidder en Gates eller en Balmer og
> ærgre sig over at de gav Apple lidt førstehjælp i sidst 90'erne.

Hvorfor dog ? ... i modsætning til hvad mange vil have dig til at tro så
er det ikke et "zero sum game" ... du kan sagtens have success selvom du
har konkurrenter, konkurrenter som gør det godt ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 26-07-11 23:14

Henry Lerche Madsen wrote:

> Jeg tænker tit på om der mon ikke sidder en Gates eller en Balmer og
> ærgre sig over at de gav Apple lidt førstehjælp i sidst 90'erne.

Måske, men jeg tvivler på, det ville have ændret noget som helst. - Dels
ville Apple så bare have solgt en del af de aktier, de havde købt
tilbage, dels ville de nok have kørt rimelig hårdt på med retssagen mod
MS omkring tyveriet af den grafiske brugerflade, - og så ville MS have
fået stor-smæk...

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-07-11 03:45

Den 26/07/11 22.50, Henry Lerche Madsen skrev:

> Jeg tænker tit på om der mon ikke sidder en Gates eller en Balmer og
> ærgre sig over at de gav Apple lidt førstehjælp i sidst 90'erne.

Det tror jeg ikke. Den amerikanske kultur, i det omfang man overhovedet
kan tale om en sådan, er helt anderledes end vores. Vi holder kortene
tæt ind til kroppen, mens man over there gør det modsatte* og man bliver
ikke sur, hvis opkomlingen henne om hjørnet headhunter ens bedste
medarbejder. Hvis opkomlingen får succes, får vi tilsammen endnu mere
succes.

Nå ja og jow, når man først har nået det grådighedsniveau som Mickey nu
har (og som Apple viser tydelige tegn på også at udvikle), vil de nok
alligevel ærgre sig lidt

*) Her ser jeg helt bort fra deres sindssyge patentrettighedssystem.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-07-11 21:57

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> writes:

> Jeg tænker tit på om der mon ikke sidder en Gates eller en Balmer og
> ærgre sig over at de gav Apple lidt førstehjælp i sidst 90'erne.

Førstehjælp er vist ikke det rigtige ord. Ud fra hvad jeg har kunnet
forstå så var der nogen ting Microsoft gjorde som de åbenbart skulle
gøre bod for da de blev opdaget.

På det tidspunkt var Microsoft også MEGET interesseret i alt hvad der
kunne bruges som modargument for at de var et monopol. Det kan være
svært at se i dag, men det havde de altså.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 26-07-11 22:51

On Tue, 26 Jul 2011 22:50:19 +0200, <Henry Lerche Madsen> wrote:

> Jeg tænker tit på om der mon ikke sidder en Gates eller en Balmer og
> ærgre sig over at de gav Apple lidt førstehjælp i sidst 90'erne.

Da kunne MS ha fått enda større problemer med tanke på monopolrettsak.
Førstehjelpen hadde vel store elementer av egeninteresse.

MS ville sannsynligvis hatt samme problemer med eller uten Apple.
--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"