Flette indholdet af to mapper i OS X (Lige~
Fra : Kristian Larsen

Dato : 25-05-11 17:27

Jeg ønsker at flette indholdet af to mapper (på hver sin fysiske
harddisk) på OS X Snow Leopard, så de vises, som om der kun var én
mappe. Det skal dog ske uden at jeg rent faktisk ændrer på filernes
placering.

I Windows 7 er det ret nemt:
<http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/Include-folders-in-a-
library>

Jeg har forsøgt med "smart folders" i OS X, men det er endnu ikke
lykkedes. Jeg har blandt andet fundet frem til programmet
<http://code.google.com/p/foldermerge/> , men det er beregnet til at
flytte filerne fysisk.

Kan nogen hjælpe?

Mvh Kristian

--
I'm trying a new usenet client for Mac, Nemo OS X, since 0 days.
You can download it at http://www.malcom-mac.com/nemo

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-05-11 17:56

Kristian Larsen <kristian@larsen.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg har forsøgt med "smart folders" i OS X, men det er endnu ikke
> lykkedes. Jeg har blandt andet fundet frem til programmet

Smart folders burde kunne gøre hvad du vil, men du kan måske fortælle
hvad du skal bruge det til ?

/thomas

Fra : Kristian Larsen

Dato : 25-05-11 22:46

On 05-25-2011, Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> Smart folders burde kunne gøre hvad du vil, men du kan måske
> fortællehvad du skal bruge det til ?

Det er for at få vist samtlige undermapper i begge mapper på én liste,
for at forbedre overskueligheden.

Lad os sige jeg har to mapper, a og b, som hver især indeholder to
mapper

/a/d
/a/e

og

/b/f
/b/g

dem vil jeg gerne have vist som én samlet oversigt, altså

/c/d
/c/e
/c/f
/c/g

Jeg har prøvet mangt og meget med Smart Folders, men kan ikke få den
til at vise indholdet af to mapper.

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 25-05-11 22:55

> [...]

> /c/f
> /c/g
>
> Jeg har prøvet mangt og meget med Smart Folders, men kan ikke få den

Jamen, du laver da blot din mappe, c, og anbringer heri henvisninger til
indholdet af mapperne a og b ved at trække dem dertil mens du trykker
æble+skiftespor (cmd og alt) ned.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-05-11 10:25

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Jamen, du laver da blot din mappe, c, og anbringer heri henvisninger til
> indholdet af mapperne a og b ved at trække dem dertil mens du trykker
> æble+skiftespor (cmd og alt) ned.

Det virker kun godt i "column view"

/thomas

Fra : Øyvind Rise

Dato : 26-05-11 12:41

> Det virker kun godt i "column view"

Finnes sikkert en enklere løsning: Men en mulighet er å bruke
Automator.app til å lage en programflyt som legger aliaser/henvisninger
i mappe c.

Handling: Hent angitte Finder-objekter -> Innhold: Mappe c

Handling: Hent mappeinnhold

Handling: Flytt Finder-pbjekter til papirkurven

Handling: Hent angitt Finder-objekter -> Innhold: Mappe a og mappe b

Handling: Hent mappeinnhold

Handling: Nye aliaser -> Innhold: Mappe c

....og lagres som et program eller som en programflyt som aktiveres fra
kontekstuell meny (høyre-klikk)

--
Øyvind Rise

Fra : Kristian Larsen

Dato : 09-06-11 12:18

Mange tak for jeres udmærkede idéer. Det viste sig dog, at den eneste
funktionelle løsning var at skrive et shellscript, hvilket jeg har
gjort:
Jeg har også skrevet en blogpost om det på:
http://kezze.dk/merge-directories-in-unix/

Her følger scriptet:

#!/bin/bash -
# Script by Kristian Risager Larsen
# http://kezze.dk/merge-directories-in-unix/

# Use absolute path names
DIRECTORIES="/path/to/a
/path/to/b"
TARGET="/path/to/c"

rm $TARGET/*

for EACHDIR in $DIRECTORIES
do
for CURRENTDIR in `ls -l $EACHDIR/ | grep '^d' | awk '{ print $9 }'`
do
ln -s $EACHDIR/$CURRENTDIR $TARGET/$CURRENTDIR
done
done
open $TARGET

Fra : Kristian Larsen

Dato : 26-05-11 15:53

On 05-25-2011, Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:
> Jamen, du laver da blot din mappe, c, og anbringer heri henvisninger
> til indholdet af mapperne a og b ved at trække dem dertil mens du
> trykkeræble+skiftespor (cmd og alt) ned.

Så er jeg lige vidt. Det er netop den løsning, jeg ønsker at undgå.

Fra : Øyvind Rise

Dato : 27-05-11 09:26

Kristian Larsen <kristian@larsen.invalid> wrote:

> Så er jeg lige vidt. Det er netop den løsning, jeg ønsker at undgå.

Ja, måske løsningen ligger i å bruke noe annet enn Finder.

<http://www.macworld.com/article/49584/2006/03/cmpfldr.html>

--
Øyvind Rise

Fra : J.K.Arning

Dato : 09-06-11 19:47

On 2011-05-25 16:26:42 +0000, Kristian Larsen said:

> [...]
> harddisk) på OS X Snow Leopard, så de vises, som om der kun var én
> mappe. Det skal dog ske uden at jeg rent faktisk ændrer på filernes

Symlink .. jeg bruger det i stor stil til at placere både mapper og
enkelt filer i min dropbox.

http://seiryu.home.comcast.net/~seiryu/symboliclinker.html

Det er efterhånden en gammel sag men den virker storslået.

Fra : Jon

Dato : 10-06-11 09:41

J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> http://seiryu.home.comcast.net/~seiryu/symboliclinker.html
>
> Det er efterhånden en gammel sag men den virker storslået.

Takk! Just what I needed, too.
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc