Time Capsule - hvordan? Switch eller route~
Fra : Kurt Brixen

Dato : 21-07-11 19:06

Der efterhånden flere ting, der trækker ved en Time Capsule. Det sidste
var, at min NAS ikke understøtter Lion endnu. Det andet er, at jeg godt
vil have gigabit netværk overalt, og gæstekonto til trådløst "n" er
også smart.

Så vil jeg spørge jer, om jeg har forstået det rigtigt.

Kan Time Capsule sættes op både som router eller switch?

I øjeblikket har jeg en Fullrate Zyxel P-2602HW-D1A trådløs router. Den
er med indbygget 4 port switch. Den skal enten byttes ud med en anden
med kun 1 port, eller der skal disables så meget som muligt i den. Jeg
ved ikke hvad der er bedst.

Det jeg har nu, er:
- Fullrate router
- Linksys PAP-2T ip adapter, som er sat til routeren (jeg bruger ikke
Fullrate telefoni)
- iMac, sat til routeren

og med et langt kabel til den anden ende af stuen:
- Sonos, som er sat til routeren
- D-Link gigabit switch, som er sat til Sonos
- tv, blu-ray og NAS, som er sat til D-Link'en

Er det rigtigt, at jeg kan enten skifte d-link switchen ud med en Time
Capsule, eller sætte den efter Fullrate routeren?
Hvis jeg gør det første, får jeg ikke gigabit mellem iMac og NAS (men
det har jeg heller ikke idag), men så sparer jeg en enhed. Ved at sætte
Time Capsule ind lige efter routeren, får jeg en enhed mere, og så er
der 3 switche ialt (Sonos fungerer også som switch).

Er der nogle, der har nogle ideer?

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 21-07-11 19:27

On 2011-07-21 18:05:38 +0000, Kurt Brixen said:

> Der efterhånden flere ting, der trækker ved en Time Capsule.

og en ting mere: i de snart 3 år, jeg har haft Mac, er jeg blevet mere
og mere glad for den måde det hele arbejder sammen på.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-07-11 19:31

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> writes:

> Kan Time Capsule sættes op både som router eller switch?

Jeg har sat min op som bridge, så den ikke gør andet end at være trådløs
opkobling og overlader alt med DHCP osv til min Yousee router. Grunden
til det var at jeg havde en enhed sat til Youseedimsen med kabel der
gerne måtte kunne se resten også.

Det betyder så jeg formentlig ikke kan alle de sjove ting ud mod
internettet men det tager jeg så når jeg får set hvad Lion Server kan.

> Hvis jeg gør det første, får jeg ikke gigabit mellem iMac og NAS (men
> det har jeg heller ikke idag), men så sparer jeg en enhed. Ved at

Hvis du tit flytter store filer til/fra din NAS lærer du hurtigt at
sætte pris på gigabit.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-07-11 19:35

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> [...]
> Time Capsule ind lige efter routeren, får jeg en enhed mere, og så er
> der 3 switche ialt (Sonos fungerer også som switch).

Jeg vil, hvis det er muligt, skære så meget væk som muligt og sætte
Airporten direkte til Fullrate udstyret ... dvs. ud til højre med
Linksysen, evt. sikre at Fullrate routeren er i bridge mode så ikke har
dobbelt NAT.

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 21-07-11 20:09

On 2011-07-21 18:34:42 +0000, Thomas von Hassel said:

> [...]
> Airporten direkte til Fullrate udstyret ... dvs. ud til højre med
> Linksysen, evt. sikre at Fullrate routeren er i bridge mode så ikke har

Fullrate routeren kan godt sættes i bridge mode. Er det bedre at Time
Capsule (Airport) laver arbejdet?

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-07-11 20:16

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Fullrate routeren kan godt sættes i bridge mode. Er det bedre at Time
> Capsule (Airport) laver arbejdet?

Det er unægtligegt nemmere at have det hele samlet i så få bokse som
muligt, og en Airport/TC er nok noget af det mest brugervenlige at sætte
op og vedligehold i det daglige.

/5thomas

Fra : Kent

Dato : 21-07-11 20:12

> [...]
> Airporten direkte til Fullrate udstyret ... dvs. ud til højre med
> Linksysen, evt. sikre at Fullrate routeren er i bridge mode så ikke har

Hvorfor ikke omvendt? Som Fullrate anbefaler (og som jeg selv bruger det).
--
Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-07-11 20:16

Kent <kentmagnussenF_JERN@gmail.com> wrote:

> Hvorfor ikke omvendt? Som Fullrate anbefaler (og som jeg selv bruger det).

Så TC'en blot er access point ? ... tjo, hvorfor ikke, jeg kan bare godt
lide at have fuld kontrol over så meget som muligt :)

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 21-07-11 21:03

> SÃ¥ TC'en blot er access point ? ... tjo, hvorfor ikke, jeg kan bare godt
> lide at have fuld kontrol over så meget som muligt :)
>
> /thomas

Det er et argument, der er til at forstå

Linksysen bliver brugt til ip.tlf, og den er jeg nødt til at beholde. Men
der sidder ikke noget i enden af den. Alternativet er at skifte til Fulrate
telefoni.

--
Venlig hilsen Kurt Brixen

Fra : Kent

Dato : 22-07-11 01:09

> [...]
> der sidder ikke noget i enden af den. Alternativet er at skifte til Fulrate
Du har jo allerede et telefonnummer fra Fullrate så hvorfor ikke bruge
dette? Jeg bruger ikke selv nummeret, men min mobilregning ligger også
under kr. 100 pr måned i snit.

--
Kent

Fra : Kurt Brixen

Dato : 25-07-11 19:13

> [...]
> Airporten direkte til Fullrate udstyret ... dvs. ud til højre med
> Linksysen, evt. sikre at Fullrate routeren er i bridge mode så ikke har

Opdatering. Nu er Time Capsule sat til, og Fullrate udstyret er sat i
bridge mode.
Og TC var ualmindelig let at sætte op i forhold til hvad jeg ellers har
prøvet. Det skulle jeg have gjort for længe siden.

--
Venlig hilsen Kurt Brixen