/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
ReadyNAS DUO på netværket ????
Fra : Ukendt


Dato : 13-05-11 10:49

Jeg er ved at erstatte en ældre SC101 med en ny ReadyNAS DUO.

Den gamle SC101 har siddet "med 2 switche til routeren" fordi det nu lige
passede bedst med placeringsmulighederne for SC101.

Jeg regner så med "bare" at erstatte SC101'eren med ReadyNAS'en, MEN ...

der er en yderst ustabil forbindelse til ReadyNAS'en, som gør, at det
faktisk ikke kan køre på denne måde. Jeg kan måske holde forbindelsen i
nogle minutter. ReadyNAS'en skal herefter slukkes og tændes igen for at jeg
kan få forbindelse med den igen-

Flytter jeg ReaduNAS'en hen til routeren og plugger direkte i den - sø kører
det fint !

Jeg vil helst have ReadyNAS'en til at stå, hvor den gamle SC101 stod - altså
med "2 switche til routeren" - hvorfor kan det ikke lade sig gøre ?

Mvh
KSor


 
 
Cykelsmeden (13-05-2011)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 13-05-11 13:06

Den 13-05-2011 11:48, KS skrev:
> Flytter jeg ReaduNAS'en hen til routeren og plugger direkte i den - sø
> kører det fint !
>
> Jeg vil helst have ReadyNAS'en til at stå, hvor den gamle SC101 stod -
> altså med "2 switche til routeren" - hvorfor kan det ikke lade sig gøre ?
Der kan være flere årsager, men umiddelbart ser det ud til at NASen
kunne have kommunikationsproblemer med den første switch.
Det kunne være fordi NASen er ny, og gerne vil køre en højere
nethastighed, som den første switch har problemer med, og så bruges
tiden til at diskutere hastighed fremfor at flytte data.

- bare et bud ud fra givne oplysninger.

//finn

Ukendt (13-05-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-05-11 14:33

"Cykelsmeden" skrev i meddelelsen
news:4dcd1e8b$0$36582$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Den 13-05-2011 11:48, KS skrev:
> Flytter jeg ReaduNAS'en hen til routeren og plugger direkte i den - sø
> kører det fint !
>
> Jeg vil helst have ReadyNAS'en til at stå, hvor den gamle SC101 stod -
> altså med "2 switche til routeren" - hvorfor kan det ikke lade sig gøre ?
Der kan være flere årsager, men umiddelbart ser det ud til at NASen
kunne have kommunikationsproblemer med den første switch.
Det kunne være fordi NASen er ny, og gerne vil køre en højere
nethastighed, som den første switch har problemer med, og så bruges
tiden til at diskutere hastighed fremfor at flytte data.

- bare et bud ud fra givne oplysninger.

//finn
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

>finn
Du skriver at den første switch kan have problemer med at køre den
hastighed,
som NAS'en gerne vil.

Alle netkort og switche er 100Mbps og følgende kabellængder:

router --- 5m --- 3COM switch 100Mbps --- 20m --- Typhoon 100Mbps - NAS og
en pc

Her køre pc'en fint, men NAS'en tabes efter nogle minutter.

router og NAS'en direkte i --- 5m --- 3COM switch 100Mbps --- 20m ---
Typhoon 100Mbps - pc

Her kører alt fint, men løsningen er ikke optimal - kan 20m kablet være "for
dårligt" ?

Mvh


Kan jeg teste det på nogen måde ?


Hans Kjaergaard (13-05-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 13-05-11 14:59

On Fri, 13 May 2011 15:32:44 +0200, "KS" <keld DOT soerensen SNABELA
os DOT dk> wrote:
>Her kører alt fint, men løsningen er ikke optimal - kan 20m kablet være "for
>dårligt" ?

Nej, op til 100 meter bør ikke være et problem.

Men hvis kablet er forkert lavet/samlet kan det give problemer.
Hvis du bruger færdig lavet kabler burde de jo være korrekte, men hvis
du selv har snekereret dine kabler kan årsagen til problemerne være
der.


/Hans

Ukendt (13-05-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-05-11 15:28

"Hans Kjaergaard" skrev i meddelelsen
news:45eqs6ts0kcj5uqbncsdid47np8nu6t40l@4ax.com...

On Fri, 13 May 2011 15:32:44 +0200, "KS" <keld DOT soerensen SNABELA
os DOT dk> wrote:
>Her kører alt fint, men løsningen er ikke optimal - kan 20m kablet være
>"for
>dårligt" ?

Nej, op til 100 meter bør ikke være et problem.

Men hvis kablet er forkert lavet/samlet kan det give problemer.
Hvis du bruger færdig lavet kabler burde de jo være korrekte, men hvis
du selv har snekereret dine kabler kan årsagen til problemerne være
der.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jamen, der ER et kabel jeg selv har lavet, men det har jo fungeret
upåklageligt
med en pc og den gamle SC101 ude i "enden" - nu vil den nye ReadyNAS Duo
bare ikke - og ifølge diver LEDs på switchen kører det 100Mbps.

Jeg mener jo at have overholdt par-snoningen og farverækkefølge - kan man
teste det uden at skulle have dyrt udstyr ?

Mvh


Hans Kjaergaard (13-05-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 13-05-11 16:30

On Fri, 13 May 2011 16:27:50 +0200, "KS" <keld DOT soerensen SNABELA
os DOT dk> wrote:

>"Hans Kjaergaard" skrev i meddelelsen
>news:45eqs6ts0kcj5uqbncsdid47np8nu6t40l@4ax.com...
>
>On Fri, 13 May 2011 15:32:44 +0200, "KS" <keld DOT soerensen SNABELA
>os DOT dk> wrote:
>>Her kører alt fint, men løsningen er ikke optimal - kan 20m kablet være
>>"for
>>dårligt" ?
>
>Nej, op til 100 meter bør ikke være et problem.
>
>Men hvis kablet er forkert lavet/samlet kan det give problemer.
>Hvis du bruger færdig lavet kabler burde de jo være korrekte, men hvis
>du selv har snekereret dine kabler kan årsagen til problemerne være
>der.
>
>xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
>
>Jamen, der ER et kabel jeg selv har lavet, men det har jo fungeret
>upåklageligt
>med en pc og den gamle SC101 ude i "enden" - nu vil den nye ReadyNAS Duo
>bare ikke - og ifølge diver LEDs på switchen kører det 100Mbps.
>
>Jeg mener jo at have overholdt par-snoningen og farverækkefølge - kan man
>teste det uden at skulle have dyrt udstyr ?

Læs tråd "Teste Cat6 kabel og terminering?" fra den 26-02-2011 i denne
gruppe, der vendes og drejes testning/kontrol af kabel.


/Hans

Ukendt (13-05-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-05-11 18:55

"Hans Kjaergaard" skrev i meddelelsen
news:7gjqs6hek115043eqqug0n2ap3211comh6@4ax.com...

On Fri, 13 May 2011 16:27:50 +0200, "KS" <keld DOT soerensen SNABELA
os DOT dk> wrote:

>"Hans Kjaergaard" skrev i meddelelsen
>news:45eqs6ts0kcj5uqbncsdid47np8nu6t40l@4ax.com...
>
>On Fri, 13 May 2011 15:32:44 +0200, "KS" <keld DOT soerensen SNABELA
>os DOT dk> wrote:
>>Her kører alt fint, men løsningen er ikke optimal - kan 20m kablet være
>>"for
>>dårligt" ?
>
>Nej, op til 100 meter bør ikke være et problem.
>
>Men hvis kablet er forkert lavet/samlet kan det give problemer.
>Hvis du bruger færdig lavet kabler burde de jo være korrekte, men hvis
>du selv har snekereret dine kabler kan årsagen til problemerne være
>der.
>
>xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
>
>Jamen, der ER et kabel jeg selv har lavet, men det har jo fungeret
>upåklageligt
>med en pc og den gamle SC101 ude i "enden" - nu vil den nye ReadyNAS Duo
>bare ikke - og ifølge diver LEDs på switchen kører det 100Mbps.
>
>Jeg mener jo at have overholdt par-snoningen og farverækkefølge - kan man
>teste det uden at skulle have dyrt udstyr ?

Læs tråd "Teste Cat6 kabel og terminering?" fra den 26-02-2011 i denne
gruppe, der vendes og drejes testning/kontrol af kabel.


/Hans
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Jeg kan godt finde meddelelserne, men får at vide, at de ikke findes længere
på serveren - så den kan ikke vise selve meddelelsens indhold

Mvh


Jørgen Nielsen (13-05-2011)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 13-05-11 19:03

KS skrev den 13-05-2011:
> "Hans Kjaergaard" skrev i meddelelsen
> Læs tråd "Teste Cat6 kabel og terminering?" fra den 26-02-2011 i denne
> gruppe, der vendes og drejes testning/kontrol af kabel.
>
>
> /Hans
> xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
> Jeg kan godt finde meddelelserne, men får at vide, at de ikke findes længere
> på serveren - så den kan ikke vise selve meddelelsens indhold

Prøv her
http://groups.google.com/group/dk.edb.netvaerk/browse_thread/thread/f02c11581ab6d78e

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]



Cykelsmeden (13-05-2011)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 13-05-11 17:35

Den 13-05-2011 16:27, KS skrev:
>
> Jamen, der ER et kabel jeg selv har lavet, men det har jo fungeret
> upåklageligt
> med en pc og den gamle SC101 ude i "enden" - nu vil den nye ReadyNAS Duo
> bare ikke - og ifølge diver LEDs på switchen kører det 100Mbps.
>
> Jeg mener jo at have overholdt par-snoningen og farverækkefølge - kan man
> teste det uden at skulle have dyrt udstyr ?
Nu kan jeg jo ikke udtale mig om kablet, da jeg ikke kender dine evner
og omhu
Men der er meget stor sandsynlighed for at problemet ligger her, udfra
beskrevne symptomer. Hvis din gamle nas havde et ældre netkort til 100Mb
har det været ret tolerant. Måske har du haft pakketab, som du aldrig
har opdaget. Nu har du så fået en netinterface, som troligen gerne vil
køre 1Gb. Så kløjs din ældre switch, da den ikke forstår
forhandlingsteknikken, og herved bliver der så store pakketab at NASen
står af og ikke gider mere. Et 1Gb netkort er mere kritisk end et 100Mb.

Man kan sagtens selv lave kabler til 1Gb, men det kræver omhu - og viden
om parsnoning.

//finn



Ukendt (13-05-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-05-11 19:00

"Cykelsmeden" skrev i meddelelsen
news:4dcd5d86$0$36573$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Den 13-05-2011 16:27, KS skrev:
>
> Jamen, der ER et kabel jeg selv har lavet, men det har jo fungeret
> upåklageligt
> med en pc og den gamle SC101 ude i "enden" - nu vil den nye ReadyNAS Duo
> bare ikke - og ifølge diver LEDs på switchen kører det 100Mbps.
>
> Jeg mener jo at have overholdt par-snoningen og farverækkefølge - kan man
> teste det uden at skulle have dyrt udstyr ?
Nu kan jeg jo ikke udtale mig om kablet, da jeg ikke kender dine evner
og omhu
Men der er meget stor sandsynlighed for at problemet ligger her, udfra
beskrevne symptomer. Hvis din gamle nas havde et ældre netkort til 100Mb
har det været ret tolerant. Måske har du haft pakketab, som du aldrig
har opdaget. Nu har du så fået en netinterface, som troligen gerne vil
køre 1Gb. Så kløjs din ældre switch, da den ikke forstår
forhandlingsteknikken, og herved bliver der så store pakketab at NASen
står af og ikke gider mere. Et 1Gb netkort er mere kritisk end et 100Mb.

Man kan sagtens selv lave kabler til 1Gb, men det kræver omhu - og viden
om parsnoning.

//finn
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Nu nævner jeg jo ikke noget om 1Gbps netkort, men mener du, at der er et
sådant i NAS'en ?

mvh


Cykelsmeden (13-05-2011)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 13-05-11 22:50

Den 13-05-2011 20:00, KS skrev:
> Nu nævner jeg jo ikke noget om 1Gbps netkort, men mener du, at der er et
> sådant i NAS'en ?

Rigtigt, men ja, jeg mener efterhånden de fleste fornuftige NAS har Gb
netkort.
Dermed være ikke sagt at det er fornuftigt, idet de færreste har en
diskperformance som lever op til det
- men det er da en reklameparameter.

//finn
nb quickopslag:
Hot swappable and lockable trays
Three (3) USB 2.0 ports
10/100/1000 Ethernet
-så prøv du at skifte kabel mellem NAS og switch - kig evt. på
switchens alder!


jeg ønsker mig vis en!!

Ukendt (14-05-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-05-11 07:18

"Cykelsmeden" skrev i meddelelsen
news:4dcda77f$0$36559$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Den 13-05-2011 20:00, KS skrev:
> Nu nævner jeg jo ikke noget om 1Gbps netkort, men mener du, at der er et
> sådant i NAS'en ?

Rigtigt, men ja, jeg mener efterhånden de fleste fornuftige NAS har Gb
netkort.
Dermed være ikke sagt at det er fornuftigt, idet de færreste har en
diskperformance som lever op til det
- men det er da en reklameparameter.

//finn
nb quickopslag:
Hot swappable and lockable trays
Three (3) USB 2.0 ports
10/100/1000 Ethernet
-så prøv du at skifte kabel mellem NAS og switch - kig evt. på
switchens alder!


jeg ønsker mig vis en!!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Kablet mellem NAS of switch er jo det, som fuldgte med NAS'en, så
det har vist intet formål at skifte - så jeg må prøve med switchen.

Mvh


Ukendt (14-05-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-05-11 07:26

"KS" skrev i meddelelsen
news:4dcd332f$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

"Cykelsmeden" skrev i meddelelsen
news:4dcd1e8b$0$36582$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Den 13-05-2011 11:48, KS skrev:
> Flytter jeg ReaduNAS'en hen til routeren og plugger direkte i den - sø
> kører det fint !
>
> Jeg vil helst have ReadyNAS'en til at stå, hvor den gamle SC101 stod -
> altså med "2 switche til routeren" - hvorfor kan det ikke lade sig gøre ?
Der kan være flere årsager, men umiddelbart ser det ud til at NASen
kunne have kommunikationsproblemer med den første switch.
Det kunne være fordi NASen er ny, og gerne vil køre en højere
nethastighed, som den første switch har problemer med, og så bruges
tiden til at diskutere hastighed fremfor at flytte data.

- bare et bud ud fra givne oplysninger.

//finn
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

>finn
Du skriver at den første switch kan have problemer med at køre den
hastighed,
som NAS'en gerne vil.

Alle netkort og switche er 100Mbps og følgende kabellængder:

router --- 5m --- 3COM switch 100Mbps --- 20m --- Typhoon 100Mbps - NAS og
en pc

Her køre pc'en fint, men NAS'en tabes efter nogle minutter.

router og NAS'en direkte i --- 5m --- 3COM switch 100Mbps --- 20m ---
Typhoon 100Mbps - pc

Her kører alt fint, men løsningen er ikke optimal - kan 20m kablet være "for
dårligt" ?

Mvh
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jeg prøvede lige at flytte NAS'sen længere fra routeren med en 3COM switch
imellem:

router --- 5m --- 3COM switch 100Mbps og NAS'en i en port --- 20m ---
Typhoon 100Mbps - pc

Det kører fint, og 3COM'en er "kun" en 100Mbps - er problemet så ikke
isoleret til 20m kablet ?

mvh



Cykelsmeden (14-05-2011)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 14-05-11 09:31

Den 14-05-2011 08:25, KS skrev:
Det ville hjælpe betragteligt på kommunikationen, hvis du valgte en
NewsReader som kunne quote!

> router og NAS'en direkte i --- 5m --- 3COM switch 100Mbps --- 20m ---
> Typhoon 100Mbps - pc
>
> Her kører alt fint, men løsningen er ikke optimal - kan 20m kablet være
> "for
> dårligt" ?
>
> Mvh
> xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
>
> Jeg prøvede lige at flytte NAS'sen længere fra routeren med en 3COM switch
> imellem:
>
> router --- 5m --- 3COM switch 100Mbps og NAS'en i en port --- 20m ---
> Typhoon 100Mbps - pc
>
> Det kører fint, og 3COM'en er "kun" en 100Mbps - er problemet så ikke
> isoleret til 20m kablet ?

Jeg døjer lidt med at fange ændringen, men der kan være tale om 2 problemer:
1. kablet ikke perfekt!
- alene hvis forbindelserne er korrekte og pænt lavet, men
"twistningen" ikke er ført helt frem (1-2 mm) til stikket, får
signalerne ved 1Gb problemer.
2. Switchen er så gammel, at negotiation om hastighed ikke er god ifb.
med 1Gb. (ikke ofte, men set af og til)

//finn

Ukendt (14-05-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-05-11 10:11

"Cykelsmeden" skrev i meddelelsen
news:4dce3db9$0$36564$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
>
> Jeg prøvede lige at flytte NAS'sen længere fra routeren med en 3COM switch
> imellem:
>
> router --- 5m --- 3COM switch 100Mbps og NAS'en i en port --- 20m ---
> Typhoon 100Mbps - pc
>
> Det kører fint, og 3COM'en er "kun" en 100Mbps - er problemet så ikke
> isoleret til 20m kablet ?

Jeg døjer lidt med at fange ændringen, men der kan være tale om 2 problemer:
1. kablet ikke perfekt!
- alene hvis forbindelserne er korrekte og pænt lavet, men
"twistningen" ikke er ført helt frem (1-2 mm) til stikket, får
signalerne ved 1Gb problemer.
2. Switchen er så gammel, at negotiation om hastighed ikke er god ifb.
med 1Gb. (ikke ofte, men set af og til)

//finn
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

jow, Finn NAS'en er flyttet på den anden side af 20m kablet

Switchen længst væk fra routeren ER jo en 100Mbprs og IKKE en 1Gbps - så
der forhandles vel slet ikke ?
Den anden switch (tæt på routeren) er OGSÅ en 100Mbps og her virker NAS'en,
så forskellen er:

1) NAS'en er koblet til en anden switch, men stadig en 100Mbps
2) 20m kablet er "ude" af trafikken mellem router og NAS
3) NAS'en kan dog stadig "ses fra" pc'en ude i enden af 20m kablet -
og den virker fra denne pc også !

Kan jeg nu udelukke "fejl" i 20m kablet, når pc'en i enden af 20m kablet
uden problemer kan anvende NAS'en ?

Desværre kan jeg ikke bytte switchene, da der er forskel på antal porte
i switchene og det antal pote jeg skal bruge de 2 steder - øv !

mvh





Hans Kjaergaard (14-05-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 14-05-11 10:50

On Sat, 14 May 2011 11:11:21 +0200, "KS" <keld DOT soerensen SNABELA
os DOT dk> wrote:

>Desværre kan jeg ikke bytte switchene, da der er forskel på antal porte
>i switchene og det antal pote jeg skal bruge de 2 steder - øv !
Kig på den switch med færrest porte, kig på strømforbruget, hvis den
er gammel mok og den kører 24/7 så vil en udskiftning til en ny kunne
tjene sig ind bare i strømforbrug alene. Ja det kunne være du skulle
kigge på begge switche mhp strømforbruget ?


/Hans

Cykelsmeden (14-05-2011)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 14-05-11 10:57

Den 14-05-2011 11:50, Hans Kjaergaard skrev:
> Kig på den switch med færrest porte, kig på strømforbruget, hvis den
> er gammel mok og den kører 24/7 så vil en udskiftning til en ny kunne
> tjene sig ind bare i strømforbrug alene. Ja det kunne være du skulle
> kigge på begge switche mhp strømforbruget ?
sku' lige til at kommentere det samme

alligevel ville jeg, som en sur gammel tværing, også købe et nyt godt
20m patchkabel - men giv ikke meget over 125,-
- det er kun baseret på mange års erfaring.

//finn

Ukendt (14-05-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-05-11 11:55

"Cykelsmeden" skrev i meddelelsen
news:4dce51cf$0$36562$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Den 14-05-2011 11:50, Hans Kjaergaard skrev:
> Kig på den switch med færrest porte, kig på strømforbruget, hvis den
> er gammel mok og den kører 24/7 så vil en udskiftning til en ny kunne
> tjene sig ind bare i strømforbrug alene. Ja det kunne være du skulle
> kigge på begge switche mhp strømforbruget ?
sku' lige til at kommentere det samme

alligevel ville jeg, som en sur gammel tværing, også købe et nyt godt
20m patchkabel - men giv ikke meget over 125,-
- det er kun baseret på mange års erfaring.

//finn
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Så enkelt er det nu ikke, bare at købe et nyt kabel ... det skal jo føres
rundt
i huset også, og DET er ikke "bare lige" - ska' jeg hilse at sige !

- men FEJLER kablet noget, når min sidst skitserede opstilling faktisk
virker ?

- det tyder vel nærmest på, at kommunikationen mellem NAS'en og den switch
i yderste ende af 20m kablet er problemet, når NAS'en er tilsluttet denne
switch.

- er det forkert sluttet ?

Mvh





Cykelsmeden (14-05-2011)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 14-05-11 12:28

Den 14-05-2011 12:55, KS skrev:
> Så enkelt er det nu ikke, bare at købe et nyt kabel ... det skal jo
> føres rundt
> i huset også, og DET er ikke "bare lige" - ska' jeg hilse at sige !
åh ja, og stikkene er tykkere end hullerne


> - men FEJLER kablet noget, når min sidst skitserede opstilling faktisk
> virker ?
Jeg mener stadig kablet er en mulighed.
Hvis der er støj grundet forkert/dårlig parring, kan to 100Mb sagtens se
ud til at køre fejlfrit, idet pakketabet ikke når "væltepunktet"
Hvis det ene interface forsøger at køre 1Gb vil der blive [mange]flere
fejlpakker, og den ene enhed vil lettere nå "det virker sgu'ettte
punktet

> - det tyder vel nærmest på, at kommunikationen mellem NAS'en og den switch
> i yderste ende af 20m kablet er problemet, når NAS'en er tilsluttet
> denne switch.
>
> - er det forkert sluttet ?
Nej! - spørgsmålet er så bare: switchen, NASen, kablet eller en kombination.
//finn
- og kommentaren om skift var mere, ment som en hjælp, både på en
hurtigere, bedre og måske også en mere økonomisk løsning. Det var ikke
flabet!


Ukendt (14-05-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-05-11 14:07

"Cykelsmeden" skrev i meddelelsen
news:4dce672b$0$36559$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Den 14-05-2011 12:55, KS skrev:
> Så enkelt er det nu ikke, bare at købe et nyt kabel ... det skal jo
> føres rundt
> i huset også, og DET er ikke "bare lige" - ska' jeg hilse at sige !
åh ja, og stikkene er tykkere end hullerne


> - men FEJLER kablet noget, når min sidst skitserede opstilling faktisk
> virker ?
Jeg mener stadig kablet er en mulighed.
Hvis der er støj grundet forkert/dårlig parring, kan to 100Mb sagtens se
ud til at køre fejlfrit, idet pakketabet ikke når "væltepunktet"
Hvis det ene interface forsøger at køre 1Gb vil der blive [mange]flere
fejlpakker, og den ene enhed vil lettere nå "det virker sgu'ettte
punktet

> - det tyder vel nærmest på, at kommunikationen mellem NAS'en og den switch
> i yderste ende af 20m kablet er problemet, når NAS'en er tilsluttet
> denne switch.
>
> - er det forkert sluttet ?
Nej! - spørgsmålet er så bare: switchen, NASen, kablet eller en kombination.
//finn
- og kommentaren om skift var mere, ment som en hjælp, både på en
hurtigere, bedre og måske også en mere økonomisk løsning. Det var ikke
flabet!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Nu prøvede jeg at bytte rundt på switchene - wupti ... så virker det - altså
løsningen:

router --- switch (4) med 2 pc'er --- 20m kabel --- switch (8) -- NAS og 1
pc

Så "fejlen" er, at NAS'en ikke kan kommunikere stabilt med den switch, som
nu sidder
tættest på routeren - desværre har den kun 4 porte og jeg skal bruge 7 på
dette sted.

Hvis tiden nu viser, at jeg kan kopiere 50Gb med samme sekund-rate via
20m kablet som IKKE via 20m kabel - så kan jeg vel slutte, at 20m kablet
også er "godt nok" - eller hva' ?

Det skide IT er sgu' mere "Plug&Pray" end "Plug&Play" !

Mvh KSor


Så jeg må have fat i en ny switch med 8 porte.


Cykelsmeden (14-05-2011)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 14-05-11 14:23

Den 14-05-2011 15:07, KS skrev:
>
> Hvis tiden nu viser, at jeg kan kopiere 50Gb med samme sekund-rate via
> 20m kablet som IKKE via 20m kabel - så kan jeg vel slutte, at 20m kablet
> også er "godt nok" - eller hva' ?
>
det vil jeg godt acceptere!
> Det skide IT er sgu' mere "Plug&Pray" end "Plug&Play" !
>
> Mvh KSor
>
>
> Så jeg må have fat i en ny switch med 8 porte.

husk at kigge på effektforbruget, hvis den sidder 24/7

//finn

Ukendt (14-05-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-05-11 11:48

"Hans Kjaergaard" skrev i meddelelsen
news:bujss6poii8d9vjgdt9dcp7oaf2c8n1p5s@4ax.com...

On Sat, 14 May 2011 11:11:21 +0200, "KS" <keld DOT soerensen SNABELA
os DOT dk> wrote:

>Desværre kan jeg ikke bytte switchene, da der er forskel på antal porte
>i switchene og det antal pote jeg skal bruge de 2 steder - øv !
Kig på den switch med færrest porte, kig på strømforbruget, hvis den
er gammel mok og den kører 24/7 så vil en udskiftning til en ny kunne
tjene sig ind bare i strømforbrug alene. Ja det kunne være du skulle
kigge på begge switche mhp strømforbruget ?

/Hans
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Interessant form for fejlfinding - bare skift det hele !

.... ja, det er da rigtigt ... i disse tider har det jo rigtig mange fordele,
strømforbruget
falder, omsætningen stiger, flere kommer i arbejde o.s.v.

jeg søger bare lidt hjælp til at finde en fejl så jeg kan få min NAS til at
virke på den
placering jeg gerne vil have den stående på !

.... men OK, jeg fik budskabet, så tak for jeres indsats.

Mvh
KSor


Jesper Lund (14-05-2011)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 14-05-11 02:22

Cykelsmeden wrote:

> Rigtigt, men ja, jeg mener efterhånden de fleste fornuftige NAS har Gb
> netkort.
> Dermed være ikke sagt at det er fornuftigt, idet de færreste har en
> diskperformance som lever op til det
> - men det er da en reklameparameter.

Det er muligt at dine diske i NAS'en ikke kan levere 100-100 MB/sec, men
hvis de kan levere mere end 10-12 MB/sec (meget sandsynligt), vil du have
gavn af et gigabit netkort.

--
Jesper Lund

Michael Rasmussen (14-05-2011)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 14-05-11 16:28

On Sat, 14 May 2011 15:33:14 +0200
Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> > HD kan levere 3Gb/sec
>
> Nej.
>
Asbjørn har ret:

# hdparm -tT /dev/sdc

/dev/sdc:
Timing cached reads: 2448 MB in 2.00 seconds = 1222.49 MB/sec
Timing buffered disk reads: 768 MB in 3.00 seconds = 255.60 MB/sec

Ovenstående er en måling lavet på et fiberforbundet SAN (IBM DS4800)
under VmWare ESX4.0 hvorpå findes et VMFS filsystem.

Det er ikke state of the art jern, men det har stadigvæk imponerende
specs.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://pgp.mit.edu:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
A computer is like air conditioning: it becomes useless when you open
windows.


Jesper Lund (14-05-2011)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 14-05-11 19:41

KS wrote:

> Interessant form for fejlfinding - bare skift det hele !

Forslaget om udskiftning gik på strømforbruget, men derudover er det en
ganske effektiv metode til fejlfinding (hvis der er N mulige fejlkilder,
så skift en ting ad gangen, og se hvad der sker). Hvis to switche giver
samme fejl, er det nok ikke der at fejlen ligger.

Det kræver et par kasser med lidt ekstra hardware, hvilket f.eks. kan
opbygges ved at beholde den gamle XX når der købes en ny "smartere", og
brugtpriser for IT hardware er alligevel meget tæt på 0 kr.

For et par uger siden havde jeg et DVB-C PCI kort som jeg troede var
defekt. Det var det bare ikke; det var mit PCI riser kort som var defekt
(kortet skulle sidde i et mini-ITX kabinet). Hvilket jeg opdagede ved at
prøve med et andet PCI riser kort..

--
Jesper Lund

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177549
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408820
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste