Canon kamera og 4GB limit
Fra : Franz Berliner

Dato : 11-07-11 12:15

Hvordan er det.. er der stadig en 4GB/12 min limit på videooptagelse i
Full HD på Canons DSLR modeller?

Findes der kameraer som ikke har den limit? Hvilke?

(Skrevet på en Mac - for lige at gøre det lidt relevant for gruppen

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-07-11 12:58

Franz Berliner wrote:
> Hvordan er det.. er der stadig en 4GB/12 min limit på videooptagelse i
> Full HD på Canons DSLR modeller?

Iflg. dette link ser det sådan ud...
http://digitalfilms.wordpress.com/2009/08/15/canon-eos-5d-mark-ii-in-the-real-world/

Jeg stod lidt i samme dilemma, - om jeg skulle 'nøjes' med at købe et
brugt EOS 5D Mk I eller et nyt 5D Mk II for at få videodelen med. Jeg
valgte at købe en brugt med 2 års garanti/reklamationsret til ca. det
halve af det, en 5D Mk II koster. - Og vil jeg endelig tage video, kunne
jeg så bruge min Samsung ES-55 til det, så jeg valgte at købe brugt...

> Findes der kameraer som ikke har den limit? Hvilke?

Jeg mener ikke Canon - eller andre - laver DSLR, der går ud over
begrænsningen på 4gb, hvis det er i 1080p full-HD. - Underligt nok ser
det ud til, at netop det lille Samsung kamera ikke har en begrænsning,
men den kan også 'kun' gå i 720p HD + alm. 640x480 format. - Ihvertfald
står der i manualen under video - "Video Recording Time Limit: According
to card size". Og under kortstr. står der "Maximum Card Size: +8gb
guaranteed"...

> (Skrevet på en Mac - for lige at gøre det lidt relevant for gruppen

Hvad så med en iPhone 4.?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-07-11 14:35

stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) writes:

> Hvordan er det.. er der stadig en 4GB/12 min limit på videooptagelse i
> Full HD på Canons DSLR modeller?

Er det ikke 4GB filstørrelsen på FAT32 filsystemet på kortet, der giver
problemer?

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH

Fra : franz berliner

Dato : 11-07-11 20:01

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Er det ikke 4GB filstørrelsen på FAT32 filsystemet på kortet, der giver
> problemer?

Jo, men har ladet mig fortælle at de nyeste kameraer også forstår exfat,
men at begrænsningen stadig skulle være der.

Fra : Per Falkjær

Dato : 11-07-11 21:25

Franz Berliner skrev:
> [...]
>
> Findes der kameraer som ikke har den limit? Hvilke?
>
> (Skrevet på en Mac - for lige at gøre det lidt relevant for gruppen

Jeg har ladet mig fortælle, at det ikke er et teknisk problem, men et
afgiftsproblem!

Hvis filerne bliver større, skal der betales en punktafgift som om der
var tale om et videooptager.

I praksis er det vel et mindre problem, for det er sjældent en enkelt
optagelse vil være så lang.

mvh - Per

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-07-11 09:30

Per Falkjær <pefa@mail.dk> wrote:

> Jeg har ladet mig fortælle, at det ikke er et teknisk problem, men et
> afgiftsproblem!
>
> Hvis filerne bliver større, skal der betales en punktafgift som om der
> var tale om et videooptager.

Hvor har du den fra ?

> I praksis er det vel et mindre problem, for det er sjældent en enkelt
> optagelse vil være så lang.

Kommer meget an på hvad du skyder ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-07-11 11:35

Thomas von Hassel wrote:

> Hvor har du den fra ?

Jeg véd ikke, om det er sådan længere, men for nogle år siden var det
sådan, at videokameraer, der kom til Danmark, var blokeret på forskellig
måde med en spærre-chip i forhold til samme model, man kunne købe i
udlandet. - Bl.a. var Sonys og Canons Hi-8 kameraeer blokeret, så man
fx. ikke kunne bruge dem til 'live video' med direkte optagelse via
kabel til en ekstern Hi-8 recorder eller computer.

> Kommer meget an på hvad du skyder ...

Og på kvaliteten...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Falkjær

Dato : 13-07-11 08:00

Thomas von Hassel skrev:

> Hvor har du den fra ?
>
> /thomas

Jeg har været meget interesseret i DSLR video og kunne ikke forstå, at
der var en sådan begrænsning, når man nu kan få videokameraer, der
lagrer på flashcard uden en sådan øvre grænse.

Jeg tror, det var på en messe, jeg hørte det fra en Nikon mand, og da
jeg hørte det, gav det mig forklaringen på begrænsningen.

DSLR video er i øvrigt en af de største skuffelser til dato.

mvh - Per

Fra : Franz Berliner

Dato : 13-07-11 08:28

> [...]

> Jeg tror, det var på en messe, jeg hørte det fra en Nikon mand, og da
> jeg hørte det, gav det mig forklaringen på begrænsningen.

Det virker fjollet at man så ikke kan få lov til selv at vælge om man
vil betale og optage mere end 12 minutter, men endnu mere fjollet at
film og musikbranchen har haft held til at introducere statsstøttede
proaktive bøder.

Kunne da være rart for andre brancher at kunne gøre det samme. Man kunne
evt. få tildelt 100 parkeringsbøder sammen med købet af sin bil. 50
bøder for at køre uden lys ved købet af en cykel osv. osv.

> DSLR video er i øvrigt en af de største skuffelser til dato.

Hvorfor det? Jeg synes det er en af de mest behagelige ting der er sket
indenfor video (ud over H.264, ProRes, videotag i HTML5 og et par andre
ting) i den seneste tid. Det er da rart at man kan lave optagelser på et
kamera til 20-40.000 kr., der på mange måder måler sig med optagelser på
kameraer til 4 gange den pris.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Heine Svendsen

Dato : 13-07-11 09:51

Den 13-07-11 09:28, Franz Berliner skrev:
> [...]

Mit firma sælger flere forskellige fabrikater af digitale
lyd-optagere (nogle også med video). Et hurtigt kik i
manualerne giver lidt oplysninger om filstørrelserne.
Det lader til at WAV-filer kun kan være 2GB. MP3-filer kan
derimod være op til 4GB (ville være mest praktisk, hvis det
var omvendt). Videofiler kan være 4 GB.
Jeg er begyndt at arbejde på en oversigt over størrelser og
tidsbegrænsninger, som kan ses her for interesserede:
www.indigo2.dk/recordere/optagetider.htm

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 13-07-11 10:55

SVJV er begrænsningen FAT32 filsystemet på Compact Flash kortene. Tror de
fleste kort bruger samme system, og max. filstørrelse er 4GB.

På det professionelle P2 kort er grænsen osse 4GB, men der har Panasonic
software der gør det muligt at både lagre og afspille video, som fylder mere
end 4GB. De enkelte filer er max. 4GB, men i praksis oplever man ikke
begrænsning... før 64GB kortene er fyldt.

Der er sandsynligvis en EU told begrænsning af at still kameraer ikke må
optage mere end 4GB. Fornuften i den toldhindring kan jeg ikke lige
forklare... der er ikke mange kamerafabrikker i EU at beskytte.

- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-07-11 11:13

Heine Svendsen wrote:

> [...]
> Jeg er begyndt at arbejde på en oversigt over størrelser og
> tidsbegrænsninger, som kan ses her for interesserede:

Og her kan jeg tilføje, at jeg for nogle år siden købte en professionel
Philips CD recorder og duplikator til audio og data kopiering, men at
jeg ikke kunne bruge den sammen med alm. data CD, selvom det klart stod
i manualen.

Jeg kontaktede så forhandleren, der igen kontaktede Philips. Her fik vi
at vide, at det ikke var tilladt i Danmark at bruge data CD til
audioproduktion jvf. krav/lov fra CopyDan. Det betød bl.a., at jeg
skulle købe de væsentlig dyrere specielle audio CDR fremfor de billigere
almindelige CDR. - Dengang kostede en alm. CDR ca. 3,50kr. + moms ved
køb af 1000stk., mens audio CDR kostede godt 22kr. + moms ved køb af
1000stk..

Og da jeg kun producerede serier på op til 500stk. ad gangen, var det
billigere for mig at importere et prof. LaCie CD drev fra USA istedet.
På de 11 år, jeg nu har haft den, har den lavet godt 50.000 kopier, - og
den er stadig som ny... - Og kvaliteten beviser vist sig selv ved, at
jeg ikke har fået én eneste klage eller har måttet bytte én eneste kopi
i de 11 år - lavet på den...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Falkjær

Dato : 14-07-11 15:28

Franz Berliner skrev:

> [...]
> ting) i den seneste tid. Det er da rart at man kan lave optagelser på et
> kamera til 20-40.000 kr., der på mange måder måler sig med optagelser på

Det er manglen af pålideligt autofocus, så skyldes min skuffelse. Så
vidt jeg har opfattet det, skal du får at få vellykkede dynamiske
optagelser, have en assistent til at betjene et follow-focus system, som
koster langt mere end et godt videokamera.

mvh - Per

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-07-11 08:58

On 2011-07-14 16:28:04 +0200, Per Falkjær <pefa@mail.dk> said:

> [...]
> optagelser, have en assistent til at betjene et follow-focus system,
> som koster langt mere end et godt videokamera.

Alm. videokameraer har små CCD chips, og objektiver med relativt korte
brændvidder, derfor har de en ekstrem stor dybdeskarphed, og det gør,
at det er meget nemt at lave et velfungerende autofocus system.

Autofocus er i øvrigt noget som kun amatører bruger, video på DSLR er
netop skabt til et proff. segment, hvor man er gået ud fra, at
videofotgrafen selv ønsker at styre, hvor focus skal ligge.

Grunden til at video på DSLR er så interessant for proff. filmmagere og
videofotgrafer er netop, at man kan udnytte den begrænsede
dybdeskarphed, så det kun er hovedmotivet der st står kniv skarpt, og
baggrunden bliver uskarp.

Og der findes allerede flere forskellige velfungerende focus-systemer,
som man kan montere på DSLR-objektiverne, og når man ser på, hvad
proff. film og videoudstyr ellers koster, så er disse systemer ikke
vildt dyre.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-07-11 11:38

On 2011-07-13 08:59:55 +0200, Per Falkjær <pefa@mail.dk> said:

> DSLR video er i øvrigt en af de største skuffelser til dato.

Det er godt nok noget værre sludder at fyre af, det er tydeligt at du
ikke ved hvad du snakker om.

Det er de alm brugere som er så dumme, at de ikke har forstået, at et
DSLR-kamera ikke er et all-round videokamera til amatør-brug.

Brugt på den rigtige måde til de rigtige opgaver, der er et DSLR-kamera
en fantastisk videooptageenhed, man kan få et lille
dybdeskarphedsområde, der er et kæmpe udvalg af objektiver til
overkommelige priser, og så har et DSLR-kamera en rigtig god ydelse
under dårlige lysforhold - dedikerede videokameraer som kan levere den
samme ydelse koster næsten en mill. kroner.

Fra : franz berliner

Dato : 12-07-11 22:40

Per Falkjær <pefa@mail.dk> wrote:

> Hvis filerne bliver større, skal der betales en punktafgift som om der
> var tale om et videooptager.

Det læste jeg også i et forum et sted. Samme sted mente en at der var
forskel på de Canon modeller der bliver solgt i EU og dem der sælges andre
steder. Hvor har du info fra - evt. et link?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-07-11 11:29

On 2011-07-12 23:40:09 +0200, franz berliner <address_is@invalid.invalid> said:

> Det læste jeg også i et forum et sted. Samme sted mente en at der var
> forskel på de Canon modeller der bliver solgt i EU og dem der sælges andre
> steder. Hvor har du info fra - evt. et link?

Hej Franz, prøv at gentage dit spørgsmål på www.davk.dk - for der vil
du med garanti få nogle mere kvalificerede svar.

Og hvis de 4 Gb er en begrænsning som er lagt ind af told- og
afgiftmæssige årsager, så findes der med garanti et firmware hack, som
kan ændre på det problem.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-07-11 12:51

> [...]

> var tale om et videooptager.
>
> I praksis er det vel et mindre problem, for det er sjældent en enkelt

Det eneste jeg kan komme i tanker om på under 12 minutter i Full HD er
en slasker. Mon ikke Frantz har brug for flere muligheder end det?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-07-11 12:49

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
>
> Findes der kameraer som ikke har den limit? Hvilke?
>
> (Skrevet på en Mac - for lige at gøre det lidt relevant for gruppen

Mit Sony kan optage lige så længe der er plads i Full HD.