Ny 27" iMAc - gode råd søges...
Fra : Frank Bach

Dato : 04-07-11 17:18

Jeg har bestemt at nu skal det være. Har mavbook, iplade, itelefon etc.
men kæmper med en Windowsmaskine som jeg hovedsageligt bruger til
Photoshop. Min Samsung skærm på 24" er det eneste jeg er glad for.

Så: kan det i det hele taget betale sig, til mit brug, at investere de 2
kilokroner extra det koster at få fx en 3,1 Ghz (med hurtigere
grafikkort) i stedet for en 2,7 Ghz. Jeg har tænkt mig at bestykke dyret
med 16 GB Ram.
Der kan købes en del bedre rødvin for den ekstra investering.

MVH Frank Bach
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-07-11 17:31

Frank Bach <frank@FJERNDETTEfrankix.dk> writes:

> SÃ¥: kan det i det hele taget betale sig, til mit brug, at investere de

Det allervigtigste er at fylde op med RAM. Det gør du så :)

Har du noget der tager tid at rendere og er tiden vigtig? Hvis ikke så
tag standardmodellen.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-07-11 17:36

Frank Bach <frank@FJERNDETTEfrankix.dk> wrote:

> [...]
> med 16 GB Ram.
> Der kan købes en del bedre rødvin for den ekstra investering.

Ram er vigtigere end hurtig cpu ... og med alt det der kan offloades til
GPU'en i moderne OS X så er et hurtigt grafikkort også en god idé

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 04-07-11 17:37

> [...]
> med 16 GB Ram.
> Der kan købes en del bedre rødvin for den ekstra investering.

Fyld op med RAM og nyd rødvinen i de få ekstra sekunder det tar at
rendere...

Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-07-11 17:55

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Fyld op med RAM og nyd rødvinen i de få ekstra sekunder det tar at
> rendere...

jep .. hvis man mener det alvorligt med rendering skal du op og have 8,
12 eller 16 kerner :)

/thomas

Fra : Frank Bach

Dato : 04-07-11 17:56

Den 04/07/11 18.36, nospamtoMike [8000 C] skrev:

> Fyld op med RAM og nyd rødvinen i de få ekstra sekunder det tar at
> rendere...
>
> Mikael

Tak -- mine fornemmelser var rigtige.
Nu skal jeg så bare beslutte mig til om jeg skal på Vinbaren I Esbjerg
før eller efter Eplehuset. Jeg kunne selvfølgelig bare vælge både før og
efter men det er nok en anden nyhedsgruppe jeg skal spørge i....

MVH Frank Bach
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-07-11 20:36

> [...]

> før eller efter Eplehuset. Jeg kunne selvfølgelig bare vælge både før og
> efter men det er nok en anden nyhedsgruppe jeg skal spørge i....

Det er nok bedst at tage Eplehuset først. I hvert fald hvis du gerne vil
have en computer med hjem samme dag
Hvis det var mig, der skulle have ny iMac, så ville jeg købe den
største standardkonfiguration og så selv købe 4 x 4GB RAM fra Kingston
type KTA-MB1333/4G. De koster lidt over kr. 300,- stykket, og de er
lette at montere. Man sparer en del i forhold til at købe den leveret
med 16 GB RAM fra Apple. Jeg har ofte købt en computer og så ventet et
halvt år med at opgradere RAM. I den tid plejer priserne gerne at blive
halveret. Det tror jeg ikke sker med den type RAM, der er tale om her.
De var dyre sidste år, da jeg fik min iMac, men nu er priserne faldet.
Men den næststørste er også mere end rigeligt til det meste. Jeg
sidder med sidste års model på 2.8 GHz, og den er vældig kvik. Jeg har
også fyldt 16 GB RAM i, som alle anbefaler, men strengt taget så har jeg
meget svært ved at bruge mere end 4 GB af dem. Jeg ved derfor ikke
rigtig, om det er den store fordel til mit brug. Til gengæld holder en
computer længere, hvis den er hurtig og har masser af RAM fra starten.
Kravene plejer jo gerne at stige en del i løbet af den tid, man har
computeren.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Frank Bach

Dato : 04-07-11 21:45

Den 04/07/11 21.36, Henrik Münster skrev:

> [...]
> computer længere, hvis den er hurtig og har masser af RAM fra starten.
> Kravene plejer jo gerne at stige en del i løbet af den tid, man har

jammen det er jo lige det jeg har tænkt mig -- jeg har allerede bestilt
min so-dimm 204 ram. Mht Ram har jeg brug for alt hvad den kan trække.
Mit "problem" er at jeg er den lykkelige ejer af en EOS 5d MKII og det
kører altså bare ikke med RAM mangel med de filstørrelser der er. Det
gik fint med 40 og 50D men de tider er det slut med. Jeg laver en del
penge på microstockfotosteder så det skal gå lidt tjept med de fotos jeg
laver dertil ...
Så: Dronningen med frokost kl 12 tirsdag, derefter Eplehuset og derefter
hjem til min hjemmearbejdsplads - resten kan I jo selv regne ud

MVH Frank Bach
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-07-11 22:02

Frank Bach <frank@FJERNDETTEfrankix.dk> wrote:

> Så: Dronningen med frokost kl 12 tirsdag, derefter Eplehuset og derefter
> hjem til min hjemmearbejdsplads - resten kan I jo selv regne ud

Faktuel oplysning:
"Dronningen" er restaurant Dronning Louise på Torvet i Esbjerg.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-07-11 23:35

> Faktuel oplysning:
> "Dronningen" er restaurant Dronning Louise på Torvet i Esbjerg.

Gætter jeg på
Jeg er efterhånden blevet så gammel, at jeg aldrig går i byen. Der er
for mange pligter med hjem, familie osv. Sidst jeg var på Dronning
Louise var det vist en irsk pub, der hed noget helt andet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-07-11 21:14

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> meget svært ved at bruge mere end 4 GB af dem. Jeg ved derfor ikke
> rigtig, om det er den store fordel til mit brug. Til gengæld holder en

Jeg tror ikke dit skriveri stiller de store krav, men ungerne vil være
henrykt for at spillene kører godt. Selv de store! Om et par år!

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-07-11 21:54

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110704 <nospam0002+20110704@gmail.com> wrote:

> Jeg tror ikke dit skriveri stiller de store krav, men ungerne vil være
> henrykt for at spillene kører godt. Selv de store! Om et par år!

Det er rigtigt, men jeg bruger jo også computeren til fornøjelser. Jeg
ser da film på Youtube, keynotes fra Apple, har musik og billeder, laver
backup osv. og flere af tingene på én gang. Jeg kan da godt mærke, at
min iMac klarer det hele mere overlegent end min blot to år gamle
MacBook Pro. Det er jo også en fornøjelse, at tingene sker hurtigt og
gnidningsfrit, selv om jeg som sådan sagtens kunne klare mig med en
meget mindre computer.
Jeg synes også, der er en vis økonomi i at købe en lidt
kraftigere computer. Den holder altså længere i den anden ende. Da jeg
havde en TiBook holdt den faktisk længere end min kones to år nyere
iBook, der hurtigt virkede sløv og bedaget. Computere bliver jo
langsommere i takt med at kravene til dem stiger. Software kræver mere
og mere, hjemmesider bliver mere og mere omfattende, digitale billeder
bliver større og større osv. Men man skal ikke overdrive. Det nyeste nye
og hurtigste er naturligvis ekstra dyrt.
RAM skal man også købe på det rigtige tidspunkt. Nye RAM-typer
er dyre. Så falder priserne i takt med, at efterspørgslen stiger.
Senere, når der kommer nyere RAM-typer, og efterspørgslen falder, stiger
priserne igen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 05-07-11 00:27

On 04/07/11 18.18, Frank Bach wrote:
> [...]
> med 16 GB Ram.
> Der kan købes en del bedre rødvin for den ekstra investering.

Jeg er enig med de andre din egen overvejelse vedr. Mhz vs ram (og
rødvin), men med fare for at vælte dit budget vil jeg lige nævne SSD som
et muligt investeringsområde.

Det rykker simpelthen så meget med OS og de vigtigste programmer på SSD
fremfor en traditionel harddisk (og min sammenligning bygger på en
10.000 rpm harddisk vs en, nu, gemen Intel SSD).

Du kan selvfølgelig anskaffe en SSD senere, men det er lettere at starte
med den monteret (og køb den endelig separat fremfor fra Apple).

Mvh
Bruno

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-07-11 00:40

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> [...]
>
> Du kan selvfølgelig anskaffe en SSD senere, men det er lettere at starte
> med den monteret (og køb den endelig separat fremfor fra Apple).

Er du helt sikker på, at man kan eftermontere sådan en i en iMac? Jeg
synes, jeg læste noget om, at køber man en iMac uden SSD, mangler der
plads til den og tilslutningsmulighed. Det skulle altså være praktisk
umuligt at eftermontere en SSD.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 05-07-11 11:05

> [...]
> synes, jeg læste noget om, at køber man en iMac uden SSD, mangler der
> plads til den og tilslutningsmulighed. Det skulle altså være praktisk

Og hvordan med garantien hvis man selv ændre HD med ikke Apple-produkt.
Man kan selvfølgelig genmontere det oprindelige, men er der ikke en
slags forsegling i forbindelse med HDen.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-07-11 12:12

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Og hvordan med garantien hvis man selv ændre HD med ikke Apple-produkt.
> Man kan selvfølgelig genmontere det oprindelige, men er der ikke en
> slags forsegling i forbindelse med HDen.

Generelt er iMac'en noget bæ af skille ad og selv rode med. Du skal bla.
have en stor sugekop til at fjerne frontglasset, og med mindre du bor i
et "clean room" så kommer der støv imellem glas og skærm når du samlet
den igen..

/thomas

Fra : Frank Bach

Dato : 05-07-11 07:22

Den 05/07/11 01.27, Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:

> [...]
>
> Du kan selvfølgelig anskaffe en SSD senere, men det er lettere at starte
> med den monteret (og køb den endelig separat fremfor fra Apple).

Jeg har overvejet en SSD men det er for pebret endnu med den størrelse
jeg har brug for. Som du ser arbejder jeg med ret store billedfiler og i
praksis skal det køre fra computeren. De ryger først på NAS'en senere.
Jeg kunne ikke drømme om at købe den hos Apple - lissom RAM - de priser
der er der, kommer fra en anden planet.

MVH
Frank Bach
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-07-11 13:30

> [...]

> praksis skal det køre fra computeren. De ryger først på NAS'en senere.
> Jeg kunne ikke drømme om at købe den hos Apple - lissom RAM - de priser

"If you configure your iMac with both the solid-state drive and a Serial
ATA hard drive, it will come pre-formatted with Mac OS X and all your
applications on the solid-state drive. Then you can use the hard drive
for videos, photos and other files"

Lyder ellers som en god combo.

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 05-07-11 13:40

> [...]
> ATA hard drive, it will come pre-formatted with Mac OS X and all your
> applications on the solid-state drive. Then you can use the hard drive

Og når man så bruger overførelsesassistenten fra den gamle Mac med alle
de andre programmer, godkendelser m.m. til den nye Mac, hvordan fordeles
der så mellem SSD og HD. Foregår det automatisk med optimal udnyttelse
eller skal man selv fordele.

Michael C.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 05-07-11 14:15

> [...]
> de andre programmer, godkendelser m.m. til den nye Mac, hvordan fordeles
> der så mellem SSD og HD. Foregår det automatisk med optimal udnyttelse

Der er kun 1 disk, der kan være startdisk og få overført filer fra den gamle
installation.

Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-07-11 14:36

> [...]
> de andre programmer, godkendelser m.m. til den nye Mac, hvordan fordeles
> der så mellem SSD og HD. Foregår det automatisk med optimal udnyttelse

Nej, det skal du selv gøre når du har overført ...

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 05-07-11 14:59

> Nej, det skal du selv gøre når du har overført ...

Jeg må så først flytte alt over på HDen da min nuværende maskine alene
med programmer og styresystem er på ca. 320GB - SSDen er jo kun
på 256GB (mine arkiver ligger på externe HDer).

Hvad skal man så herefter flytte på SSDen for at udnytte den bedst
muligt.

Michael C.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 05-07-11 15:13

> [...]
> på 256GB (mine arkiver ligger på externe HDer).
>
> Hvad skal man så herefter flytte på SSDen for at udnytte den bedst

Du SKAL bruge SSD som startdisk dvs. installere OS X og de fleste programmer
her. Der er nogen programmer, som kan ligge på andre diske, men Adobes vil
jeg tro bedst ligger på startdisk - bøvlet at installere andre steder.

- Mikael

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 05-07-11 16:36

> [...]
> her. Der er nogen programmer, som kan ligge på andre diske, men Adobes vil
> jeg tro bedst ligger på startdisk - bøvlet at installere andre steder.

En oplysningsfejl fra min side. Jeg byttede om på kapacitet og
tilgængelig på min maskines HD. Ud af de 500GB er der kun brugt
ca. 190GB, d.v.s. at alt kan ligge på SSDen og der vil stadig være
ca. 65GB fri plads på SSDen.

Jeg erindre en der engang nævnte, at en HD (mekanisk) helst ikke måtte
udnyttes mere end 75-80% da mere vil nedsætte brugshastigheden mærkbart.
Dette gælder vel ikke for en SSD. Hvis det gør vil de 190GB ligge tæt på
denne max-grænse.

Så vidt jeg nu kan forstå, vil en SSD som jeg bruger min maskine og
externe HDer være mærkbart en fordel (meget lyd, billed og film - FCP,
PS m.m.).
Det er lige før at den interne 1TB kan undværes, men da denne med SSD
opsætningen kun koster kr. 770,- skal det ikke spares.

mvh
Michael C.

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-11 16:44

Hej,

> [...]
> udnyttes mere end 75-80% da mere vil nedsætte brugshastigheden mærkbart.
> Dette gælder vel ikke for en SSD. Hvis det gør vil de 190GB ligge tæt på

Det med de 75% er mere skrøne end sandhed. Hvis du fylder din harddisk
meget op vil du på et tidspunkt kunne få problemer med at dine filer let
bliver fragmenteret. Problemet vil jeg dog vurdere til at være ret lille
medmindre du virkeligt har fyldt disken næsten helt op.

Det gælder faktisk mere for en SSD end en mekanisk harddisk. Har du en
næsten fyldt SSD går det langsommere. Det er blandt andet derfor, der
har været så meget snak om TRIM som sikrer at SSD'en ikke bliver "fyldt"
før tid.

I min erfaring giver SSD rigtigt meget til fornemmelsen af at have en
hurtig computer.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-07-11 17:56

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> bliver fragmenteret. Problemet vil jeg dog vurdere til at være ret lille
> medmindre du virkeligt har fyldt disken næsten helt op.

Jeg har nu oplevet, især på store diske, f.eks. RAID's at perfomance
falder mærkbart når du når omkring de 80% ....

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-11 18:29

Hej Thomas,

> Jeg har nu oplevet, især på store diske, f.eks. RAID's at perfomance
> falder mærkbart når du når omkring de 80% ....

Hvorfor skulle det være?

Bemærk, at jeg skelner mellem at det er langsomt fordi disken er 80%
fyldt og at det er langsomt fordi der er meget data. Samtidigt går jeg
ud fra, at man det ikke er fordi man konsekvent skriver filer som fylder
op imod de 20% af den samlede diskkapacitet.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-07-11 12:03

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Det er lige før at den interne 1TB kan undværes, men da denne med SSD
> opsætningen kun koster kr. 770,- skal det ikke spares.

Jeg har læst nogen beklagelser over 1TB disken, der har en tendens til
at vibrere. 2TB disken er et andet fabrikat.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 05-07-11 14:00

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> ATA hard drive, it will come pre-formatted with Mac OS X and all your
> applications on the solid-state drive. Then you can use the hard drive

Da jeg købte ny iMac i sidste måned var der 4-6 ugers leveringstid hvis jeg
valgte SSD, og kun 1-3 dage uden SSD. Så tog jeg i stedet den største CPU
og ekstra ram.
Jeg havde ikke lyst til at vente næsten to måneder.

--
Venlig hilsen Kurt Brixen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-07-11 14:52

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> writes:

> [...]
> og ekstra ram.
> Jeg havde ikke lyst til at vente næsten to måneder.

De kommer så vidt jeg ved direkte fra samlebåndet. Det lyder som om
SSD'erne har været i restordre.

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-07-11 21:59

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110705 <nospam0002+20110705@gmail.com> wrote:

> De kommer så vidt jeg ved direkte fra samlebåndet. Det lyder som om
> SSD'erne har været i restordre.

Kan de virkelig komme direkte fra samlebåndet med 1-3 dages
leveringstid? Det er min erfaring med Apple Store, at det tager noget
længere, hvis en computer først skal fra fabrikken, omkring det
europæiske centrallager og til Danmark. Men bevares, så er mit antal
computerkøb nok ikke statistisk signifikant - trods alt
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Brixen

Dato : 06-07-11 09:09

On 2011-07-05 22:58:46 +0200, Henrik Münster said:

> [...]
> europæiske centrallager og til Danmark. Men bevares, så er mit antal
> computerkøb nok ikke statistisk signifikant - trods alt

Det var mig, der skrev forkert. Det er shippingtid der er 1-3 dage.
Købt 7. juni, shipping 7. juni, modtaget 15. juni.

Hvis jeg tilkøbte SSD, stod der shippingtid 4-6 uger.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-07-11 21:59

> [...]

> praksis skal det køre fra computeren. De ryger først på NAS'en senere.
> Jeg kunne ikke drømme om at købe den hos Apple - lissom RAM - de priser

Jo tak, men det er jo meningen, man selv kan skifte RAM. Det er ikke
meningen, man selv kan skifte harddisk eller supplere med en SSD. Man
har derfor ikke rigtig noget valg, hvis man vil have en SSD.
--
Henrik Münster
Esbjerg