macbook Pro - opgradering fra 4 -> 8Gb ?
Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 10-07-11 09:27

Hej gruppe,

Jeg har en Macbook Pro 15" fra decemmber 2010 - som jo er leveret med
4Gb RAM.
RAM koster jo ikke alverden for tiden - men vil jeg kunne mærke sådan en
opgradering ?

Jeg bruger fortrinsvis maskinen til surf/mail/news, og bruger Microsoft
Office 2011 lidt, og redigerer lidt billeder med Aperture.
Lige nu går jeg og venter på at komme til at prøve opgraderingen til Lion.

Jeg er Mac newbie fra december, men kan huske fra mine MS dage hvor
meget RAM betyder.
Hvordan forholder det sig i Mac verdenen ?

Andreas M. Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-07-11 09:52

Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> writes:

> [...]
> 4Gb RAM.
> RAM koster jo ikke alverden for tiden - men vil jeg kunne mærke sådan

Hvis RAM er billigt "nok" så opgrader. Det vil forlænge maskinens
levetid.

Men hvis du ikke ser badebolden ofte, så vil du nok ikke mærke forskel
og så haster det ikke. Så vil den ekstra RAM "bare" blive brugt som
diskcache.

Efter sigende er det der virkelig gør en forskel om man opgraderer til
en SSD-disk. Vær opmærksom på at de er små og dyre og har kort levetid
(så Time Machine er vigtig), men at fartforøgelsen retfærdiggører det
hele :)

Fra : Andreas Møller Hans~

Dato : 10-07-11 21:33

> [...]
>
> Men hvis du ikke ser badebolden ofte, så vil du nok ikke mærke forskel
> og så haster det ikke. Så vil den ekstra RAM "bare" blive brugt som

Jamen så tror jeg da at jeg vil opgadere den ved lejlighed.

Lige et tillægsspørgsmål:
Jeg har fundet anvisninger på Apples sider som beskriver hvordan man
åbner maskinen og skifter RAM'en - men er det også uproblematisk i
praksis ? - jeg er lidt nervøs for at man kunne ende op med en maskine
hvor bunden ikke slutter tæt eller sådan noget.

Andreas M. Hansen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-07-11 22:06

Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
> praksis ? - jeg er lidt nervøs for at man kunne ende op med en maskine
> hvor bunden ikke slutter tæt eller sådan noget.

Har lige opgraderet RAM i min MacBook Pro 13". Bunden slutter fint til
efterfølgende... men det er godt nogle små skruer at få op og i igen.
Bemærk også at de har forskellige længder.

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : thomas

Dato : 14-07-11 15:59

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Har lige opgraderet RAM i min MacBook Pro 13". Bunden slutter fint til
> efterfølgende... men det er godt nogle små skruer at få op og i igen.
> Bemærk også at de har forskellige længder.

Ikke noget problem med det rigtige værktøj ...

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-07-11 23:52

thomas <thomas@elements.dk> wrote:

> Ikke noget problem med det rigtige værktøj ...

Og det er ikke Silvans kr. 10,- "urmager-sæt"

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-07-11 00:05

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Og det er ikke Silvans kr. 10,- "urmager-sæt"

Jeg plejer at bruge en lillebitte stjerneskruetrækker, der fulgte med et
sørøverskib fra Playmobil, som min søn fik, da han var lille. Den
fungerer fint, men der er nok billigere måder, hvis man kun skal bruge
skruetrækkeren.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-07-11 22:09

> Jamen så tror jeg da at jeg vil opgadere den ved lejlighed.

Det kan sagtens være du ikke kan mærke forskel. Nu får vi se :)

> [...]
> praksis ? - jeg er lidt nervøs for at man kunne ende op med en maskine
> hvor bunden ikke slutter tæt eller sådan noget.

Hvis det bekymrer dig, så allier dig med nogen som har prøvet det før.
Der plejer at være folk herinde der gerne vil give en hånd for en
skilling.