Lion til DVD installer ??
Fra : jagge

Dato : 25-07-11 18:29

Hey

Kald mig gammeldags, men det irreterer mig gevaldigt at jeg først fandt
ud af at der findes et workaround så man kan lave en install dvd af
Lion.

Kan man gøre det efterfølgene ?? Det var et af link fra Henrik fra ars
technicas review hvor det beskrives, men jeg kan ikke finde den
installer fil og har på fornemmelsen at løbet er kørt efter instal ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-11 18:36

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> technicas review hvor det beskrives, men jeg kan ikke finde den
> installer fil og har på fornemmelsen at løbet er kørt efter instal ?

Ja og nej, installeren sletter sig selv efter installation, men du kan
altid hente den igen.

Åbn Mac App Store, hold ALT nede og klik på Purchased, nu kan du
downloade installeren igen

/thomas

Fra : Michael Horn

Dato : 25-07-11 19:23

> [...]
> altid hente den igen.
>
> Åbn Mac App Store, hold ALT nede og klik på Purchased, nu kan du

Jeg brugte lige timemachine inden upgraden og gemte også en kopi af Lion
installeren på DVD.
Den brugte jeg så på fruens macbook ved at kopiere den fra dvd til
skrivebordet og det spiller fint. Her forsvandt Lion installeren ikke
efter endt opgradering

Michael Horn

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-11 19:27

Michael Horn <brmhorn@skalfjernesgmail.com> wrote:

> [...]
> Den brugte jeg så på fruens macbook ved at kopiere den fra dvd til
> skrivebordet og det spiller fint. Her forsvandt Lion installeren ikke

Nej, den forsvinder kun hvis du ikke flytter den fra Applications ....

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-07-11 20:36

> Ja og nej, installeren sletter sig selv efter installation, men du kan
> altid hente den igen.

Det må være det her link:

<http://www.eggfreckles.net/tech/burning-a-lion-boot-disc/>

Han beskriver, hvordan man nogle gange kan være heldig at finde
installeren igen:

"If you are reading this article after upgrading to Lion all may not be
lost. Check the root level of your Macintosh hard drive for a directory
entitled "lost+found." Inside this directory you may find a 3.7GB file
called "iNode." Double click on this file and the Lion Mac OS X
Installer image will mount. You can use this image to burn a Lion boot
disc using Disk Utility, or archive the iNode file for later use by
giving it the ".dng" file extension. A fresh copy of the Lion installer
can always be redownloaded from the Mac App Store should you need it."

Der er også en side om at lave en Lion boot-disk:

<http://www.eggfreckles.net/tech/installing-lion-clean/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per

Dato : 26-07-11 17:20

> Der er også en side om at lave en Lion boot-disk:
>
> <http://www.eggfreckles.net/tech/installing-lion-clean/>

Jeg er en fan af clean install når der kommer nyt system (jeg laver en
clon og henter min bruger mappe tilbage efter installationen) og havde
funderet lidt over hvordan det gik at fikse med Lion. Så beskrivelsen
her er lige hvad jeg søgte. Er der nogen der har prøvet den?
/Per

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-07-11 17:23

Per <nussetroll@yahoo.de> wrote:

> [...]
> funderet lidt over hvordan det gik at fikse med Lion. Så beskrivelsen
> her er lige hvad jeg søgte. Er der nogen der har prøvet den?

ja, virker fint.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 27-07-11 07:07

> [...]
> funderet lidt over hvordan det gik at fikse med Lion. Så beskrivelsen
> her er lige hvad jeg søgte. Er der nogen der har prøvet den?

Hey det er jeg egentlig også, men jeg kunne sgu ikke overskue det. SYnes
det tog lang tid da jeg lavede en clean install af 10.6. Gad ikke bøvlet
og jeg må sige at det gik smooth og fungerer perfekt.

MVH

Jakob

Fra : thohei

Dato : 25-07-11 15:51

Lagde min installer på disk og flyttede den til en anden maskines
applications-folder. Men når jeg fosøger at aktivere den, får jeg
besked om at denne installation ikke duer på den maskine. Det virker
ikke som om den prøver for alvor og det er i øvrigt samme type maskine
(MacBook 2 ghz core 2 duo) som installleren oprindeligt blev brugt
på. Er det fordi jeg forsøger at flytte den og skal jeg bare købe den
en gang til?
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-11 22:59

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
> (MacBook 2 ghz core 2 duo) som installleren oprindeligt blev brugt
> på. Er det fordi jeg forsøger at flytte den og skal jeg bare købe den

Må jeg bede om den nøjagtige fejl du får ... gerne screenshot ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-11 23:08

> [...]

> (MacBook 2 ghz core 2 duo) som installleren oprindeligt blev brugt
> på. Er det fordi jeg forsøger at flytte den og skal jeg bare købe den

Kører maskinen 10.6.x i nyeste aftapning og er den knyttet til en iTunes
konto i Mac App Store ?

/thomas

Fra : thohei

Dato : 25-07-11 17:21

> K rer maskinen 10.6.x i nyeste aftapning og er den knyttet til en iTunes
> konto i Mac App Store ?

Ups, undskyld, den kører kun 5.8. Gad vide hvorfor 10.6.x ikke kommer
frem når jeg vælger softwareopdatering i æble-menuen?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-07-11 08:34

> Ups, undskyld, den kører kun 5.8. Gad vide hvorfor 10.6.x ikke kommer
> frem når jeg vælger softwareopdatering i æble-menuen?

10.6 er er en købe opdatering ....

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-07-11 19:25

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Ja og nej, installeren sletter sig selv efter installation, men du kan
> altid hente den igen.
>
> Åbn Mac App Store, hold ALT nede og klik på Purchased, nu kan du
> downloade installeren igen

Jeg lavede samme nummer i gaar. Foelte mig en anelse snydt over den
bare var puf vaek.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-07-11 21:00

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> giving it the ".dng" file extension. A fresh copy of the Lion installer
> can always be redownloaded from the Mac App Store should you need it."

Det er dæleme et hack :) Det er hvis maskinen genstarter inden
filsystemet bliver korrekt unmountet så der er en hængende fil der
bliver opdaget når det bliver checket ved genstart.

Personligt ville jeg trippel-checke at Diskværktøj mener den er 100% i
orden inden jeg brugte den til noget.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-11 21:01

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110725 <nospam0002+20110725@gmail.com> wrote:

> [...]
> bliver opdaget når det bliver checket ved genstart.
>
> Personligt ville jeg trippel-checke at Diskværktøj mener den er 100% i

Det er nok bare nemmere at hente den igen :)

/thomas

Fra : jagge

Dato : 26-07-11 09:57

> Det er nok bare nemmere at hente den igen :)
>
> /thomas

Hey

Tak til alle for de gode tips.

Jeg vil prøve at hente den igen. Det mener jeg at jeg har prøvet men
prøver sgi lige igen. Er det korrekt forstået at det så er en fuld
installer eller skal man køre fra 10.6 først ??

Eller er det en installer der så laver en opgradering til eksisterende
system uden at smadre filer som det er tilfældet når man henter fra App
store, og opgraderer et kørende system ?

Til Henrik: det var linket til ars technica review jeg så det omtalt :0)

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-07-11 15:43

> [...]
> system uden at smadre filer som det er tilfældet når man henter fra App
> store, og opgraderer et kørende system ?

Installeren opdaterer er 10.6 system, men der ligger en .dmg i pakken
som du kan brænde på en dvd eller clone til en USB disk og starte en
helt ren installation fra

/thomas

Fra : jagge

Dato : 27-07-11 07:06

> Installeren opdaterer er 10.6 system, men der ligger en .dmg i pakken
> som du kan brænde på en dvd eller clone til en USB disk og starte en
> helt ren installation fra
>
> /thomas

Fedt thomas, jeg prøver om jeg kan finde ud af det :0)

MVH

Jakob

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-07-11 01:33

thohei <heinesen@mail.dk> writes:

> Ups, undskyld, den kører kun 5.8. Gad vide hvorfor 10.6.x ikke kommer
> frem når jeg vælger softwareopdatering i æble-menuen?

10.6 er en opdatering du skal købe i en butik på et fysisk medie.

Til gengæld er den ikke dyr men virker kun på Intel-maskiner.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-07-11 16:55

> [...]

> Installeren opdaterer er 10.6 system, men der ligger en .dmg i pakken
> som du kan brænde på en dvd eller clone til en USB disk og starte en

Det har iøvrigt indtil videre hjulpet på mit Time Machine problem at
starte på en frisk. Jeg har bemærket nogen småting som at mine
DNS-indstillinger i Lokationer var forkerte og så det der "forbind til
netværk"-problem men ellers har opgraderingen været smertefri. De er
ved at have styr på hvordan den ged skal barberes.

Jeg synes godt at 10.7 installer-appen kunne have tilbudt at man lige
kunne have gemt de der 3.7 Gb inden den smed dem ud igen, men sådan er
der så meget. Apple alene vide - jeg gruer allerede for at Kurt
opgraderer :)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-07-11 11:11

> [...]

> altid hente den igen.
>
> Åbn Mac App Store, hold ALT nede og klik på Purchased, nu kan du

Advarsel, jeg fik at vide med denne fremgangsmåde at jeg skulle genkøbe
Lion+Lion Server og nu har jeg fået emailbekræftelsen på at jeg er
blevet trukket. Det har jeg så taget op med kundeservice.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-07-11 11:13

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110727 <nospam0002+20110727@gmail.com> wrote:

> Advarsel, jeg fik at vide med denne fremgangsmåde at jeg skulle genkøbe
> Lion+Lion Server og nu har jeg fået emailbekræftelsen på at jeg er
> blevet trukket. Det har jeg så taget op med kundeservice.

Eh, hvor klikkede du, på "purchased" listen eller på selv Lion produkt
siden ?

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-07-11 13:52

> Eh, hvor klikkede du, på "purchased" listen eller på selv Lion produkt
> siden ?

Purchased-ikonen i øverste linie.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-07-11 14:31

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110727 <nospam0002+20110727@gmail.com> wrote:

> Purchased-ikonen i øverste linie.

ok ... det har jeg gjort nok 3-4 gange nu ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-07-11 14:52

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> ok ... det har jeg gjort nok 3-4 gange nu ...

Du har ikke købt Server vel?

Jeg regner med en længere korrespondance med kundeservice ud fra det her :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-07-11 14:56

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110727 <nospam0002+20110727@gmail.com> wrote:

> Du har ikke købt Server vel?

hm, ikke som sådan, jeg har den via Developer programmet ..

> Jeg regner med en længere korrespondance med kundeservice ud fra det her :)

mystisk .. jeg har hørt fra mange som har gjort det samme og som ikke er
blevet "bonget"

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-07-11 15:07

> hm, ikke som sådan, jeg har den via Developer programmet ..

Det kan hurtigt betale sig. Så længe jeg ikke udvikler aktivt så holder
jeg mig til det her.

> mystisk .. jeg har hørt fra mange som har gjort det samme og som ikke er
> blevet "bonget"

Tjah, det er før set at min blotte tilstedeværelse er tilstrækkeligt til
at fejlene vælter frem.