Mac filnavne - er alt tilladt?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-06-11 15:15

I Windows er vi jo vant til, at f.eks. slash og backslash ikke må og
kan bruges i filnavne. På den Mac-server jeg nu er tilkoblet, finder
jeg flere filnavne med bl.a. / og det er (for mig) irriterende og
giver anledning til forvirring.

Er alle tegn tilladt?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 20-06-11 15:24

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> [...]
> kan bruges i filnavne. PÃ¥ den Mac-server jeg nu er tilkoblet, finder
> jeg flere filnavne med bl.a. / og det er (for mig) irriterende og

Ikke kolon, men ellers ja.

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-11 15:32

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Ikke kolon, men ellers ja.

Sjovt nok bliver / i filnavne omskrevet til : hvis du chekker i
terminalen ;)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-11 22:30

Thomas von Hassel wrote:

> Sjovt nok bliver / i filnavne omskrevet til : hvis du chekker i
> terminalen ;)

Hm, men /hvorfor/ er kolon så ikke tilladt? - Det irriterer min
blindtarm, at den ikke kan bruges, da jeg har en del filer, der
indeholder klokkeslæt og varighed i timer/minutter/sekunder (podcasts),
- og konsekvens bliver det til - eksempel "17_ 30_ 00 - 29_ 14" istedet
for "17:30:00 - 29:14".

Hvad er egentlig fornuften bag det manglende kolon?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-11 22:34

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> for "17:30:00 - 29:14".
>
> Hvad er egentlig fornuften bag det manglende kolon?

Det burde du da af alle vide .... eftersom det er levn fra dinsaurernes
dage .. aka. classic OS 1.x -> 9.x

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-11 22:40

Thomas von Hassel wrote:

> Det burde du da af alle vide .... eftersom det er levn fra dinsaurernes
> dage .. aka. classic OS 1.x -> 9.x

Dinsaurernes bliver åbenbart yngre og yngre.:) - Og ja, jeg véd, man
heller ikke kunne på classic, men har aldrig fundet en fornuftig
forklaring på, hvorfor man ikke kan/må...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-11 22:46

> [...]

> heller ikke kunne på classic, men har aldrig fundet en fornuftig
> forklaring på, hvorfor man ikke kan/må...

Det er directory seperator ... som / på *nix eller \ på windows ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-11 22:52

Thomas von Hassel wrote:

> Det er directory seperator ... som / på *nix eller \ på windows ...

Nå ja selvfølgelig. - Jeg har endda brugt det en del, dengang man sad
og 'reddede' diske med Norton DiskEditor - altså flyttede
bootsektorerne, så folk kunne få reddet deres data ud. - Det var jo før
DiskWarriors tid...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-11 15:33

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> kan bruges i filnavne. På den Mac-server jeg nu er tilkoblet, finder
> jeg flere filnavne med bl.a. / og det er (for mig) irriterende og

stort set ja ... men netop pga. interoperabilitet er det dårlig stil at
gå alt for meget amok.

Ideelt har man en nedskrevet poltik ang. hvad forskellige filer og
mapper skal hedde ...

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 20-06-11 15:38

> [...]

> kan bruges i filnavne. På den Mac-server jeg nu er tilkoblet, finder
> jeg flere filnavne med bl.a. / og det er (for mig) irriterende og

Kolon er ikke tilladt.

Du må nok hellere tage imod tilbudet om en Mac inden du gør dig
upopulær.

Fra : Franz Berliner

Dato : 21-06-11 07:41

> Kolon er ikke tilladt.
>
> Du må nok hellere tage imod tilbudet om en Mac inden du gør dig
> upopulær.

Det er heller ikke oprimalt at starte et filnavn med et punktum.

Her i biksen navngives filer efter laveste fællesnævner - web. Så er der
ikke noget bøvl - eller skulle jeg sige boevl

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-06-11 08:18

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Det er heller ikke oprimalt at starte et filnavn med et punktum.
>
> Her i biksen navngives filer efter laveste fællesnævner - web. Så er der
> ikke noget bøvl - eller skulle jeg sige boevl

CamelCase eller under_score ?

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 21-06-11 09:03

> CamelCase eller under_score ?

En kombination. Der er som regel _ mellem navn og versionsnummer, men
CamelCase i projektnavn. Det sker også at der bliver sneget en
bindestreg ind, det er vist nok når der står en dato forest.... der er
lidt variationer i forskellige teams med specielle behov. På udvikling
køres der eksempelvis også subversion, mens det ikke er tilfældet på
andre typer projekter.

--
Franz : http://www.berliner.dk