Sjov graf ...
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-07-11 14:14

Altid sjovt at tegne et par grafer for virkelig at illustrere de tørre
tal:

<http://www.asymco.com/2011/07/20/apples-growth-scorecard-for-second-qua
rter-2011/>

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-07-11 14:36

Den 22/07/11 15.14, Thomas von Hassel skrev:
> Altid sjovt at tegne et par grafer for virkelig at illustrere de tørre
> tal:
>

> <http://www.asymco.com/2011/07/20/apples-growth-scorecard-for-second-qua
> rter-2011/>

Et imponerende kvartalsregnskab og en flot fremgang for Appele i
almindelighed.

Inden nogen nu kunne få den tanke, at Apple står foran sit store
gennembrud (efter alle disse år) på PC-fronten, vil det nok være en god
idé at studere det nederste område i grafen. En yderst behersket
fremgang på 5 et halvt år.

Misforstå mig ikke; jeg er konvertit og elsker allerede min iMac
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-07-11 14:42

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> gennembrud (efter alle disse år) på PC-fronten, vil det nok være en god
> idé at studere det nederste område i grafen. En yderst behersket

Fremgang i en periode hvor resten af PC markedet har været hhv. fladt og
faldende ... Men Apple har generalt været ligeglade med markedsandele,
så længe de har tjent penge på det de laver..

/thomas

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-07-11 15:15

Den 22/07/11 15.41, Thomas von Hassel skrev:

> Fremgang i en periode hvor resten af PC markedet har været hhv. fladt og
> faldende ... Men Apple har generalt været ligeglade med markedsandele,
> så længe de har tjent penge på det de laver..

Kan kun være enig i den filosofi. Lidt den samme erkendelse som Vestas,
tvunget af omstændighederne, har være nødt til at acceptere.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-07-11 15:38

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Kan kun være enig i den filosofi. Lidt den samme erkendelse som Vestas,
> tvunget af omstændighederne, har være nødt til at acceptere.

Der er en (fejlagtigt) holdning i markedet at man kun kan have success
hvis man udrydder alle konkurenterne, som f.eks. Microsoft havde held
til i 80'erne og 90'erne ... det kalder vi "Highlander myten" ie. "There
can be only one"

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-07-11 04:45

Den 22/07/11 16.37, Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> hvis man udrydder alle konkurenterne, som f.eks. Microsoft havde held
> til i 80'erne og 90'erne ... det kalder vi "Highlander myten" ie. "There

Da der, for mange år siden, blev røbet planer om at Netto ville åbne
butik lige ved siden af Kvickly i Odder, blev uddeleren spurgt, om han
ikke var irriteret og nervøs for faldende omsætning? "Nej, på ingen
måde", svarede han, "tvært imod. De skal være meget velkomne. Vi vil
begge have fordel af det".
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-07-11 19:12

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Kan kun være enig i den filosofi. Lidt den samme erkendelse som Vestas,
> tvunget af omstændighederne, har være nødt til at acceptere.

"Erkendelse", "tvunget af omstændighederne", "acceptere"!(?) Apple
tordner da frem. Det må da være noget nær det mest fremgangsrige firma i
verden. De er gået frem år for år, kvartal for kvartal i årevis. Det
endda i en tid med kriser, hvor andre firmaer ser tilbagegang eller må
dreje nøglen om. Jeg tror ikke, der er brug for nogle af dine negative
ord i den sammenhæng.
Det er klart, at nye forretningsområder som iPhone, iPad og den
slags har størst fremgang. De starter jo på nul. Etablerede områder som
Macintosh computere kan naturligvis ikke pludselig mangedoble salget. Så
vidt jeg kan skønne ud fra grafen, er der tale om en fordobling på de
fem år. Det er da fantastisk flot i en krisetid på et trods alt mættet
marked, hvor alle jo har en computer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-07-11 04:50

Den 22/07/11 20.11, Henrik Münster skrev:

> "Erkendelse", "tvunget af omstændighederne", "acceptere"!(?)

Hov, hov, det var Vestas jeg beskrev ... ikke Apple. Vestas er nu
tvunget til at anlægge samme betragtning, som Apple hele tiden har anlagt.

Som konvertit kan jeg da kun glæde mig over Apples succes, som ganske
vist har været længe under vejs (relativt set), men som nu skyller som
en tsunami. Den er velfortjent, da Apple er et af de få firmaet der rent
faktisk innoverer og bidrager med noget nyt.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-07-11 10:37

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Hov, hov, det var Vestas jeg beskrev ... ikke Apple. Vestas er nu
> tvunget til at anlægge samme betragtning, som Apple hele tiden har anlagt.

Du må ikke skrive så finurligt fredag eftermiddag efter en lang
arbejdsuge. Det kan jeg altså ikke opfange.

> [...]
> en tsunami. Den er velfortjent, da Apple er et af de få firmaet der rent
> faktisk innoverer og bidrager med noget nyt.

Jeg kan også bedst lide firmaer, hvor man føler, de interesserer sig for
det, de laver. Der er alt for mange firmaer, der bare vil tjene penge og
i øvrigt er ligeglade med, om de sælger leverpostej eller sommerhuse.
Jeg er ikke i tvivl om, at folkene bag Apple med Steve Jobs i spidsen er
meget entusiastiske og ægte stolte over deres produkter. Det er slet
ikke den samme fornemmelse, man får, når man f.eks. ser folk fra
Microsoft fremlægge noget. Man skal i hvert fald nogle lag ned i
organisationen til udviklerne selv.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-07-11 14:56

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> [...]
> gennembrud (efter alle disse år) på PC-fronten, vil det nok være en
> god idé at studere det nederste område i grafen. En yderst behersket

Det lidt morsomme er at alle har haft så travlt med at for at forøge
salget er man nødt til at gøre indhug i Microsofts andel på Microsofts
hjemmebane Windows.

Apple har gjort sig stor umage for at sætte skel op til
Microsoft-verdenen, og de eneste programmer der er porteret til Windows
er nogen som deres hardwarekunder skal bruge for at kunne bruge deres
hardware (som en Airport Express, eller en iPod).

På _TRODS_ af det, så har de gigantisk fremgang. Det er fascinerende at
se.

(og det viser også hvorfor Microsoft taber i det lange løb - de kan ikke
mere lave produkter som folk gerne vil have).